Degil
Simdi soyleki, aramizda kimse frenleri %100 kullanamiyor ne yazik ki. Frende abs olmasindan cok, fren merkezi, kaliperler balatalarin kaliteli olmasi daha onemli, misal eski er6 motorumda abs vardi ama bu onun abs olmayan gsxr1000 den daha iyi duracagi anlamina gelmiyor tabii ki.
Yani oncelikle frenlerin genel sistem olarak kaliteli olmasi lazim, artik hemen hemen butun 600 cc uzeri motorlarda abs opsiyonu mevcut.
Kuru zeminde abs olmayan motor daha kisa surede durur da yanlis bir onerme. en kisa fren mesafesi tekerlerin kilitlenmeye en yakin oldugu noktada
yapilan frenle elde edilir, sen simdi abs siz motorda cok iyi fren yapip kaydirmadan 30 mt. de durursan, abs li motorda nasi olsa abs var diye sonuna kadar silip da absnin devreye girmesine neden olursan absli fren mesafen biraz daha uzun olabilir belki. Bunun sebebi abs degil kotu fren yapmis olmamizdir.
Her iki motorda da ayni sekilde fren yaptigini dusunursen, absnin fren mesafesine katkisi olmaz motor kaymadigi surece. Ama sunu da soyleyeyim, superduke 1290 testlerinden birinde, yarisci bi test pilotu, abs kapaliyken yaptigi frenlerde, abs li halini gecemedigini soylemisti, yani abs li hali daha kisa mesafede durdugunu soylemisti ki bunu diyen adam motoru havada takla attiran bir adam. Islak veya kaygan zemin avantajlarina hic girmiyorum bile.
Sonuc olarak senin benim gibi normal kullanicilar, ortalama bir motorda bile abs yi gecebilecek bir frenleme yapamaz genelde. Ani yapilan panik frenlerde de kaymayi engelleyecegini unutmamak lazim. Uzun lafin kisasi abs her turlu isimize yarar ama bu bizim fren calismasi yapmamiza engel degil. sirf beni en az 2-3 kere dusmekten ya da bir arabaya arkadan yapismaktan kurtarmistir, tecrubeyle sabit.