hocam sizin dediginiz otomobilde bir nebze geçerli olur fakat diyelimki scooter kullanıyorsunuz gazı bıraktıgınızda ne kadar yavaşlar.
hadi vitesli motosiklet diyelim. hız 90 ve 5 vites bir motosiklette 4.cü viteste seyrediliyor ve beklenmedik bir olay gerçekleşiyor adam birden yola fırlıyor o kısa zamanda debriyaja basıp vites küçültmek hem zaman kaybıdır hemde tekerlek kilitlenmesi riskini arttırır. onun yerine ön fren manetine yumuşak bir asılma daha etkili bir çözümdür. motor komprösörü ancak güvenli durumlarda kullanılır mesela kırmızı ışıga yaklaşırken yada önünüze gelen viraja girmeden.
daha öncede yazdım soru çok küt sadece hız belirtilmiş ne yol ne hava ne motosiklet cinsi hiçbişey belirtilmemiş. bu nedenle şu veya bu yapılır demek dogru olmaz. ama yapılacak en iyi şey çarpışma kaçınılmazsa mümkün oldugu kadar yavaşlamak çarpma şiddetini azaltacaktır.
hocam güzel yazmışsın ama ben aralık 2009 tarihinde ehliyet kursuna yazıldığımda bana sordukları ilk şey ehliyetim olup olmadılı (b sınıfı) 2 ci si ise daha önce motor kullanıp kullanmadığımdı.ehliyetim oldugunu ve bır ıkı kez motor kullandığımı söylediğim zaman tamam sınava gelırsın dıyerek gönderdıler. ve sadece sınavlara girerek ehliyet aldım. araba belki ama kendılerı motosiklet surmeyı bilmeyen insanlar ehliyet vermekte.an azından benım ehliyet aldığım yerde.
sorduğunuz soruya donecek olursak bence yazdıklarınızın yanında motorumuzun hareket kabılıyetını bılmekte önemli sanıyorum. çünkü her motosiklet kendi karekteristlik özelliğine sahiptir. 50 km hız ile giderken bir viraja girdiğimizde enduro farklı bir tepki verir. ss farklı cruizer farklı tepkiler verir.bu yüzden kendi motorumuzun verdiği tepkileri bilmek cok önemlidir diye düşünüyorum.
'' NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE ''
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK
Aslinda soru çok da muallakda bir soru degil.
Motosiklet deyince vitesli aletler akla geliyor.
Böyle olunca olayi buna göre yorumlamak lazim.
Motor freni diye bisey yoktur arkadaslar.
Heleki vites dusurerek kompresyona sokarim diye bir sey hiç yoktur.
Ama siz engelin uzerinden uçarak geçmek istiyorsaniz, vites dusurerek arka tekeri kitleyip, yüksek uçus gerçeklestirebilirsiniz.
Tabi o zaman burada konma tekniklerini konusmamiz gerekir.
Arka teker kitlerse, motosiklet sizi mancinik gibi firlatir çünkü.
Ha kaydirmali debriyaj sistemine sahip bir motosiklet kullaniyorsaniz, arka tekerin kitleme riski yok denilebilir.
Ama bu sefer kompresyon da yok demektir.
Yani her iki durumda da yaptiginiz bir ise yaramaz.
Zaten isin asli bunlarla ugrasacaginiz zamani fren yapmakla, dikkati de kaçacak delik aramakla geçirmeniz gerekiyor.
Eger fren yapiliyorsa, debriyaja basmalisiniz.
Motorun viteste olmasi demek, arka tekere hala güç gitmesi demek.
Bu fren mesafenizi uzatir.
Söyle düsünün.
Siz fren yapiyorsunuz ama arkadan biri hala motoru itiyor.
Frenlemede debriyaj konusunda iki farkli görüs oldugunu ve hala tartisildigini eklemek isterim.
Ama ben debtriyajin çekilmesinden yanayim.
Küçük hırsız el feneri, büyük hırsız deniz feneri kullanır.
Ancak her ikisininde çalışması için ampul gerekir.(Cosinus)
ilkay abi , debriyajı çekip frenleme yapınca gücü tekerden ayırıyoruz ama sanki motorda biraz başıboşluk , bananecilik bi adamsendecilik oluyor , o sırada kendimi güvende hissetmiyorum.
kompresör yapmasam bile , nedense zincirde yükün veya gücün varlığını hissetmek istiyorum , bu ise bana güven veriyor...
"Dünyanın sorunu, Akıllılar hep kuşku içindeyken, aptalların küstahça kendilerinden emin olmalarıdır." B.Russell
"Yaşamak bir ağaç gibi tek ve hür; ve bir orman gibi kardeşcesine" Nazım Hikmet
Aliskanliklar maalesef sürüsümüzü etkiliyor.
Sonradan degistirmek ise çok zor oluyor.
Dogrusunu istersen benim en temel prensiplerimden bir tanesi, kendini güvende hissettigin ve relaks vaziyette yapilan surusun en guvenli surus oldugudur.
Egitimlerde en çok rastladigimiz seylerden bir tanesi yanlis oturus pozisyonu mesela.
Adama dogrusunu gösteriyoruz, kullanamiyor.
Pistte çok gördüm motosikletten indikten sonra elleri,bilekleri uyusan, dizlerini yerinde tutamayan adamlar.
Ulem yanindaki adam da senle ayni sayida tur atti.
Onda neden bisey yok?
Ama olmuyor, anlatamiyorsun.
Bir de daha önce de yazdigim gibi bu debriyaji çekme meselesi hala tartisilan bir mevzu.
Karsit görüsleri de okumak isterim dogrusu.
Küçük hırsız el feneri, büyük hırsız deniz feneri kullanır.
Ancak her ikisininde çalışması için ampul gerekir.(Cosinus)
Bu mesajı yazdığın iyi oldu. Motosiklet konusunda çok şey yazılıp çiziliyor burada, ama motor ve sürücü arasındaki sürüş hissiyatı pek bu konulara dahil olmuyor. Yazdığın şeyi debriyajı çekip fren yaptığımda veya viraj dönerken debriyajı çektiğimde aynen hissediyorum. Sanki motor bir anda gevşemiş gibi oluyor. Pek güvenli bir his değil, motor her an bir tarafa bırakacakmış gibi bir izlenim veriyor.
Panik frenlemede "sadece frenleme mi, yoksa fren + debriyaj mı " ekseninde tartışmaya devam etmek gerekirse, frenlemeye başlama anında değil de, başladıktan bir an sonra debriyajı kullanmak mantıklı geliyor. Böylece gazı kapattığımız ilk 0.3-0.4 sn içerisinde motor freninden de faydalanabiliriz. Ancak devir güç bandından (mutlu bölge) daha aşağıya düştüğünde sanırım coq'un bahsettiği 'arkadan itme' hadisesi başlayacağından motorun arka tekerlekle olan irtibatını ortadan kaldırmak gerekiyor.
yani, sanırım
"Geçmişini hatırlamayanlar onu tekrardan yaşamaya mahkumdurlar". -Santayana
ben debriyajsız yapmam...
ama frenajımdan sonraki kendimi toparladığım an yarım debriyajla vites kontrolünü ( uygun devir olup olmadığını o an için yoklayıp ) uygun seviyelerde aarlayıp, gaza yüklenip çıkış yaptığımı biliyorum.
çünkü duracaksak zaten duruz ma kazayı atlattıktan sonra ya devam edecek ya da güvenli bir yere çekip bir kaç dakika dinlenmekte ve adrenalinin yerine gelmesini beklemekte fayda vardır.
bazen bir kaç yudum su, petroldeki pompacılarla 1-2 dakikalık sohbet ( genelde onlar yaklaşır ) wc ye gitme gibi farklıo bir hareketsizi oldukça rahatlatacaktır.
aksi haldeo sinirle ya gaza yüklenecek, ya dikkat dağılımı yaşayacak ya da farkında olmadan pek çok hata yapabileceksiniz.
ben az önce atlattığım kazadan ve yan tarafımdaki acemi şöförden kurtulmak için gaza bastım ki orada kırmızı ışık varmış...
son anda farketmesem karşı tarafa bodoslama girecektim.
hatayı yapansa yine sağ - sol yapa yapa devam edip, yaptığı hatanın bile farkında olmadan çekip gidecekti.
KALMAK KADAR ESKİ, GİTMEK KADAR YENİ OLMAYANDIR ÖZLEMEK!
BEDDUALARI DENEDİM, HİÇ BİR İŞE YARAMIYOR!!!
KEŞKE, KÜFÜRLERE DE DUADAKİ GİBİ, "AMİN" BENZERİ BİR ŞEY DİYEBİLSEK....
Çok basit değilmi arkadaşlar ya,
iki elimizi gidondan çekip bileklerimiz birbirine değecek şekilde birleştiriyoruz.
avuçlarımızın içini fırlayan objeye doğru açıyoruz.
gözlerimizi kısıp kaşlarımızı çatıp enerjimizi avuç içimize odaklayıp haykırıyoruz:
-HADUUUUUKET!
sonra avuç içimizden çıkan mavi alev topu sorunu yarım saniyede çözüyor, bizde yolumuza devam ediyoruz.
Tabi depoya taktırmış olduğumuz joystick'ten sırasıyla GERİ-AŞAĞI-İLERİ-LOW PUNCH tuşlarına basarakta bunu yapabiliriz. Tercih sizin
90 ların başında atari oynamış tüm arkadaşlar bu basit çözümü bilmeli aslında
guzel arkadasim 3. bir kisi olarak neden mudahale etmek istedin..
bilmiyorum gormedim desem bana seviyesizligin tarifinimi yapacaksin!
konu basligini tekrar okumani tavsiye ederim sana,
basligi acan ustaddan ozur dilerim kendi adima,konu nereye geldi..
"seviyesizlik" uzerine baskaca cevap yazmayacagim,saygilar
---------- Mesaj ekleme zamanı: 02:38 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 02:09 ----------
dostum farkli tecrubeni paylastigin icin tesekkur ederim..
arazide kaygan zeminde veya kaygan dik bir yokustan inerken olabilir ama normal sartlarda bir vites dusurmeyle arka teker kilitlenmez,ben boyle durumlarda debriyaji bile cekmeden vites dusururum hatta 4000 devirde sakin bir surus yapiyorsam 2 vites birden dusururum ve emniyetli bir sekilde yavaslar kacis koridorumu secerim..
panik halinde maalesef senin yazdigin gibi on fren manetine de yumusak dokunmuyor kimse yahut tecrubesiz arkadaslarimiz arka frene abandiklari anda panikle beraber yerdeler...scooter konusuna gelince,ben etrafimdaki kimseye scooter kullanmasini tavsiye etmiyorum,heleki kucuk jantli scooterlarla 100 km yi gectigini marifetle anlatan dostlarima uzuluyorum..
[QUOTE=oocan;2272663]Sevgili Dostum,
İki temel konu varki bunları tam olarak bilmeden motosiklet üzerine çıkmak bence intihar ile eşdeğerdir.
Birincisi panik fren
İkincisi engelden kaçış manevrası
Ehliyet kurslarında sadece bu iki tekniği hakkıyla öğretseler motosiklet kazalarının yarıya düşeceğine dair herşeyimle iddiaya girerim.
Bu iki konu tecrübe , yetenek , eğitim v.b. ile bağlantılı olamaz. Motor üzerine çıkmak için bu iki konuyu bilmek olmazsa olmazdır.
ya usta bunları bi anlatsan çok merak ettim bende scooter war duramam ben o durumda direk çarparım yani diğerllerinin dediiği gibide şöyle yaparım böyle yaparım diyemem çünkü o ana bağlı yaptıklarımız 90km hızla giderken bide scooter freniyle hiç dururlmaz en az bi 20-30 m mesafe olmalı durmak için nyse ama bnm asıl merak ettiğim nasıl kurtulucaz böyle durumlarda hep aklımdadır hızla giderken bi köpek falan çıkarsa ne yaparım diye düşündüğüm
Bir İp Koptuğunda Tekrar Bağlanabilir,Ama Eskisi Kadar İyi Çekmez!!!
yahu bu debriyaj fanlarına...debriyajım olmadan asla diyenlere...totoşu sıkıştığında ilk işi (kaç devir ve hızda olursa olsun vites düşürmeyecekse) debriyaja taze gelinin sarıldığı gibi sarılan sürücü arkadaşlara hastayım...abi neden debriyaj...hadi konuyu es geçelim normal şartlarda debriyajın fazla kullanımını anlamış değilim...debriyaja gereksiz zamanlarda basmayın basanları uraın...debriyajsız günler...bu konudan bağımsız şu kompresyonun dadunu çıkarın...debriyajı bir kobra yılanı gibi düşünün bastığınız an sizi sokacak...
vites değişimi haricinde frenajla birlikte varayova debriyaja asılanların acemi olduklarını ve bilincsiz bir şekilde motosiklet kullanım stiline sahip olduklarını...bu tarzın ve/veya alışkanlığın kötü kullanım kriterlerinden biri olduğunu düşünmekteyim...ısnt'ıt... ben kompresyonla büyüdüm yaşatıldım beslendim... sizce hata kimde ...kim gitsin...
konuyla alakalı olarak ise diyeceğim önüme biri çıktığında asla ön frenaja güvenmemek dokunmamak...arkayı kızaklamaya başlıyorum...eğer çapacağım şey arac ise o an reflekslerim iyi şans benden yanaysa kızaklama esnası motoru yatırırım veyahut çarpma anından uçacağım yeri kestirmeye çalışırım...oraya doğru bedenimi atarım...ben kazalarımda çoğu zaman zıpladım resmen...kendimi atmak istediğim noktaya doğru...ha unutmadan benim bir özelliğim (bisikletten kalma motor hafif diye olsa gerek) kızaklarken dengeyi koruyabiliyorum...arkayı kızaklayarak bayağı gidiyorum...dengeyle alakalı mevzu herhalde...ayağım sabit şekilde arka frende bu arada...kuryelerde gördüm aynı şeyi...garipserdim...bir zaman sonra baktım ki bende refleks olarak ayağımı fren pedalına sabitliyormuşum...
önüme atlayan bir kişi ise frenajsız sadece şansa bağlı kurtarmaya bakarım...motoru yatırırsam iki tarafda zarar görecek hem karşımdaki hem ben...benim tek korkum trafikte aralardan giderken kapı açılması bir uzvumun kopması...o an gideceğim hastanede mikro cerrah bulunup bulunmayacağı veya el veya ayağımdan kopan parçanın bulunup bulunamayacağı kaygısını hep taşırım...
Gerçekler acıdır/Metehandro acıtır//Pinokyo/BMX/Star103/Cobra105/Dt125/İnnova125/Lıberty200/Ybr125/CBF150/PCX/Activa/Inazuma/NC700S/750S/750 X/750SDCT
(1992/2020) Köftestar&Pandastar&Banstar
"yorgunum cok yorgun"
Çok şaşırdım yahu, amma çok kişi viteş düşürerek durabileceğini sanıyor!
Arkadaşlar motosikletleri ön fren durdurur, arka fren hiç olmasa bile olur
Aslında tekerlekli tüm araçları ön fren durdurur (el arabası hariç)
Otomobillerde, kamyonda, otobüsde frene bastığınızda ana fren merkezi fren yağının çoğunu ön tekerleklerin fren merkezlerine göndererek güç uygular, bir kısmınıda arkaya yollar. Hani bizim el ile yapmaya çalıştığımız % 70-30 olayı gibi.
Yani hareket eden cisimleri arkadan tutarak değil, önden engel olarak durdurabiliriz.
Fizikde bir karşılığı vardır belki bilen anlatsın ama kabaca budur.
Vitesi yüksek devirdeyken düşürürseniz arka tekerleğinizin kitlenemsine neden olur, düşük devirdeyken vitesi düşürürseniz devrinizin yükselmesine ve motordaki kompresyonun artmasına neden olur.
Arka tekerlekte bir güç hissedersiniz ama bu çok az bir yavaşlamaya neden olur, frenlemek için yapmaya asla gerek yoktur.
Freniniz arızalıdır yada hava mava yapmıştır frene bastığınız halde işe yaramıyordur o zaman az da olsa faydasını alabilmek için yapın ama eğer freninniz varsa fren yapın yahu ne gerek var atraksiyona?
20 tonluk kamyon mu kullanıyorsunuz? Torkunuz 1000-1100 nm filan mı?
Kaldı ki günümüz kamyonlarında bile kompresyon yapmaya gerek yok, fren sistemleri çok gelişti.
Askerde MAN kamyonlarda vardı kompresyon pedalı, sol ayağın topuğuyla basardık
Sanırım bu vites düşürürüm kompresyon yaparım diyen arkadaşlar ön frene de basmıyorlar, hep arka freni kullanıyorlar herhalde
Küçükkende bisiklete binmeye başlayınca mahalledeki abileri "aman ön frene sakın basma, düşersin" diye tembihlemişlerdir
Sakın bu tür yazan arkadaşlar alınmasın yada kızmasınlar şaka yollu takılıp olaya dikkat çekmek istiyorum.
Konuyuda dağıttık ama bu kadar çok böyle düşünen insan varsa frenleme konusunda zayıfız demek ki.
Sürüş tekniklerini anlatırken kalemi güzel olan ve konu hakkında bilgili olan bir arkadaş bu konuyu ayrı bir başlıkta açsında altınta tartışılarak doğruyu bulalım.
"normal insanlar bir yerden bir yere gitmek için araba kullanırlar, motorcular ise motosiklet kullanmak için bir yerlere giderler"
---------- Mesaj ekleme zamanı: 10:06 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 10:02 ----------
[/COLOR]sen büyük şöför ol üstadım.
ben motosikleti aldığımda üstüne bulunan ve dolayısıyla parasını ödediğim "debriyaj maneti ve setini" bir işe yarıyor ki buraya koymuşlar diye düşündüm ve araştırdım ki birbatım gerçekten işe yarıyormuş
hem, parasını ödediğim şeyi neden kullanmayım ki?
KALMAK KADAR ESKİ, GİTMEK KADAR YENİ OLMAYANDIR ÖZLEMEK!
BEDDUALARI DENEDİM, HİÇ BİR İŞE YARAMIYOR!!!
KEŞKE, KÜFÜRLERE DE DUADAKİ GİBİ, "AMİN" BENZERİ BİR ŞEY DİYEBİLSEK....
Çok güzel anlatmışsınız. Peki şu nasıl ?
Adam sadece arka fren kullanıyor. Ön frene basınca takla atacağından korkuyor. Banada bu şekilde daha iyi duruyor ön frene basınca durmuyor diyor ve sonraaa
Bittimi bitmedi. Arka fren diye kullandığının aslında ön fren olduğunu keşfediyor. nasılmı ani frene basınca ön kayıp düşüyor .
Yani işte durum bu .
Şimdi insanlar nasıl vites düşürerek motorun duracağını sanmasın ki.
Ucuz motor olmaz , Sorunlu motor olur.
bu vatandaş gerçekten çok şasnlı
- bu vatandaş sadec yola bakıyor, çevreyi incelemiyor. hayvanı görmediği kullanımından belli. Periferik görüş diye boşuna yırtılınmıyor.
- o hayvan yarım saniye sonra atlasaydı dengeyi tamamen kaybedebilirdi.
- hayvana çarptıktan sonra karşı şeride geçmiş. karşıdan araç geliyor olsaydı sonuç koskoca bir felaket olabilirdi. ya da daha büyük bir hayvan düşünün
- adam zaten çarptıktan sonra bile doğru düzgün fren yapamıyor ki. kendini toparlaması, yeniden kontrol ve motoru sağa parketmesi sanırım en az 100-150 metre sürüyor.
bak, bu da şanssız adam
http://www.youtube.com/watch?v=fJ9hK...D2198&index=13
kısacası, şanslıymış
---------- Mesaj ekleme zamanı: 10:31 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 10:23 ----------
ve bu vatandaş kazayı görüpyvaşlayıp duruyor
http://www.youtube.com/watch?v=HQFBH...=14&playnext=1
KALMAK KADAR ESKİ, GİTMEK KADAR YENİ OLMAYANDIR ÖZLEMEK!
BEDDUALARI DENEDİM, HİÇ BİR İŞE YARAMIYOR!!!
KEŞKE, KÜFÜRLERE DE DUADAKİ GİBİ, "AMİN" BENZERİ BİR ŞEY DİYEBİLSEK....
Ben ce şanslı olan bu
http://www.youtube.com/watch?v=LkhiD...eature=related
Birazda önümüze atlayan çabalasın arkadaş hep bizmi yırtınıcaz videosu
Ucuz motor olmaz , Sorunlu motor olur.
Şu an bu konu içerisinde 2 kullanıcı var. (0 üye ve 2 misafir)