öncelikle yazımda motor seçerken kullanışlılık,yakıt tüketimi,satarken edeceğiniz zarar, uzun ömürlülük ve yıllık motor için edeceğiniz masraflardan bahsedeceğim.ardından düşündüğünüz modellerin avantaj ve dezavantajlarını yazacağım ve benim gözümde size en uygun olacak motoru tavsiye edeceğim.
modeller:
ybr 125 sıfırı 4000TL
kymco ck 125 2860 TL
honda cbf 150 4250 TL
honda cgl 125
honda cbr 125 5700TL
mondial 100cc kh 100 cub 1650 TL
sıradan 5 vitesli 125 cc çinli marka 1700-2500 tl arası
ilk olarak vurgu yapmak istediğim . motosikletlerin dönen ve hareket eden parçalarının yağın içinde çalıştığıdır ve şimdi yukarıda yazdığım modellerin hepsi 2 subaplı
benzinli motosikletlerdir.
bu modellerin hepsinde motorların yakıtı yakma verimi birbirine çok yakındır. 125cc olan silindirlerine aldıkları hava ve yakıt karışımı tüm modellerde aynı miktarda ve aldıkları oksijene karşılık yaktıkları benzin yine aynıdır. yani yakıt yakma verimleri aynıdır. ama mesela birinin 4 subabı olsaydı o model daha çok hava alarak daha çok benzini yakabilecek ve daha fazla güç elde edebilecekti.
şimdi diyelim ki bir ybr var bir de ybr ile aynı motora sahip fakat daha kalitesiz malzeme ile üretilmiş bu sene piyasaya çıkmış bir marka var.ybr nin sıfırı 4000 lira bu ybr taklidi motor 2500 lira. ybr yi 2 sene kullandınız ve motor tutkunuz iyice arttı büyük bir motor almaya karar verdiniz ve ybr yi satayım dediniz 2500 liraya 1 ay içinde satarsınız ve muhtemelen bu iki sene içinde 30bin km dahi yapsanız(ki arabası olan birisi yazın şehirlerarası gezi dahi yapsa 2 senede 30bin yapamaz) hiç arıza ve masraf açmaz. ve sonuçta 2500 liraya satarsınız. bir de diğer motoru aldığınızı düşünelim . 2500 liraya ybr benzeri motoru aldınız 2 sene kullandınız ve onunda bozulmadığını farzedelim satsanız satsanız 1000 liraya satabilirsiniz. yani yine ybr deki gibi 1500 lira kaybınız olur. yani ybr kullanırsanız bir zarar durumu söz konusu olmaz 2. elde paranızı tekrar aldığınız için.
3.konu yakıt tüketimi ve yıllık masraflar:
5 yıl kullanacağınızı düşünelim
yazın ayda 3000 km yaptınız diyelim. kışında ayda 500 den. ortalama 12bin dir aslında. 12 bin km yi . 100 km de 2.6 litre yaksa diyelim.100 km de 9 lira yakar. yani 1 km de 9 kuruş. 100 km de 9 liradan 1000 km de 90 lira,10.000 km de 900 lira . 12bin km de de yaklaşık 1000 lira yaktığınızı sayalım
1000 lira yakıt yakarsınız 12.bin km de.(yılda)5 kez yağ değişir bu arada. 1 kez hava filtresi . 1 kez buji , bir de zincir değişebilir. hadi onları da yetkili serviste yaptırdınız diyelim servise de 200 lira verirsiniz.100 lira taşıt vergisi.40 lira da sigorta ücretiverirsiniz.
yani yıllık size 1300 lira ya yakın harcama yaptırabilir.3 5 sene binerseniz.60bin km yaparsınız toplamda. 60 bin kmnin sonunda ybr niz olursa 1 kere debriyaj balatası değişir. bir kere krank rulmanları değişir bir kere de silindir değişir 400 lira da öyle masraf edersiniz. cbr 125 alırsanız bu 400 lira masrafı etmezsiniz 60binkm de.fakat o da pahalı bir motor ve kaza anında çok pahalı parçası.ybr ye dönelim 5 senede yıllık 1300 liradan 6000-7000lira harcarsınız benzin ve bakıma. bu motor ck 125 olsa onda da yaklaşık aynı yakıtı yakarsınız. ck 125 in de bir kez debriyaj balataları değişir fakat bir ihtimal rulmanları sağlam kalır çünkü ybre göre büyük rulmanları var.değişse de değişmesede asıl masraf benzin olduğu için siz bu 2 motodan hangisinde rahat bir sürüş yapıyorsanız ve hangisini daha rahat geri satabiliyorsanız onu almanız mantıklı olanı.
yakıt tüketimleri olarak 80 ile sabit hızda 100 km yolu gittiğinizi düşünerek;
ybr tek kişi 100 km mesafede 2.6 litre
cbf tek kişi 100 km mesafede 2.9 litre
ck 125 tek kişi 100 km mesafede 2.7 litre
125 cc çinli (uag 125 olabilir) tek kişi 100 km mesafede 2.8 litre
cbr 125 tek kişi 100 km mesafede 3.2 litre
hyosung gtr 250 tek kişi 100 km mesafede 3.8 litre tüketir
fakat asıl tüketim farkı son sürat giderken ortaya çıkar bu motorların birbirine yakın tüketmeleri yaptıkları işin aynı olması ve moto verimlerinin yakın olmasından dolayı.mesela cbr 600 4 silindirli yine 80 ile giderken tek kişi 100 km mesafede 4 litre yakıyor çok fark yok ama cbr 600 ile otobanda son sürat 300 ile giderken rüzgara karşı direnç ve 4 silindirin sürtünmeye verdiği ve motorun ağrılığından dolayı
12 litre yakıt yaktığı olayı değiştiriyor.
ybr son gaz 100 km de 3.3
cbf son gaz 100 km de 4.0
ck 125 son gaz 100 km de 3.5
cbr 125 son gaz 100 km de 4.5 litre
hyosung gt250 son gaz 100 km de 6.0 litre
cbr 600 rr son gaz 100 km de 12 litre
görüldüğü gibi hız ve devir artınca tüketim farkı çok açılıyor
4.konu:uzun ömürlülük
bu kısımda ömür belirleyeceğimiz parçalar. debriyaj balatası, silindir(yağ yakmasından), krank rulmanları nı inceleyelim.
ybr 125 silindiri 40 binde başlıyor yağ yakması
cbf 150 silindiri 30 binde başlıyor yağ yakması
ck 125 silidiri 40 binde başlıyor yağ yakması
cbr 125 silindiri 100 binde binde başlıyor yağ yakması
uag 125 silindiri 35 binde başlıyor yağ yakması
krank rulmanları eskimesi:
ybr 125 krank rulmanı 35 binde boşluk yapıyor
cbf 150 krank rulmanı 50 binde boşluk yapıyor
ck 125 krank rulmanı 50 binde boşluk yapıyor
cbr 125 krank rulmanı 120 binde boşluk yapıyor
uag 125 krank rulmanı 30 binde boşluk yapıyor
debriyaj balatası değişimi.
ybr 125 20 binde değişiyor ( 4 balatası var)
cbf 150 50 binde değişiyor ( 5 balatası var)
ck 125 40 bin de değişiyor 5 balatası var
cbr 125 50 bin de değişiyor ( 6 balatası var)
uag 125 30 binde değişiyor ( 5 balatası var)
yukarıdaki parçalara ve fren balatası , lastik, zincir,dişli, krank kolu ve segman haricinde kalan tüm parçalar pek bozulmaz bozulsa da kolayca değişebilir ve küçük parçalar oldukları için masraf sayılmayabilir
kaza yaptığınızı saymıyoruz inşallah hiç yapmazsınız.
5. konu modellerin avantajları dez avantajları
gördüğünüz gibi en kötüsünü dahi alsanız 30 bin km boyunca ki 30bin az değildir moto için 2-3 senede çoğu kullanıcı yapamaz , 30 bin km boyunca size bu motolar masraf açmaz . aç sda en fazla 50 lira gibi komik bir raka ayda yılda bir verirsiniz.
ilk model ck 125: avantajı küçük şirin bir motor olması.çinlilerden biraz daha kaliteli olması ve sıfırının ve 2. elinin rakiplerinden ucuz olması.
dezavantajı ise ciddi bir titreşiminin olması. satarken satamamak veya zarar ederek satmak. gelecek sene bu modelin gelmeyecek olası ve parçalarının serviste yamaha ve honda fiyatına olması. çin malı motolara göre parçası pahalı.lastikleri içi lastikli. titrediği için size zevk vereceğini sanmıyorum.
2. model ybr 125: titreşim çok az. rakiplerinden yüz de 10 daha az yakıyor hafif ve devirsiz olması nedeniyle. yan sanayi parçası çok ve ucuz. kalitesi çin malı motordan az biraz fazla. 2 . eli çok tutuluyor
dez avantajı: cbr 125 ten yavaş. arka fren kampana . japon ybr ler gibi 100bin gidemiyor ama bir kullanıcı ya fazlasıyla yetiyor. kuryelere yetmez onlar 100bini geçiyor
3. model cbr 125: 4 dörtlük motor. yakıtı yüzde 10 fazla fakat buna değer çünkü rakiplerinden yüzde 20 daha hızlı. arka fren disk su soğutmalı. japon malı parçalara sahip süper kaliteli . 100bin km bin tık demez.
dezavantajı: fiyatı . astronomik parça fiyatları.kaza yapınca biter pahalı parçadan
4. herhangi bir 125lik çinli mesela agk 125:
avantajı parçaları çok ucuz. sıfırı çok ucuz. yakıt az.30bin km işinizi görür
dez avantajı: çok titrer rahatsız eder.tipsiz. 2. elde yarı fiyatına gider. 30bin km iinde bir bakarsınız 100 lira masraf açmış hiç belli olmaz ama o kadar da koymaz
5. cbf 150 : bu moto size yaramaz hiç yazmak istemiyorum. 40 binde yağ yakar falan filan
son olarak size şiddetle 2 model tavsiye ederim.cbr 125 veya ybr 125.
motor alırken dikkat edilmesi gerekenler
moto alırken km den çok modeline bakınız çünkü normal bir kullanıcının yıllık yapacağı km bellidir. fazlasını ancak kurye yapar. mesela 2009 model 10 binde bir makine alabilirsiniz veya 5 binde . 2005 model alıp riske girmekten her zaman iyidir.
telefon edip pazarlık ediniz. mutlaka indirim yapan olacaktır. hatta 500 lira indirim yapanlar var
sıfır alırken yüzde 10 nakit indiriminizi mutlaka isteyin.
moto için 2. elde 20bin km çok fazla sayılabilir çünkü motor aksamıında sorun olmasa bile bu kişi 20bin km dağ taş, kaza , düşme. motorun bakımını yatırmama gibi hor kullanıp motoru işe yaramaz hale getirebilir sıfır km ye nazaran. 3 kere yan devirse 1 kere önden darbe yese işte o 20binkm çok fazla sayılır.
her gezdiği km si adamın motoru eskitmesi için risktir o yüzden eski motor yerine 2008 veuya 2009 model alın temiz olsun
ne alırsanız alın gönlünüze göre olsun şimdiden hayırlı olsun uzun süreler kazasız keyifli sürmeniz dileğimle