Şimdi şu Hava Filtresi / Egsoz ve Dyno olayıyla ilgili bir iki şey söylemek istiyorum arkadaşlar:
Motorsiklet ile ilgili bu parçaların modifiyesi ile ilgili detaylı bilgim yok. Ama arabayla ilgili olarak yıllarca uğraştım bu işlerle. Defalarca Dyno üstüne çıktı aracım ve 250'yi dinoya çıkarmaya ne gerek demeyin o kadar da büyültülecek bir olay değil; ayrıca eskiden çok fazla olmadığı için fiyatlar biraz yüksekti ama şu an gayet makul rakamlara ölçüm yaptırabilirsiniz. Ama düzgün bir yerde yaptırmakta fayda var çünkü hata payı bizim motorlar için biraz daha sorun olur düşük güç nedeni ile..
Hava filtresi olayına gelirsek; K&N markanın motorlar için orjinal hava filtresi var modele göre. Bu filtreler sizin orjinal filtrenizin yerine takılırlar ve ses YAPMAZ'lar. Tek avantajı hava geçirgenliği daha rahat olur ve temizleme kiti ile yıkanıp temizlenerek uzuuunnn süre kullanıp hava filtresi değişim masrafına girmemenizi sağlar. Bunun dışında filtreniz temizse ve motorunuzda bir modifikasyon yoksa ekstra güç sağlamayacağı gibi zararı da olmaz çünkü zaten motorun çekeceği hava miktarı bellidir filtre bunu değiştirmez dolayısıyla fakir karışım oluşturmaz.
Bir de hava filtresinin içinde bulunduğu kutunun tamamen iptal edildiği durum vardır ki bu durumda emme manifoldunun kutuya bağlandığı boru açıkta kalır tamamen; bunun ucuna özel (genelde konik şekilli) açık hava filtresi takılır ki sesi yapan da budur. Bu durumda motordaki yağ buharını hava filtresi aracılığıyla geri motora veren krank borusu da açığa çıkar; motora toz v.s. kaçmaması için ve motordan çıkan yağ buharının diğer parçalar üzerinde yoğunlaşıp kirliliğe neden olmaması için bu boruya da bir adet minik krank filtresi eklenir.. Eğer soğuk havanın direkt olarak geldiği bir yere bu açık filtreyi uzate bilirseniz en iyi performans bu şekilde alınır. Aksi halde motora oksijence fakir sıcak hava gideceğinden performans kaybı yaşarsınız.
Egsoz olayına gelirsek de eğer performans kaybı yaşamak istemiyorsanız headers'tan itibaren komple kit almalısınız. Ama bu kitlerde bizim motorlar için nasıl bilmiyorum ama katalitiğin oradaki sensörler iptal edilmesi ve edilmemesine bağlı olarak sorunlar çıkabilir. Bu nedenle bu kitin de beyinde yapılacak yazılım güncellenmesi ile desteklenmesi gerekir. Bu sisteme hava filtresini de ekleyip beyin modifiyesi ile karışımı zenginleştirip, zengin karışım için gerekli olan daha fazla havayı zaten filtre sayesinde sorun yaşamadan çekip komple egsoz sistemi ile de rahatça atabileceğiniz için güç artışına yönelik güzel bir sistem oluşturmuş olursunuz.
Ha sadece son susturu takacaksanız da motorunuzun motor hacmine uygun bir susturucu seçmeniz ve mümkünse katalitiğe dokunmamanız yerinde olacaktır. Eğer motor hacminize uygun bir son susturucu alırsanız ve bunu doğru çapta borularla sisteminize monte ederseniz geri basınçta bir kayıp yaşamazsınız ve motorun ne gidişi ne yakıt sarfiyatı farkedilir bir biçimde değişikliğe uğramaz.
İlk başta dediğim gibi eğer performansa yönelik yükleyecekseniz motorunuzu bu değişikliklerden önce ve sonra dyno'ya girip hatalarınızı görebilirsiniz. Ama asıl olay dyno üzerindeyken tüm takılan parçalara göre düzgün beyin programlamasının yapılamsı ki bunu yapacak da kim var bilemiyorum ülkemizde..
Bu konulara umarım açıklık getirebilmişimdir bir nebze olsa
---------- Post added at 13:52 ---------- Previous post was at 13:27 ----------
Bu arada performans amaçlı modifiye işini ciddi düşünüyorsanız şu ürünü öneririm size:
http://www.gtechpro.com/rr_fanatic.html
Ben arabaya almaştım ve hızlanma, fren mesafeleri, tork/beygir eğrileri, tur zamanları, vites değiştirme uyarıları, viraz G kuvvetleri v.s. pek çok veriyi kaydedip hem kendi üzerinden grafiksel olarak hem de PC'ye bağlayıp detaylı analizleriyle görüntülemenizi sağlar. Sürekli dyno'ya çıkmaya gerek kalmıyor
Evde hala duruyor benim. Biraz araştırıp motora bağlamayı düşünüyorum ilerde