Motorun yok ya....Hani al gel desem?...
Tamam len..Bul bi motor...130 km den duracaz.....Sen ve ben...İkimiz...
Motorun yok ya....Hani al gel desem?...
Tamam len..Bul bi motor...130 km den duracaz.....Sen ve ben...İkimiz...
T Ü R K İ Y E. . . .T Ü R K L E R İ N D İ R
N E ... M U T L U... T Ü R K Ü M... D İ Y E N E
bmw k1200gt gibi bir motosikletle bmw m3 gibi bir arabanın fren testlerini bulalım bence yoksa tahmini bilgilerle kendi aramızda tartışırız sonuç çıkmaz.
Onun etkili olacağını sanmıyorum...Tartıştığımız asfaltta tekerin 150 km den 0 a düşürüp aracı durdurmak....Disk balata hep aynı görevi yapar zaten...
Çok fazla yük olmadıkça disk balata zorlanmaz...Dediğim 30 tonluk araçlar için geçerli..Onlarda balata ve disk yakma olayları fazla olur..
T Ü R K İ Y E. . . .T Ü R K L E R İ N D İ R
N E ... M U T L U... T Ü R K Ü M... D İ Y E N E
Hocam şu cümleye kadar harika anlatmışsınız ama son cümle yanlış olmuş.
Motosikletler gibi otomobiller de ön frenlerle dururlar.
Sadece fren sistemi biraz daha değişik çalışır.
Otomobilleri de frenajı ön frenlerin yaptığını aracın öne doğru basmasından kolayca anlayabiliriz.
Eğer otomobiller arka frenle duruyor olsa arkaya doğru bir yatma olur, 4 tekerlek eşit olark frenaj yapıyor olsa pozisyonunda herhangi bir değişiklik olmazdı. Ama tüm otomobiller fren yapıldığında öne doğru kapaklanırlar.
Trenin geç durması fren sistemi ile de alakalıdır.
Çok ağır bir aleti durduracak sağlam fren sistemlerine ihtiyaç olduğu bilinen bir gerçektir.
Örneğin uçak da hemen duramaz.
Aslında tüm bu karşılaştırmalar fren sistemleri ile alakalıdır.
Herhangi bir otomobilden daha önce durabilen motosikletler olabileceği gibi, herhangi bir motosikletten daha önce durabilen otomobiller de vardır.
Biz hayatın içinden konuları tartıştığımıza göre;
Motosikletlerde (ABS Hariç) ideal ve progrésive frenaj yapma olanağı otomobillerde ki kadar kolay olmadığından,
otomobilin ani bir reflekste de daha kısa mesafede duracağı bir gerçektir.
Bu söylediklerim, yüksek hızlarda geçerlidir.
Kamyonların rampa aşağı yavaş inmesinin fren sistemine bağlı olarak hareketi devam ettiren kuvvetlerle de alakası vardır.
Yolda eğim varsa araç hareket etmeye meyilli olacaktır.
Bu da fren mesafesi ve zamanına önemli ölçüde etkendir.
Aynı şeyi ters çevirirsek,
yani kamyonu yokuş yukarı gönderirsek bu sefer de normal şartlarda ki hızından daha fazla hız ve güce ihtiyaç duyacaktır.
Burada bahsedilen frenaj, (eğer ben yanlış anlamadıysam) normal koşullar da gerçekleştirilen frenajdır.
Yani hareketi devam ettiren unsurların ortadan kalktığı durumda yapılan bir frende ağır olan, yere sürtünme alanı daha fazla olan, hava sürtünmesine daha fazla maruz kalacak yüzeye sahip olan aracın daha çabuk durması gerekir.
Procuğum alıntı mesajının sitemizde ki kaynağını buldum.
Buradan bakabilirsin.
aslında karşılaştırmalar dengesiz. karşılaştırma olmuyor o yüzden. birisi daha ağır birisi daha hafif, birisinin lastik alanları fazla birisinin daha az, birisinin diskleri daha iyi vs vs vs.
Ama bilinen şu ki ağır cisimler daha zor durur. Geriye kalan zaten disk lastik gibi malzemelerin kalitesi.
oldu mu şimdi. bilgileri toparlayalım.
Abi yanlışın var otomobillerde 4 teker aynı anda kilitlenir.
http://tr.wikipedia.org/wiki/Fren_sistemiFrenlemede ağırlığın öne kayması
* W : Ağırlığın artan miktarının yoldaki zıt tesiri.
Arka tekerleklerin yere temas noktası etrafındaki döndürme etkisi atalet kuvvetinin ön tekerlekler etrafındaki döndürme etkisini dengeler.
L.W = h.m.G
W = h, M, G / L olur.
Küçük taşıtlarda h / L genellikle 1 / 5 civarındadır. m = 0,6 alınırsa W = 0,12 G olur. Azami frenlemede taşıt ağırlığının %12’si öne kayar, Bu nedenle ön fren kuvveti arka fren kuvvetinden büyük yapılır.
Onur Yollarda
Facebook: http://www.facebook.com/OnurYollarda
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC1TqEwgGS4AHvdmULc9qoIQ
ylmzzz, abicim ısrarla saçma şeyler söylüyorsun. Disklere gelen kuvvet sadece elindeki levye yardımı ile oraya hidrolik yardımı ile aktardığın birşeydir. Ağırlık ile en ufacık alakası yok. Artık daha anlatmayacağım.. Ne demiş büyüklerimiz, anlatacakların karşındakinin anlayacağı kadardır. Lastiğin sürtünmesi önemsiz diyorsun ya, artık sana diyecek lafım yok.. Sen kabak lastiğin ve süper balatan ile frenlemeye devam et.. Süper neticeler alacaksın eminim, başarılar.. Bu topic ile olayım bitmiştir. Denilecekler denildi, gerisi geyiğe sarar..
Pro; 4 teker aynı anda kilitlenir diye birşey söz konusu değildir kesinlikle.. Birçok arabada ön fren disk olduğundan ve disk fren daha yüksek frenaj kabiliyetine sahip olduğundan, sert frenajda önce ön tekerlekler kilitlenir. Uygulamasal olarak deneyebilirsin, yanılmadığımı göreceksin..
petriote : 4 tekerle durur derken 4 teker bir motor kadar ağırlık transferi yapmaz demek istedim ama yazıyı o kadar dallandırmadım. Yoksa tabii ki ağırlık transferi her araçta olur. ;)
Kralını tanımam. Edirne Motorcycle Club!!!
İki tane yassı taş alın....
Herkes bilir dimi su da taş sektirme oyununu....
Bir tanesi 10 cm çapında yassı taş (otomobil olsun)
Bir taneside 4 cm çapında (motosiklet olsun.)
Şimdi aynı adam suda sektirme oynasın.....
Otomobili 4 - 5 kere zor sektirirken
Motosikleti 10 - 15 kere sektirebilir....
Burdan çıkan sonuç sürtünmede ebat fazlalaştıkça ve sayısı (4 teker) arttıkça sürtünme katsayısı artacaktır.......Motosiklet daha geç duracaktır...
Pro can...Ön tekerler 100 de 100 düşünürsek ayarına göre 50 - 60 olarak tutar... Patriote doğru söylemiş....Birde merkezkaç kuvveti olduğunu varsayarsak arka tekerlerin biraz daha havaya kalkıp sürtünmesi azalacağından bu oran daha da düşecektir...
T Ü R K İ Y E. . . .T Ü R K L E R İ N D İ R
N E ... M U T L U... T Ü R K Ü M... D İ Y E N E
shakulin gelir şimdi aydınlatır bizi. Boşa okutmadık onu ODTÜ Makine'de
Onur Yollarda
Facebook: http://www.facebook.com/OnurYollarda
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC1TqEwgGS4AHvdmULc9qoIQ
Procum aynı şeyden bahsediyoruz.
Arka tekerlekler hiç fren yapmaz demiyorum zaten.
Ama asıl frenlemeyi yada oran olarak büyüğünü ön fren yapar.
Tabii burada aracın içindekiler aynı hızda yola devam etmek isteyeceklerinden öne yığılma olacağı doğrudur.
Aslında Ylmzz 'nin yakaladığı güzel bir şey var.
Balataların sürtünmesinden bahsetmiş.
Sürtünen herşeyin durma mesafesin de önemi var.
Ağır olan bir nesneyi, özellikle hızlı giderken durdurmak için daha büyük bir sürtünme kuvvetine ihtiyaç duyulacağı da bir gerçek.
Tabii fren sistemleri de buna göre yapılıyor.
Benim arabanın diskleri ile motorun diskleri arasında muazzam bir fark var.
Motorun ki oyuncak gibi duruyor.
Fren sistemleri ağırlığa göre yapılıyor. Bu nedenle ağırlık faktörü çok göz önüne alınmaması gereken bir faktör bence....
Konu hakkında bilgimiz olmadığından kör döğüşü gibi yorum yapıyoruz.
Teknik verilere bakmak lazım.
cenkmenderes, bence senin de benim de doğru yanlışlarımız var. Disk sürtünmesi önemli diyorum ben. çünkü bir tofaşla mercedesi aynı lastikle kaydırmadan frenleyin mercedes daha önce durur.
tak mercedese kabak lastiği tofaştan önce durur. bunun nedeni disktir. diklere gelen kuvvet dediğin gibi hidroliği demiyorum. balatalarla arasındaki sürtünme kuvveti
tabi mercedese normal lastik takarsan kabak lastikli mercedesten daha iyi durur.
ben disk sürtünmesine dikkat çektim sen lastiğe. ben saçmalamıyorum. biraz geyiğe sardık ama fizik bilgisi konusunda anlamayacak kadar boş değiliz yani
T Ü R K İ Y E. . . .T Ü R K L E R İ N D İ R
N E ... M U T L U... T Ü R K Ü M... D İ Y E N E
Onur Yollarda
Facebook: http://www.facebook.com/OnurYollarda
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC1TqEwgGS4AHvdmULc9qoIQ
Arkadaşlar, frenajda herhangi bir tekerlek önce kilitlenir diye bir kural yok. Her tekere aynı fren kuvveti uygulanırsa yol tutuşu en az olan teker önce kilitlenir. Örneğin frenajda motorun arkasının yol tutuşu düştüğü için arka frenlerde tek disk, önde çift disk kullanılır; çünkü öne ve arkaya eşit fren kuvveti verirsek önce arka kilitlenir, bu yüzden ufak fren kullanmak yeter.
Arkadaşlar teoriyi boşverin, motosikletlein 100-0 km/s mesafelerini bulun da otomobillerle karşılaştıralım. Ben bir örnek koydum, başka örneği olan?
Kop sen....Daha çok kopacan....Yürürken parmaklarından güç alırsın biraz...Ama durur ken topuklarına bindirirsin yükü.....Yani farklı organına....
Fabrikalar da öyledir..Herşeyin mühendisi farklıdır....
Neyse yarın başka arkadaşlar da yazssınlar görüşlerini....Sakın kitleyim deme ha....
Ben yatar.....İyi geceler....
T Ü R K İ Y E. . . .T Ü R K L E R İ N D İ R
N E ... M U T L U... T Ü R K Ü M... D İ Y E N E
Tebe atışmayın, açın bakın rakamlara Rakamlar yalan sölemez
Verdiğin listede sabit olmayan bir şey var o da fren sistemleri. O listede GSXR1000'in yanına Anadol, Skoda, Tofaş vs. koysaydın GSXR1000'in frenleri süper diyecektik. GSXR1000'in yerine de CBR125 koysaydık sıralama bilemeyeceğimiz bir şekilde yine değişecekti.
Teoriyi bırakın demişsin ama bu listedeki arabalar her gün yollarda önümüze çıkan arabalar değil. Günde 3 tanesini anca görürüz taş çatlasın. O yüzden teoriden uzaklaşmamak zorundayız. Uzaklaştığımız an bozulur iş.
"Aynı fren yapısına sahip iki araçtan (motosiklet ve otomobil) hangisi daha erken durur?" olacak çıkış noktamız.
Onur Yollarda
Facebook: http://www.facebook.com/OnurYollarda
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC1TqEwgGS4AHvdmULc9qoIQ
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)