Arkadaşlar merhabalar. Geçenlerde 2. el xmax250 abs alarak aranıza katıldığıma dair msj atmıştım.
Motorumun ilk kavrama anında titreşim yaptığından da bahsetmiştim. Bunun sebebinin uzun araştırmalarım sonucu varyatör tozlanması olduğuna kesin kanaat getirdim.
Bakım için gerekli tüm alet ve ekipmanım tam olduğundan, (ayrıca mekaniğe merakım vardır ve daha önce de eski motorlarımda basit tamir, bakım, onarım işlerini kendim yapmıştım) hemde makina mühendisi olmamın da verdiği gazla varyatör tozlanmasını kendim gidermeye karar verdim
İlk önce varyatör taslarını sökebilmek için gerekli aparatı kendim imal ettim. (havalı tabancam maalesef yok, havalı tabancam da olsa aparata gerek kalmayacaktı.)
Ameliyathane hazır, hastayı tedaviye başlayalım
http://i.hizliresim.com/dPMLpr.jpg
Sonra garajımı ve ekipmanları hazırlayıp operasyona başladım. Varyatör kapağını açınca gördüm ki gerçekten de her yer toz içindeydi ve ilk kalkışta motorun neden çok fazla titreşim ve silkeleme yaptığını hemen anladım.
Sistemi incelemem sonunda varyatör aksamında hiçbir aşınma, zorlanma ve hasara rastlamadım. Tüm güç aktarma sistemi gayet iyi kondisyondaydı. Görebildiğim tek sorun toz ve kir oldu.
Ön varyatörü açıp bagaları kontrol ettim, arka balata ve tasını da söküp kontrol edip güzelce fren balata spreyi ile temizledim. Arka balata pabuçlarını ince su zımparasıyla hafiften zımparalayıp yüzeylerini de temizlemeyi ihmal etmedim.
Ardından tüm sistemi geri topladım. Filtrelerin durumu çok kötü değildi, sadece biraz tozlanmışlar, onları da değiştirme işini 10 bin bakımına bırakarak basınçlı havayla temizleyip yerlerine taktım.
Ve sonuç:
Motordaki kalkıştaki silkeleme bitti ve titreşim de yüzde 50 oranında azaldı. Sonuçtan gayet memnun kaldım.
Sizlere bu işlemle ilgili birkaç detay vermek ve (affınıza sığınarak) tavsiyelerde bulunmak isterim:
- Motorunuzun kalkışta çok fazla titreşim veya silkeleme yapmasından şikayetçiyseniz, varyatör sisteminizi mutlaka kontrol ettirip temizletin. Gerçekten titreşimde fark edilir bir azalma oluyor.
- Eğer ekipmanınız tam değilse, eliniz bu işlere yatkın değilse bu işe tek başınıza kalkışmayın, ya servise yada bu işten anlayan iyi bir ustaya gidin.
- Ekipmanınız tamsa ve bu işi kendiniz yapacaksanız sabırlı olun, her ayrıntıya dikkat edin. Acele yapmaya çalışmayın. Örneğin bazı civatalar loctite ile sabitlenmiş, bu civataları yerine takarken yine orta mukavemetli loctite kullanarak takmanız gerek. Bunun gibi ufak ayrıntılara dikkat edin.
- Varyatör sisteminizin temiz kalması için ara sıra filtrelerinizi basınçlı hava ile tozdan arındırın. Filtreleri sökmek aşırı kolay, uygun ebatlı yıldız tornavida vasıtasıyla kolayca söküp temizleyebilirsiniz.
Herkese kazasız ve mutlu sürüşler dilerim