Araştırdım, derledim, paylaştım ;)
Dizel Motosikletlerinin Tarihi
DOPPER DIESEL 1904
ilk dizel motosiklet mi?
The Dopper motosiklet, 1904'te Jan Brons'un eski bir bisikletin parçalarını Jan Dopper'e vermesiyle üretilir.
70mm'ye 70mm silindir çapı ve stroklu motor 700/rpm'de 2 Bg üreten güce sahipti. Resimden görebildiğimiz kadarıyla,
Motosikletin 2 tane vitesi ve kavraması var gözüküyor (Motorun iki tarafında da kayışlar var).
Birkaç testten sonra motosikletin motoru resimdeki kasaya göre tekrar yapıldı. 1910 başlarında Jan Dopper ,Dopper
motorunu kullanarak 3 tekerlekli motosiklet yaptı. Bu motosiklette kendisini ve 2 yolcuyu taşıyacak şekilde dizayn etti.
Daha sonra üretimi bir maden yatağında devam ettirmek istediler, fakat maden yatağının patlaması Dopper motorunun sonu
oldu.
Aşağıda resim 1904 yılından Jan Dopper'a ait. Motoru Jan Brons'un yardımıyla yapılan BRONS type Diesel idi.
Brons Engine websitesinden daha fazla bilgi elde edebilirsiniz.
B.S.A. Şirketinin Ürün Geliştirmesi
(Belki de ilk seri dizel motoru üretmeyi planlayan şirket)
Alistair Cave, BSA'da fabrika müdürü olarak senelerce görev yaptı. Cave'in tuttuğu notlardan elde edilen bilgilere göre
'Motosiklete Dizel Motor ekleme' üzerine bir proje üzerinde çalıştı. 1953-54 aralarında geçen bu projede Daimler'deki
mühendisler çalıştı ki o sırada Daimler BSA'nın alt şirketi idi. Fakat evdeki hesap çarşıya uymadı ve pratikte bu olayın zor
olduğu gözlemlendi. Motosiklet kasası için daha küçük dizel motor tasarlamaları gerekti. Planlama bununla da bitmeyip daha
hafif motosiklet üzerinde çalışırlarken, motora uygun süspansiyon ve kollarını üretemedikleri için projeyi iptalk etmek
zorunda kaldılar.
The Sidney Diesel Norton
Bu motosiklet ilk ingiliz dizeli.
The Sidney Diesel Norton Prototip Diesel motoruyla.
Bu motosiklet İngiltere Sussex'te 1950 sıralarında bir araya getirildi. Aynı zamanda test pilotu olan Tony Sidney motora
kendi ismini verdi.
The Norton Motorcycle.
1950 başlarında Arthur Alexander Sidney Aliminyum ağırlıklı malzemeden yüksek süratli 500cc hacmindeki dizel motorunu
üreterek devrim gerçekleştirdi. Başta motorunu geliştirmeye çalıştı, daha sonra ağırlık merkezi üzerine ağırlıkların
dağılımıyla çalıştı, sonunda da potansiyel müşterilere Norton Motosiklet logosu altında gösterdi.
Oğlu Arthur Anthony Sidney, kendisine 1956 yılında Saltdean, Brighton'da katıldı ve beraber bu dizel motosikletlerini
kullanabildikleri uzun mesafe kadar kullandılar. West Drayton, London'da aynı dizel motor Road Machines markasında çöp
kamyonu olarak kullanıldı.
Bu motosiklet 400 RPM'de 10-14 beygir üreten bir güce sahipti. Motosikleti Kick-startla çalıştırmak da mümkündü fakat çok
soğuk günlerde araba gibi itmek gerekiyordu.
Son hızı yaklaşık 55 MPH buna bağlı standart Norton Vites kutusu ve motoru idi. Brighton dağlarını problemsizce çıkacak
inanılmaz bir torka sahipti, fakat hızlanması oldukça düşüktü.
Açıkta bıraklımış volan başta sorun yaratır diye düşünülsede bu motorun zamanlamasını ayarlarken çok işe yaradı.
Motor
Motor aliminyumdan yapılmasının iki nedeni vardı brincisi ısı transferini kolaylaştırmak, ikncisi ağırlığı azaltmak.
Yüksek sıkıştırma oranlarındaki herhangi bir güç kaybına karşı silindir kafasına kadar uzanan gerilmiş çelik çubuklar
kullanıldı.Pistonla silindir arasına ince bir çözüm bulundu. Benzin ,CAV pompalarıyla sağlanıyordu.
Hepsi Brighton'da olmak üzere toplamda sadece 4 adet üretildi. Ford pantentini almaya çalıştı fakat daha sonra vazgeçti.
The Petter Ambassador Diesel Motorcycle
Royal Enfield Taurus Dizel Motosiklet
Ernie Dorsett tarafında geliştirilen projede çok iyi tecrübe kazanıldı.Dorsett daha sonra 6 Matchless/AJS Diesels sistemini
Robin/Fuji motorlarıyla birleştirdi.
http://www.royalenfield.com/
Royal Enfield'in hangi yılda Dizel motorlarını üretiminbe başladıkları bilinmesede, ilk seri üretimi başarabilen firma
olarak göze çarpıyor.325cc ve 436cc olarak üretilen tek silindirli 4 zamanlı 4 stoke Greaves motoru artık
üretilmemektedir.Her iki versiyonunda 12 volt electrik, 4 vites, 14.5 litre deposu ve 18/1 sıkıştırma oranına sahipti.
Belki de zamanına göre en iyi dizel motosiklet.
The D.E.R.A. Askeri Motosiklet
Asker harcamalarının çok fazla olduğunu düşünenlerin aksine Nato daha az yakan ve daha güvenli dizel motosikleti
ürettirmeye karar verdi. En büyük problemleri İngiliz ve Amerikan ordularındaki mevcut motosikletlerine bu sistemi adapte
etmek oldu. İngilizler Royal Enfield motorunu kullanmaya karar verip ,Fred Hayes'i deneme için davet etti. İşler yolunda
gitti ve Piyade motosikletleri için anlaşma yapıldı. 2003'ten sonra Petrolün U.S. savaş gemileri ve şirketlerince kabul
görmemsi üzerine mevcut motosikletleri alternatif yakıtla kullanmaya karar verdiler.
Bu D.E.R.A. / R.M.C.S Bike (yukarıda) 1995 yılında üretildi. 4 subaplı(!) 547cc motor 16-18 Bg üretiyor. 4 vitesli bir
arabanın dizel enjeksiyon ve vites sistemi kullanıldı. Dizelden beklenmedik şekilde volanlar daha hafif 156 MPG @ 40MPH'de
ve 184 MPG @ 30MPH'de üretiyor.
Royal Enfield Taurus modelini üretimden kaldırdı. 2001
Royal Enfield 350cc'in dizel fikri herkesi heyecanlandırmıştı.Hindistan'da oldukça tutması bekleniyordu. Yakıt ekonomosi
göz önüne alınmıştı.
Hindistanlı yetkili S Sandilya, Royal Enfield Motors (REM), 350cc dizel motosikletin 1999-2000 arasında 4000 sattıktan
sonra bu sene(2001) sadece bir kaç yüz satıldığını belirtmiş. Benzinli motosikletlerin satışlarının ve model sayısının
artması üzerine, dizel motoru rekabet edemez duruma gelmiş ve üretime devam edemeyeceklerini açıklamış .
The Kawasaki KLR 584cc Diesel Motorcycle
HDT-RMCS işbirliğiyle dizel motor üretildi. Motor RMCS'da dizayn edildi ve HDT'te üretildi. Geliştirmeler beraber
yürütüldü. Bu motosiklet Kawasaki KLR 650 kasasını kullanıp, ordular için modifiye edildi. Amerika ordusu için yapılan
görüşmelerde mahkeme sonucu olarak bu motorların kullanılmasına karar verildi ve seneye ilan edilmesi bekleniyor. Amerika
ordusu şu anda gazlı KLR650'lere sahip ve bunların hepsinin dizel motora çevrilmesi bekleniyor. İngiliz ordusu şu sıralar
değişik motosikletleri test ediyor, diğer nato ülkeleri de Almanya ve Fransa gibi bu duruma ciddi ilgi göstermiş
durumda.Sivilde kullanılacak motosikletlerin normal versiyonlarına göre %20 pahalı olacağı ve bu da ucuz olmadığı için satış
stratejilerinde sorun çıkarmakta..
Dutch ThunderStar 1200 TDI
Bu harika motosiklet kendini Hollanda'da gösterdi. 3 silindirli 1200cc Lupo motoru kullanıldı. Orjinal 61 hp ve 140 Nm
üreten bu motor oynamalarla 90 hp ve 210 Nm'e çıktı.