Benim de okuduğum kitaplar (Keith Code) ve izlediğim eğitim videoları bu şekilde anlatıyordu. Honda eğitiminde ise "miş" li cümlelerimdeki şekilde anlattılar.
İtiraz etmiş, hatta kulaklarımı tıkayarak "lalalalaa" falan yapmıştım
İkna olmayınca oradaki sıkı bir eğitimci (adını hatırlamıyorum ama sonradan geçmişini araştırmıştım) CBF 1000 ile demo yaptı.
Yaklaşık 60km/h hızda 1m den daha az bir fark oldu.
Tartışma biraz uzamıştı...Özetle:
- Eğer motor dengeli ve dik duruyorsa ve ağırlık öne transfer oldukça ön freni arttırıyorsak, zaten %80 olan ön fren gücünü kullanıyoruz.
- Kalan % 20 nin (arka fren) tamamını kullanmak için ise ağırlık öne transfer oldukça arka fren gücünü azaltmamız gerekiyor.
- Fren sırasında kollara yük binmemesi için bacaklarımızla motoru daha da güçlü kavrıyoruz. Panik sırasında bir çok sürücü bu kavrama kasılmasıyla arka freni limitinde ayarlayamıyor ve kaydırıyor. Bu durumda önü de kaymaya başlayabiliyor. Veya arkanın kayması ile ön freni limitinin altında kullanarak duruyor ki bu, fren mesafesini uzatıyor.
- Eğer debriyaja geç basılırsa , motorun dönüş eylemsizliği sert basılmş arka frene rağmen arka tekerleği küçük adımlar halinde döndürüyor. Bu durumda %20 nin bir kısmı feda ediliyor. Karşılığında kontrolü kaybetmemiş oluyoruz.
- Yine bir çok sürücü hem ön hem arkayı aynı anda ayarlayamıyor (önü gittikçe arttırırken arkayı gittikçe azaltmayı panik durumunda yapamıyor). Motor frenini kullanmak arka freni sert kullanmanın yaratacağı sorunları azaltıyor.
Tartışma bu şekilde kapanmıştı. Motoru aldıktan sonra geceleri çıkıp panik fren ve swerve (engel aşma) çalışmaları yapmıştım. Geç debriyajın büyük bir farkını hissetmedim.
Yaklaşık 200 bg gücündeki bir motorda (senin R1 gibi), ileri sürüş tekniklerini uygulayabilmek çok daha önemli olabilir. Gazı kesmek arka frene kontrolsüz basmak gibi bir etki yapabilir...
---------- Mesajlar birleştirildi - 18:12 ---------- bir önceki mesaj zamanı 18:07 ----------
Eğer motor freninin yavaşlatması senin için yeterli ise, bunu yapmanda hiç bir sakınca yok. Yakıt tasarrufu olur (motor freni sırasında tüketim sıfır) ve motor hava alıp attığı için soğur.
Uzun bir inişin tamamını (mesela dağ inişi) motor freni ile yaparsan ve motor ısınmamış ise, iniş boyunca da soğuk çalışacak, aşınma olacak...