Silindir / Performans İlişkisi
Reklamlar
-
Merhaba;
Aklıma takılan birkaç şey var; detaylı teknik bilgisi olan arkadaşlar illa ki vardır.
Örnek olarak 30 beygir tek silindir bir alet ile 30 beygir çift silindir bir alet arasındaki farklar nedir? Torku gözardı edelim.
Hız, güç, benzin vs. vs.
Reklamlar
-
tek silindir motorun avantajı dusuk devirde yuksek tork ve çekiş,ancak titreşim ve ust devirlere guvenli şikilde çıkıs zorlugu.avantajı bakımı kolay ve daha az materyal oldugundan daha hafif.
çift silindirde dusuk devirde tek silindire gore daha az tork ancak mid ve ust devirde yuksek tork ve guvenli devir bandı.dezavantajı tek silindire gore bakımı daha zor,blok daha agır.
ktm nin burda basardıgı bir durum var,250-390-690 bloklarında motor 10bin devire kadar guvenli devir cevirebiliyor.baska markadalardaki tek silindirli bloklar genelde max hp yi 7k devirde veriyor.duke 390 4-8k devirde tork uretirken 8-10k k arası max beygire ulasabiliyor.bu da muhenddislik ve materyal olarak basarı denilebilir.
ben biraz karmasık yazdım.bu iki linkde anlatımlar var.
https://www.motosiklet.net/forum/mt-...3%A7evirebilir.
https://cheryforum.net/konular/motos...ir-farki.7836/
genel olarak dusuk maliyetli cadde kullanımında tek silindir yeterli olurken,daha spor suruslerde 2 yada daha fazla silindire ihtiyac duyuluyor.
yakıt tuketimi genel olarak beygir-agırlık dengesine bakıyor.motor ne kadar agırsa aynı arabadaki gibi daha fazla yakar.soyleki o agırlıgı ittirmek için cok fazla yakıt yollarsınız.bazı araba-motorlar yarım gazda az yakarken,yarım gazdan sonra asırı yakmaya baslarlar.
bunun tek istisnası yuksek sıkıstırma oranına sahip motorlarda vardır.high compression ratio ,yuksek sıkıstırma oranbına sahip bloklar ust devirlerdede az benzinle çok guc urettiginden yakıt tuketimi fazla gaz acmada artmaz.
özetle tek silindiri dusuk maliyetli cadde kullanımı - commute olarak genelleriz,çift silindiri daha spor suruslerde kullanılan bloklar olarak genelleriz.
aralarındaki yakıt tuketimi farkı,kullanılan teknolojiye,motorun agırlıgına ve sıkıstırma oranına gore değişir.
hız olarak anlatmak gerekirse,tek silindirli motor olan duke 390 160km hızda 9k devir bandında oluyor.sonrası blok için zararlı cunku geriye 1k devir bandı kalıyor ve tek silindir bu devirde asınmaya baslıyor yuksek sıkıstırma ve yagsızlıkdan dolayı.dolayıısyla duke 390ı ele alırsak 6. vites 8k devirde 20 dakka kullanırsın,9k devirde 5 dakka,10k redline da 30 saniye.
çift silindire gelirsek bu sureler daha uzun tutulabilir blok yapısı nedeniyle
-
Her ikisi de 30 HP ise "güç" açısından - mantıksal ve matematiksel olarak - bir fark olmamalı, değil mi?
Yukarıda güzel noktalara değinilmiş, ben de ekleme yapayım:
- Tek silindir düşük devir torku daha yüksek dolayısıyla - motora uygun vites oranlarıyla birlikte - belli bir yere kadar hızlanmasının daha iyi olması beklenebilir.
- Tek silindir daha basit ve hafif, hafif olması hem yukarıdaki hem de aşağıdaki madde açısından faydalı.
- Motosikletlerin motorlarının verimi çok farklı değilse aynı güçteki bir tek silindirle çift silindirin aynı yakıt sarfiyatına sahip olması beklemek gerekir, bununla birlikte optimum kullanım sağlanacak devir aralıkları farklı olacağı için torkunu daha düşük devirde veren tek silindir düşük devir kullanımlarında avantajlı olacaktır.
-
Tek silindir de titreşim olur çifte göre ve çift silindir daha yüksek devir çevirdiğinden son hız daha iyi olur ama tork tekde daha iyi olup çekiş mükemmel dir
-
Motorların tork değerini , gücünü , bunları verdiği devri , tüketimini vs etkileyen silindir sayısı degildir , en belirleyici parça egzantrik milidir , egzantrik üzerindeki kamlar subapları ne kadar erken ve fazla açarsa motora daha fazla yakıt , ateşleme avansı verebilir güç ve torku zirvelere taşırsınız , egzantrik performans odaklı değilse silindir sayısı farketmeksizin alt devirleri canlı , az tüketen , uzun ömürlü bir motorunuz olur..
-
Maksimum devir, tork gibi konularda etken faktör sadece silindir sayısı değildir. Silindir çapı, piston kolu uzunluğu gibi etmenler direkt olarak motorun ürettiği torku ve çevirebildiği maksimum deviri etkiler.
Bu yüzden konuyu sadece silindir sayısı olarak ele alınırsa,
Silindir sayısı artarsa motor daha dengeli yani pürüzsüz çalışır ama kullanılan parça miktarı artacağı için daha maliyetli ve karmaşık olur.
Silindir sayısı azalırsa da motor dengesizleşir, sarsıntılı çalışır ama az parça olduğu için maliyeti düşük olur, sorun çıkarabilecek parça sayısı azalır.
---------- Mesajlar birleştirildi - 12:49 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:48 ----------
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
Motorların tork değerini , gücünü , bunları verdiği devri , tüketimini vs etkileyen silindir sayısı degildir , en belirleyici parça egzantrik milidir , egzantrik üzerindeki kamlar subapları ne kadar erken ve fazla açarsa motora daha fazla yakıt , ateşleme avansı verebilir güç ve torku zirvelere taşırsınız , egzantrik performans odaklı değilse silindir sayısı farketmeksizin alt devirleri canlı , az tüketen , uzun ömürlü bir motorunuz olur..
Ne yazdığının farkında mısın Egzantirik mili olmayan 2 zamanlı motorlar sana gülüyor şuanda.
-
sodurlu88 adlı üyeden alıntı
Maksimum devir, tork gibi konularda etken faktör sadece silindir sayısı değildir. Silindir çapı, piston kolu uzunluğu gibi etmenler direkt olarak motorun ürettiği torku ve çevirebildiği maksimum deviri etkiler.
Bu yüzden konuyu sadece silindir sayısı olarak ele alınırsa,
Silindir sayısı artarsa motor daha dengeli yani pürüzsüz çalışır ama kullanılan parça miktarı artacağı için daha maliyetli ve karmaşık olur.
Silindir sayısı azalırsa da motor dengesizleşir, sarsıntılı çalışır ama az parça olduğu için maliyeti düşük olur, sorun çıkarabilecek parça sayısı azalır.
---------- Mesajlar birleştirildi - 12:49 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:48 ----------
Ne yazdığının farkında mısın
Egzantirik mili olmayan 2 zamanlı motorlar sana gülüyor şuanda.
Cahilliğin üç çeşidi varmış ,
-Hiçbir şey bilmemek,
-Gerekeni bilmemek,
-Bir sürü gereksiz şey bilmek.
güzel kardeşim iki zamanlı motorlarda egzantrik görevini portların geometrik ölçüleri belirler.. ok mi ?
-
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
Cahilliğin üç çeşidi varmış ,
-Hiçbir şey bilmemek,
-Gerekeni bilmemek,
-Bir sürü gereksiz şey bilmek.
güzel kardeşim iki zamanlı motorlarda egzantrik görevini portların geometrik ölçüleri belirler.. ok mi ?
Egzantriğin görevi supapları açıp kapatmak. Yani supaplar = 2 zamanlıdaki portlar diyebiliriz. 2 zamanlıdaki portları ne açıp kapatır ? Pistonun kendisi. Yani egzantiriğin görevini portların ölçüsü belirlemez.
Sen 3lüden hangisi oluyorsun
-
sodurlu88 adlı üyeden alıntı
Egzantriğin görevi supapları açıp kapatmak. Yani supaplar = 2 zamanlıdaki portlar diyebiliriz. 2 zamanlıdaki portları ne açıp kapatır ? Pistonun kendisi. Yani egzantiriğin görevini portların ölçüsü belirlemez.
Sen 3lüden hangisi oluyorsun
Cevap veriyorum : hepsi
İstanbul'da isen bu konuyu kırmızı eşliğinde tartışalım ;)
-
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
Cevap veriyorum : hepsi
İstanbul'da isen bu konuyu kırmızı eşliğinde tartışalım ;)
İstanbul'da yaşamıyorum, ama birgün denk geliriz bir yerde umarım. Soruyu sorana verdiğim cevapta olduğu gibi, sadece silindir sayıları konuşulacaksa cevap kısa ve verdim. Ama konuya tork devir güç balans dahil olacaksa, sadece çift silindirlinin zilyon tane çeşidi var. 4 zamanlı, 2 zamanlı, 360Twin, 270Twin, 285Twin, V-Twin, Boxer diye gider
Motora özel niye tek silindir niye çift silindir vs tartışacaksak biraz daha bilgi alayım konu üzerine.
-
İkisi de otuz beygir gücünde ve yakın teknolojiler ile üretilmişse, iki silindir olan daha düşük hacimlidir çünkü güç arttırmanın bir yolu da silindir sayısını arttırmaktır.
-
konuyu acma sebebim bir laf dalaşı aslında.
250cc 18 beygir çift silindir cruiserlerin sacma oldugunu uzun yola gelmeyeceğini söyledim arkadaşa. arkadaş da tek silindir 24 beygir ns ile yaptıgın şekilde yapabilirsin dedi.
ns200 bile 110-120 sabit hızla anca gidiyor (üste cıkıyor ama sabit uzun süreli böyle) , bana de 18 beygir bir motorun çift silindir diye 110 sabitle gidebiliyor olması mantıksız geldi.
bende merak ettim birebir aynı değerlerde çift ve tek silindir olsa hangisinin nesi üstün olur diye.
-
sodurlu88 adlı üyeden alıntı
İstanbul'da yaşamıyorum, ama birgün denk geliriz bir yerde umarım. Soruyu sorana verdiğim cevapta olduğu gibi, sadece silindir sayıları konuşulacaksa cevap kısa ve verdim. Ama konuya tork devir güç balans dahil olacaksa, sadece çift silindirlinin zilyon tane çeşidi var. 4 zamanlı, 2 zamanlı, 360Twin, 270Twin, 285Twin, V-Twin, Boxer diye gider
Motora özel niye tek silindir niye çift silindir vs tartışacaksak biraz daha bilgi alayım konu üzerine.
Memnun olurum dostum , burdan açıklayayım o halde , ben geometrik ölçüler diyorum sen bana egzantrigin çalışmasını anlatıp yazdıklarımda hata arıyorsun , yazdığının konu başlığıyla hiç ilgisi yok , portların silindir içinde milimetrik aşağıda yada yukarıda düzenlenmesi (geometri) iki zamanlı motorların kaderini belirler , yani dört zamanlıda egzantriğin verdiği performans farkı iki zamanlıda portların geometrisi ile ortaya çıkar , piston portla erken veya geç çakışır , silindire daha fazla veya daha az hava emilir egzozda buna göre erken veya geç olur ,konuyu açan arkadaşın yaşı itibariyle kullandığı motosikletler dört zamanlı ve atmosferik olduğu için konuya bu minvalde yazdım ama sen yelpazeyi genişlettin , sana şu an cevap yazan kişi iki zamanlı turbo motor söküp dağıtmış toplayıp çalıştırmış biri , eminim ki sen iki zamanlı motor çok görmüşsündür ama turbolu ve iki zamanlı bir motor hiç görmedin hatta böyle bir motoru söküp revize eden bir ustayla bile hiç karşılaşmadın
-
arndiol adlı üyeden alıntı
konuyu acma sebebim bir laf dalaşı aslında.
250cc 18 beygir çift silindir cruiserlerin sacma oldugunu uzun yola gelmeyeceğini söyledim arkadaşa. arkadaş da tek silindir 24 beygir ns ile yaptıgın şekilde yapabilirsin dedi.
ns200 bile 110-120 sabit hızla anca gidiyor (üste cıkıyor ama sabit uzun süreli böyle) , bana de 18 beygir bir motorun çift silindir diye 110 sabitle gidebiliyor olması mantıksız geldi.
bende merak ettim birebir aynı değerlerde çift ve tek silindir olsa hangisinin nesi üstün olur diye.
Tek silindirli motor üretilmesinin 2 amacı vardır.
1. amaç çokça rastlanan maliyet ve basitlik. 250cc bir motorun tek silindirli üretilmesinin başlıca sebebidir.
2. amaç ise doğal bir çekiş kontrol diyelim. Tek silindirli 4 zamanlı bir motorda krank 2 tur döndüğünde bir patlama olur. Yani tekere motordan sürekli bir güç aktarımı olmaz. Tıpkı darbeli matkap gibi düşün. Buda özellikle arazi kullanımında fayda sağlar, motosikletin tekeri tutuşu bozmadan dönmeye devam eder. Gevşek zeminde motor patinaj yapmadan düşük devirde engelleri aşabilir.
Senin karşılaştırdığın motorlar ise aynı değil. Kapasitesi gücü vs farklı.
Uzun yolda çift silindir mi iyi tek silindir mi dersen, çift silindir daha az titrer, daha fazla devir çevirebilir. Bu yüzden daha uygundur uzun yol kullanımına.
-
ama bu şekilde direk bakmak çok doğru değil.ben örneğin r25 desem alayını delen desem aa evet ne kadar fark var dersin.ama r25 aşırı derece devir çeviren bir motor kopması koparması için yapılmış egzotik kalıyor tüm 250cc lerin yanında.ama kısaca silindir sayısı düştükçe çekiş artar,silindir arttıkçada performans hız artar.torkmu ? hp mi ? oda sürücüye kalmış.ama yine tam doğru olmuyor çünkü tam denk gelen model yok birbirine eşit yok.ya hacim ile ktm nin yaptığı gibi 2 silindir eksiğini kapatıyorlar yada hp koyup hacim kısıp 4 silindirde yapabiliyorsun.ama şu bir nettir bu işin erbabı 3 silindir.2nin torku 4ün devirine gücüne sahip.3 silindirler keşke artsada çeşitleri görsek denesek.şahsen paranın alabildiği max silindiri tercih ederim.yani dominar 400 yerine mt25 alırdım his olarak bambaşka cidden.daha büyük bir motor sürüyormuşsun hissini veriyor adama.öbüründe sadece on off tuşu var o kadar oda bir yere kadar zevkli
-
arndiol adlı üyeden alıntı
Merhaba;
Aklıma takılan birkaç şey var; detaylı teknik bilgisi olan arkadaşlar illa ki vardır.
Örnek olarak 30 beygir tek silindir bir alet ile 30 beygir çift silindir bir alet arasındaki farklar nedir? Torku gözardı edelim.
Hız, güç, benzin vs. vs.
silindir sayısı ve silindirler arasındaki açı farkı motorun karakterini değiştirir. Bir tane animasyon vardı onu bulamıyorum tek ve çok sayıda silindirin vede açılı çok silindirli motorların yanmada oluşan gücün tekere nasıl yansıdığını gösteren.
-
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
Memnun olurum dostum , burdan açıklayayım o halde , ben geometrik ölçüler diyorum sen bana egzantrigin çalışmasını anlatıp yazdıklarımda hata arıyorsun , yazdığının konu başlığıyla hiç ilgisi yok , portların silindir içinde milimetrik aşağıda yada yukarıda düzenlenmesi (geometri) iki zamanlı motorların kaderini belirler , yani dört zamanlıda egzantriğin verdiği performans farkı iki zamanlıda portların geometrisi ile ortaya çıkar , piston portla erken veya geç çakışır , silindire daha fazla veya daha az hava emilir egzozda buna göre erken veya geç olur ,konuyu açan arkadaşın yaşı itibariyle kullandığı motosikletler dört zamanlı ve atmosferik olduğu için konuya bu minvalde yazdım ama sen yelpazeyi genişlettin , sana şu an cevap yazan kişi iki zamanlı turbo motor söküp dağıtmış toplayıp çalıştırmış biri , eminim ki sen iki zamanlı motor çok görmüşsündür ama turbolu ve iki zamanlı bir motor hiç görmedin hatta böyle bir motoru söküp revize eden bir ustayla bile hiç karşılaşmadın
Sorunun çok yüzeysel olduğunun farkındayım, sadece soru yüzeysel diye verdiğin yüzeysel cevabı iğneledim biraz. Konu hakkında bilgisi olmayan biri yazdığını görünce egzantiriği kafasında nasıl canlandırır. Parçaların hepsi birbirine bağlıdır. Uzun stroklu bir motor daha fazla tork üretir ama yüksek devir çeviremez. Bu durumu egzantirik ile değiştiremezsin. Silindir sayısı artıkça silindir başına da kapasite düşer, buna bağlı olarak da strok kısalmak zorunda kalır. Ama daha yüksek devirlere çıkabilir motor. 2T turbolu motor revize etmedim ama buharlısından wankeline yeterince motor gördüm
-
arndiol adlı üyeden alıntı
konuyu acma sebebim bir laf dalaşı aslında.
250cc 18 beygir çift silindir cruiserlerin sacma oldugunu uzun yola gelmeyeceğini söyledim arkadaşa. arkadaş da tek silindir 24 beygir ns ile yaptıgın şekilde yapabilirsin dedi.
ns200 bile 110-120 sabit hızla anca gidiyor (üste cıkıyor ama sabit uzun süreli böyle) , bana de 18 beygir bir motorun çift silindir diye 110 sabitle gidebiliyor olması mantıksız geldi.
bende merak ettim birebir aynı değerlerde çift ve tek silindir olsa hangisinin nesi üstün olur diye.
250cc 18hp çift silindirli hangi cruiser bildim sanırım. Virago 250 kopyası olan Çinli cruiser'lardan biri ise onlarla uzun yol yapılmaz, seleleri o kadar rahatsız ki adamın kabağı ortadan ikiye yarar, temsili resim aşağıdadır:
Yani silindir sayısını geçiniz, mevzubahis motosikletler özelinde belirleyici bir konu değil
-
Çok silindirli gücü düşük motorlar önce daha güçlü daha performanslı üretilir , sonra maliyet düşürmek için bunların canı alınmış ucuz versiyonlarıda üretilir..
-
cıbır 125 in selesi gayet konforlu :D Birde 120km/s de canı kesilmese :D
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)