dünyada bir çok marka, aracını tasarlasa da bir çok teknik aksamı daha uzman firmalardan alıyor.
mesela, volvo görece kaliteli bir otomobil markası olmasına rağmen motor ve belli mekanik aksamlarını yamaha üretir.
boeing çok büyük bir uçak firması olmasına rağmen, motorlarını rols royce ve general electric'den alır.
peugeot-citroen grubu, kendileri motor üretmelerine karşın, motorların argesini bmw yapar. peugeot-citroen sadece hamallığını yapar.
ttcustom choppers'a motor yapıyorlar diyemeyiz. çünkü ben bir tasarımımla gittim, ( endüstriyel ürün tasarımcısıyım ) ve bana şasiyi üretemeyeceklerini söylediler, şasiyi ben kendim evdeki atelye imkanlarım bile üretebilecekken onlar üretemiyorsa şasilerde oynama yapsalar bile standart şasiler üzerinde çalıştıkları kesin. geri kalan bütün teknik aksam da yurt dışından geldiğine göre yerli sayamayız.
hazey-türk, motorları bildiğiniz vw 1303 motorları. yanı vosvos böcek, yada vosvos tosba denene komik sevimli ve güzel arabanın motorları
ancak motorun geri kalanı el işçiliği ve türk tasarımı. bu bakımdan hazey-türk türk yapımı motosiklet sayılabilir. motosiklet tasarlamak başka olay, motosiklet motoru tasarlamak başka bir olay...
kanuni...
kanuninin doğru dürüst bir üretim tesisi olmadı. vaktinde 250cc'den yüksek 2 zamanlı motoru olan araçların trafiğe çıkması yasaklanınca, ortada kalan mz fabrikasını kanuni türkiyeye taşıdı.
üstelik mz firmasını satın almadı. sadece fabrikayı satın aldı. mz modellerini de türkiyede satış için marka / model hakkını aldı diye biliyorum. zaten mz'in bazı modelleri mz diye geçse de sonradan seyhan ismine dönüşmüştür.
kanuni dizel motosiklet üretir mi bilemiyorum. ancak kanuni'nin işletme yapısı ve anlayışından dolayı bunun pek mümkün olacağına inanmıyorum.
çünkü kanuni'nin ticari stratejisi, pazarlama üzerine. üretim değil. üretimin yükü ile uğraşmak yerine hazır üretilmişin üstüne kar koyup satmak üzerine.
bu açıdan bakarsak çindeki müthiş üretim gücü varken tr'de bir fabrika açmaz kanuni.
gider uygun bir motosiklet üreticisi bulur. onlardan kendileri için uygun bir tasarım yapmasını ister, onu yaptırır satar çok olsa. tiger'a gelince... tiger zaten çin üretimi bir motosiklettir. çinlilerin tasarımıdır.
çinde tiger üretmek için hazır koskoca tesis dururken ( montaj hattı falan ) hiç bir kimse bu üretim hattını türkiyeye taşımak yada türkiyede yeniden kurmakla uğraşmaz. gider parasını verir, dizel motorunu ürettirir, fabrikasında montajını yaptırır. gemi nakliyesi para sayılmaz...
çinde başarılı bir mühendis 500 $ gibi bir paraya çalışır. tr'de 1000$'ı geçer.
çindeki mühendis işini yapmazsa evsiz barksız kalır. tr'de o kadar vahim durum pek söz konusu değil, en azından mühendisler için.
hal böyle olunca gider gibi düşük kalite ve düşük kapasite bir motosikletin argesini yapmakla kimse tr'de uğraşmaz.
he diyeydiniz ki, süper bir offroad çıkarıp dakar'da takım kuracak, motogp'ye girecek motor üstünde çalışıyorlar, caddeleri inletecek makina yapıyorlar.. goldwing'e rakip 2 oda 1 salon karavan-motosiklet yapıyolar... o zaman tr'de argesi yapmaya değerdi bak.
işim gereği bi ara tasarladığımız küçük otomobiller için motor araştırdığımda, en uygun yöntemin çindeki hali hazır motor üreticileri ile anlaşmak olduğu sonucuna varmıştım.
nedir? döküm demirden yaptıkları dişliler, dövme demirden oluyor anlaşınca... düşük dayanımlı ucuz alüminyum alaşım yerine daha mukavim kaliteli alüminyum alaşım kullanılması konusunda telkin ve sözleşme yapıyorsun. eğer motorun argesi üzerinde de biraz geliştirme ister ve arge masraflarını da karşılarsan, ortalama 20 hp gücünde 250 cc 5 vitesli bir motosiklet ciğeri 600$'ın altında bir rakama geliyor paketinde.
tr'de dövme demirden dişli istiyorum dediğinde alacağın cevaplar ( aldığım cevaplar )
dişlici = dövme işçiliği çok uğraştırıyor. dövmeci ayrı dert. adama o kalıp götürüyorum beğenmiyor bu kalıp götürüyorum beğenmiyor...
dövmeci = ben demiri döverim. dişlici işleyebilmiş işleyememiş ben anlamam. hava çeliğinden bıçak kullanırsa tabi kesemez dövme demiri. karbür kullansın.
dişlici = karbür bıçakları bile kırıyor adamın dövdüğü demir. ben onla çalışmam.
burda milletin karnı tok sırtı pek
zor yani iş yaptırmak da yapmak da...
iyi ki çin var, bir adamın başında durunca, malzeme kalitesi ve işçilik de istenildiği gibi olabiliyor gayet ( merak eden kaliteli bir elektronik cihazının etiketine baksın made in china yazmıyosa en uzak taiwan yazar