Hangi Lastik?
Lastik konusunda zaten yazmayı düşünüyordum, gelen soru bu mesajın tarihini biraz öne aldı. Öncelikle belirtmeliyim ki, lastik seçimi konusunda 2 önemli kriterim var(dı):
- Fabrika çıkış ebatları değiştirmemek (110/90-16 59S ön, 150/80-15 70S arka).
- Lastiklerin takım olması (aynı marka-model).
Seçeneklerin kısıtlı olması diyemeyeceğim, çünkü 2 kriterin de gerçekleştiği lastik ne yazık ki bulamadım. Arka lastiği pek çok GV250 sahibi gibi 140/90/15 ile değiştirmek durumunda kaldım. Yine de yazıya devam etmeden önce belirtmem gereken bir şey var: Eğer benim gibi takıntılı değilseniz, yazının geri kalan kısmı size pek anlamlı gelmeyebilir. Çünkü başından karar verme sürecine kadar bu her şey bu bakış açısı ile gelişti.
Orijinal ebatlarda, aynı desene sahip lastikler için Metzeler, Bridgestone, Michelin gibi öne çıkan markalara bakarak başladım. Biraz önce de değindiğim gibi bırakın öne çıkan markaları, hiçbir markada böyle bir lastik seti bulamadım. Bu aşamada iki kriterden birini seçmem gerekiyordu, ben de arka lastik ebatından vazgeçmenin daha az fark yaratacağını düşünerek 140/90-15 lastik bakmaya başladım.
Ebatı değiştirmeye kesin karar verdikten sonra, önümde çok fazla seçenek olduğunu düşünmeye başlamıştım ki yanıldığımı anlamam uzun sürmedi. Çünkü o zamana kadar ön ve arka lastiği ayrı ayrı aramış, çok fazla sonuç bulduğum için de modellere dikkat etmemiştim. Mesela Metzeler'e bakınca; lastiğin birinin Perfect ME 77, diğerinin Lasertec olduğunu görüyordum ki bunlar farklı iki desen demekti ve bildiğiniz üzere bunu istemiyordum. Pirelli, Bridgestone vb. hangi markaya baksam sonuç hep aynıydı! Shinko'dan kurtulmak istiyordum evet ama zaten dar olan bütçe ile içime sinmeyerek alacağım lastiğe 1.000 TL gibi bir para vermek de istemiyordum. Aradığım ebatlarda (takım olarak) çok fazla yerde satılmayan Metzeler'in Perfect ME 77 modelini buldum. Birkaç bayi ile görüşüp aynı cevabı aldıktan sonra, ikna olmak için distribütörle de görüşmem gerekmişti. Bunlardan biri hem TT (Tubetyre: İç lastikli) hem de TL (Tubeless: İç lastiksiz, dubleks) kullanımına uygun iken, diğeri sadece TT kullanım olarak üretilmişti. Yani bu takımı kullanmak için jant değiştirmek gerekiyordu ki, ne jant değiştirmeye ne de TT lastik kullanmaya hiç niyetim yoktu. Bir kez daha, "dondurması yere düşmüş çocuk" gibi hissetmeye başladım.
Daha sonra Dunlop 404 ile karşılaştım. Nedenini bilmediğim bir şekilde bu markaya karşı gizli bir antipatim var. Ortaokul zamanı kullandığım yeşil renkli deodorantların etkisi altında kalmış olabilirim. O zamana kadar biraz gözardı ettiğim hız indeksi, 404 arka lastiğinde H gibi bir değere sahipti ve bu yaklaşık 210 km/saat max. hız gibi benim asla çıkamayacağım bir sürat demekti. Daha yüksek hız indeksi, kullanım ömrünü de arttırabilir gibi bir algıya kapılsam da yurt dışı kullanıcılarının yorumlarında en büyük şikayetin lastik ömrünün kısa olmasından yana olduğunu gördüm. Genel yorumlar yol tutuş açısından iyi olduğu yönünde. Takım fiyatının 1.000 TL civarında olduğunu da hesaba katarsak, bütçeniz kurtarırsa şu an için en iyi seçenek Dunlop 404 gibi duruyor.
Ve gelelim benim aldığıma, Sava (Mitas) MC7. Ön 110/90-16 59P ve arka 140/90-15 70R. Bu lastiği tercih etmemde Türk kullanıcılardan aldığım olumlu yorumlar ve tabi ki bütçe etkili oldu. Takımı 300 TL'te bulunabiliyor. Yük indeksi orijinal ile aynı, hız indeksi kabul edilebilir seviyede. Lastik rodajını (~100 km) yeni tamamladım. İtiraf etmek gerekirse ilk izlenim olarak beklentimin biraz altında gibi ama bu kadar yeniyken haksız bir yorumda da bulunmak istemem. Zira pek çok kullanıcısı chicken strip'ten eser kalmadığını belirtiyor.
---------- Mesajlar birleştirildi - 01:41 ---------- bir önceki mesaj zamanı 01:25 ----------
Eklemeyi unutmuşum, biz çukurlardan-tümseklerden seke seke gittiğimiz için lastikler asfaltla daha az temas ediyor. Dolayısıyla Dunlop lastiklerin ömrü bizde biraz daha uzun olabilir