Ben hem Honda'dan hem de BMW Rider Academy'den eğitim aldım. Kısa anlatmak gerekirse her ikisi de çok başarılıydı size uyan bir tanesinden mutlaka eğitim alın.
Biraz karşılaştırmak gerekirse:
Kayıt:
- Honda'ya kayıt yapmak bir dert, ben uzunca bir uğraştan sonra hafta içi 2 gün izin alarak katılabildim.
- BMW Rider Academy'de her gün eğitim var, size uyan bir zaman bulmanız çok daha kolay
Ücret:
- Honda YTL ve ücret makul
- BMW Euro ve Honda'ya göre daha pahalı
İkram:
- Honda'da eğitim süresince çay/kahve/kurabiye mevcut. Öğle yemeği fabrika yemekhanesinde. Mükellef bir sofra.
- BMW'de çay/kurabiye eğitim boyunca var. Kurabiyeyi hatırlayamadım. Kurs bitiminde muhteşem bir cheesecake ikramı. Öğle yemeği showroom'daki cafe'de. Bir kaç çeşit sandwich'den birini seçiyorsunuz.
Yorum: BMW'daki yemek benim gözümü doyurmamıştı ne de olsa 90 kiloluk adamım, eğitmenler yenilen yemeğin bile Almanya onaylı olduğunu eğitimin performansı için bu tarz hafif yemekler verdiklerini soylemişlerdi, o gün pek önemsemesemde Honda'da yediğim mükellef yemek öğleden sonra öyle bir ağırlık yaptı ki resmen sürüşümü etkiledi. O zaman yemek olayının önemini anladım.
Süre:
- Her ikisinde de 2 gün
Güvenlik ekipmanı:
- Her ikisinde de kask, dizlik ve dirseklik temin ediliyor isterseniz.
Eğitim pisti:
- Honda'nın eğitim alanı oldukça geniş. Bu nedenle hızlı parkurlar kurabiliyorlar. Asfalt kalitesi 1. sınıf.
- BMW'nin eğitim pisti biraz daha büyük olmalıydı. Başlangıç için OK ama ileri seviye için biraz yetersiz kalıyor.
Eğitim motosikletleri:
- Honda CBF 150, CBF 500 ve CBF 1000
- BMW CG 125 ve BMW 650
Teorik eğitim:
- Honda'da teorik eğitim açık havada, (aslında üstü kapalı ama yanları açık) dev kartonlar üzerinde veriliyor. Motor üzerinde kontrol tanıtımları yapılıyor. Ben yazın eğitim aldığım için sorun olmadı hatta keyifliydi, kışın bilmem. İçerik fren, viraj, kontrol gb konular.
- BMW'de kapalı klimalı salonda barko eşliğinde eğitim veriliyor. İçerikte farklı olarak biraz ilk yardım konuları, grup sürüş kurallarından da bahsediliyor.
Pratik eğitim:
- Honda'da 15 motor, eğitmenin arkasından pisti tekrarladık, slalom, dönüş, panik fren, denge, yokuş dur kalk yaptık (GS2) Eğitmen bazen dışardan izleyip yönlendirdi, bazende motora atlayıp arkamızdan gelerek yorum yaptı. Herkesin motoru var.
- BMW'de 5 kişi Honda'dakine benzer bir akışla eğitim yaptık. 2 tane F650 olduğu için diğer arkadaşlarla değiştik. Motor kullanma süresi Honda'ya göre biraz daha az
Değerlendirme:
Honda'da 15 kişi olmak kesinlikle dezavantaj, bir yerden sonra insanlar birbirlerine hava atmaya ve limitlerini zorlamaya başlıyorlar. Ben sakin sakin turumu atarken kı.ıma yapışmış beni geçmeye çalışanlardan çok rahatsız oldum, 2 Eğitmen maalesef yeterli değil bu tarz hareketleri uyaran olmadı. Motor üstünde fazla zaman geçirmekte iyi değil, öğleden sonra yorgun düşüyorsunuz ve kazalar gelmeye başlıyor. Bir keresinde birbirlerini yakın takip edip sınırlarını zorlayan 3 motor birbirine girdi. Tek başına düşenler de boldu. Eğitim sırasında ve sonunda eğitmenlerden aldığım eleştiri de beni tatmin etmedi. Eğitim sonunda nasıldım dediğimde iyiydi, büyük motor kullanabilirsin ama önce CBF 250 al dedi. Ne iyiydi, ne geliştirmek lazım yok.
BMW'de 5 kişi olduğu için eğitmen size çok yakın, sürekli neyi yanlış yaptığınızı anlatıyor. Eğitim sonunda daha detaylı bir eleştiri yapıyor ve bundan sonra yapmam gerekenleri anlatıyor.
Eğitmen Kalitesi:
- Çok iyi motor kullanan, bilgili, bildiğini anlatabilen ama etkileşimi zayıf. (umarım anlatabildim)
- Çok iyi motor kullanan, bilgili, anlatım yeteneği iyi ve iyi iletişim kuran
Genel Eğitim Değerlendirmesi
Honda (Japon sistemi) ile BMW (Alman sistemi) arasında temel ciddi farklar var. Aklıma gelen 1-2 tanesini söylemek gerekirse:
- Honda, panik frende debriyajı en son çektiriyor. Son saniyeye kadar motor frenden faydalan diyor. BMW ise debriyajı başta çektiriyor.
- Honda 2 parmağın fren üzerinde olmasına kesinlikle karşı, uzun zamanda kan dolaşımının azalacağını ve freni istenilen gucte sıkamayacağını söylüyor. BMW'de ise 2 parmak'ın özellikle sıkışık trafikte fren üzerinde olmasının reaksiyon zamanını kısaltacağını söylüyor.
- Honda'nın ağzından kontra tekniği lafı çıkmıyor. Manevları vücutla yaptırıyor. Vücut gerekli hareketi yapmaya başlayınca kontra zaten geliyor diyor. BMW'de ise temel kontra tekniği
- Honda hiç ABS olayına girmiyor. Ben sorduğumda ABS fren mesafesini uzatıyor gibisinden bir cevap aldım. BMW ise eğitimde hem ABS'li hem ABS'siz fren farklarını gösteriyor.
Sonuç:
Honda eğitmeni ABS fren mesafesini uzatıyor diyerek bendeki kredisini tüketti. Sürüş stili olarakta bana Alman sistemi daha mantıklı geldi. Honda'da eğitim süresince panik freni yanlış yaptığım (debriyajı erken çektiğim) ve 2 parmağımın sürekli fren üzerinde olmasından dolayı sürekli fırça yedim. Bunun dışında kurdukları uzun, hızlı ve giderek zorlaşan parkurlarda sürüş yapmak oldukça eğiticiydi. Bence mutlaka gidin ama her dediklerini sorgusuz kabul etmeyin. İlereyen zamanlarda GS3'ü almayı planlıyorum.
BMW'nin eğitiminden daha memnun kaldım. Özellikle eğitmenin ilgisi, yönlendirmesi konusunda. BMW'nin eğitimlerine devam ediyorum.
Burada yazanlar benim izlenimlerimin sonucudur. Başka biri çok farklı yorumlar yapabilir. Eğitimlerin üzerinden zaman geçtiği için aklıma geldiği kadarını yazabildim, ufak tefek yanılmalar olabilir kusura bakmayın. Umarım eğitim almak isteyen arkadaşlara faydalı olur.