BLUERAY adlı üyeden alıntı
GV250 LASTİK SEÇİMİ
Gv250 fabrika çıkışı orijinal lastik ebatları:
Ön : 110/90/16
Arka : 150/80/15
Bu rakkamlar ne anlama gelir?
Ön ve Arka için :
İlk rakkam :Taban genişliği (yere basan kısmı) = 110 mm, bu gayet anlaşılır.
İkinci rakkam :Yanak genişliği (yandan bakınca görünen genişlik) Burada bir oran söz konusu. Taaban genişliğinin %90’ı kadar bir genişliğe sahip demektir yani 99 mm dir
Son rakkam : Motorlu taşıtlarda kullanılan kullanılan jantın çapını ifade eder. Ancak kullanlan birim INCH (İngiliz birimi) dir. 1 İnch=2,54 cm ye karşılık gelir. 16 jant ise 40,64 cm dir.
Lastik Hamuru ne demektir?
Lastiğin yapımında kullanılan saf kauçuk, latex, diğer petrokimya ürünleri gibi malzemelrin karışımına verilen isimdir. Kalitesinden ödün vermek istemeyen lastik üreticileri bu hamur karışımını sır olarak saklarlar.
Çift yada iki hamurlu yada daha fazla hamurlu lastik nedir?
Lastiğin üretimi esnasında tabanında, yanaklarında, jant temas yerlerinde, üzerindeki dişlerde vb. başka yerlerinde kullanım maksadına göre farklı farklı hamurların kullanıldığı lastiklerdir. Lastiğin kuru asfaltta, ıslak asfalatta, çamurda, kuru toprakta, kumda vb şartlarda tutunmasını, fren mesafesini, viraj kabiliyetini belirleyen ana unsur budur.
Fabrika çıkışı orijinal lastik ebatlarının kullanılmasındaki tavsiyeler neden önemlidir?
Bu bir ağırlık ve denge denklemidir, aslı mühendislik hesaplarında yatar.
Orjinalinden kalın lastik takınca aracın yola tutunması tahminlerin aksine azalacaktır. En basit hesap ile cm2 başına yere düşen bası kuvveti yüzey genişledikçe azalır. En basit anlatımı bir çivinin üzerine 5 kg ağırlık koyunuz ve çiviyi de elinizin üstüne, yapmazsınız dimi netice belli, çiviyi ters çevirin hani sivri ucu batar dersiniz ya, Gene acıtır. Peki aynı ağırlığı bir gazoz şişesi üstüne koyun, altına da elinizi, hiç te rahatsız etmez. Elinize uygulanan kuvvetin asfalta yapıldığını düşünün. Sizce hangisi yere daha iyi tutunur. Normalden İnce lastiğe gelince biraz farklı bir durum var. İyi bir tutunma ve frenleme ile beraber viraj performansı için yere uygulanması gereken 200Kg.lık bir kuvvet var, ince lastiği takınca bu kuvvet çok küçük bir alana uygulanıyor bu durumda da sürtünme alanı azalıyor, drenç azalıyor Yani asıl kazanılması gereken kuvvet boşa gidiyor. Kısacası lastik genişliği her motorun ağırlığına göre optimize edilmek zorundadır. Asıl olan güç değil ağırlıktır.
Gv250 için orijinal lastik ebatlarını bilinen kaliteli üreticilerden temin etmek şu gün için mümkün değildir. Bunun içerisinde bir takım ticari işbirliklerinin olduğunu düşünmeden edemiyoruz. Kaliteli üretimyapan firmaların bu tip anlaşmalara ihtiyacı olmadığı için o günün şartlarında yaptıkları araştırmalar sonucunda bir çok markanın orjinali yerine ortak noktada kullanılabilecek ölçülerde üretim yapmaktadırlar. Bu kesin bir kavram değil sadece gözlemlerim sonucu ulaştığım bir teoridir. Bir konuda teori sunabilmek ise öyle sallamasyonca olmaz, konu hakkında bilgi sahibi bir çok kimsenin hımmm evet haklılık payı var demesi, yapılan araştırmaların aksini ortaya koyacak bir durum olmaması şeklinde ortaya çıkar. Yanlış olduğu ispat edilinceye kadar, ve kesinlikle yanlıştır deninceye kadar arada kalan kısmına teori denilmektedir.
Gv250 için en orijinal ebatların dışında önerilen marka ve ebatlar nelerdir.
Marka kişiden kişiye değişebilir.
Her markanın kendine has bir hamur kullanımı vardır.
Her sürücü, motoru kullanım şartlarına ve atmosfer koşullarına göre hamur tercihi yapar.
Burada bahsedeceğim, ılıman iklime sahip şartlarda, yağmurun yada diğer şartlar ile ıslak zeminin sıkça görüldüğü, genellikle toz barındırmayan ama çukuru, yaması, katran çizgisi, yol çizgisi bol olan bölgeler içindir.
İlk tercih tabiki tahmin edebileceğiniz üzere Michelin oldu, 150mm taban kesiti bu firma tarafınca üretilmiyor o neden ile 140/90/15 arka liastik için ideal ebattır Model Commender. Gerek su tahliye kanallarının yapısı gerekse lastiğin hamuru ciddi anlamda frem mesafesini, tutunmayı ve viraj performansını etkilemektedir. Birçok kullanıcı bu lastiği taktıktan sonra daha farklı bir güven ve konfor ile yol aldıklarından bahsetmektedir. Dez avantajı tabiki var o da çabuk aşınması. Ç
Nkü yumuşak ve çabuk ısınan bir yapıya sahip. Ani kalkış ve arka frenleme yapmadığınız sürece vites küçültmelerde daha yumuşak olunduğu sürece kullanım ömrü artacaktır.
Arka lasitiğe takıpta ön lastiğe takmamak olmaz, asıl emniyeti sağlayan da zaten ön lastiktir.
Michelinde 110/80/16 mevcuttur. Bu sefer ise Grip modeli. Bu model bilhassa ıslak zeminde kendini kanıtlamış bir üründür. Fevkalade uyumlu bir ikili olacaktır.
İkinci Tercih ise Brighstone Marka kullanılmasıdır. Yaklaşık performansa sahip yakın ölçülerde bulunması mümkündür.
Üçüncü tercih Metzeller den başlar ve devam eder.
İkinci ve üçüncü tercihler için Motosiklet.net sitesine üyelikte bulunarak GV250 sayfasında danıştığınız zaman emin olunuz ki asıl kullanıcılardan bir çok yorum alacaksınızdır. İlk tercih olarak belirttiğim marka ve model kesinlikle benim şahsi kanaatimdir. Şahsi kanaatlerimin sizi yönlendirmesine izin vermeden gerekli inceleme ve yorumlandırmayı yapmanız konusunda ısrarcıyım.
Lastik işi biraz tuzludur, ama canınızın ve sevdiklerinizin hem tuzu hem biberidir.
Kazasız, belasız sağlık dolu yolculuklar dilerim.