F=m.a,bu bilinen en baba fizik formüllerinden biri.F(Kuvvet birimi,Newton ile ifade edilir),m(Kütle,kg ile ifade edilir),a(İvme,m/sn^2(saniye kare)ile ifade edilir).
İvmeyi çekersen a=F/m olur.F burada torku ifade eder,hp veya ps'i değil.Önemli olan anlık tork ve ağırlıktır ivmelenme hissinde.
Cruiser'lar yapısı itibariyle ağır makinler.SS ise aksine hafif makineler.İvmelenme hissinde birçok kriter mevcut.Oturuş pozisyonu,sürüş zemini,rüzgar alıp almadığın,makinelerin ağırlığı,şanzıman ve aktarma kayıplarından ilerigelen yere aktarılan tork ver birsürü şey.
Üstelik bu sınıfların motor karakterleri de birbirine zıt,SS'lar max torkuna yüksek devirlerde ulaşırken Cruiser'lar düşük devirlerde verir max torkunu ve Redline'a kadar düşerek devam eder,bu yüksek devirlerde ve yüksek hızlarda hissizlik yaratır.Aynı yeni nesil turbodizel,ufak hacimli motorlar gibi.Redline'a genelde 5.000RPM civarı girerler,max torkunu verdikleri devir 1.750-2.000 civarlarındadır.O devirlerde ani bir ivmelenme hissedersiniz,4.000'e kadar korurlar genelde o torku sonra düşmeye başlar ve sanki bir kuvvet tarafından geri çekiliyormuş hissi yaşarsınız.
Benzinliler ise SS karakterine yakındır,yeni nesil benzinliler yakıt ekonomisi ve şehiriçi kullnımını kolaylaştırmak adına verebildiği kadar düşük devirlerde max torku verdirmeye çalışsalar da çoğunlukla ufak hacim turbodizellerden çok çok daha geç verirler max torku.Özellikle max güç(hp)için yapılmış atmosferik benzinliler(Bknz:Honda Type-R 2.0,S2000,1.6VTI).
Kabaca Z750 210kg,VTX 290kg civarı.Z750 80Nm,1300VTX'in verisine ulaşamadım ama sanıyorum ki o 90-100Nm civarıdır.Eğer aktarma kayıpları ve diğer etkenleri gözardı edersek ki etsek de etmesek de sonucunda değişmeeceğini sanıyorum,Z750 her halukarda 1300'ü alır.
Bu iş pek çok değişkene bağlı,daha önce de yazdığım gibi.Eğer ağırlıklar aynı olsaydı bu iki motorun tork eğrisine bakmak gerekebilirdi.O zaman düşük hızlarda VTX 1300'ün şansı olabilirdi.Bir seçim yapmalıyız;VT 1300 keyif,Z750 zevk makinesidir.Her ikisini birden istemek üretiliş mantıklarına ters düşer.
Niye bu kadar açıklama yaptın diye sorabilirsiniz,sebebim şu;forumda kulaktan dolma ve dayanaksız bilgilerle paylaşım yapan arkadaşlarımız var.Bu okuyucuyu-alıcıyı da yanlışa yöneltiyor,bu sebeple doğrusunu öğrenmek herşeyden önemli.Biraz da bilgilendirici olsun diye yazdım.İtirazı olanla her zaman tartışmaya açığım,belki benim de gözden kaçırdıklarım vardır;)
Ekleme:SS sınıfı motor derken 1-2-3-4 ve daha fazla silindir,güc/hacim oranı 0,15'leri geçenleri kastediyorum.
---------- Mesaj ekleme zamanı: 18:02 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 17:49 ----------
Biraz daha ayrıntılı bilgi isteyenler ve benim kafam karışmaz diyenler için aşağıdaki linki veriyorum;
http://forum.donanimhaber.com/m_38360434/tm.htm
Kategoriler aynı olmadığından link vermekte bir sakınca görmedim.