Akünün bitmemesi için ne yapabilirim
Reklamlar
-
16 Aralık 2024, 11:40
#21
Beto87 adlı üyeden alıntı
Bitmek üzere olan aküyü canlandırmakta kullanılabilir fakat ben de akü şarj cihazı almadan önce 12v adaptör ile şarj ediyordum ama asla aküyü tam doldurduğunu görmedim. 6 saat şarj ettikten sonra bağlantıyı kesiyordum ve akü şarj cihazı ile şarj ettiğim zamanki gibi canlı bir şekilde marş basamıyordu motor. Sağlıklı bir akünün voltajının en az 12.8v olması gerektiği için tam dolum yapamaz 12v'luk adaptör.
Aylarca evde duracak aküyü neden ısrarla 14-15 voltla doldurmak istiyor bu site yahu hiçbir cihazın yoksa bunu kullan diyorum yeterince açık yazdım işte , önce akü şarj cihazı alın yazdım bende de Bosch C3 var tavsiye ederim , şarjı bitmiş yada evde duracak aküyü 12 volt adaptorlede 15 gunde yada ayda bir 3-4 saat sarz ederek mars basacak kadar doldurabilirsiniz..
Reklamlar
-
16 Aralık 2024, 11:56
#22
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
Yıllardır her iki cihazıda kullanıyorum , eğer akü tamamen bitmişse akü şarj cihazları ölçüm yapamadığı için sarja başlamaz , bende akülü vidalama var şarj cihazına soket ekledim canı çıkmış aküyü dolduruyor sorun yok..tek sorun bunu takıp bırakmayacaksın diğeri gibi otomatik akım kesmez aküyü kaynatır , 3-4 saat sonra fişini çekeceksin ilk mesajda da yazdım.
Hocam hala yanlışta ısrar ediyorsun. 12 V kapasiteli sıradan adaptör, 12 V kapasiteli araç aküsünü şarj etmez. Olsa olsa, henüz kullanılabilir durumdaki bir aküyü hafif canlandırır o kadar. Ne akü tam dolar, ne o akü araç üzerinde işe yarar. Zaten voltajı 12 V civarına düştüğü zaman şarj edilmesi gereken kurşun asit bir aküyü, 12 Voltluk bir adaptör nasıl tam şarj edecek? Bu bile ısrarınızı anlamsız kılıyor.
Daha önce de yazdım. Aküler zaten kendi anma kapasitelerinin üzerinde bir voltaj sağlayan redresörler ile şarj edilmelilerdir. Ancak bu voltaj kontrollü ve sabit şekilde uygulanır ve bu işlemin aşamaları vardır. En bilineni de 3 aşamalı denilen IUoU şarj döngüsüdür. https://en.wikipedia.org/wiki/IUoU_battery_charging
Bunu da ancak aküler için özel üretilmiş şarj cihazları sağlar. Kurşun asit aküler de tipine göre 13.8 ile 14.7 ye kadar çıkan voltajlarla şarj edilirler. Örneğin EFB'de bu değer 15.8 V 'a kadar çıkabilir. Ayrıca akü şarj işi ciddidir, işlem sırasında elektrolit sıcaklığının belli dereceler arasında tutulması gerekir. Yoksa aküyü veya kendinizi yakarsınız.
Bir de demişsiniz ki, "eğer akü tamamen bitmişse akü şarj cihazları ölçüm yapamadığı için sarja başlamaz". Yeni nesil ev tipi akü şarj cihazlarından haberiniz yok besbelli. Yeni nesil şarj cihazlarında "Rejenerasyon", "Repair", "Record" gibi isimlendirilen modlar tam da bu dediğinizi yapar. Tabii bu dediklerim amatör düzeyde olduğu için sonuç her zaman %100 başarılı olmaz ancak yine de işe yararlar. Bunların babası da NOCO Genius'tur. https://no.co/ Paraya kıyıp bir tane alırsanız, ne kadar işe yaradığını görürsünüz. Bu modda şarj cihazı aküye belli aralıklarla yüksek voltaj (16.1 V civarı) düşük akım vererek, plakalarda biriken sülfatlaşmayı çözmeye çalışır. Endüstriyel tip rejenerasyon cihazları ise bunu çok daha verimli yapar. Ancak tabii ki artık ömrünün sonuna gelmiş bitik bir aküyü canlandırmaya çalışmaktan bahsetmiyoruz. Konumuz da bu değil. Bizim bahsettiğimiz, nispeten yeni, farı veya takip sistemi açık kaldığı için aküsü bitmiş, veya uzun süre kullanılmadığı için çok zayıflamış veya şasede kaçak olduğu için zayıflamış vs. aküler.
Kısaca akü şarj işi gerçekten önemsenmesi gereken bir durumdur. Lütfen okuyanlara risk oluşturacak yöntemler önermeyin. Çok çok zor durumda kalmadıkça, sakın ola standart şarj adaptörleri, laptop adaptörleri, telefon şarj cihazları vs. ile akü şarj etmeyin. Hele hele, daha çabuk doldursun diye 12 V kapasiteli kurşun asit bir aküye, sıradan 18-19 V'luk bir laptop adaptörü bağlamayın. Aküyü yakarsınız, yangın çıkartırsınız. Akü şarj cihazında akım değeri ile belli sınırlarda oynanabilir ancak voltaj değeri ile asla. Ciddi paralar ödediğiniz motosikletinize zarar vermek istemiyorsanız tabii...
-
16 Aralık 2024, 11:57
#23
Bosch C70 kullanıyorum. 1 akü parası, ömürlük alet.
-
16 Aralık 2024, 12:09
#24
mdt adlı üyeden alıntı
Bosch C70 kullanıyorum. 1 akü parası, ömürlük alet.
C70 motosiklet aküsü şarjı için pek uygun değil yalnız. 12 Voltta sabit 10 A ile şarj ediyor.
-
16 Aralık 2024, 12:33
#25
Hala olmaz diyorlar yahu bir değil beş değil kaç defa şarj ettim kullanıyorum diyorum , araba hatta 200 amper tekne aküsünü bile şarj ettim..ayrıca tekrar yazıyorum akü şarj cihazlarıda normal sulu aküyü 12,5 Agm aküyü 12,8 e kadar doldurur bırakır..
-
16 Aralık 2024, 12:35
#26
-
16 Aralık 2024, 12:39
#27
sallami adlı üyeden alıntı
Geçmiş olsun.
Teşekkür ederim.
Zarar veriyor mu vermiyor mu bilmiyorum ama 10 sene olmuştur alalı, ben bununla şarj ediyorum. Canı çıkmamışssa uzun sürede de olsa bununla şarj oluyor benim aküler.
-
16 Aralık 2024, 12:49
#28
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
Hala olmaz diyorlar yahu bir değil beş değil kaç defa şarj ettim kullanıyorum diyorum , araba hatta 200 amper tekne aküsünü bile şarj ettim..ayrıca tekrar yazıyorum akü şarj cihazlarıda normal sulu aküyü 12,5 Agm aküyü 12,8 e kadar doldurur bırakır..
Hocam sizin şarj ettiğiniz akülerin durumu belki 12 voltluk sıradan bir adaptör ile canlandırılmaya uygundur, sonuç almışsınızdır, ancak bunu doğru bir uygulamaymış gibi forumda yinelemeniz gerçekten yanlış.
Tamam, siz en beceriklisiniz, her şeyi yaparsınız, akü vidalama adaptörü ile robot imal edersiniz, siz MacGyver'sınız, ama yapmayın, forumun sizin becerilerinize ulaşması yıllar alır.
Bırakın üç kuruş versinler, akü şarj cihazı alsınlar, sonra yavaş yavaş onlar da öğrenirler...
---------- Mesajlar birleştirildi - 12:49 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:48 ----------
mdt adlı üyeden alıntı
Ne fark ediyor?
Şarj ettiğiniz motosiklet aküsünün anma akımına göre yüksek amperle şarj ediyor, o yüzden...
-
16 Aralık 2024, 12:54
#29
Ne zararı oluyor? Bilmediğimden soruyorum. İş görüyordu.
-
16 Aralık 2024, 13:40
#30
Ben başka bir şey soracağım.
10 yıla yakın süredir Başıbüyük'te oturuyorum. Bir kere bile akü sökmedim, şarj etmedim, bir tane akümün "bozulması" (ve çöpe gitmesi) durumu dışında daha elektrikle aküyle alakalı herhangi bir konum olmadı. O sırada 5. yılında olan eski akü takılı motoru da, LiFEPEO4 akülü motoru da 5 hafta kadar yatırdım. Otoparkın üstü kapalı da yanları açık yani bok gibi soğuk oluyor yine =)
Buna bu kadar emek ve zaman harcanıyorsa bu konuya sebep olan sıkıntıyı bulmak daha kolay olur gibi geliyor bana. Habire üç hafta yattı onu sök bunu tak şunu götür falan bunlar uğraşılacak iş değil gibi geliyor bana. Ha takip cihazı vardır falan bir şey bilgimiz dahilinde sürekli bitiriyordur, o zaman konu zaten başka.
Bu arada lityum aküleri de normal akü şarj cihazıyla şarj edebilirsiniz, genelde edilemez falan deniyor, edersiniz. Sürekli takılı bırakmamalısınız, bu bambaşka bir şey. Yani mevcutta bir akü şarj aleti varsa ve lityum akülü motor varsa direkt gidip yeni şarj aleti almak şart değil. Bütün kış takılı kalıp yatacaksa da bir kere doluyken sökmeniz yeterli, zaten ortada bir problem yoksa bu aküyü şarj falan etmeye gerek olmayacaktır.
-
16 Aralık 2024, 13:49
#31
mdt adlı üyeden alıntı
Ne zararı oluyor? Bilmediğimden soruyorum. İş görüyordu.
Akü üreticileri, şarj akımını, aküde belirtilen anma kapasitesinin yaklaşık %10'u olarak verirler. Bu değer, belirli koşullarda %20, %25'e kadar esnetilebiliyor. Bazı kaynaklarda %5 geçer ama bu çok yavaş şarja girer. Yani diyelim akünüzün anma akımı 10 Ah ise, sizin bunu en iyi koşullarda şarj edebilmeniz için saatte yaklaşık 1 A akım uygulamanız gerekecektir. Bu da akünüz 10 saatte tam dolacaktır demektir.
Siz bu işlemi 10 amperlik bir şarj cihazı ile yaparsanız, 1 saatte şarj işlemi biter ancak bu durumda verimli bir şarj elde edilmez. Çünkü akü boşaldığında oluşan kurşun sülfatın, yeniden sülfürik asite dönüşerek pozitif elektrotta kurşun dioksit (PbO2) olarak birikmesi için yeterli zaman olmaz. Dolayısı ile bu verimsiz döngü, akünüzün yeterli kapasiteye ulaşmasına engel olur, performansını azaltır, ömrünü kısaltır.
-
16 Aralık 2024, 13:58
#32
killingroad adlı üyeden alıntı
Ben başka bir şey soracağım.
10 yıla yakın süredir Başıbüyük'te oturuyorum. Bir kere bile akü sökmedim, şarj etmedim, bir tane akümün "bozulması" (ve çöpe gitmesi) durumu dışında daha elektrikle aküyle alakalı herhangi bir konum olmadı. O sırada 5. yılında olan eski akü takılı motoru da, LiFEPEO4 akülü motoru da 5 hafta kadar yatırdım. Otoparkın üstü kapalı da yanları açık yani bok gibi soğuk oluyor yine =)
Buna bu kadar emek ve zaman harcanıyorsa bu konuya sebep olan sıkıntıyı bulmak daha kolay olur gibi geliyor bana. Habire üç hafta yattı onu sök bunu tak şunu götür falan bunlar uğraşılacak iş değil gibi geliyor bana. Ha takip cihazı vardır falan bir şey bilgimiz dahilinde sürekli bitiriyordur, o zaman konu zaten başka.
Bu arada lityum aküleri de normal akü şarj cihazıyla şarj edebilirsiniz, genelde edilemez falan deniyor, edersiniz. Sürekli takılı bırakmamalısınız, bu bambaşka bir şey. Yani mevcutta bir akü şarj aleti varsa ve lityum akülü motor varsa direkt gidip yeni şarj aleti almak şart değil. Bütün kış takılı kalıp yatacaksa da bir kere doluyken sökmeniz yeterli, zaten ortada bir problem yoksa bu aküyü şarj falan etmeye gerek olmayacaktır.
Velhasılıkelam sakınan göze çöp batar .
-
16 Aralık 2024, 14:27
#33
Daha 12 Voltu çözemedik, şimdi de araya LiFePO4 girdi. Hadi hayırlısı
LiFePO4 dediğiniz lityum-demir fosfat içeren aküdür. Bizim kullandığımız geleneksel kurşun dioksit (PbO2) akülerden tamamen farklı içerikte olup, şarj algoritmaları da farklıdır. Peki, lityum demir fosfatı şarj etmek için, kurşun asitli bir pil şarj cihazı kullanılabilir mi? Cevap: voltaj ayarları LiFePO4 pillerin kabul edilebilir parametreleri içinde olduğu sürece evet. Örneğin AGM ve Jel algoritmaları buna çok benzer. Ancak bu biraz risk barındırır.
LiFePO4 aküler, BMS denilen Batarya Yönetim Sistemi ile donatılmış bir koruma sistemine sahiptirler. Bunun yanında, lityum Demir Fosfat Akü hücre başına şarj gerilimi 3.5-3.65 V sabit voltaj talep ederler. Ancak geleneksel kurşun asit için olan şarj cihazları bu voltaj dengesini koruyamayabilirler. Çünkü kurşun asit akü şarj algoritmalarının voltajı genellikle LiFePO4 şarj gereksinimlerinden daha yüksektir ve bu durum BMS yi iptal edebilir. Bu durumda BMS yeniden devreye girmezse, LiFePO4 akü zarar görebilir. Zorunlu halde kullanılır mı, evet ama önerilmez.
Bunun yerine hem LiFePO4 hem de (PbO2) akü şarj eden şöyle cihazlar satın alınabilir.
https://no.co/genius5
https://no.co/genius10
Tabii bunlar artık işin nirvanası sayılıyor. Özellikle NOCO bu kategoride dünyada rakipsiz. Bizim gibi sıradan motosiklet kullanıcıları için epey maliyetli iş.
-
16 Aralık 2024, 14:28
#34
Punctum adlı üyeden alıntı
Akü üreticileri, şarj akımını, aküde belirtilen anma kapasitesinin yaklaşık %10'u olarak verirler. Bu değer, belirli koşullarda %20, %25'e kadar esnetilebiliyor. Bazı kaynaklarda %5 geçer ama bu çok yavaş şarja girer. Yani diyelim akünüzün anma akımı 10 Ah ise, sizin bunu en iyi koşullarda şarj edebilmeniz için saatte yaklaşık 1 A akım uygulamanız gerekecektir. Bu da akünüz 10 saatte tam dolacaktır demektir.
Siz bu işlemi 10 amperlik bir şarj cihazı ile yaparsanız, 1 saatte şarj işlemi biter ancak bu durumda verimli bir şarj elde edilmez. Çünkü akü boşaldığında oluşan kurşun sülfatın, yeniden sülfürik asite dönüşerek pozitif elektrotta kurşun dioksit (PbO2) olarak birikmesi için yeterli zaman olmaz. Dolayısı ile bu verimsiz döngü, akünüzün yeterli kapasiteye ulaşmasına engel olur, performansını azaltır, ömrünü kısaltır.
Anladım hocam. İlginiz için teşekkür ederim. Peki bu makinedeki diğer modları kullanarak bunun önüne geçmemiz mümkün mü?
-
16 Aralık 2024, 14:44
#35
mdt adlı üyeden alıntı
Anladım hocam. İlginiz için teşekkür ederim. Peki bu makinedeki diğer modları kullanarak bunun önüne geçmemiz mümkün mü?
C70'te düşük akım modu yok maalesef. Sabit 10 A ile şarj ediyor. Motosiklet için C30 daha uygun. Motosiklet modunda 14.4 V max 0.8-1 A ile şarj eder.
-
16 Aralık 2024, 15:27
#36
Motoseverrr adlı üyeden alıntı
Velhasılıkelam sakınan göze çöp batar
.
Aynen öyle :D
Bir de benim gözlemim ki yanılıyor olabilirim; insanlarda elektrik sistemindeki kaçağı bulup bu problemi kökten kaldırmak yerine son yaşanan semptomdan yola çıkarak bir çözüm uygulama niyeti var. "Bana lazım olmadıysa kimseye lazım olmaz" buyurmuyorum elbette ama yani bu kadar da sık oluyorsa başka bişeye bakmak lazım sanki.
Aslında benim de taşınabilir jump starter almam lazım, abuk subuk yerlere gidiyorum. Ama onunla bir kere çalıştıktan sonra motor dolduruyor aküyü zaten ben ne şarj edicem :D
-
16 Aralık 2024, 15:41
#37
Akülerin boşalması, zayıflaması, ömrünün bitmesi için mutlaka bir problem, bir kaçak, ekstra bir donanım falan gerekmiyor. Kaç kere yazdık, sıfır bir kurşun asit akü dahi, şarj/deşarj döngüsü yaşanmaz ise, rafta bile ömrünü tamamlayabilir. Ayrıca aküler, her şarj/deşarj döngüsünde ömründen bir miktar yitirir...bunun için mutlaka bir problem yaşanması gerekmiyor...
Burada verilen öneriler, mevsimsel olarak motosikletini ve dolayısı ile aküsünü kullanmayan/kullanamayan sürücüler için. Konu da öyle açılmış. Yoksa aküde, motosiklette, alternatörde, vb. var olan problemler, tabii ki sadece akünün şarj edilmesi ile bertaraf edilmiyor.
Durduk yere konuyu saptırmayalım...
-
16 Aralık 2024, 16:04
#38
killingroad adlı üyeden alıntı
Aslında benim de taşınabilir jump starter almam lazım, abuk subuk yerlere gidiyorum. Ama onunla bir kere çalıştıktan sonra motor dolduruyor aküyü zaten ben ne şarj edicem :D
https://www.hepsiburada.com/utrai-js...a=Teknobiyotik
Linkteki ürünü kullanıyorum bir süredir ve 4-5 kez motosiklette kullandım aküyü söküp şarja takmak meşakatli geldiği için. Son derece güçlü marş bastı her seferinde ve şarj göstergesinde düşüş olmadı henüz.
-
16 Aralık 2024, 16:15
#39
killingroad adlı üyeden alıntı
Aslında benim de taşınabilir jump starter almam lazım, abuk subuk yerlere gidiyorum. Ama onunla bir kere çalıştıktan sonra motor dolduruyor aküyü zaten ben ne şarj edicem :D
Benim xioami şarjlı pompa 3 yıldan sonra artık şarj tutmamaya başladı, eskidi bataryası ne de olsa. içini açıp yeni 18650 lityum-iyon hücre puntalamak bir çözüm olacak ama pil de ucuz bir şey değil, almışken hem jump starter hem şarjlı pompa tek alet olanlardan alayım diye niyetlendim ama çin malı şeylere güvenemedim. sen denk gelip alırsan yorumlarını beklerim.
-
16 Aralık 2024, 16:22
#40
Punctum adlı üyeden alıntı
Hocam sizin şarj ettiğiniz akülerin durumu belki 12 voltluk sıradan bir adaptör ile canlandırılmaya uygundur, sonuç almışsınızdır, ancak bunu doğru bir uygulamaymış gibi forumda yinelemeniz gerçekten yanlış.
Tamam, siz en beceriklisiniz, her şeyi yaparsınız, akü vidalama adaptörü ile robot imal edersiniz, siz MacGyver'sınız, ama yapmayın, forumun sizin becerilerinize ulaşması yıllar alır.
Bırakın üç kuruş versinler, akü şarj cihazı alsınlar, sonra yavaş yavaş onlar da öğrenirler...
Vay arkadaş sanki atomu parçalayıp tekrar bir araya getirdik yahu altı üstü bir şarj cihazının artı eksi ucunu sıyırıp kutup başına bağladık , bunu çok büyük sorunlara yol açacakmış gibi veya müthiş bir işmiş gibi yazdığın için hayretler içindeyim , aman denemeyin beyler Marmara Bölgesi'nde binlerce trafo patlar aman ha :D
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 2 kullanıcı var. (0 üye ve 2 misafir)