Hızlanma & Frenleme İle İlgili Matematiksel Değerler
Reklamlar
-
kaç km hızla giderken snde kaç mt yol alıyoruz... ??? bunu elbette merak eden vardır bunuda burada belirtmek istiyorum...
30km hız ile dakikada 500 m. saniyede ise 8 m.
60km hız ile dakikada 1,000 m. saniyede ise 17 m.
90km hız ile dakikada 1,500 m. saniyede ise 25 m.
120km hız ile dakikada 2,000 m. saniyede ise 33 m.
150km hız ile dakikada 2,500 m. saniyede ise 42 m.
200km hız ile dakikada 3,330 m. saniyede ise 56 m.
250km hız ile dakikada 4,170 m. saniyede ise 69 m.
300km hız ile dakikada 5,000 m. saniyede ise 83 m.
Fazla bilgi göz çıkarmaz... kaskınız başınızda farınız ve yolunuz açık olsun...
Tehlikeyi sezdikten sonra tam frenleme yaparak motorun durmasına kadar geçen süreyi ve yolu merak ettim ve biraz araştırma yaptım. Sonuçları sizinle paylaşmak istiyorum.
Motorun tam durmasına kadar geçen sürede neler yapıyoruz, neler oluyor?
1. Tehlikeyi gördükten sonra fren yapmaya karar veriyoruz. (Sürücü tepki süresi)
2. Ayak frene basmaya ya da el frenini sıkmaya başlıyoruz. (Frene basma süresi)
3. Frene basınç uyguladığımız için fren sistemindeki hidroliğin basıncı artmaya ve balatalar sıkmaya başlıyor. (Fren tepki süresi)
4. Balataların diske ya da kampanaya yaptığı basıncın etkisiyle tekerleklerin dönme hızı yavaşlıyor. (Bloklama süresi)
5. Fren sistemindeki basıncın artması nedeniyle bloklama başlıyor ve tekerleklerin artık dönmüyor ve araç bir süre sonra tam duruyor. (Fren süresi)
Bu beş aşamadan sonra durma sağlandığı için bunların toplam süresi DURMA SÜRESİ olarak adlandırılıyor.
Fren ve durma süresinin hesaplanmasında kullanılan önemli değişkenlerden birisi de aracın ve yok koşullarına göre değişen tutunma katsayısı. Bunu şöyle anlayabiliriz: Aracı düz bir zeminde belirli bir hıza eriştikten sonra rölantide gitmeye bıraksak rüzgar, aracın ağırlığı, yükü, lastiklerinin durumu vb. nedenlerle bir süre sonra tamamen duracaktır. Bu katsayı buzlu yeminde 1 m/s² kabul edilirken ABS'li bir otomobilde 7,5 olduğu varsayılıyor.
Motosikletlerde ise şöyle:
Sadece arka fren kullanıldığında: 4,0
Sadece el freni kullanıldığında: 6,5
Her iki frenle optimal frenlemede:10,0
Hesaplamada kullanılan diğer değerleri ise şöyle:
1. Sürücü tepki süresi 0,35 s
2. Frene basma süresi 0,20 s
3. Fren tepki süresi 0,05 s
4. Bloklama süresi 0,22 s
Bloklama süresi motosikletin teknik özelliklerine göre 0,2 ile 0,4 s arasında değişebiliyor.
Bu değişkenlerle yaptığım hesaplardan bazı örnekler vermek istiyorum. Ani durumlarda Sadece arka freni kullandığınızı varsayarsak.
Hız: 10 km/s
Fren mesafesi 0,68 m
Durma mesafesi 2,86 m
Hız: 50 km/s
Fren mesafesi 22,61 m
Durma mesafesi 33,90 m
Hız: 100 km/h
Fren mesafesi 93,42 m
Durma mesafesi 116,10 m
El ve arka freni birlikte kullanarak ideal bir frenleme gerçekleştirdiğinizi düşündüğümüzde bu rakamlar şöyle oluyor.
Hız: 10 km/s
Fren mesafesi 0,14 m
Durma mesafesi 2,18 m
Hız: 50 km/s
Fren mesafesi 8,18 m
Durma mesafesi 19,32 m
Hız: 100 km/h
Fren mesafesi 35,59 m
Durma mesafesi 58,12 m
Bu değerler otomobillerle karşılaştırıldığında şöyle söylenebilir.
-- Sadece arka frenleri kullandığınızda otomobile göre durma mesafeniz iki katına çıkar
-- Sadece ön frenlerle yaklaşık olarak otomobille aynı mesafede durursunuz. (Tabi ki bu kuramsal bir yaklaşım, kimse herhalde yüksek hızlarda sadece ön frenle durmayı düşünmüyordur)
-- El ve arka frenleri ideal olarak kullanmayı öğrendiğinizde ise otomobillerden yaklaşık %25 daha kısa mesafede durabilirsiniz.
Bu değerler ideal zemin ve yol koşulları için verilmiştir. Islak zeminlerde, buzlu ve karlı yollarda, yük ya da artçı ile durma mesafesinin arttığı da unutulmamalı...
Frenleriniz her daim keskin olsun!
Serkan Yenidünya kardeşimden alıntıdır...belki işinize yarar...
Gerçekler acıdır/Metehandro acıtır//Pinokyo/BMX/Star103/Cobra105/Dt125/İnnova125/Lıberty200/Ybr125/CBF150/PCX/Activa/Inazuma/NC700S/750S/750 X/750SDCT
(1992/2020) Köftestar&Pandastar&Banstar
Reklamlar
-
''El ve arka frenleri ideal olarak kullanmayı öğrendiğinizde ise otomobillerden yaklaşık %25 daha kısa mesafede durabilirsiniz''
Teşekkürler Serkan Yenidünya
Metehan, büyük harflerine sağlık
-
Fazla bilgi göz çıkarmaz.. Tşkler abi..
-
Teşekkürler paylaşım için baya yararlı bilgiler.Şuan için benim azami olan '90km hız ile dakikada 1,500 m. saniyede ise 25 m.' bunu bilmiyordum demekki dikkatli olmak lazım.
yes, i'm falling... how much longer till i hit the ground? i can't tell you why i'm breaking down.do you wonder why i prefer to be alone? have i really lost control? i'm coming to an end.
-
hocam ellrine saglik cok guzel olmus,gercekten cok faydali bilgiler
-
Hızının yarı mesafesi diye bilirim kısaca.. Forumda gözleri sorunlu olan var mı..
-
istediğiniz hızda aldığınız yolu bulmak için basit bi hesap da yapabilirsiniz. 1m/sn=3,6km/h abi eline sağlık çok yararlı bi başlık bence. 50-60 km/h hızla bile çok ciddi kazalar oluyo yani saniyede 15-17m hızla düşmek.. herkes hızını tam anlamıyla bilip hafife almaz inş..
-
musti81 adlı üyeden alıntı
Hızının yarı mesafesi diye bilirim kısaca..
Forumda gözleri sorunlu olan var mı..
hızının yarı mesafesi takip mesafesidir. kesinlikle durma mesafesi öyle tanımlanmaz. sizin söylemek istediğiniz fren mesafesi galiba ama yanlış
http://www.forensicdynamics.com/stopdistcalc bu sitede durma mesafeleri yazıyor arkadaşlar. yani siz istediğiniz hız veya mesafeyi giriyorsunuz o size durma mesafesi veya hızınızı söylüyor
-
-
musti81 adlı üyeden alıntı
Evet yanlış hatırlamışım..
Benim lastikler kabak olduğu için 300 metreden tkip ederim..
Bu arada bunlarda etken ama ..Yolun sıcaklığı lastik durumları v.s
Musti değiştir o kabak lastiklerini kendi canını düşünmüyorsan Bengüyü düşün, yolda giderken bi baktın Bengü geçiyor sen durana kadar arkandan gelen onu alır arabaya ,oturup ağlarsın valla
-
avkan65 adlı üyeden alıntı
Musti değiştir o kabak lastiklerini kendi canını düşünmüyorsan Bengüyü düşün, yolda giderken bi baktın Bengü geçiyor sen durana kadar arkandan gelen onu alır arabaya ,oturup ağlarsın valla
Bengüye nasıl yetişcemi anlat abi olmassa arka tekere ayağımı sıkıştırırım ufakken yapardık ya bisikletle..
-
Bende hayatımdaki bu büyük eksiği merak ediyordum,bu yazıyı daha önce okudum ama küçük yazıldığı için anlamamışım,şimdi anladım,minnettarım sana pandoooo.....
[I]315 ile uzaklaştım,aynamda görünmüyorsun...I]
-
musti81 adlı üyeden alıntı
Bengüye nasıl yetişcemi anlat abi olmassa arka tekere ayağımı sıkıştırırım ufakken yapardık ya bisikletle..
ayağını sıkıştırma ,akabinde başka yerinide kaptırabilirsin ,ama mandalla yoğurt kabını arka tekere takıp ,harley edasıyla Bengüye havanı atabilrisin
-
abicim bu işler matematiğe bağlanmaz fizik demek lazım aslında. motorun lastiğin firenlerin ıvırzıvırın durumuna göre değişir herşey böylece fizikle ilgilidir
-
avkan65 adlı üyeden alıntı
ayağını sıkıştırma ,akabinde başka yerinide kaptırabilirsin ,ama mandalla yoğurt kabını arka tekere takıp ,harley edasıyla Bengüye havanı atabilrisin
www.bideneyeceğimbudediğini.net
http://www.bundansonrakocamanyazmeta...lasılmıyor.com
-
Onemli bilgiler eline saglik...
Bana her zaman motosiklet daha zor duruyor gibi geliyor... Belki de yusuf mekanizmasindandir... belki de kabiliyetsizlikten on ve arka freni iyi kullanamamaktandir
Her zaman ondekiyle arada fazlaca mesafa birakmakta fayda var... insanimiz ya araya kimse girmesin diye, ya da yol versin diye yapisiyor ondekinin tamponuna, ondan sonra da olan oluyor...
Bir de, 90'la girdiginiz yurdum alt gecitlerinde, bir anda butun arabalari duruyor bulabiliyorsunuz kendin durabilsen bile arkadaki durabilecek mi diye tirsip bir yandan fren yaparken bir yandan flashorlerini yakmaya calisiyorsun
http://www.ataturkungencligehitabesi.com/
Okuyup da bugunu anlayamayan ahmaktir...
-
Merci boku mete_han bey kardeşim, serkan yenidünya zaatını tanıyorum ama onun bu kopyala yapıştırına denk gelmemiştim, sayenizde okumuş ve aydınlanmış oldum. Saygılar efenim...
[CENTER][B]Çarp tamponuma kır farımı, Bedenime zarar verebilirsin ama RUHUMA ASLA...[/B][/CENTER]
[CENTER]:bounce:[/CENTER]
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler