Kendi kendine konuşmalar (vol.4)
Bu yaz motorla takribi 3500 km lik bir tura çıktım. Yolun başlarında motorun devirdaim pompasının arızalanması ve bunu farketmemin yaklaşık 10 km sürmesi sonrasında durduğumda gördüm ki motorda soğutma suyu bitmiş, yağın da yarısı gitmişti. Devirdaim pompasının arızalanması sonrası, pompanın tahrikini yağ pompasından(ya da ona benzer bişi) alması nedeniyle o kısımdaki conta kesmesi ve nihayetinde boşalan soğutma suyu yanında yağ da kaçırması şeklinde kombine sorunlarla baş başa kaldım bolu dağlarındaki ücra bir benzincide.
İşin kötüsü motorun yağsız ve susuz kaldığını bana bildirmekle görevli uyarı göstergeleri çalışmadığı için arızayı anlamam motor sesinin değişmesiyle mümkün olmuştu. Motor sesinin değişmesinin de yatak sarmaya başlama alameti olduğunu malesef biliyordum. Depoyu söküp motora su eklememle şırıl şırıl aşağıdan su dökülmesi bir oldu. Bunun üzerine dedim ki eskiden su soğutma mı varmış
Susuz yola devam.. Ama o da nesi? Motor marş almıyor!
Bu durumun çatlak bir benzin hortumundan kaynaklandığını yaklaşık 900 km sonra anlayacaktım. O ana dönecek olursak, bu sorunu motoru vurdurarak çözmekten başka elimden bir şey gelmiyordu.
Her neyse, benzinciden aldığım araba yağını takviye ede ede safranbolu'ya kadar vardım. Orada bir usta buldum ve o da kara haberi verdi, Motor yatak sarmak zereyken fark edip durmuşsun!
Ne yapam dedim? Dedi ki sıkıştırmadan, yağ takviyesiyle yola devam edebilirsin. Eyi bakalım dedim ve 3500 km tamamlayıp İstanbul'a döndüm.
Bu sırada motor ısınır ısınmaz yatak sarmış motor sesi veriyordu. (Ancak güç kaybı yok)
Yetkili servise götürdüğümde usta piston, segman, sübap, külbütör değişimi şart dedi. Açılmışken egzantirik zinciridir, kam milidir derken motor sıfırdan yapıldı ve artık ömürlük motorum oldu. (masraflar nedeniyle tabii ki)
Peki bunları neden anlattım?
Motorunuzun devirdaim pompasına iyi bakın. Zira kendisi arızalandığı anda motor suyunu bir anda boşaltıyor ve aynı zamanda da yağ kaçırmaya başlıyor hızlıca. Bu durumun uzun yolda gerçekleşmesinin sonuçlarını okudunuz. Devirdaim pompasının içerisinde alengirli bir yerde termostat'ı da var. İlk arızalanan o oluyor. Bu termostat'ın arızalı olup olmadığını soğuk motoru çalıştırır çalıştırmaz başlayan su devirdaimi ile anlayabilirsiniz. Zira motorun sıcaklığı en verimli çalışma sıcaklığına gelmeden devirdaim açılmıyor. Termostat arızalıysa devirdaim pompası hemen çalışmaya başlıyor. Bu durum arızaya işaret. Termostatın arızalı olması da yukarıda yazdığım gibi devirdaim pompasının komple arızalanmasına delalet.
Devirdaim pompasının çalışmaya başladığını elinizi üzerine koyarak anlayabilirsiniz. Düzenli bir titreşimi var zira. Devirdaim pompasının nerede olduğunu da buluverin artık, yoruldum yazmaktan
Böyleyken böyle..