Silindir ve Motor zamanı neyi etkiler?
Reklamlar
-
15 Haziran 2005, 17:17
#1
Merhaba
Silindir sayısı ve motor zamanı motora ne katar?Yani sürüste ve performansta neyi değiştirir.
bugun sürücü kursundaki eğitmen, haftaya tek silindirli motorla calisacagiz, bir de ondaki sürüsüne bakalım vs. dedi.
Sanırım debriyaj kavramasını falan zorlastiran bir etkisi var tek silindirin.
Yorum ve bilgi rica ediyorum. Motorumu alırken dikkat etmem gereken şeylerden biri bu sanırım.
Reklamlar
-
15 Haziran 2005, 17:30
#2
Yüksek performanslı araçlara bakıldığında silindir sayısının 8-10-12 olduğunu görürsün. Motor hacminin silindirlere bölünmesi (örneğin 3000cc hacimli ve 10 silindir bir arabada silindir başına 300cc düşer) sanırım yanma olayında avantaj sağlıyor. Silindir artınca supap sayısı da artıyor. Bu işin detayını aramızda varsa makine mühendisi arkadaşlar çok daha iyi anlatır. Silindir sayısı dışında ben silindir tipi arasındaki farkları daha çok merak ediyorum.
DÜZ
V
BOXER
Hayatta en büyük eğlence başkasının yapamazsın dediğini yapmaktır.
-
16 Haziran 2005, 10:57
#3
Boy cok tesekkurler, Ama arkadaslar acaba silindir sayısının kullanıma etkisini bilen var mı?
Mesela surucu kursundaki hoca cift silindirli motorun bazı debriyaj ve kavrama hatalarını tolere edebileceğini ama tek silindirli motorda daha kolay stop ettirilebileceğini vs. soyledi. Ya da ben böyle algıladım.
Ornegin motor alacak olan arkadaslar silindir ozelliklerine dikkat ediyorlar mi? Ediyorlarsa neyi tercih ediyorlar.?
:
Aynı sekilde motor zamanı da onemli. Motor alırken motor zamanı sizin icin neden onemli??
-
16 Haziran 2005, 15:32
#4
kucukprenc , ilk denemelerde ben de kalkis yaparken stop etiriyordum.Zamanla alisiliyor ve iyi bir kalkis yapiyorsun.
-
17 Haziran 2005, 01:20
#5
silindir sayısı motorun ne kadar güçlü oldugunu gösterir yani 2 kişi mi daha fazla güç üretir 4 kişimi veya 6 kişimi silindir sayısıda bunun gibi bişey kavramaya gelince silindir sayısının kavrama ya etkisi olmaz bu baskı balata ve sürücünün kabiliyeti ile alakalıdır silindir tiplerine gelince ise çeşitli firmaların çeşitli problemleri gidermek veya daha fazla verim almak için uyguladıkları yöntemlerdir bu yukarıda arkadaşımızın gösterdigi v tipi piston motorun fazla büyük olmasını engellemek için boksör tipi olan spor otomobillerde kullanımı tercih edilen silindir tipleridir
-
17 Haziran 2005, 03:22
#6
murat_by adlı üyeden alıntı
silindir sayısı motorun ne kadar güçlü oldugunu gösterir yani 2 kişi mi daha fazla güç üretir 4 kişimi veya 6 kişimi silindir sayısıda bunun gibi bişey.
Burda bir yanlış var. silindir sayısıyla gücü arasında böyle bir doğru orantı mantığı yoktur. 2 silindirli bir motor 4 silindirli motordan daha güçlü olabilir.
Bu silindir sayıları ve dizilim şekilleri, aracın taşıyacağı ağırlığa, araçtan beklenen performansa,yakıt sarfiyatı, motor soğutması ve bunun gibi birçok faktöre bağlı olarak değişik şekillerde uygulanır.
-
17 Haziran 2005, 10:37
#7
silindir sayısı en başta konforu etkiler, daha çok silindir daha az vibrasyon demektir. Bu yüzden turing motorları genelde 4 silindirlidir.
Az silindir demek düşük güç ya da tork demek değildir, aksine daha vibrasyonlu bir sürüşe rağmen patlamalar arasında fazladan geçen zaman ve kesikli gelen güç nedeniyle çekişin yere daha iyi aksettirilmesine olanak sağlar (Bunu ABS nin fren üzerindeki etkisine benzetebiliriz, gücü sürekli değil de kesikli uygulamak lastiklerin yere tutunmasına olanak sağlar) , bu şekilde bir motor patinaj çekmeden kaygan zeminlerde daha iyi hızlanma ve tırmanma özellikleri gösterir, bu nedenle hard enduroların tümü tek silindirlidir.
daha soft turing-endurolarda ve city-bikelar da iki özellikten de biraz yaralanmak için çift silindirli motorlar kullanılabilir.
-
17 Haziran 2005, 15:06
#8
Silindir sayısı arttıkça güç artar diye bir mantık olamaz. 2 silindir 1000cc bir motor, 4 silindir 1000cc bir motordan güçlü olabilir. Supersport yarışlarına bakarsanız orada yarışan Ducati 999R lar 2 silindir.
Hayatta en büyük eğlence başkasının yapamazsın dediğini yapmaktır.
-
17 Haziran 2005, 15:43
#9
motora eklenen her silindir tork artışı sağlar bu da motorun hızlanması için önemli bir faktördür yukarıda arkadaşın anlattığı hacimin silindirlere bölünmesi önemli bir faktör silindir hacmi küçüldükçe motorun yüksek devire çıkması daha da kolaylaşır bunun en basit örneği otobüs motorları mesela bir mercedes intouro modelini yollarda görebilirsiniz. bu otobüsün silindirlerinin toplam hacmi 12000cc ve altı silindir motor 1700nm tork üretiyor yani 170kg her bir silindir 2000cc (nerdeyse bir araba) ama motorun çıktığı en yüksek devir 3000rpm bu yüksek devir için çok önemli. ayrıca 4 zamanlı motorların çalışma prensibini hepimiz biliriz.krankın 2 deviriyle motorun 1 deviri tamamlanmış olur. 2 zaman sonunda kompresyon nedeniyle tork düşmesi olduğu için diğer bir silindirin patlama zamanıyla hem bu tork yükseltilir hem diğer silindirin kopresyonu daha kolay sağlanmış olur.bilmem anlatabildim mi makine mühendisliğinin 3. sınıfını okuyanlar bu olayı daha rahat açıklarlar
Kingston in Aksaray
(niye diye sormayın :((()
-
17 Haziran 2005, 17:36
#10
Sorumun silindir ile ilgili kısmına ortalama bir yanıt aldım. Cok silindir sonucta konforu olumlu yonde etkileyen ve vibrasyonu azaltan bir isleve de sahipmis.
Diger sorum da motor zamanıydı. Evet motorların ozellikleri bolumlerine bakildiginda motor zamanı yaziyor. motor alırken buna dikkat ediyor musunuz ve motor zamanı olarak neye dikkat ediyorsunuz tercihlerinizde acaba? Cok sordum doveceksiniz beni
-
17 Haziran 2005, 17:38
#11
motora eklenen her silindir tork artışı sağlamaz lafı biraz eksik kalmış. motor hacmini sabit tutmadan eklersek, evet tork artışı olur yani 400cclik 4 tane silindirin (toplam 1600cc) yanına bi tane daha 400cclik ekleyip 2000cc 5 silindir elde edince doğal olarak tork da güç de artar. ama aynı hacmi daha çok silindire bölmek bir artış sağlamaz, motorun daha sakin, titreşimsiz çalışmasını sağlar. sonuçta 4 sert patlama, 5 daha hafif patlamadan daha rahatsız olur. çok teknik cümleler olmadı ama daha tekniğini yazarsam genel amacından çıkmış olur. isteyenlerle msnden konuşuruz detaylı.
ayrıca abs fren etkisini kesikli kesikli veriyor yanlış bir cümle, abs kızaklamayı önlüyor sadece çünkü kızaklama anında yavaşlama etkisi daha az olur abs de kızaklama oldukça fren gücünü azaltıp tekrar verir bu sayede kızaklamayı önler. statik-dinamik sürtünme katsayıları olayı, bilen bilir bilmeyene yine msnden veya özel mesajdan anlatırım buradan yazmayayım.
motor zamanı derken 2 zamanlı 4 zamanlı olayından bahsediyorsan bir 2 zamanlı kullanıcısı olarak şöyle söyleyeyim, aynı hacimdeki 4 zamanlıdan çok daha atak çok daha keyifli ama bir o kadar fazla yakar ve 4 zamanlıya göre daha gürültülü ve titreşimli çalışır. eski teknoloji 2 zamanlı motorlar çok mavi duman atarlar, daha yenilerde motor ısındıkça duman oldukça azalır.
-
17 Haziran 2005, 19:33
#12
safrane adlı üyeden alıntı
ayrıca abs fren etkisini kesikli kesikli veriyor yanlış bir cümle, abs kızaklamayı önlüyor sadece çünkü kızaklama anında yavaşlama etkisi daha az olur abs de kızaklama oldukça fren gücünü azaltıp tekrar verir bu sayede kızaklamayı önler. statik-dinamik sürtünme katsayıları olayı.
Safrane kızaklama anında yavaşlama etkisi daha az olmuyo yanlış biliyosun. abs siz bir araba kızaklayarak abs liden daha önce durur, testleri inceleyebilirsin. abs nin avantajı frene yüklendiğin anda dahi arabaya yön verme kabiliyetidir.
-
17 Haziran 2005, 22:20
#13
olm sen de işi gücü bırakıyosun benim arabayla ilgili yazdıklarımı çürütmeye çalışıyosun, o yapılan testlerde 50km hızın üstündeki frenlemelerde absnin kuru zeminde de avantajlı olduğu anlaşıldı, sadece kızaklatmadan, tam limitte fren yapabilirsen absden daha kısa mesafede durabiliyorsun bunu da ben belki yaparım, belki sen de yaparsın da ali veli yapamayabilir. buna şu an değerlerini hatırladığım bir örneği vereyim anlaşılsın, eski kasa renault megane'ın abs'siz versiyonu saatte 100km hızla giderken 54 metrede durabilirken abs'li olanı aynı pist aynı koşullarda 42 metrede duruyordu. bu da sanırsam kızaklama anında yavaşlama etkisinin daha az olduğunu gösteriyor.
-
17 Haziran 2005, 22:35
#14
beyler arkadaşımızın kafasına bişeyler takılmış ve ben elimden geldigi kadar yardımcı olmaya çalışmışım neden birbirimizin söylediklerini çürütmek yerine arkadaşımızın sordugu diger suallere cevap vermeyi denemiyoruz tamam ben yalnış anlatmış olabilirim ama neden herkez sanki çok büyük bir ayıp işlemişim gibi yorumlar yazıyor onu anlamadım dogrusu
-
18 Haziran 2005, 10:42
#15
murat_by anlaşılmayacak bişey yok, yazılanlarda yanlış gördüm düzelttim bu kadar basit.
safrane Abi sana gıcığım yok ama bu çok yaygın bir düşünceydi o yüzden yazdım. Benim okuduğum test sonuçlarında kuru zeminde araba abs yokken daha kısa mesafede duruyor her hızda. (senin dediğin megane testinde sanırım ebd de var arabada.)
-
18 Haziran 2005, 13:40
#16
İyi bir sürücü için ABS ve normal fren sistemin hiçbir farkı yoktur.Yarış otomobillerinde ABS gören yok değil mi.Aksine ABS bazı durumlarda fren mesafesini uzatabilir.
ABS sistemi her zaman devrede değildir.Sadece frenaj durumndaa kilitlenen tekerleğe giden hidrolik basıncını azaltır.Tekerlek tekrar dönmeye başladığında yine hidrolik basıncını serbest bırakır.Bu döngü de yüksek frekansta gerçekleşir tabi.
2 zamanlı motorla,4 zamanlı motor arasındaki farkları yazmaya kalksam sayfalar sürer.O yüzden kusura bakmayın.Kısa birkaç şey söyleyebilirim ama:
-2 zamanlı motorda yanmış gaz süpürmesi verimli olmadığından benzin tüketimi fazla olur.geçiş kanalı ile eksoz kanalı aynı anda açılır.Yan aynı anda hem temiz karışım içeri alınır,hemde yanmış gazlar dışarı atılr.
-Daha fazla yağ yakarlar temiz yakıt-hava karışımı ve yaş aynı bölgede (karterde) bulunur.Yanma odasına benzinle beraber yağ da alınır dolayısıyla.
-Çok silindirli motor,gücü artırır.Ama torku etkilemez.(silindir başına düşen hacmi sabit kabul edersek).Torku bir silindirdeki patlamanın gücü olarak düşünebiliriz.Beygir gücünü ise tüm silindirlerin potansiyeli olarak düşünebiliriz.
Kingston adlı üyeden alıntı
motora eklenen her silindir tork artışı sağlar bu da motorun hızlanması için önemli bir faktördür yukarıda arkadaşın anlattığı hacimin silindirlere bölünmesi önemli bir faktör silindir hacmi küçüldükçe motorun yüksek devire çıkması daha da kolaylaşır bunun en basit örneği otobüs motorları mesela bir mercedes intouro modelini yollarda görebilirsiniz. bu otobüsün silindirlerinin toplam hacmi 12000cc ve altı silindir motor 1700nm tork üretiyor yani 170kg her bir silindir 2000cc (nerdeyse bir araba) ama motorun çıktığı en yüksek devir 3000rpm bu yüksek devir için çok önemli. ayrıca 4 zamanlı motorların çalışma prensibini hepimiz biliriz.krankın 2 deviriyle motorun 1 deviri tamamlanmış olur. 2 zaman sonunda kompresyon nedeniyle tork düşmesi olduğu için diğer bir silindirin patlama zamanıyla hem bu tork yükseltilir hem diğer silindirin kopresyonu daha kolay sağlanmış olur.bilmem anlatabildim mi
makine mühendisliğinin 3. sınıfını okuyanlar bu olayı daha rahat açıklarlar
Böyle birşey yok.Otobüs motorları düşük devirlerde çalışır,çünkü dizel motorlardır.Dizellerde düşük devirlerde yüksek tork elde edilir.devir arttıkça tork azalır.Yüksek devirlere çıkamamalarının bir nedeni de uzun stroklu olmalarıdır.
-
18 Haziran 2005, 15:27
#17
Yanıtlar icin sagolun
Motor alırken bu ozelliklerden hangisini tercih ettiğinizi yazmamışsınız sadece. Safrane'ın yazdıklarından cıkardıgım sudur ki, 4 zamanlı yanma ve fazla silindir sayısı kullanımda daha rahat anlasılan. Bir tek yakıt tüketimi ve kullanımdaki ceviklikte farkediyor galiba.
-
19 Haziran 2005, 04:11
#18
Eskiden okuduğum konuyla ilgili bir makale geldi aklıma. Optimum silindir hacmi denen bir olay vardı. Tek bir silindir 250cc olduğunda optimuma ulaşılmış olunuyor. Örneğin 1000cc lik bir motor için 4 silindir optimum oluyor (mesela Honda CBR 1000RR, 4 x 250cc = 1000cc), 3000cc lik bir motor için ise 12 silindir optimum oluyor (mesela Ferrari 12 x 250cc = 3000cc). Bu bayağı eskiden okuduğum bir yazıydı. Bugünkü teknoloji için geçerli olup olmadığını bilmiyorum.
Hayatta en büyük eğlence başkasının yapamazsın dediğini yapmaktır.
-
19 Haziran 2005, 13:34
#19
danger, eski kasa megane'ın testinin yapıldığı zamanlarda nerdeyse ebd icat edilmemişti ;) şaka bi yana yoktu o arabada ebd.
turkishflier, yarış otomobillerinde abs yoktur çünkü yarış koşullarında kaydırmak gerekebiliyor, yarışta önemli olan sürüş güvenliği değil zaman. ki yarış pilotu olmuş bi adam da kontrol edebilir zaten kayınca, adamın meziyeti budur ayrıca yarış pilotları da ihtiyaçları olduklarında kilitlemeden durabilirler.
-
20 Haziran 2005, 12:12
#20
yarı ıslak yollarda ABS sistemi normal frenden daha kısa mesafede durdurur ama yol kuru asvaltsa normal fren daha kısa mesafede durdurur araba kaymaya başlasa bile çünkü ABS fren sistemi normalde çalışmaz diye bir söz geçmiş bu yanlış arkadaşım frene basıldığı her saniyede sert olsun olmasın ABS devrededir sadece tepki göstermez ama yarı ıslak (yani tekerin biri ıslak yüzeyde diğeri kuru yüzeydeyken) ıslak yüzede olan teker frene sert basıldığında kayacaktır diğeri ise biraz daha yola tutunabilir ıslak taraftaki teker kaymaya başladığında oradaki basıncı biraz azalatır ve tetikleme şeklinde (8ms. de bir) o tekerin hidroliğini pompalayarak kontrol eder sonraki pompalamalar tekerin kaymadığı noktada olur ve bu sırada da diğer tekerleklerin basıncını arttırarak aracın kısa mesafede durmasını sağlar diğer frende bu durum söz konusu değildir onlarda bastığınız kadar durur ve sert bir frenaj da teker kaymaya başlar kontrol zorlaşır araç direksiyon hareketlerine tepki vermez..
Saygılar;
etrafına bir baksana evrendeki herşey sana hizmet etmek için yaratılmış.........
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler