Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax

Hızlanma & Frenleme İle İlgili Matematiksel Değerler

    REKLAM ALANI
  1. #1
    mete_han - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Ağustos 2005
    Şehir
    4.LEVENT & SERENGETI
    Motosikleti
    Melmeket Uşak/Manisa.2020 NC 750 X DCT/2015 CBF150
    kaç km hızla giderken snde kaç mt yol alıyoruz... ??? bunu elbette merak eden vardır bunuda burada belirtmek istiyorum...

    30km hız ile dakikada 500 m. saniyede ise 8 m.

    60km hız ile dakikada 1,000 m. saniyede ise 17 m.

    90km hız ile dakikada 1,500 m. saniyede ise 25 m.

    120km hız ile dakikada 2,000 m. saniyede ise 33 m.

    150km hız ile dakikada 2,500 m. saniyede ise 42 m.

    200km hız ile dakikada 3,330 m. saniyede ise 56 m.

    250km hız ile dakikada 4,170 m. saniyede ise 69 m.

    300km hız ile dakikada 5,000 m. saniyede ise 83 m.

    Fazla bilgi göz çıkarmaz... kaskınız başınızda farınız ve yolunuz açık olsun...

    Tehlikeyi sezdikten sonra tam frenleme yaparak motorun durmasına kadar geçen süreyi ve yolu merak ettim ve biraz araştırma yaptım. Sonuçları sizinle paylaşmak istiyorum.

    Motorun tam durmasına kadar geçen sürede neler yapıyoruz, neler oluyor?

    1. Tehlikeyi gördükten sonra fren yapmaya karar veriyoruz. (Sürücü tepki süresi)
    2. Ayak frene basmaya ya da el frenini sıkmaya başlıyoruz. (Frene basma süresi)
    3. Frene basınç uyguladığımız için fren sistemindeki hidroliğin basıncı artmaya ve balatalar sıkmaya başlıyor. (Fren tepki süresi)
    4. Balataların diske ya da kampanaya yaptığı basıncın etkisiyle tekerleklerin dönme hızı yavaşlıyor. (Bloklama süresi)
    5. Fren sistemindeki basıncın artması nedeniyle bloklama başlıyor ve tekerleklerin artık dönmüyor ve araç bir süre sonra tam duruyor. (Fren süresi)

    Bu beş aşamadan sonra durma sağlandığı için bunların toplam süresi DURMA SÜRESİ olarak adlandırılıyor.

    Fren ve durma süresinin hesaplanmasında kullanılan önemli değişkenlerden birisi de aracın ve yok koşullarına göre değişen tutunma katsayısı. Bunu şöyle anlayabiliriz: Aracı düz bir zeminde belirli bir hıza eriştikten sonra rölantide gitmeye bıraksak rüzgar, aracın ağırlığı, yükü, lastiklerinin durumu vb. nedenlerle bir süre sonra tamamen duracaktır. Bu katsayı buzlu yeminde 1 m/s² kabul edilirken ABS'li bir otomobilde 7,5 olduğu varsayılıyor.

    Motosikletlerde ise şöyle:

    Sadece arka fren kullanıldığında: 4,0
    Sadece el freni kullanıldığında: 6,5
    Her iki frenle optimal frenlemede:10,0

    Hesaplamada kullanılan diğer değerleri ise şöyle:

    1. Sürücü tepki süresi 0,35 s
    2. Frene basma süresi 0,20 s
    3. Fren tepki süresi 0,05 s
    4. Bloklama süresi 0,22 s

    Bloklama süresi motosikletin teknik özelliklerine göre 0,2 ile 0,4 s arasında değişebiliyor.

    Bu değişkenlerle yaptığım hesaplardan bazı örnekler vermek istiyorum. Ani durumlarda Sadece arka freni kullandığınızı varsayarsak.

    Hız: 10 km/s
    Fren mesafesi 0,68 m
    Durma mesafesi 2,86 m

    Hız: 50 km/s
    Fren mesafesi 22,61 m
    Durma mesafesi 33,90 m

    Hız: 100 km/h
    Fren mesafesi 93,42 m
    Durma mesafesi 116,10 m

    El ve arka freni birlikte kullanarak ideal bir frenleme gerçekleştirdiğinizi düşündüğümüzde bu rakamlar şöyle oluyor.

    Hız: 10 km/s
    Fren mesafesi 0,14 m
    Durma mesafesi 2,18 m

    Hız: 50 km/s
    Fren mesafesi 8,18 m
    Durma mesafesi 19,32 m

    Hız: 100 km/h
    Fren mesafesi 35,59 m
    Durma mesafesi 58,12 m

    Bu değerler otomobillerle karşılaştırıldığında şöyle söylenebilir.
    -- Sadece arka frenleri kullandığınızda otomobile göre durma mesafeniz iki katına çıkar
    -- Sadece ön frenlerle yaklaşık olarak otomobille aynı mesafede durursunuz. (Tabi ki bu kuramsal bir yaklaşım, kimse herhalde yüksek hızlarda sadece ön frenle durmayı düşünmüyordur)
    -- El ve arka frenleri ideal olarak kullanmayı öğrendiğinizde ise otomobillerden yaklaşık %25 daha kısa mesafede durabilirsiniz.

    Bu değerler ideal zemin ve yol koşulları için verilmiştir. Islak zeminlerde, buzlu ve karlı yollarda, yük ya da artçı ile durma mesafesinin arttığı da unutulmamalı...

    Frenleriniz her daim keskin olsun!




    Serkan Yenidünya kardeşimden alıntıdır...belki işinize yarar...
    Gerçekler acıdır/Metehandro acıtır//Pinokyo/BMX/Star103/Cobra105/Dt125/İnnova125/Lıberty200/Ybr125/CBF150/PCX/Activa/Inazuma/NC700S/750S/750 X/750SDCT
    (1992/2020) Köftestar&Pandastar&Banstar


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    14 Mayıs 2008
    ''El ve arka frenleri ideal olarak kullanmayı öğrendiğinizde ise otomobillerden yaklaşık %25 daha kısa mesafede durabilirsiniz''

    Teşekkürler Serkan Yenidünya

    Metehan, büyük harflerine sağlık

  3. #3

    Üyelik
    23 Eylül 2009
    Fazla bilgi göz çıkarmaz.. Tşkler abi..

  4. #4
    sularseller - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Eylül 2009
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Nexus 500
    Teşekkürler paylaşım için baya yararlı bilgiler.Şuan için benim azami olan '90km hız ile dakikada 1,500 m. saniyede ise 25 m.' bunu bilmiyordum demekki dikkatli olmak lazım.
    yes, i'm falling... how much longer till i hit the ground? i can't tell you why i'm breaking down.do you wonder why i prefer to be alone? have i really lost control? i'm coming to an end.

  5. #5
    McWarnaly - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Kasım 2009
    Şehir
    Antwerpen-BELGIUM
    Motosikleti
    Aprilia AF1+FZR 1000+YZFR6
    hocam ellrine saglik cok guzel olmus,gercekten cok faydali bilgiler

  6. #6
    musti81 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Eylül 2005
    Şehir
    ÇAYIROVA/KOCAELİ
    Motosikleti
    Seyhan 125
    Hızının yarı mesafesi diye bilirim kısaca.. Forumda gözleri sorunlu olan var mı..

  7. #7
    bugay - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Kasım 2009
    Şehir
    istanbul
    istediğiniz hızda aldığınız yolu bulmak için basit bi hesap da yapabilirsiniz. 1m/sn=3,6km/h abi eline sağlık çok yararlı bi başlık bence. 50-60 km/h hızla bile çok ciddi kazalar oluyo yani saniyede 15-17m hızla düşmek.. herkes hızını tam anlamıyla bilip hafife almaz inş..

  8. #8
    Reşit - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Ocak 2009
    Alıntı musti81 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Hızının yarı mesafesi diye bilirim kısaca.. Forumda gözleri sorunlu olan var mı..
    hızının yarı mesafesi takip mesafesidir. kesinlikle durma mesafesi öyle tanımlanmaz. sizin söylemek istediğiniz fren mesafesi galiba ama yanlış

    http://www.forensicdynamics.com/stopdistcalc bu sitede durma mesafeleri yazıyor arkadaşlar. yani siz istediğiniz hız veya mesafeyi giriyorsunuz o size durma mesafesi veya hızınızı söylüyor

  9. #9
    musti81 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Eylül 2005
    Şehir
    ÇAYIROVA/KOCAELİ
    Motosikleti
    Seyhan 125
    Alıntı Reşit19 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    hızının yarı mesafesi takip mesafesidir. kesinlikle durma mesafesi öyle tanımlanmaz. sizin söylemek istediğiniz fren mesafesi galiba ama yanlış

    http://www.forensicdynamics.com/stopdistcalc bu sitede durma mesafeleri yazıyor arkadaşlar. yani siz istediğiniz hız veya mesafeyi giriyorsunuz o size durma mesafesi veya hızınızı söylüyor
    Evet yanlış hatırlamışım.. Benim lastikler kabak olduğu için 300 metreden tkip ederim.. Bu arada bunlarda etken ama ..Yolun sıcaklığı lastik durumları v.s

  10. #10

    Üyelik
    14 Mayıs 2007
    Alıntı musti81 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Evet yanlış hatırlamışım.. Benim lastikler kabak olduğu için 300 metreden tkip ederim.. Bu arada bunlarda etken ama ..Yolun sıcaklığı lastik durumları v.s
    Musti değiştir o kabak lastiklerini kendi canını düşünmüyorsan Bengüyü düşün, yolda giderken bi baktın Bengü geçiyor sen durana kadar arkandan gelen onu alır arabaya ,oturup ağlarsın valla

  11. #11
    musti81 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Eylül 2005
    Şehir
    ÇAYIROVA/KOCAELİ
    Motosikleti
    Seyhan 125
    Alıntı avkan65 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Musti değiştir o kabak lastiklerini kendi canını düşünmüyorsan Bengüyü düşün, yolda giderken bi baktın Bengü geçiyor sen durana kadar arkandan gelen onu alır arabaya ,oturup ağlarsın valla
    Bengüye nasıl yetişcemi anlat abi olmassa arka tekere ayağımı sıkıştırırım ufakken yapardık ya bisikletle..

  12. #12
    efendy_iso - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Mayıs 2007
    Şehir
    Güneşin doğduğu yer ( Adana )
    Motosikleti
    R1_8
    Bende hayatımdaki bu büyük eksiği merak ediyordum,bu yazıyı daha önce okudum ama küçük yazıldığı için anlamamışım,şimdi anladım,minnettarım sana pandoooo.....
    [I]315 ile uzaklaştım,aynamda görünmüyorsun...I]

  13. #13

    Üyelik
    14 Mayıs 2007
    Alıntı musti81 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bengüye nasıl yetişcemi anlat abi olmassa arka tekere ayağımı sıkıştırırım ufakken yapardık ya bisikletle..
    ayağını sıkıştırma ,akabinde başka yerinide kaptırabilirsin ,ama mandalla yoğurt kabını arka tekere takıp ,harley edasıyla Bengüye havanı atabilrisin

  14. #14
    estelik - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    26 Temmuz 2008
    Motosikleti
    mondial 125 kt
    abicim bu işler matematiğe bağlanmaz fizik demek lazım aslında. motorun lastiğin firenlerin ıvırzıvırın durumuna göre değişir herşey böylece fizikle ilgilidir

  15. #15
    musti81 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Eylül 2005
    Şehir
    ÇAYIROVA/KOCAELİ
    Motosikleti
    Seyhan 125
    Alıntı avkan65 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ayağını sıkıştırma ,akabinde başka yerinide kaptırabilirsin ,ama mandalla yoğurt kabını arka tekere takıp ,harley edasıyla Bengüye havanı atabilrisin
    www.bideneyeceğimbudediğini.net

    http://www.bundansonrakocamanyazmeta...lasılmıyor.com

  16. #16
    _alp_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Ocak 2007
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    VTX 1300
    Onemli bilgiler eline saglik...

    Bana her zaman motosiklet daha zor duruyor gibi geliyor... Belki de yusuf mekanizmasindandir... belki de kabiliyetsizlikten on ve arka freni iyi kullanamamaktandir

    Her zaman ondekiyle arada fazlaca mesafa birakmakta fayda var... insanimiz ya araya kimse girmesin diye, ya da yol versin diye yapisiyor ondekinin tamponuna, ondan sonra da olan oluyor...

    Bir de, 90'la girdiginiz yurdum alt gecitlerinde, bir anda butun arabalari duruyor bulabiliyorsunuz kendin durabilsen bile arkadaki durabilecek mi diye tirsip bir yandan fren yaparken bir yandan flashorlerini yakmaya calisiyorsun
    http://www.ataturkungencligehitabesi.com/

    Okuyup da bugunu anlayamayan ahmaktir...

  17. #17
    On7_li - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Nisan 2006
    Şehir
    Çanakkale / Çan
    Merci boku mete_han bey kardeşim, serkan yenidünya zaatını tanıyorum ama onun bu kopyala yapıştırına denk gelmemiştim, sayenizde okumuş ve aydınlanmış oldum. Saygılar efenim...
    [CENTER][B]Çarp tamponuma kır farımı, Bedenime zarar verebilirsin ama RUHUMA ASLA...[/B][/CENTER]
    [CENTER]:bounce:[/CENTER]


Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler