Arkadaşlar bende sizler gibi motosikleti bir uzuvum gibi hayatımın parçası gören, iki teker tutkunu bir insanım. Ancak son günlerde yaşadığım bazı olaylar bu tutkuyu benden alıp maalesef çok uzaklara götürmeyi başardı.
Her şey Hyosung GT 250 R marka / model motosiklet sahibi olduktan sonra oldu. Bende sizler gibi öncelikle motosikletin görünüşüne tutuldum. Sonra sınıfında tek olması, 250 c.c.’lik motor hacminin benim için yeterli olması ve Japon olmasa da en azından Çin malı olmamasından dolayı Hyosung’u tercih ettim. Önceleri her şey güzel başladı. Sorunsuzca keyifli bir şekilde binebiliyordum.
İlk yolda kalışımız 29 Ekim’de motorcu dostlarımızla buluşup Edirnekapı Şehitliği ziyaretinden dönüşte oldu. Yağmurlu bir gündü; eşimle birlikte E5 karayolundan evimize dönerken aniden motorum stop etti. Elektrikle ilgili olan her şey bir anda gitti. Hemen emniyet şeridine çektim ve kontrol ettim. Sigortaların kısa devre yaptığını ve sigortayı kırdığını gördüm. Motorumu benzinciye çekip eve otobüsle gittim. Sonradan servisten öğrendim ki fren müşürü arızalanmış ve şase yaptığı için kısa devre yapıp stop ediyormuş.
Sonra internet üzerinden motorun arızaları konusunda detaylı araştırma yaptığımda en büyük probleminin KRANK kırması olduğunu öğrendim. Ciddi bir sorun olduğu için detaylı araştırdım. Motorda devir kesici bir emniyet mekanizması olmaması nedeniyle bir çok arkadaşın bu sorunu yaşadığını gördüm. Özenle kullandığım motoruma daha da dikkat ederek binmeye başladım. Ancak ne yazık ki 2500 km.’lik motorum düz yolda giderken birden tökezledi ve motorun içinden çat çut sesler geldi. Kenara çektim ve Hyosung yetkili servislerinden Niyazi Ustayı aradım. Sağ olsun kendisi motor kargocusu arkadaşını alarak Avrupa yakasına geldi ve motorumu ücreti mukabil dükkanına götürdü. Arıza tespitini yaparak bana maalesef krankın kırıkmış olduğunu söyledi. Parçanın garanti kapsamında olduğunu ve en geç bir hafta içinde (parça gelişi ve işçilik süresi) teslim edeceğini söyledi. 11 Aralık 2007 sabahı motosikletimi teslim edip dükkandan ayrıldım.
Bir hafta sonra servisi aradığımda yedek parçanın gelmemesi nedeniyle yapılamadığını öğrendim. Bende GLOBAL MOTOR’U arayarak, Global Motor satış ve pazarlama genel müdür yardımcısı sayın CENGİZ ÖZKUL bey ile görüştüm. Kendisi ‘parça beklendiğini ve gelir gelmez arızanın giderileceğini’ söyledi. Bir hafta daha bekledim ve sayın CENGİZ ÖZKUL beyle tekrar görüştüm ve tekrar aynı cevabı aldım. Ne yazık ki beklemekten başka çarem yoktu. Garanti belgesinde ki 30 iş günü servis süresini doldurduktan sonra tekrar GLOBAL MOTOR’U arayarak, sayın CENGİZ ÖZKUL beyle görüştüm. Ve yasal olarak servis süresini geçirdiklerini hatırlatarak motosikletim hakkında bilgi almak istedim. Yine alışık olduğum cevabı alarak telefonu kapattım. Bu sefer parçanın en az on beş gün daha gelemeyeceğini duymak gerçekten beni bir hayli üzdü. Bu süreçte geçtikten sonra en son 06 Şubat 2008 itibariyle GLOBAL MOTOR ve sayın CENGİZ ÖZKUL beyle bir telefon görüşmesinde daha bulundum ve iki hafta daha kadar gelemeyeceğini öğrendim. Bu gün itibariyle 58 gündür motosikletimin servsiten çıkmasını beklemekteyim.
Bu durum karşısında Tüketici Hakları Dernekleriyle irtibat kurarak firmanın Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile yapmış olduğu ‘22673’ belge no’lu garanti şartnamesine uymadığını gördüm. Ve avukatım vasıtasıyla yasal süreci başlatmış oldum. 28 Ocak 2008 günü GLOBAL MOTOR MOTORLU ARAÇLAR SAN.ve TİC. A.Ş.’ne noter kanalıyla ihtar yolladım. Yasal süreci başlattığım için firma ile ilgili herhangi bir yorum yapmayacağım. Sadece sizlerin bilmesini istediğim TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN neticesinde bir takım hususlar var.
Garanti Belgesi
Madde 13. ? (4822) İmalatçı veya ithalatçılar ithal ettikleri veya ürettikleri sanayi malları için Bakanlıkça onaylı garanti belgesi düzenlemek zorundadır. Mala ilişkin faturanın tarih ve sayısını içeren garanti belgesinin tekemmül ettirilerek tüketiciye verilmesi sorumluluğu satıcı, bayi veya acenteye aittir. Garanti süresi malın teslim tarihinden itibaren başlar ve asgari iki yıldır. Ancak, özelliği nedeniyle bazı malların garanti şartları, Bakanlıkça başka bir ölçü birimi ile belirlenebilir.
Satıcı; garanti belgesi kapsamındaki malların, garanti süresi içerisinde arızalanması halinde malı işçilik masrafı, değiştirilen parça bedeli ya da başka herhangi bir ad altında hiçbir ücret talep etmeksizin tamir ile yükümlüdür.
Tüketici onarım hakkını kullanmışsa, garanti süresi içerisinde sık arızalanması nedeniyle maldan yararlanamamanın süreklilik arz etmesi veya tamiri için gereken azami sürenin aşılması veya tamirinin mümkün bulunmadığının anlaşılması hallerinde, 4 üncü maddede yer alan diğer seçimlik haklarını kullanabilir. Satıcı bu talebi reddedemez. Tüketicinin bu talebinin yerine getirilmemesi durumunda satıcı, bayi, acente, imalatçı-üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur.
Tüketicinin malı kullanım kılavuzunda yer alan hususlara aykırı kullanmasından kaynaklanan arızalar, iki ve üçüncü fıkra hükümleri kapsamı dışındadır.
Bakanlık, hangi sanayi mallarının garanti belgesi ile satılmak zorunda bulunduğunu ve bu malların arızalarının tamiri için gereken azami süreleri Türk Standartları Enstitüsünün görüşünü alarak tespit ve ilânla görevlidir.
Satış Sonrası Hizmetler
Madde 15. ? (4822. Değ) İmalatçı veya ithalatçılar, sattıkları, ürettikleri veya ithal ettikleri sanayi malları için o malın Bakanlıkça tespit ve ilân edilen kullanım ömrü süresince, yeterli teknik personel ve yedek parça stoku bulundurmak suretiyle bakım ve onarım hizmetlerini sunmak zorundadırlar.
İmalatçı veya ithalatçıların bulundurmaları gereken yedek parça stok miktarı Bakanlıkça belirlenir.
İthalatçının herhangi bir şekilde ticari faaliyetinin sona ermesi halinde, kullanım ömrü süresince bakım ve onarım hizmetlerini, o malın yeni ithalatçısı sunmak zorundadır.
Bakanlık, hangi mallar için servis istasyonları kurulmasının zorunlu olduğu ile servis istasyonlarının kuruluş ve işleyişine dair usul ve esasları Türk Standartları Enstitüsünün görüşünü alarak tespit ve ilânla görevlidir.
Garanti belgesiyle satılmak zorunda olan bir sanayi malının garanti süresi sonrasında arızalanması durumunda, o malın Bakanlıkça belirlenen azami tamir süresi içerisinde onarımı zorunludur.
Ve en önemlisi motosiklet için satış yapan ‘x’ bir firmanın, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının belirlemiş olduğu çizelgeye göre, Türkiye genelinde en az 10 servis istasyonu, 10 yıl parça stoğu bulundurma ve yasal tamir süresinde (30 iş günü) servis hizmeti verme zorunluluğu sunmayı kabul etmiş olmasıdır.
Arkadaşlar her söylenen pembe masala kanmamanız dileğiyle son olarak Global Motor satış ve pazarlama genel müdür yardımcısı sayın CENGİZ ÖZKUL’ un Saygın motosiklet dergisi MOTOAKTÜEL’ e vermiş olduğu röportajın linkini veriyorum. Yaşadıklarımla anlattıklarının yorumunu size bırakıyorum. Yasal süreç tamamlandıktan sonra konuyla ilgili olarak herkesi bilgilendireceğim.
http://www.motoaktuel.com/blog/index...j/yazarlar/hbs
Umarım bu tarz bir yaklaşımla karşılaşmaz hiçbir motorcu kardeşim.
SAYGILAR
M.ÖZDEMİR