cog sadece meraktan mı soruyorsun yoksa buna benzer bir konu mu var merak ettim valla :D
Şimdi Murat abimin anlattıklarına ek olarak kasko-eksper olaylarına kabaca yorum getirmek isterim. Tabiki konunun uzmanı olarak değil, ortalama 15 yıldır her şeyini sigorta ettiren ve otomotiv dünyasında yakınları olan biri olarak
Sigorta şirketi yada eksper tarafından hurdaya ayrılma diye bir şey yok, yani yasal olarak hurda işleminden bahsediyoruz. (Gerçekten hurda olan, kaza sonrası demir yığını haline gelen araçlar değil)
Ne demiştik, hurdaya ayrılma yok.
Kaza yapan aracın hasarı belirlenen bir miktardan fazla ise araç tamir ettirilmez.
Bu oran % 70 di yanlış hatırlamıyorsam, farklı şirketlerde değişiklik gösterebilir ama ortalaması bu.
Şimdi gelelim bir örneğe.
Diyelim ki kaza yapan aracınız 15.000 YTL değerinde bir araç, kötü bi kaza yapıldı ve şase yamuldu - depo ezildi - 3/4 grenaj hasar aldı - cant yamuldu filan.
cog un dediği gibi bunlar vidaları sök tak yoluyla değişebilen parçalar. Fakat ülkemizde ki kazık yedek parça fiyat mantığı nedeni ile bu saydığımız hasarlar 10 bin ytl yi bulabilir (bulurda , bknz: CBR)
Yani araç bedelinin % 70 değerinde hasar ödemesi lazım sigortanın. Ama sigorta diyorki kardeşim uğraşma tamir filan, senin aracının bedeli 15.000 YTL al paranı git kendine motor al. Ver senin ruhsatı ve satış vekaletini de, bu hasarlı motor sigortanın oldu artık.
Peki nolcak bu hasarlı motor, ihale ile yada anlaşmalı olunan bir kişi/firmaya bu haliyle satıılacak.
Neden satlacak?
1. Parçalanıp 2. el yedek parça olacak.
2. İşi bilen biri çok daa ucuza tamir ettirip öyle binecek yada satacak.
Şimdi sigorta 10 bin YTL hasar ödeyecekti, ödemedi 15 bin ytl araç sahibine verdi.
Bu hurda dediğimiz motoruda durumuna göre 5-6-7 bin ytl ye sattı. zarar etmeden hatta azda kar ederek müşteriyi memnun etti, yada zarar etmedi kafa kafaya geitirdi (hasara ödeyeceği 10 bini zarar saymıyorum onu zaten ödeyecek işi gereği) hem müşteriyi memnun etti hemde servis evrak ıvır zıvır işlerinden yırttı.
Şİmdi neden tamir edilmeden araç sahibine araç bedeli ödeniyorda sonrasında tamir edilmesi için satılıyor diyen olabilir.
Çünkü sigortalı aracınız hasar aldığı zaman haklı olarak uyduruk tamirler istemez direk değişim istersiniz, buda servis masrafını arttırıp 10 bin YTL ye çıkarır.
Fakat aracı hasarlı olarak sigortadan alan işi bilen adam, grenajları tamir edip boyayarak, cantı presleterek hatta hatta şaseyi bile değişmeden sadece düzelttirerek 5-6 bine aldığı hasarlı aracı 9-10 bine mal edip yürür ve satılabilir hale getirebilir.
Yani 15 bin değerindeki motora 10 bin lira bedel ödeyerek binmeye hak kazanır yada 1-2 de kar edeyim diyerek 11-12 bine satar.
Yazı uzadı ve saat erken, dahada uzatmadan bitireyim