arz talep meselesi. italyada çok skutır satılıyor. amerikada çok cruiser. türkiyede çok supersport. avrupa ise karışık. yılda 1000 tane satamayacağı bir motor için koskoca fabrika neden üretim bandı açsın ki? sokağa çıktığında hangi motorlardan daha çok görüyorsun? bak bakalım honda en çok ne satmış. yamaha en çok ne satmış?
ybr250 bi ara satıldı türkiyede... ama 1000 tane ybr125 satıldıysa karşılığında 1 tane ybr250 satılamadı sanırım.
ayrıca, basit bir denklem kurarak neden 250cc kategorisinin az olduğuna açıklama getirmek zor olmaz.
motorlarda anlık tork diyebileceğimiz bir konudan bahsetmek lazım önce.
600 cc 4 piston bir motorun tek pistonu 150 cc gücündedir. motor her ne olursa olsun aynı anda sadece tek piston patlar.
dolayısı ile
zamanın yüzde birini kesip alsak, cbf 150 ile 600rr'ın anlık ürettiği güç yaklaşıktır. elbette 600rr daha rahat nefes alması, pistonların arka arkaya patlamasının cbf150 den çok daha hızlı olması dolayısı ile kat kat fazla güç üretir.
ancak cbf 150 sonuçta ağırlık taşımak için 150 cc bir pistonla 600rr'ın tek pistonundan daha verimli ve ekonomiktir.
performanslı hale getirirsen de 600rr dan daha verimsiz ve ekonomik açıdan zararlı hale gelir.
bu bakımdan bir motor tesisatı ile alabileceğin güç ve verimi ekonomi / verim açısından değerlendirdiğinde 250 cc 40 beygir bir motor anlamsız oluyor. verimi yüksek olsa da ekonomik açıdan yetersiz kalıyor. üstelik 250cc bir motor kütlesinin haddini aşan oranda güç üretmesi ve yıpranması da gene ekonomik açıdan bir sorun.
halbuki 600 cc ve üstü motorlar için bu konuyu düşündüğümüzde, 250cc bir motorun 40 beygir güç üretmesi için harcayacağın yakıtla, 600 - 650 cc bir motorun yakıtı birbirine o kadar yakın oluyor ki, 600 - 650 cc bir motoru ekonomik hale getirerek 50 - 60 beygir güç üretmek daha makul geliyor sanırım
bence 250 cc motorlar trafikte oldukça keyifliler. daha yaygın olsalar güzel olurdu bence. ancak 250cc motorlarla 125 cc motorlar arasında muazzam bir fark yok.
üreticiler zaten yoğun bir satışın olduğu 125 ve 150 cc motorları geliştirmeye daha çok para harcıyor bu yüzden. piyasada daha ekonomik 125-150 cc bir motosiklet, performanslı bir 250 cc motosiklete göre çok daha fazla ve hızlı satılıyor.