Benim deneyimlerime göre tam tersi, şimdiye kadar cbf motorlarımda hep tam sentetik veya yarı sentetik yağlar kullandım. Gözlemlerim şöyle: 2000 km de hep yağ değişimi yaptım ve böyle devam ediyorum. Deneme amaçlı madenive yarı sentetik yağ kullandığım dönemlerdekiözlemlerim şöyle:
Madeni yağ deneyimi yaptığım zamanlarda hep km daha 800-1000 km olmadan vites geçişlerinde sertlemşe ve kemikli gürültülü geçiş hissi oluşmaya olmaya başladı. Bu gözlemim yarı sentetik yağda 1500 km leri buldu viteslerdeki rahatsız,sert ve gürültüsüz geçiş. Tam sentetik yağlarda ise 2000 km içinde bi daha ki yağ değişimine kadar böyle bi sıkıntı yaşamıyorum. Dolayısıyla bu şu anlamada geliyor, madeni veya yarı sentetik yağ, tam sentetik yağa göre sürtünmeye karşı direncini koruyuculuğunu daha erken kaybetmeye başlıyor. Bu şuda demek, motor bloğuda aynı yağ ile yağlandığından, sürüş anında hissetmesekte silindir piston arasındaki sürtünme, aynı vites sistemindeki sürtünmenin artması gibi kalitesizleşiyor. Bence en azından yarı sentetik kullanılmalı ve 4000 km de bir değişim yapan arkadaşlar da kesinlikle tam sentetik kullansınlar. Bence 800-1000 km lerde viteslerdeki geçiş kalitesi düşen kalitede yağ, 4000 km süresince motoru tam olarak korumak konusunda yeterli değildir. İlk cbf 150 motorum şu anda 3. sahibinde, 40 bin km nin üzerinde ve yağ eksiltmiyor. 2000 km de bir yarı sentetik veya tam sentetik yağ ile yağ değişimi yapılarak kullanıldı. Yeri geldi gaz kolu bırakılmadan İstanbul - Ankara dahi yapıldı. Ama 3. sahibi bile ekmek yiyecek motordan.
Yeni motorlarda şuna dikkat etmek lazım. Motorun aşınmaya karşı en duyarlı olduğu ilk dönemlerinde madeni yağ kullanılmamalı. Ve iki motorumdada yaşadığım bi şey var. İlk cbf im ilk 25 bin km yağ eksitti. 25 binde kesti. Tabi eksik yağ ile kullanmadım. Arada 100-150 gram yağ atardım. 2011 cb imde şu an 12 de ve aşırı yağ yakma vardı. 10 binden sonra inanılmaz azaldı. Sanırım bi müddet sonra tamamen kesilecek.
Benim deneyimimi göre cbf 150 ler arasında yağ eksiltenler hala rodajdalar motorlarını sert kullanmasınlar. Eğer cbf 150 sıfır alındığında yağ eksiltiyorsa rodaj bitiminde yağ yakması bitecektir. Rodaj kullanıma göre 2000 de de biter. 10 binde sürer. Çok yumuşak kullanırsan uzun sürer. Motor ömrü uzun olur. Ama ilk etapta motora çok yüklenilirse rodaj dönemi diye bişey olmadığından motor ya hiç yağ yakmıyor. Ya da yağ yakmayı kullanıcı fark edenekadar kesiliyor. Sonra benim motorum yağ yakmıyor deniliyor. Ama işte bu motorunda ömrü kısa oluyor.
Bunlarıda bilir kişi gibi yazdım ama kusura bakmayın, elbette bu tespitler tartışılabilir. denenebilir. ama kendi motorlarım ve yakın çevrede gözlemlediğim 4-5 cbf bu tezlerim doğrultusuda tepkiler veriyor. İlk alındığı günden beri afedersiniz, hayvan gibi yüklenilen bi cbf 150 var çevremizde. dipgazmı arasınız, soğuk motoru redline sokmalarmı. hepsi var. motor 20 binin üzerinde yağ yakmıyor ve hiçte yakmadı. Bu kişiye hep diyorum, senin motorun bana göre 30-40 bin seviyelerinde çekişten düşecek ve yağ eksitmeye başlıyacak, motor bitecek. Amaaan boşver diyo
Motor yeniyken yağ yakma varsa korkmayın, motor rodajda, eksik yağını tamamlayarak devam. Ama ilk zamanlar dan beri yağ yakma yokken veya erken kesilmişken yağ yakma ya 20-30 binlerde başladıysa nisbeten motor çekiştende düşer eşşek cenneti yakındır
İşte motorun verdiği bu tepkileri hep aslında kullanıcılar belirliyor.
Rodajda silindire piston arasındaki milimetrik boşluk henüz sıfırlanıp kapanmadığı için yağ eksiltebilir. Ve çekişi rodajı tamamlanmış motor gibi iyi olmayabilir. Bu boşluk sıfırlandığında rodaj biter ve yağ yakma kesilir. Çekişte nisbeten artar. İşte bu rodaj döneminde kesinlikle madeni yağ kullanılmamalıdır. Rodaj biter ve bu çağ motorun altın çağıdır.
Yeni motor sert kullanırılırsa rodaj çabuk biter yağ yakma kesilir. Ama motorun ömrü uzun olmaz.
Rodajda sakin kullanılırsa ve bu bir sürüş alışkanlığı haline getirilebilirse uzun süre belki 10-20 binler yağ eksiltir. Ama yağ eksiltme kesildiğinde rodaj bitmiştir ve çekiş bi nebze olsun artmıştır. bi daha çok uzun km ler yağ eksiltmez ve motor evladiyelik olur.