Merhaba,
'90 FJ1200,'93 ZZR 1100,'00 Hayabusa'dan sonra yine bir sport touring ile karşınızdayım.20 yıllık motorun neyini yazıyorsun diyen hiç okumasın sıkılır 1100 XX’i şuan 30-40-50li yaşlarında olanlar az çok tanıyorlar zaten,yeni motora başlayan 17-18’lik delikanlıların pek fikri olmayabilir.Ama gerçek, etrafında olup canlı canlı görmeden,kullanmadan anlatılacak bir motosiklet olmaması.
Bir tanesine sahip olmayı uzunca bir süredir düşünüyordum uygun fiyatlarından dolayı.Hayabusa denk geldi,sonra gene niyetlendim ZZR 1100 denk geldi,sonra gene niyetlendim ve artık Hayabusa ve ZZR 1100’e sahip olduğum için seçeneklerde sadece ZX-12R ve 1100 XX vardı.GSX-R 1100’de olabilirdi ama temizini bulmak imkansız, bulduğunda para ile almak imkansız. Neyse, o sırada kullandığım FZS 600’ün ilanını koydum ve bir taraftan XX ilanlarını taramaya başladım. Bir tane 1100 XX bir tane de ZX-12 bulmuştum fiyat açısından bana uygun. İkisine de takas gönderdim,ikiside kabul etti ama ZX12 bana mesafe olarak çok uzak olduğu için çekindim bilmediğim bir motor ile o kadar yolu dönmeye ve XX’e öncelik verdim.Buluştuk anlaştık motorlarımızı beğendik ve doğru notere.
4. sahibi olduğum 99 model, enjeksiyonlu, 85.000de XX’i aldım. Gitmeden komple boyalı olduğu söylenmişti,şasisi ve yürürü düzgünse benim için hiç önemi yoktu.Gittiğimde boyası sağı solu gayet düzgündü.Ufak bir tur attık sesi soluğu düzgündü.250 km uzaktan eve sağ salim getirdim. Bu lastiğe rağmen
Kış ortasında bir takım lastik alıp eskitmek istemedim soğuk havalarda ısıtıp soğutup sürekli. Elimdeki 5-6000km yapmış Pilot Power 2 leri taktım.Bu sırada teker bilyaları da değişti arka iyi durumda değildi. Üzerinde unibear marka saçma sapan bir zincir takılmıştı satarken güzel gözükmesi için.Daha önceden çin malı bir zinciri yolda kopardığımdan ,gelene kadar sert gaz açma veya yüksek hız yapmamıştım ilk aldığımda.Zaten lastikte kötüydü.
Ustamda mevcut olan Chiaravalli dişlilerle CZ zinciri taktım. Yağlar filtreler değişti.K&N filtre var üzerinde şuan.Yağlayıp taktıktan sonra ilk iş “300 görüyor mu?” sorusuna cevap aramaktı. Sonuçta bir zamanların hız rekortmeni kısa bir süreliğine olsa da.Her vites redline yapmadan 6. vites 5000 devirlerde gaz açarak 300ü görebilince zorlamadım bıraktım.Dediğim 300 kadranda 300 tabiiki.Kimse orda 300 yazınca 300le gittiğini sanmasın
Artık daha fazla bu kirle gezemezdim. 2-3 saat ayırıp komple yıkama, yağlama, temizlik, pasta, cila işine girdim.
İşlemler bittiğinde artık böyleydi.
Bu yıkamayı ocak ayı gibi yaptım ve motoru hala yıkamadım. Her binişimden önce ıslak cila yapıyorum ve arada bir jantlar ile radyatörün altındaki parçayı siliyorum.Her zaman temiz olunca yıkanmasına da gerek kalmıyor.Tabii bunun için yağmur çamurda binmiyorum.
Şimdi motoru anlatmaya geçmeden önce daha önceden sahibi olduğum eski kasa Hayabusa ve ZZR 1100 ile kıyaslayarak gideceğim.Bu modellerle kıyaslamamın sebebi de aynı yılarda birbirine rakip 3 farklı markanın da bu sınıfta motosiklet üretiyor olmasıydı.
İlk olarak görüntüyle başlarsak tamamen zevk meselesi,Hayabusa’ya bayılan biri ZZR’yi çok eski bulabilir, bunu geçiyorum.
Motor olarak XX çok uysal.İlk çalıştırmada, rölantide,sabit seyir hızında oldukça yumuşak.Güçsüz demiyorum yanlış anlaşılmasın.İkinci balans şaftı yüzünden tekerde verdiği güç biraz törpülense de yolda çok güçlü.Enjeksiyon sebebiyle ZZR 1100 gibi farklı devirlerde farklı patlama noktaları yok hızlanma anlamında,lineer bir şekilde devirleniyor.Devirlendikçe devirlenme isteği ve gücü düzgün bir şekilde artıyor.Hayabusa gibi çok hırçın üst devirleri yok.Zaten 3lü içinde en düşük devir de XX’te.ZZR ilginç bir şekilde en devirlisi (ilginç çünkü en eskisi) ve en küçük hacimlisi ayrıca.Hız anlamında Hayabusa başka bir noktada ama amacı olan hızlı turlar için otobanda 200-250km/h bandında oldukça sessiz,akıcı,çok çok güçlü.
Yakıt konusunda en az yakanı Hayabusa aynı hız bandında aynı şekilde kulanıldığında.ZZR karbüratörlü ama güçsüz,XX enjeksiyonlu ama güçlü olduğu için yakıtları benzer.Hatta zorlandığında ZZR daha fazla yakabilir.Böyle bir makineye binerken düşünülecek en son şey benzin olduğu için ölçüm yaparak gezmiyorum ama XX şehirlerarası 120-140 arası sabit 6lt yakıyor.Son gezimizde km ve aldığımız benzin hakkında net rakam olduğu için bir düşündüm ne yaktık diye 8lt yakmışım 100km de.600 km’nin ortalaması ama bu. +250 gittiğim çok mesafe oldu bu gezide.Onun harici çoğunlukla 150 civarı gittik.
Şanzıman XX ve ZZR de çok net,boşluklar sıfır.Özellikle XX’te 1-N-2 geçişi aşırı derecede kolay ve net.İçlerinde en kötüsü Hayabusa,her vites gevşek ve debriyaj biraz hissisz.Hayabusayı sıfır alınmış debriyaj ve ZZR yi sıfır debriyaj + sert yaylar ile kullanmış biri olarak söylüyorum.
Frenler o dönemlerin bir Suzuki geleneği olarak Hayabusa da yok. ZZR de çok çok iyi değildi. XX bu konuda Honda’nın enlerinden.Kombine fren düzde çok güzel bişey,her ne kadar alışkanlık gereği kırmızı ışıklara yaklaşırken bile ön arka basan biri olsam da frenleri güzel motorun.Virajlı yollarda XX kombine frenin bana yaşattığı tek şey, viraj içinde motoru kaldırmak ya da yavaşlamak istediğimde arka freni kullanan biri olarak arka frene bastığımda öne fazla yığılması ön frenide kullandığı için.Buna da zamanla alışırım diye düşünüyorum.Ayrıca mekanik kombine frenli bir motorda ön sıkınca arkaya ne kadar fren gücü iletilebilir diye düşünen varsa, hafif aşağı meyilli bir yolda 150 civarı hızda önü çok çok fazla sıktığımda hafifleyen arka kilitlenebilecek kadar fren gücü gidiyor arkaya,arka frene basmamama rağmen.
Konfor konusunda yıllar geçtikçe bir azalma söz konusu.ZZR 1100 çok konforlu bir motorken XX biraz daha sert kalıyor.Hem sürücü hem artçı için.Yalnız koltuğu ZZR ve Hayabusa’ya göre en konforlu olanı da XX.Hem koltuk sertliği hem oturuş hem de motorun genel sertliği ile en konforsuzu Hayabusa.XX’e sert,ZZR’den konforsuz falan diyorum ama yolda ZX10 dan inip XX e binen arkadaşım “otobüs gibi,yaylana yaylana gidiyor” demişti. Gün içinde +200 hızlarda, 300 km yol yapıp öldüm bittim demiyorsunuz kesinlikle.Hatta yol yaptık bile demiyorsunuz.İnternette yazılan ya da videolarda söylenen” çok sıcak çok ısınıyor” durumu göremedim ben.Harareti ve sürücüye yaydığı sıcaklık normal.Hayabusa ve XX bu konuda ZZR ile baş edemez.O ayrı bir sıcak yapıyordu yaz kış fark etmeksizin.Hiç hararet yapmıyordu ama alev topu gibi geziyordu.
Sürüşe gelince, 4-5 ay büyük motorum olmamıştı.Üzerine ilk oturduğumda her şey tanıdıktı.Rahat geniş bir koltuk,yüksek büyük ve uzun bir depo,kocaman bir kafa grenajı,büyük bir gösterge, gösterge etrafında ram airlerin üstü güzelce kapatılmış bir konsol vs.. Bu noktada R1 seven biri 1000RR dan nefret edebilir ama XX sevenin Hayabusa’dan veya Hayabusa sevenin ZZR’den nefret etme şansı yok.Üçünde de tema aynı ve bu tarzın kullanıcılarının seveceği şekilde. Top speed hızlarda hepsi stabil zaten.Sadece Hayabusa’nın limitleri daha yukarıda.İçlerinde şehiriçinde en insancıl olanı ZZR.daha kolay dönüyor yavaş giderken,en yabanisi Hayabusa.XX oratalarda bir yerde.Hızlanırken en stabil olanı XX. ZZR nin önü biraz dağınık,Hayabusa’nında arkası,gücünden dolayı.XX tam kararında.Ayrıca hızlı seyrederken hafif yatık pozisyonlarda yoldaki dalgalanmalarda gidonu bozacak tepkiyi de en az veren XX.3ününde genel karakteri aynı.Hızlı uzun virajlarda oldukça sağlam ve stabiller.En çok sevdikleri yerler de uzun düzlükler,uzun virajlar,düzgün bir asfalt.Bu demek değilki yavaş virajlarda kötüler.İyi motorlar oldukları için orada da iyiler ama 50-100km hızlarda dönülen sert,kısa,dar virajlarda litrelik makineler kadar çabuk değiller.Hareketler biraz daha ağırkanlı.O hareketleri hızlandırmak içinde daha fazla fiziksel güç gerekiyor kullanırken
Litrelik yarış motoru süper sport bir otomobilse, XX onun yanında hızlı bir sedan diyebiliriz.
Yakın bir arkadaşımda 2009 trafiğe çıkışlı 2007 model ilk sahibinden aldı. İkiz olarak geziyoruz.
Umarım sizler daha iyilerine güzellerine binersiniz. Eski motor alma konusunda yazdığım gibi, km ,yaş, boya, kaza takıntısı olmayan biriyim.90lı yılların 2000lerin başının sport touringlerin altın yılları olduğu düşünüyorum.Şimdikiler daha da büyüyüp yavaşladı veya daha da hızlanıp sertleştiler.Bunların hepsini bir bünyede barındıran motorlar olmaktan uzaklaşıp farklı dallara ayrıldılar.Bu zamanın örneklerinden biri olan bir motora hem de böylesine sağlıklı,kondisyonu yerinde bir motora bindiğim için mutluyum.Korkmayın,sizde neye binmek istiyorsanız onu alın.Km, model,yaş,kızların ilgi odağı olur mu gibi konulara takılmayın.Mutlu olacağınız motoru alın binin.