Selam arkadaşlar.
Yine zihni sinir bir soruyla karşınızdayım.
Bir motosikletin ağırlık merkezi yandan bakıldığında anlaşılabilir bir şey midir?
Yani ne bileyim debrijayın olduğu yuvarlağın tam ortasına denk gelir filan gibi
bir şey var mıdır?
Selam arkadaşlar.
Yine zihni sinir bir soruyla karşınızdayım.
Bir motosikletin ağırlık merkezi yandan bakıldığında anlaşılabilir bir şey midir?
Yani ne bileyim debrijayın olduğu yuvarlağın tam ortasına denk gelir filan gibi
bir şey var mıdır?
Görsel olarak bulabileceginiz birsey degildir ve otomobillerden farkli olarak cok degisken olabilir.
Ortalama bir motosikletin agirligi binicisinin (benim gibi sisko degilse) iki kati civarindadir. Yani binici motorun toplam agirliginin 1/3 üne denk gelir ki üzerinde binicisi olan bir motorun agirlik merkezi bos bir motora göre oldukca yukari cikar. Hele bir de isin icine artci girerse motorun dinamikleri tamamen farkli bir hal alir.
Binici motosikletin dinamiklerine göre hareket edebiliyor ve vücudunu kullanabiliyorsa (hang off , counter balance v.b. teknikler ile) motorun agirlik merkezini sürüs esnasinda degistirerek fayda elde edebilirken vücudunu yanlis kullanan bir binici motorun dinamiklerini berbat edebilir.
Bu nedenle agirlik merkezi konusu biniciden ayri düsünülemez.
Ingilizcede araba kullananlara driver ,motora ve ata binenlere ise rider denmesinin, türkcede pek kullanilmasa da araba kullananlara sürücü, motora ve ata binenlere binici denmesinin sebebi de motosiklette bedenimizin dinamiklere direk etki etmesidir.
Sevgilerimle
Belirli bir tecrübeden sonra daha eğitimli bir tahmin yapabilirsin - o da gözünle bakmaktan değil de baktığını az buçuk yaşamış olduğundan ama bu hem yine de çok güzel süprizlerle dolu olabilir hem de pek önemli de değildir. Sevdiğim gereksiz türden bir nerd bilgisi olur, hiç bir işe yaramaz :D
ve kesinlikle binici kendi ağırlığını kullanarak motosikleti "şaşırtacak" şekilde güzel veya bok gibi bir hale çevirebilir.
youtube.com/@bisuruyorum
Teşekkürler bu açıklamalar için.
Bir iki kere, duran motorun üstüne oturup, bunun ağırlık merkezi aşağıdaymış diyenlere şahit oldum.
Motoru hafifçe sağa sola yatırıp, ağırlığı nerede hissetlerine göre söylediklerini düşünüyorum.
Zira 200kg olan iki motoru yere yatırsak, ağırlık merkezi yere daha yakın olanı daha rahat kaldırırız.
Ağırlık merkezinin yere yakın olması da arzu edilen bir özellik olsa gerek.
Daha çok yatabileceği için daha rahat viraj yapabileceğini düşünüyorum.
Çinli, Japon da olabilir genç bir çocuk şov yapıyordu yatan motosikleti kaldırma konusunda.
Anladığım kadarı ile tarif edeyim. Yatık motosikleti çalıştırıp ön tekeri yattığı yöne çevirip yarım debriyajla hafif gaz vererek şıp diye kaldırıyor.
Tabi burada tecrübeli arkadaşlar daha iyi tarif eder.
Evet yandan bakınca uzun süre farklı motorlar süren kişiler anlayabilir , bahsettiğin yuvarlak yer debriyaj kapağıdır ve devamında krank mili vardır ki bir motosikletin en ağır parçasıdır , o yuvarlak kapak ayak pegleri ile aynı seviyedeyse yada yakınsa ağırlık merkezi yere yakındır , yine kuru karter motorların ağırlık merkezi yere yakın olur , boksör tip motorlarında krank haricinde diğer blok içi elemanları yere çok yakındır buda ağırlık merkezini aşağı çeker..
Evet çoğu zaman oturup biraz sağa sola sallamak bir fikir veriyor. Genellikle üstten uyguladığımız gıç guvvatıynan kolay sallanan motorların ağırlık merkezlerinin aşağıda olduğu tahmini yapılıyor. Yalnız ağırlık merkezinin nerede olduğu ne kadar yatabileceğini belirliyor demek pek doğru olmaz. Modern tüm motosikletlerde yatış sınırı bişeylerin yere sürtmesi noktasında geliyor, örneğin Niken geometrisi biraz fofenk olduğu için 43 derecede kazımaya başlıyor ve daha fazla yatmıyor. Ağırlık merkezinin aşağıda olması virajlı yollarda özellikle sağdan sola devirirken belirli kolaylıklar sağlar ama açıyı belirlemez.
Bir de pek istemediğimiz bir şeydir ama ağırlık merkezinin yukarıda olması güç gerektiren yön değişimlerinde bazen kolaylık da sağlar, bir sürü farklı değişkenin de etkilediği bir durum bu.
youtube.com/@bisuruyorum
Onu nasıl anlıyorlarmış ya :D ağırlık merkezini söylesinler bizde öğrenelim çok merak ettim . Artçılı sürüş , tek kişili sürüş ve sürüş performansına göre zincirin bile farklı ayarlamaları var , ağırlık merkezini de sürücünün kilosu üstünde giydiği şey şişme montsa direnç vesaire birsürü garip garip şeyleri var . Ağırlık merkezi sürücüye göre değişir neredeyse tüm Japon'ların ağırlık merkezleri şahane , sağa sola belirli rahatlıklar sağlar düzgün bir ağırlık merkezi fakat üstündeki sürücü herşeyi belirliyor.
Benim öğrenmek istediğim motorun kendisinin ağırlık merkezi. Sağolsun arkadaşlar da cevapladı, öğreneceğimi öğrendim.
Elbette üzerindeki sürücüsünden, taşıdığı yüke kadar bir sürü şey ağırlık merkezini değiştirir.
Ama şu kesin ki ağırlık merkezini daha aşağıya çekemez. Biraz daha arkaya ve/veya yukarıya çekebilir.
Tabii üzerine müsaade edildiği kadar yük koymak şartıyla.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)