Bende hemen burada bir soru sorayım müsaadenizle, cevaplayabilirseniz sevinirim.
Malum önümüz kış, radyatörün donmaması açısından; bu bölümden antifirizi belirtilen maksimum seviyeye kadar doldurabiliriz sanırım. Aklıma takılan ise, arabalar için alınan antifirizle motor için olanlar arasında fark varmıdır, özel bi marka ismi felan.
1881 -193
savaşkayan bey,
bakım kitapçığını indirmiştim. ordan da kontrol etmiştim. bu motor ile ilgili tecrübem olmadığı için emin olmak için yukarıdaki gibi detaylı sormak zorunda kaldım. cevabınız için teşekkür ederim.
bu arada konu ile ilgili tarama yaparken aşağıdaki linkte yağ değişimi ile ilgili bir video denk geldi. bahsedilen genleşme kutusu motor söküldüğünde görünüyor. videonun ilerleyen bölümlerinde orayı da kontrol ediyor ve ekleme yapıyorlar. ancak bir soru hala benim açımdan cevapsız kalıyor. antifiriz yada su ekleme, radyatör kapağından yapılırsa ne olur? söz konusu resimdeki A maksimum noktası kadar doluluk var ise, radyatör kapağını açınca, kapağın alt kısmında antifirizi görürüz değil mi? eğer radyatörden antifiriz ekler isek, söz konusu genleşme kutusundaki ölçünün ne olacağını bilemeyeceğimiz için mi, illa o genleşme kutusundan ekleme yapmalıyız. yada soruyu toparlar isem; radyatörden antifiriz eklemek yanlıştır, doğrusu genleşme kutusundan eklemektir, haline mi dönüşür? peki genleşme kutusundan ekleme yapar ve A seviyesine getirir isek, sonra motoru çalıştırıp, eklenen sıvının motorun içinde dolaşmasını sağlar isek, sonra motoru durdurup seviyenin ne olduğuna bakar isek, söz konusu sıvı A seviyesinden aşağı düşer mi? bu son soru biraz arabadaki durumlara benzedi. zira otomobilde böyle yapılıyordu. antifiriz genleşme kutusuna ekleniyor ve araba bir müddet çalıştırılıp durduruluyordu. ve genleşme kutusunun seviyesine bakılıyordu ki, azalma var mı diye? yanlış mı hatırlıyorum.
http://www.youtube.com/watch?v=sb35j...layer_embedded
yağ değişimi ile ilgili olan bu videoyu seyredince, şu soruyu sormaktan kendimi alamadım: bir yağ değişimi için bu kadar parçayı sökmeye gerçekten gerek var mı? motorun altındaki tapanın söküldüğü anlaşılıyor. ancak, motorun üst kısmında yine bir tapa olmalı ve o kadar parçaları sökmeden üst kısımdaki tapayı sökerek motor yağı ilave edilmeli idi. yani kolay olması açısından. eğer gerçekten videodaki gibi ise, yağ değişimi konusu hiç de pratik görünmüyor.
[COLOR="Red"][B]Dikkat. 6D Kuralı. Konu motosiklet olunca 4x4-10 yönlü bir sürüş dikkati gerekir.[/B][/COLOR]
[COLOR="Red"]D1: Öne dikkat, D2: Arkaya dikkat, D3: Sağa dikkat, D4: Sola dikkat, D5: Aşağı dikkat, D6: Yukarı dikkat.[/COLOR]
Radyatöre antifriz veya su ekleme işini zaten radyatör kapağından yapınız. (Bu arada kesinlikle motor sıcakken açmaya çalışmayınız eliniz sıcak su ile yanmasın) Bununla ilgili motorum devirdaim suyunu yağa karıştırıp neredeyse tamamen eksiltinceki dönemden gördüğüm deneyimimi yazayım; Radyatör bomboş kalsa bile genleşme haznesindeki suyu çekmiyor. Bunun için genleşme kutusunun dibini ve radyatöre giden hortumunu da kontrol ettim, hiç bir tıkanıklık olmamasına rağman oradan çekmiyor eksiltince. Bu konuya ayrıca daha önce takip ettiğim motovirüs sitesindeki f650 başlığından da baya bir aşınalığım var. Artı başıma gelen de bu yönde doğruluyor.
Radyatör kapağından arada kontrol etmeyi alışkanlık edininiz. Yeri baya zor olsa da, oradan kontrol etmek en garantisi. Ayrıca kaliteli antifriz ve saf su (dsitile su) kullanarak radyatörü doldurunuz.
Yağ değişiminde sol depo grenajı, motor koruma demiri, karter sacı ve ön dişli kapağı sökülür, yağ önce yağ genleşme deposundan, sonra alt karter tapasından boşaltılır son olarak yağ filtresi haznesi de açılıp kalan yağ da temizlenip yağ filtresi değiştirilir. ters sıra ile kapatılıp yağ deposundan doldurulur. 20-25 dk da yapılabilecek bir işlemdir.
kısmetindir gezdiren yer yer seni...
benim bildiğime göre, genleşme kutuları şu işe yarıyor:
bu motorlar sıvı soğutmalı. sıvı ısındığında genleşir. genleştiğinde içinde bulunduğu kapalı ve sızdırmaz olan kaba (ki sıvı soğutmalı motorlarda bu kap radyatör oluyor) basınç yaparak zorlar. eğer söz konusu kap, yeterince basınca dayanıklı değil ise patlar, delinir, bir yerden sıvı kaçırır hale gelir. işte bu basıncı azaltma amaçlı genleşme kutuları olur. fazla gelen basınç bu kutulara yönlenir. hatta bazı araçlarda bu kutuların özel kapakları olur ki fazla gelen basınç çok fazla olur ise, bu kutunun kapağında bulunan çok özel deliklerden dışarı çıkarak, söz konusu kutunun da patlaması engellenmiş olur. bu şekildeki bir genleşme -yani burası için buharlaşma diyelim- olunca, doğal olarak söz konusu araçta soğutma sisteminde sıvı kaybı olur. işte bu yüzden belirli aralıklarla soğutma sıvısının kontrol edilmesi gerekir. söz konusu kontrol-ekleme arabalarda genleşme kutusundan yapılıyor.
mslck, sizin açıklamanız ile yukarıda yazdıklarımı birleştirirsek, f650gs deki genleşme kutusundan ekleme yapılsa bile, ordan radyatör sıvıyı almıyor diyorsunuz. gerçi ordan ekleme yapmak da göründüğü gibi pratik değil. yani dağ başında sıvı eksilmesi oldu, şimdi durup söz konusu yerleri mi sökeceğiz. niye radyatörden ekleyemeyelim?
bir diğer durum da antifiriz ve su olayı. Türkiyede sıvı soğutmalı motorlar için, yaygın olarak "su soğutmalı motor" ifadesi kullanılıyor. böyle olunca, sanki radyatöre illa su koymak gerekiyormuş gibi bir anlam doğuyor. aslında su koyanlar, antifirize para vermemek için su koyuyorlar. otomobillerde de bu durum böyledir. örneğin çoğu otomobil sürücüsü kışa girerken antifiriz koydurur. halbuki yaz-kış antifirizli olması ustaların tavsiyesidir. antifirizin de etkili ömrü vardır. yani belirli bir kullanım sonrası değiştirmeniz gerekir. antifiriz, su gibi motor metal parçaları içerisinde paslanmaya neden olmaz. en önemli özelliklerinden birisi de budur. yani sadece su gibi donarak motor-radyatör vd. parçalara zarar vermeden başka. burdan hareketle, peki ne kadar su-ne kadar antifiriz koyalım sorusu doğuyor. hepsini antifiriz koysanız ne olur? motora bunun ne zararı olur?kaç paranız gider? böyle bir motora binip de her halde bunu sorun eden olmaz. hepsi antifiriz olsun diyen ustalar da var, 2 antifiriz-1 su diyen ustalar da var. efendim bulunduğunuz yerde don olmuyor ise, antifiriz koymaya da gerek yok diyen ustalar da var. en doğrusu, bmw yetkili servis ne diyor ona bakmak lazım. bu konuyu da bilenlere sormuş olalım. onlar nasıl yapıyorlar. bana göre hepsi antifiriz olmalıdır. yaz-kış.
yanlış bilgiler içeren ifadelerim var ise, doğru bilgi ile düzeltilmesi dileği ile.
[COLOR="Red"][B]Dikkat. 6D Kuralı. Konu motosiklet olunca 4x4-10 yönlü bir sürüş dikkati gerekir.[/B][/COLOR]
[COLOR="Red"]D1: Öne dikkat, D2: Arkaya dikkat, D3: Sağa dikkat, D4: Sola dikkat, D5: Aşağı dikkat, D6: Yukarı dikkat.[/COLOR]
Yanlış hatırlamıyorsam bmw kaynaklarda yarı yarıya su ve antifriz öneriyor. Bu arada yarı su yarı antfriz karışımının donma noktası saf antifrizinkinden daha düşüktür. Maksimum korumayı %50 oranda yakalıyorsunuz genellikle, Bu oranı antifriz üreticisinin ambalaj üzerindeki karışım-koruma derecesi bilgilerinden de görebilirsiniz.
Ayrıca mümkünse tavsiye edilmiş onaylanmış bir marka antifriz kullanmalı, devirdaim pervanesinin ilk keçesi yağlama olmadan bu suyun içinde çalışıyor ve kritik bir nokta.
kısmetindir gezdiren yer yer seni...
Selamlar arkadaşlar;
Bende de 2004 modek f650 gs var motoru 4000 km önce bakıma girdi yağı değişti. Fakat daha önce hiç hararet yapmayan motor aradabir hararet ışığını yakmaya başladı. Su tamam, devirdaim çalışıyor bellki yağ ince konunulmuş olabilir bu sebepten yapabilirmi konulan yağ ipone Ne dersiniz?
Bu havalarda hararet yapması garip, çok sıkışık trafikte kalmadıktan sonra, yada rölantide çok uzun beklemedikten sonra kışın hararet yapmaması lazım, dizinize vuran sıcaktan fanın devreye girdiğini hissedebiliyorsunuz ve genelde fan bile devreye girmez kışın. Radyatör kapağı açılınca su görünüyor, devir daimin çalıştığını da biliyorsanız, belki bir yerde tıkanıklıktan söz edilebilir. yada termostat kapalı kalıyordur belki... termostat olduğuna dair bir şema gördüğümü hatırlıyorum F 650 GS de...
kısmetindir gezdiren yer yer seni...
Su devirdaim yapıyor. Suyun geçtiği borular ısınıyor ve yokladığımda içinde su olduğunu gördüm. Fan da çalışıyor.
Ainesi iştir insanın, lafına bakılmaz!
Yine de yaşıyor insan, merak yüzünden. Yeni bir şeyler bekleyip duruyor...
motor bu havalarda hararet yapıyorsa su eksiltip eksiltmediğine bakınız,
şayet su eksiltiyorsa silindir kapak contası yanmış olabilir.
Yaz sıcağında arazide zor şartlarda hararet yapmayan F650Gs şehir içi trafiğinde hararet yapabilir.
Özellikle bacaklarınıza motordan ciddi derecede sıcaklık geldiğini hissediyorsanız bunu bir düşünün.
Selamalar;
Dün kontrol ettim su eksiltmiş. Peki Silindir kapak contasının yanıp yanmadığını nasıl anlarız? Belirtileri nelerdir acaba?
hararet ışığı yanıyorsa hiç kullanmadan götürün servise.. ingilizce idiot light diyolar zaten o ışığa çünkü çok yüksek ısılarda yanıyor bildiim kadarı ile..
Selamalar arkadaşlar;
Bu gün baktığımda yağa su karıştığını kesin olarak tespit ettim. Bunun iki sebebi var ya silindir kapak contası yada devirdaim pompası. Silindir kapak contasını değiştirmeye cesaret edemem ama devirdaim pompasının tamiri hakkında yardımcı olabilirmisiniz.
Yağa su karıştırmasında en kolay ve muhtemel durum devirdaim pompasından olması. Zaten aletin 40.000 bakımında bu parçaların değişimi servis programına konmuş. Rutin bir durum, ama su eksiltmesi, hararet yapması, yağa su karıştırması çok tehlikeli durumlar helede beklenen km den önce meydana gelirse durumu çözene kadar conta yakmanız veya bozuk yağ yüzünden yatak sarmanız olmayacak iş değil.
Ben kendim değişmiştim devirdaim takımını, ama 3 yıldır iki f650 im de de bakımları kendim yapmama rağmen, sabah 9 dan akşam 19 a kadar uğraşmıştım. Sizi zorlayacak nokta yağ geri dönüş borusu ve motor yan kapağının geri takılması olayı. Sökülmesi bir dert takılması çok daha büyük zahmet. Bununla ilgili birçok dökümana rastlayabilirsiniz ben epey araştırdıktan sonra girmiştim. Soğutma sisteminin ve yağın boşaltılması gerekiyor. yan kapak ve yağ geri dönüş hortumu hatta ayak pegine kadar sökmek... Eğer motorunuzla siz ilgilenmiyor bir ustaya bakım yaptırıyorsanız bu sizin başlayacağınız ilk bakım olmamalı. Bu arada ustanız halledecekse onada danışarak devirdaim takımı yanında motor yan kapak contasını da temin edip başlayın işe. Ben sanayide yan kapağa göre conta kestirip sıvı conta ilede destekleyerek kapatmıştım. yağ sızdırma yok ama orjinal conta daha iyi olur tabi...
Kısaca o gün yaptıklarımdan yazmaya çalıştım. Bir an arızanızın çözülmesi dileği ile...
kısmetindir gezdiren yer yer seni...
bu motor da amma sorunluymuş be bi de hala en iyi geçiş motoru diye tavsiye ediyolar.
Selamlar; Motor 36.500 de demekki değişmesi gerekecek. Anlattıklarınıza bakılırsa baya iş çıkıyor en iyisi ustama götüreyim başıma iş açmayayım. Kaş yapayım derken göz çıkarabilirim.
Şu an bu konu içerisinde 7 kullanıcı var. (0 üye ve 7 misafir)