Gittikçe sıkılaşan Euro emisyon kriterlerinin motosikletlerin içine etmesi...
Reklamlar
-
Yeni Euro 5+ standartlarına göre motosikletlerdeki katalitik konvertör artık daha büyük, uzun ömürlü ve yüksek kapasiteli olmak durumunda. Üstelik ECU, motosikletin ömrü boyunca katalitik konvertörün sağlığını gözetip icabında motorun gücünü azaltacak. Müdahele edemediği durumda gücü minimuma indirip arıza kodu verecek.
Şu noktada AB'nin motosikletlere uyguladığı emisyon kriterlerinin iyice b0kunu çıkardığını düşünüyorum şahsen. Haftasonu zevk için kullandığım kıç kadar aracın, sanki dünyanın sonunu o getirecekmiş gibi orasına burasına boğazını sıkan, ağırlaştıran ve fiyatını arttıran bir ton boru, teçhizat ve sensör düzülmesine gerçekten gerek var mı? Ulan titri ne ki aletin? Yahu dünyadaki tüm 900cc ve üstü motosikletlerden kaynaklanan emisyon miktarı nedir? Kaç tane yata tekabül ediyor?
Sadece Superduke'tan örnek vereyim:
2015 sonrasında çok daha teknolojik ve pahalı materyal ve üretime rağmen (titanyum sübaplar, daha da yüksek kompresyon, yepyeni şasenin yeniden dizaynı, vs.) ağırlık ve güç yıllardır aşağı yukarı aynı (bazı yıllar daha kötü, nadiren az daha iyi) Euro 4/5'e geçildiğinde kasada emisyon ekipmanını sığdıracak yer kalmadığından, eskiden komple alttan geçen egzos manifoldunu, varoş Monster 1200S gibi yandan vermek zorunda kaldılar. O modelin prototip test aracı eski kasa bazlıydı. Hiç gördünüz mü bilmiyorum, bazı örümcekler yumurtalarını karınlarının altında taşırlar. O prototip aracı da aynen öyleydi. Adeta 9 aylık hamile superduke gibi bir ton metal yığını üzerinde gitmeye çalışan bir hilkat garibesi. En son Euro 5+ ile artık eski performansı yakalamak bile mümkün olmadığından zaten 1303cc olan hacmi daha da yükseltmek zorunda kaldılar... E yuh!
Ulen H2R da 300 beygir olan motor Euro 4'e uyacam diye 200 beygir oldu, ama o bile yeni Euro 5+ ile uyumlu değil artık...
Ulan motosiklet dediğin hafif olur. B0k ettiniz lan segmenti.
Bana öyle geliyor ki AB kanun koyucuları keyiflerine göre gördükleri her boşluğa bir şeyler koyuyorlar artık...
Reklamlar
-
Dünya her geçen yıl daha yumuşak, daha toparlak, daha bayansı bir hale geliyor. Erkekler bile hisli hisli trip atar hale gelmiş. Emisyon kuralları da bu modadan, bu rüzgardan nasibini almış, her motoru hadım ederek "Ben de pembeyim ve sizlerdenim" diyor.
-
Bu kadar dertlenmeye gerek Haşmet şimdi yazdıklarını okuyan gençler ne diyor biliyormusun ? ulen para olsa euro9 u bile alırım ;)
-
Şu pil teknolojisi gelişse de enerji yoğunluğu benzine yakın pillerimiz olsa. O zaman hiç böyle banal mevzularla uğraşmayacağız. Tek derdimiz motorun torkuna dayanabilen lastik bulamamak olacak. Pis bir döneme denk geldik vesselam. Enerji yoğunluğu benzine yakın pili olan bir motosiklet olsa içten yanmalı motorun yüzüne bakmam. (Keyif için kullanılan motosikletler hariç; mesela bir Scrambler 1200'üm, ne bileyim bir Rocket 3'üm olsa bunları hiçbir elektrikli motosikletle değişmezdim. vs. vs. anladınız olayı...)
-
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
Bu kadar dertlenmeye gerek Haşmet
şimdi yazdıklarını okuyan gençler ne diyor biliyormusun ? ulen para olsa euro9 u bile alırım ;)
Bence mesele hepimizi ilgilendiriyor. Faturasini motosiklet alan herkes oduyor. Daha pahaliya, daga agir, daha gucsuz, daha komplike, daha cok potansiyel sorunlu motosikletler aliyoruz.
-
var böyle bir sorun bence gerçekten çığrından çıktı artık bu iş, yazarın dediği gibi kime ne 900cc makinenin emisyonundan o kadar düşünüyorlarsa koskoca fabrikalara ve kaynak kullanımlarına odaklansınlar
''Motor gül gibidir, seversin katlanırsın dikenine''
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Bence mesele hepimizi ilgilendiriyor. Faturasini motosiklet alan herkes oduyor. Daha pahaliya, daga agir, daha gucsuz, daha komplike, daha cok potansiyel sorunlu motosikletler aliyoruz.
10-15 sene sonra belki motosikletleride şehir merkezlerine sokmayacaklar , egzoz sesi için litresi 100 liraya sentetik benzin satın alacağız , kısaca bunlar iyi günlerimiz tadını çıkarın..
-
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
Bu kadar dertlenmeye gerek Haşmet
şimdi yazdıklarını okuyan gençler ne diyor biliyormusun ? ulen para olsa euro9 u bile alırım ;)
Bilemiyorum, böyle giderse Euro 9 kriterleri şöyle bir şey olacak herhalde:
AB tarafından atanmış, ve yol, yemek ve saatlik ücretini sürücünün ödemek zorunda olduğu bir memuru artçı olarak almadan motosiklet kullanmak yasak olacak. Seyehat esnasında gazı biraz fazla açtığın anda artçı memur zorunlu olarak sağa çektirecek. Ve yolun kenarında milletin gözü önünde tecavüz edecek sürücüye. Sonra yola devam. Gidişat bu yönde.
---------- Mesajlar birleştirildi - 22:46 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:39 ----------
Cyan adlı üyeden alıntı
Şu pil teknolojisi gelişse de enerji yoğunluğu benzine yakın pillerimiz olsa. O zaman hiç böyle banal mevzularla uğraşmayacağız. Tek derdimiz motorun torkuna dayanabilen lastik bulamamak olacak. Pis bir döneme denk geldik vesselam. Enerji yoğunluğu benzine yakın pili olan bir motosiklet olsa içten yanmalı motorun yüzüne bakmam. (Keyif için kullanılan motosikletler hariç; mesela bir Scrambler 1200'üm, ne bileyim bir Rocket 3'üm olsa bunları hiçbir elektrikli motosikletle değişmezdim. vs. vs. anladınız olayı...)
Açıkçası elektrikli araçların fiyat ve kapasite dezavantajı yok olsa içten yanmalı araba ve motosikletin yüzüne bakmam. Güçlü elektrikli motosiklet ve araba kullandım. Performans olarak eksiği yok, fazlası var. Objektif bir avantajını göremiyorum içten yanmalı motorların. Dile getirilenler alışılmışlık, ses ve nostalji gibi sübjektif noktalar hep...
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Bilemiyorum, böyle giderse Euro 9 kriterleri şöyle bir şey olacak herhalde:
AB tarafından atanmış, ve yol, yemek ve saatlik ücretini sürücünün ödemek zorunda olduğu bir memuru artçı olarak almadan motosiklet kullanmak yasak olacak. Seyehat esnasında gazı biraz fazla açtığın anda artçı memur zorunlu olarak sağa çektirecek. Ve yolun kenarında milletin gözü önünde tecavüz edecek sürücüye. Sonra yola devam. Gidişat bu yönde.
Ahaha Hintli polislerin , motoruna açık egzoz takan adamın kafasını egzoz deliğine yaklaştırıp dakikalarca redline yaptıkları video geldi aklıma :D
https://youtu.be/76CXGmiFFpc?si=ZUM5T3ema8Y06gou
ararken buna denk geldim bizimkilerde uygulamış aynısını
---------- Mesajlar birleştirildi - 00:04 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:47 ----------
Cyan adlı üyeden alıntı
Şu pil teknolojisi gelişse de enerji yoğunluğu benzine yakın pillerimiz olsa. O zaman hiç böyle banal mevzularla uğraşmayacağız. Tek derdimiz motorun torkuna dayanabilen lastik bulamamak olacak. Pis bir döneme denk geldik vesselam. Enerji yoğunluğu benzine yakın pili olan bir motosiklet olsa içten yanmalı motorun yüzüne bakmam. (Keyif için kullanılan motosikletler hariç; mesela bir Scrambler 1200'üm, ne bileyim bir Rocket 3'üm olsa bunları hiçbir elektrikli motosikletle değişmezdim. vs. vs. anladınız olayı...)
Aynısı motosikkettede yaşanacak..
https://youtube.com/shorts/5xCrZLUAa...HrmdRFNQbJ0IHP
-
Abiler ne çok dert ettiniz ya, durun bakalım o günleri görebilecekmiyiz , ömrümüz varsa görürsek o zaman düşünürüz şimdiden ne şeapıyonuz .
-
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
Neden bahsediyor bu dallamalar yahu?
Hemen hemen her firma "belli bir zamana kadar tümden elektriğe dönüş yapacağız" hedefinden vazcaydı.
İnsanlar elektrikli araçları sevmediler. Üstelik bu Amerika'da, bir sürü insanın müstakil evinde geceleri ucuz tarifeden nerdeyse beleşe şarj ettikleri memlekette böyle.
İki üç yaşında yepyeni Taycan'lar ikinci elde üçte biri fiyata satılıyor şu an. İlk çıktığında acaip sükse yapan cybertrucklar alıcı bekliyor.
İçten yanmalı araçlar daha uzun süre yollarda olacak, hibrit ve plug-in hibrit daha da yaygınlaşacak. Toyota elektrik furyasına kapılmayarak çok akıllıca bir tercih yapmış.
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Neden bahsediyor bu dallamalar yahu?
Hemen hemen her firma "belli bir zamana kadar tümden elektriğe dönüş yapacağız" hedefinden vazcaydı.
İnsanlar elektrikli araçları sevmediler. Üstelik bu Amerika'da, bir sürü insanın müstakil evinde geceleri ucuz tarifeden nerdeyse beleşe şarj ettikleri memlekette böyle.
İki üç yaşında yepyeni Taycan'lar ikinci elde üçte biri fiyata satılıyor şu an. İlk çıktığında acaip sükse yapan cybertrucklar alıcı bekliyor.
İçten yanmalı araçlar daha uzun süre yollarda olacak, hibrit ve plug-in hibrit daha da yaygınlaşacak. Toyota elektrik furyasına kapılmayarak çok akıllıca bir tercih yapmış.
Elektrikli araçlarla ilgili 2 sorun daha var.
Mevcut teknoloji ile ortalama 5 sene kullandıktan sonra batarya değişimine ihtiyaç duydunuz diyelim.
Elektrikli araçların batarya değişim ücreti aracın toplam fiyatının 3'te 1'i kadar zaten.
Hadi diyelim sıfır aldınız tamam birkaç sene kafanız rahat. Ama ikinci el satmak istediğinizde batarya değişim ücretini alacak adam düşmek isteyecektir.
İkinci konu ise elektrikli araçların çıkış amacı karbon salınımını azaltmak, küresel ısınmayı yavaşlatmak vs. vs. değil mi?
Peki ya o araçları şarj ettiğiniz elektrik nasıl üretiliyor? Eğer sen o elektriği de yeşil enerji olarak üretmiyorsan ne farkı kaldı?
Bu sefer elektrik tüketimi artacak, o ihtiyacı karşılamak için daha fazla elektrik üretmek durumunda kalacaksın.
Başlangıçta şehir içi ekonomi sınıfı elektrikli araçlar varken, lüks markalar yok efenim bilmem kaç beygir elektrikli Hummer cart curt furyasına girdi.
Yine zengin oyuncakları üretilmeye başlandı. E senin amacın doğayı korumaktı ya (!), niye 2 katı elektrik tüketen oyuncaklar yapıyorsun?
Elektrikli araçların alev alması, menzilinin yeterli olmaması vb. konular da var ama bunlar ilerleyen teknolojiyle belki çözülebilecek şeyler.
Olur da yine çip krizi gibi global bir tedarik krizi çıkarsa belki elektrikli araç da üretilemeyecek.
Japonlar kafayı hidrojene veya diğer alternatif yakıt olabilecek maddelere takmış durumda.
Olur da başarırlarsa piyasayı belki de Japonlar domine edecek.
----------------------------------
Euro standartlarıyla ilgili de şöyle bir eleştirim olabilir.
Hakikaten yok şu yok bu diye diye motosikletleri kıstılar da kıstılar.
Daha yakın zamanda motosikletimin katalitik konvertörünü söktürüp X-Pipe taktırdım.
İnanılmaz fark etti.
Motor daha az ısınmaya ve fan açmaya başladı, hatta çok uzun bir süre fan ihtiyacı olmadan gidebiliyor.
Bence tüm dünyadaki endüstrileri baştan elden geçirmek lazım.
Bazı fabrikalar eli mahkum karbon salıyor bunu anladık, şimdi de Karbon Kredisi diye bir icat çıkardılar.
Doğaya karbon salma hakkı resmen. Kredin yetmiyorsa başkasından parayla satın alıp tamam ben birkaç m3 daha salabilirim diyebildiğin bir sistem.
Çoğu büyük firma verilerde sahtecilik yapıyor doğaya verdikleri zararı az göstermek için. Önce bunu elden geçirsinler. Ama hayat da toz pembe değil işte.
Elinde para ve güç bulunduran insanların oyun tahtası üzerinde piyon gibi oynanıyoruz.
Uzun lafın kısası: dünya zaten bir b*k yoluna girdi. Boşverin keyfinize bakın günlük yaşayıp motorunuza binin ve gülümseyin.
-
Bu adamlar Toyota'nın Hybrid otomobillerini çok eleştiriyordu , elektrikli otomobillere yatırım yapmakta geciktiğini sürekli söylüyorlardı sonra Toyota Türkiye bunlara dava açtı ticari olarak zarara uğruyoruz mevzusu gibi bir şeyden , bir iki yıl sonra Toyota ile Çinli elektrikli otomobil devi Byd ortak şirket kurduklarını beraber ful elektrikli otomobil geliştireceklerini açıkladılar üstelik şirketin adında önce BYD yazıyor (BYD Toyota EV Technology Co.)
bu arada Haşmet adamlarda seninle aynı şeyi söylüyor , Çinliler o kadar iyi elektrikli otomobil yapıyor ki büyüklerin satışı dibe vurdu diyorlar işte..
---------- Mesajlar birleştirildi - 09:27 ---------- bir önceki mesaj zamanı 09:12 ----------
Lunatique adlı üyeden alıntı
.....Mevcut teknoloji ile ortalama 5 sene kullandıktan sonra batarya değişimine ihtiyaç.....
Konu elektrikli otomobile devşirmek üzere ilgili başka bir başlıkta yazmıştım bir kaç ay önce 10 yıllık bir Tesla nın 700.000 km de pili incelenmiş ve %70 seviyesinde olduğu açıklanmıştı , Tesla’nın kurucu ortağı Jeffrey Brian Straubel, CERAWeek 2022 etkinliğinde yaptığı açıklamada elektrikli otomobil pillerinin tahmini ömrünü açıkladı. Straubel’e göre söz konusu bataryaların ömrü normal kullanımla 15 yıl. Bunun dışında pil ömrünün araç ömrüyle doğru orantılı olduğunu ifade eden Straubel, insanların eski (15 yıllık) bir elektrikli otomobile yeni bir pil koyacaklarını düşünmediğini söyledi.
-
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
Konu elektrikli otomobile devşirmek üzere
ilgili başka bir başlıkta yazmıştım bir kaç ay önce 10 yıllık bir Tesla nın 700.000 km de pili incelenmiş ve %70 seviyesinde olduğu açıklanmıştı , Tesla’nın kurucu ortağı Jeffrey Brian Straubel, CERAWeek 2022 etkinliğinde yaptığı açıklamada elektrikli otomobil pillerinin tahmini ömrünü açıkladı. Straubel’e göre söz konusu bataryaların ömrü normal kullanımla 15 yıl. Bunun dışında pil ömrünün araç ömrüyle doğru orantılı olduğunu ifade eden Straubel, insanların eski (15 yıllık) bir elektrikli otomobile yeni bir pil koyacaklarını düşünmediğini söyledi.
Konu dışına çıkıldı haklısınız
Vurgulamak istediğim nokta uzun vadede bir anda yüklü masraf çıkacak olması.
-
bence çok şükür demelisin.arabalar vs de olduğu gibi motosiklet işinde elektirik olayı tutmadı tutamadı tutmicak.o yüzden benzinliler hala çıkıyorsa allaha şükretmeliyiz.gırtlağını sıkıyorlar ok ama güç artmaya devam ediyor hacimde artmaya devam ediyor.bu arada euro5+ buçuk kadar saçmalıkta yoktur heralde.zaten euro5 çıkalı ne olduda daha 1 tane motor ömrünü tamamlayamadan direk + moda geçtiniz ? ilk kez sanırınm bu kadar kısa atlama oluyor euro işinde
-
Lunatique adlı üyeden alıntı
Konu dışına çıkıldı haklısınız
Vurgulamak istediğim nokta uzun vadede bir anda yüklü masraf çıkacak olması.
Yukarıda verdiğim Tesla örneği 10-15 yıl önceki teknolojinin sonucuydu , günümüzde üretilen piller çok daha hızlı şarj edilebiliyor , 800 volt ile 15 dk da %80 şarj bir çok modelde mümkün , bunu niye yazdım çünkü pil teknolojisi bu hızı kaldıracak sağlamlığa ulaştı ve her geçen yıl dahada gelişiyor , 1000 km menzilli otomobillerde satışta , şimdi gelelim içten yanma motorlara , evet onlarda çok geliştirildi verimleri çok arttı ama bu teknolojinin sonucunda artık kolay kolay rektifiye yapılamıyorlar , artık B sınıfı sıradan otomobillere bile yüksek maliyetle sandık motor konuluyor , konuya dönersek emisyon seviyeleri bence artmalı zira şehrin içinde zehir soluyoruz ! ha birilerinin motosiklet keyfi törpüleniyormuş yani biz zevkle gazlayacağız diye bütün insanlık kanser mi olsun ! hem elektrikli motosikletlerde ki akselerasyon keyfi de gayet tatminkar , Bmw C03 ü ben sapık gibi sürekli gaz açıp kapatarak test ettim
-
Elektrikli motosikletlere karşı değilim ama modern klasik görünümlü motosiklet yapmaya devam etmeleri ve yalandan da olsa o tatlı egzoz sesini çıkarmaya devam etmeleri şartıyla :D
Triumph gibi retro bir motor kullanıp ciuuuv diye elektrikli bir sesle gitmek istemiyorum.
Ya da köşeli uzay aracı gibi görünen bir Triumph'a binmek istemiyorum
-
California dedik diye üstüne bir de konu mu açtın, ilahi... Hırboyu özledin sen galiba..
Birincisi Euro5+ ile emisyon sınırlamalarında en ufak bir değişiklik dahi yok. Olmayan bir şey söyleyip üzerine teori oluşturuyorsun. EU5 komple bir bütün olarak 2013-2016 arasında şekillendirildi zaten. Üreticilerin talebiyle 2019'da iki faza ayrıldı. EU5 emisyonların düşürülmesini, EU5+ ise bunların otomobillerdeki gibi standart OBDII üzerinden takip ve yönetimini getirdi. EU5'e uyduğunu "iddia eden" üreticilerin yapması gereken tek şey, katalizörün söylediği işi yaptığını matematiksel formüller yerine simülasyonla ispat etmeleri ve aracın kat öncesi ve sonrası sensörler ile bunu sürekli olarak denetlemesi. Yani EU5'e uyuyormuş gibi yapmadılarsa hiçbir problem yok.
Kawasaki H2R homologasyon dışı bir motosiklet ve şu an 310hp. Ne 200'ü? Yine olmayan bir şeyi teorine malzeme etmişsin. H2R ile H2 arasındaki farkı öyle Euro4 falan diye anlatırsan gülerler =)
Valla Ducati 1200cc'den 200hp alıyordu V2 ile. KTM motorunu X güçte konumlandırıyor diye işi emisyona bağlamak neyin nesi? Ekzozu da hala isteyenler alttan verebiliyorlar. Nasıl bir KTM gözlüğüyle bakmaktır bu anlamadım ama KTM'in tüm tercihleri kendini bağlar, AB'yi değil. Evet emisyon sınırlamaları sertleştikçe hacimler arttı. Aprilia 1000cc'den 1100'e geçti, Honda Africa Twin'de geçti ama CBR'da geçmedi mesela. Ducati de aynı şekilde hacmi artırdı, BMW de artırıyor. KTM 990 diye başladığı flagship hacmini hiç kimsenin yapmadığı kadar artırdıysa KTM'in bileceği iş. Ekzozu alttan geçirmek istiyorlarsa da ellerinden tutan yok.
Bu düzenlemeler lazım mı? Olaya hangi açıdan baktığına bağlı.
Motosikletler emisyon tantanasının en alt katmanında yer alıyor ve benim de canımı sıkıyor yeni düzenlemeler. Benim canımı sıkmasının sebebi, bireysel kullanıcılara emisyon denetimi getiren California ekolünün Dünya'ya hakim olması. Bu iş şirketlerin değil bireylerin sorumluluğuymuş gibi yapıp çakıp geçiyorlar. Bu hikaye 5 yıllık değil, öyle ne California'sı dersen hayal aleminden yazmış olursun. EPA'nın ulusal standardı dışında standart belirliyor adamlar 50 senedir. Tam kıvamında Amerikalılık bu yahu, ortalığı bulandır sonra benimle ne alakası var =) yarış pistlerine gün ve ses limiti getirdi adamlar, Laguna Seca kapatılıyordu az daha ne anlatıyorsun? =)
-
Lunatique adlı üyeden alıntı
Elektrikli motosikletlere karşı değilim ama modern klasik görünümlü motosiklet yapmaya devam etmeleri ve yalandan da olsa o tatlı egzoz sesini çıkarmaya devam etmeleri şartıyla :D
Triumph gibi retro bir motor kullanıp ciuuuv diye elektrikli bir sesle gitmek istemiyorum.
Ya da köşeli uzay aracı gibi görünen bir Triumph'a binmek istemiyorum
Tek derdimiz ses olsun
Bmw' nin spor hybrit otomobili i8 in arka egzoz susturucularından birinde özel bir hoparlör var ve araç elektrikle ilerlerken müthiş bir ses üretiyor hatta 1,5 litrelik üç silindirli turbo 360 bg benzin motoru çalışırken o kadar güzel ses yok ;) benzer sistem motosikletede eklenir..
-
Ha bu arada yeni Panigale V4 ABD'de 6hp düşük güçle satılıyor.
S1000RR ABD'de 5hp düşük güçle satılıyor.
Transalp ABD'de 8hp düşük güçle satılıyor.
ZX4R ABD'de yaklaşık 20hp düşük güçle satılıyor. (Bu arada Kawasaki ve Honda ABD siteleri güç figürü yazmıyor sitelerinde... =) )
Canı sıkılıyor Avrupalıların, ABD hasetinden çatlasın diye yapıyorlar bunu.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)