Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
2. sayfa BirinciBirinci 1234 ... SonuncuSonuncu

Virajda Ön Fren Kullanırsanız ...! - Sistem Yetmez, Kendinizi Geliştirin

    REKLAM ALANI
  1. #21

    Üyelik
    19 Ocak 2015
    Şehir
    İstanbul - Bakırköy
    Motosikleti
    BMW F650 GS (2006 Model)
    600’lük 1000’lik motorla bu işe başlanır mı konusu gibi, çözümsüz bir konu daha.

    Bir kesim virajda fren yapılmaz; kayarsın, düşersin, ölürsün diyor, diğer bir kesim de hızlı girdiysek ne yapalım yani, uçurumdan mı uçalım diyor. Ben bu işe girdiğimden beri bu iki kesim birbiriyle tartışıp duruyor. Keşke “virajda fren yapılmaz” diyen o ilk kişiyi bulsak da, düzelt şu lafını, “yapılmasa iyi olur” şeklinde düzelt desek. Valla bütün konu kapanır.

    İnternet alemi, bu konu üzerine yazılmış kitaplarla, çekilmiş videolarla dolu. Kimisi fizik öğretmenliğine soyunuyor, kimisi virajda fren yapılabileceğini ispatlamak için antin kuntin işler yapıyor. Gerçekten bu kadar büyütülecek bir konu değil bu yahu. Atomu mu parçalıyoruz. Özellikle motosiklet sürücüleri için, viraja mümkün olan en düşük hızda girerseniz başınıza bela alma ihtimaliniz de o kadar düşer. Düşük hızda girince de zaten frene ihtiyaç kalmaz. Hızlı girdiyseniz de, (ne kadar hızlı girdiğinize de bağlı tabii) frene çok az bir baskı yaparak ideal hıza düşersiniz ve rahat rahat virajı tamamlarsınız. Konu bu kadar basit.

    Viraj, yolların en tehlikeli ve (bence) kaza yapmaya en açık kısmı. Özellikle de motosiklet gibi bir araç için oldukça tehlikeli. Kaza ihtimalinin yüksek olması sebebiyle, viraja hangi tür araçla girerseniz girin, virajda sadece fren değil; ani hızlanma, vites değiştirme, araç sollama, sağa yanaşıp bekleme gibi işlerin hiçbirisi yapılmasa iyi olur. Aslında “yapılmamalı” diyecektim ama bu kadar kesin konuşmak doğru olmaz, günün birinde yapmanız gerekebilir diye düşünerek, “yapılmasa iyi olur” diyorum. Viraja yavaş girin, oranız buranız oynamadan, herhangi bir aksiyona girmeden, düzgün şekilde virajı bitirip düz yola çıkın, sonra da ne yapıyorsanız yapın. Viraj dediğiniz yolun uzunluğu olsun olsun 400-500 metredir, bu kadar yolu da 20-30 saniyede gidersiniz, bu kadar süre içinde yukarıda saydığım şeyleri yapmakla yapmamak arasında zaman farkı olmaz, o yüzden risk almayarak bu işleri yapmamak çok daha mantıklı.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #22
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Alıntı Okan Sinan Ocan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Kücümsüyorum cünki poposunu seleye koyup azicik yol yaptigi icin kendisini motosiklet duayeni zanneden,kendimi gectim Keith Code icin yanlis söylemis diyebilen zihniyette , tekerleklerinin yere bastigi alandan bi haber olan bazi kisiler ile muhatap olmak zorundayim. maalesef o seviyeye inemedigim icin biraz yukarida kaliyorum.

    Buyrun verdigim linkteki videoya bakarsaniz görebileceksiniz. Gördügünüzü hala anlayamazsaniz yapacak birsey yok bununla yasamak zorundasiniz.

    https://youtu.be/_EEfke1eyng?si=2BJlapki9LeX0jIh&t=861
    Yazdığım bilinen ve fiziki bir bilgi. Keith Code yerçekimi yoktur dediğinde yerçekimi "iyi o zaman gideyim ben" diyecek değil. Lastik kalınlığı lastiğin yüzeyle temas alanını değil, temas yüzeyinin şeklini belirler. Çok basit. Google'da biraz araştırın, güvenilir kaynaklara ulaşıp doğru olduğunu öğreneceksiniz. Profilize "Hala öğreniyor" yazmışsınız. Mesajlarınızın altına yazdığınız "Sevgilerimle" gibi o da lafta kalmasın.

    Bir de, kimseyle muhatap olmak zorunda değilsiniz ki. Gördüğüm o ki biri olası bir hatanızı belirttiğinde savunma mekanizmanız onları küçümsemek. Olgun ve konusuna yetkin biri gibi değil, hatalı olmaktan korkan özgüvensiz biri gibi tepki veriyorsunuz.
    Beto87 bunu beğendi.

  3. #23

    Üyelik
    26 Mart 2018
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    2022 DL650A
    Alıntı Okan Sinan Ocan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Ne yani konu virajda fren ve trail braking degilmi ???

    Laktozsuz süt hakkindaki bir konuya mi yaziyoruz su anda???



    Verebilecek cevabiniz kalmayinca öyle güzel kiviriyorsunuz ki

    Sevgilerimle
    Kıvırmanın Allahını sen yapıyorsun ama: Konumuz "Trail Braking ile Virajda Fren Yapmak Arasındaki Fark" değil, bağlamı değiştirerek kıvıran sensin. (Kendi kusurlarını başkalarında görmeye "psikolojik yansıtma" denir..) (Burada başa döndük; aynı şeyi ikinci defa yazıyoruz: https://www.motosiklet.net/forum/mot...ml#post4785613)

    İlk mesajında saçma bir paragrafın vardı, ona gelelim istiyordum ama vazgeçtim; forumu teknik detaya boğmaya gerek yok. (Tanıdın mı bu yaklaşımı? Buna da "kendi ilacından tattırma" denir.)

    Zaten seninle iletişim kuramıyoruz; aşırı kırılgan (ve dolayısıyla şişkin tutulmak zorunda kalınan) egon asıl muhatap olmamız lazım gelen eğitmen kimliğinle aramıza girip duruyor. Yazık vallahi, seni çok iyi anlıyor ve senin için "samimiyetle üzülüyorum". Allah kurtarsın.

  4. #24
    Okan Sinan Ocan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Mayıs 2009
    Şehir
    Hamburg
    Motosikleti
    BMW K1200GT (Helga) BMW S1000XR M Sport
    Alıntı hasmet adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Yazdığım bilinen ve fiziki bir bilgi. Keith Code yerçekimi yoktur dediğinde yerçekimi "iyi o zaman gideyim ben" diyecek değil. Lastik kalınlığı lastiğin yüzeyle temas alanını değil, temas yüzeyinin şeklini belirler. Çok basit. Google'da biraz araştırın, güvenilir kaynaklara ulaşıp doğru olduğunu öğreneceksiniz. Profilize "Hala öğreniyor" yazmışsınız. Mesajlarınızın altına yazdığınız "Sevgilerimle" gibi o da lafta kalmasın.

    Bir de, kimseyle muhatap olmak zorunda değilsiniz ki. Gördüğüm o ki biri olası bir hatanızı belirttiğinde savunma mekanizmanız onları küçümsemek. Olgun ve konusuna yetkin biri gibi değil, hatalı olmaktan korkan özgüvensiz biri gibi tepki veriyorsunuz.
    Sirf cevap vermis olmak icin sacmalamissin. Amerikada uyuyor olman gereken saatte yazarsan böyle oluyor . Yat iyice dinlen kafani topla bence.

    Sevgilerimle

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 08:35 ---------- bir önceki mesaj zamanı 08:30 ----------

    Alıntı Cyan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Kıvırmanın Allahını sen yapıyorsun ama: Konumuz "Trail Braking ile Virajda Fren Yapmak Arasındaki Fark" değil, bağlamı değiştirerek kıvıran sensin. (Kendi kusurlarını başkalarında görmeye "psikolojik yansıtma" denir..) (Burada başa döndük; aynı şeyi ikinci defa yazıyoruz: https://www.motosiklet.net/forum/mot...ml#post4785613)

    İlk mesajında saçma bir paragrafın vardı, ona gelelim istiyordum ama vazgeçtim; forumu teknik detaya boğmaya gerek yok. (Tanıdın mı bu yaklaşımı? Buna da "kendi ilacından tattırma" denir.)

    Zaten seninle iletişim kuramıyoruz; aşırı kırılgan (ve dolayısıyla şişkin tutulmak zorunda kalınan) egon asıl muhatap olmamız lazım gelen eğitmen kimliğinle aramıza girip duruyor. Yazık vallahi, seni çok iyi anlıyor ve senin için "samimiyetle üzülüyorum". Allah kurtarsın.
    Yavrucugum ,

    Konunun özü hakkinda tek kelime yazmadan direk benimle ugrasmaya baslamis olman niyetinin acik göstergesi.

    Yok egoymus bilmemneymis egitmen kimligiymis.

    Senin derdin bilgi almak degilki

    Sevgilerimle

  5. #25
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Alıntı Okan Sinan Ocan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Senin derdin bilgi almak degilki
    Sizin derdiniz de bilgi vermek değil.

    Ama bu iyi bir şey.

    Yalan yanlış bilgiyi kim napsın?
    Beto87 bunu beğendi.

  6. #26
    Nikkfurie - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Şubat 2011
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    BMW , Piaggio , Sym
    Fren denen mekanizmada dozlama diye bir imkan sunmuş bize mühendisler arkadaşlar , korna gibi bir düğme değil olay , doğru dozlama ile ön arka fren heryerde kullanılır ama motor yatıkken dozunu tutturamadığınızda yapışırsınız yere , bu sebeple çok acemi kişilere virajda ön freni kullanma denir ve bencede doğrudur..ayrıca fren teknikleri motosikletin dizaynına göre değişebilir , anlatılan teknikler ilgili kişinin yıllardır tecrübe ettiği motosiklette sonuç verir , aynı motosiklettede başka bir profesyonel farklı bir teknik geliştirmiştir buda bir gerçektir , yani birine doğru deyip diğerine yanlışda diyemeyiz..

  7. #27

    Üyelik
    13 Haziran 2016
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    falcon flash 100
    Tartışmanın faydalı olduğuna inanıyorum.

    Herkes olaya farklı bakış açısı kattığı için daha detaylı bilgilendirme oluyor ama herkes tezini savunurken karşı tarafı küçümseme, hakareti de bir argüman olarak kullanmaya başlayınca iş artık bilgi alış verişinden çıkıp çirkefleşmeye başlıyor.

    Hele bunu kelli felli koca koca adamlar yapınca apaçi kardeşlerimizin yollarda yaptıklarını görünce olayı imam cemaat ilişkisine bağlıyorum.
    espresso, Green Arrow, Beto87 ve 2 diğerleri bunu beğendiler..

  8. #28
    maximusti, - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Ağustos 2015
    Şehir
    Elbistanlı
    Motosikleti
    KTM DUKE 250
    benim fren takdiğim;
    mümkün olduğunca yavaş girmek, zaten altımdaki makinanın en büyük avantajı çok kısa sürede yavaşlayıp, çok kısa sürede hızlanabilmesi,
    bu sebeple riski en aza indirmeye çalışıyorum. iş yerindeki arkadaşlar bana "düz viraj" diye sesleniyor çoğu zaman.
    lehibeny bunu beğendi.

  9. #29
    Okan Sinan Ocan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Mayıs 2009
    Şehir
    Hamburg
    Motosikleti
    BMW K1200GT (Helga) BMW S1000XR M Sport
    Alıntı yaşlıveacemi adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Tartışmanın faydalı olduğuna inanıyorum.

    Herkes olaya farklı bakış açısı kattığı için daha detaylı bilgilendirme oluyor ama herkes tezini savunurken karşı tarafı küçümseme, hakareti de bir argüman olarak kullanmaya başlayınca iş artık bilgi alış verişinden çıkış çirkefleşmeye başlıyor.

    Hele bunu kelli felli koca koca adamlar yapınca apaçi kardeşlerimizin yollarda yaptıklarını görünce olayı imam cemaate bağlıyorum.
    Keske davetime icabet edip Hamburg da benimle görüsseydiniz Ismet bey.

    Sevgilerimle
    DAHA GİDİLECEK ÇOK YOL ,ÖĞRENECEK ÇOK ŞEY VAR

  10. #30

    Üyelik
    17 Mart 2014
    Alıntı killingroad adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    https://www.youtube.com/watch?v=OFoUX8PT9Ck



    Bu videonun çıkış noktası aslında biraz da Youtube’da ve/ya yazılı mecralarda gördüğüm inanılmaz bilgi kirliliklerine bir tepkiydi, bardağı taşıran damla ise bir Youtube kanalının inanılmaz şekilde yanlış bilgileri, kendisinden farklı şeyler söyleyenleri “cahiller” falan diye acayip şekilde aşağılayarak aktarmasıydı. Ben de bunun üstüne hem virajda ön fren yapılabileceği hem de trail braking’in sanıldığı ve maalesef çokça eğitmen tarafından anlatıldığı üzere bir pist tekniğinden ibaret olmadığını anlatan bir video ile başlamak istedim. Tabii ki bu motosiklet sürücüsü olma serüveninin başı değil, sadece ortasından bir tepkiyle başlamış oldum.

    Virajda nasıl fren yapılabileceği konusu motosiklete tekrar ve temelli olarak başladığım 2016 yılında en çok kafamı kurcalayan soru olmuştu. Bu konuyla ilgili araştırmak yaptıkça da inanılmaz bir hayal kırıklığı yaşamaya başladım, zira her bu soruyu sorduğumda “virajda fren yapılmaz, frenleme düzlükte bitirilmelidir” şeklinde bir yanıt alıyordum. Frenlemenin viraj başlamadan bitirilmesi gerektiğini, bunun daha güvenli bir yol alma şekli olduğunu anladım da; x oldu y oldu z oldu, yan yattı taş battı ayı çıktı, bir şey oldu ve virajda fren yapmam lazım, o zaman ne olacak? Gelen yanıtlar hep “olmaz, o zaman bir hata yapmışsındır vs vs” diye uzayıp gidiyordu. En fazla bazı kaynaklarda özellikle ön frenin çok tehlikeli olduğu, gerekirse arka fren yapılabileceği söyleniyordu. Yahu tamam hata yapmışımdır da, oldu bu, ne yapayım yaradana mı sığınayım? Esc’ye basıp son save’den tekrar mı başlayayım? Ne yapayım? Cevap yok..

    Yerli kaynaklardan umudumu kesip yurt dışı kaynaklara, bloglara, forum postlarına ve yabancı sürüş kitaplarına bakınca içim rahatladı. Virajda da ön fren pek ala kullanılabilirdi. Elbette bunu yaparken dikkat edilmesi gereken şeyler vardı, ancak sürüşü ve olan biteni fizik kurallarını referans alarak incelediği zaman insan anlıyor ki, bunlar virajda değil zaten her türlü frenlemede dikkat edilmesi gereken konular.

    Neden virajda fren – ön fren- yapılabileceğini anlamak için öncelikle frenleme sırasında ne olduğuna bakmak, daha sonra motosikleti yere sabitleyen kuvvetleri anlamak gerekiyor. Motosiklet ile ön ya da arka fren yaptığınızda olan tek bir şey var. (Youtube videosuna gelen bir mühendisin yorumunu çok beğendim, zira bir sonraki cümlem aslında bir fizikçi açısından bakacak olursak inanılmaz bir saçmalık, ama bunu fizik dersinde değil de sokaktaki sürücülere anlatmak istediğim için yine bu şekilde devam edeceğim.) Motosikletin ağırlığının öne gelmesi, bu kadar. Ön ya da arka freni sıktığınızda, motosikletiniz eylemsizlik prensibiyle öne doğru “yığılır”. Bunun lastikler açısından tercümesi ise çok basittir: Ön lastiğin üzerindeki ağırlık artar, arka lastiğin üzerindeki ağırlık ise azalır. Bilimsel açıdan daha doğru bir cümle kurmak gerekirse, zeminin ön lastiğe uyguladığı tepki kuvveti artar, arka lastiğe uyguladığı tepki kuvveti ise azalır. Bunu kenarda tutarak ikinci kısma geçelim.

    Motosikletinizin zemine tutunmasını sağlayan şey sürtünme kuvvetidir. Sürtünme kuvveti ise söz konusu iki yüzey (asfalt ve lastik) arasındaki sürtünme sabitleri ve ağırlık gibi değişkenlere göre belirlenir. Sürtünme sabitlerini lastiğinizin hamurunun türü ve asfaltın türü gibi düşünebiliriz. Daha yumuşak hamurlu lastikler asfalta karşı daha yüksek sürtünme katsayısına sahiptir, bu nedenle daha yüksek sürtünme kuvveti oluşur. Aynı şekilde bizlerin sevdiği dişli asfaltlar da yine daha yüksek sürtünme kuvveti oluşmasına sebebiyet verirler. Burada asfaltın dişli olmasının bir diğer faydası da pürüzlü zemin oluşturmakla birlikte aslında lastiğin asfalta kesintisiz düz bir çizgi ile temas etmek yerine, pürüzlü şekilde kesintili noktalardan temas etmesini sağlamaktır. Bu prensibi çok alakasız gibi gelse de Skate Banana snowboardlarda bulunan Magne Traction teknolojisinde de görebiliriz. Bu teknoloji sayesinde tutuşun çok çok düşük olduğu ve ben de dahil birçok snowboardcunun nefret ettiği buzlu zemin üzerinde çok daha iyi bir tutuş sağlamak mümkün. Açık konuşmak gerekirse başka birçok sebepten ötürü buzda kaymaktan hala nefret ediyorum ve hangi boardla çıkarsam çıkayım, buz görürsem kaymayı bırakıyorum, ancak teknoloji çalışıyor. Kabaca snowboardun zemine tutunan kenar çelikleri boyunca mümkün olduğunca düz ve düzgün bir kenar yerine, belirli aralıklarla oluşturulmuş girinti ve çıkıntılar bulunuyor. Bu sayede kenar çeliğinin tamamı yerine bu çıkıntı noktaları buza temas ediyor. Bu sayede snowboard ve üzerindeki kişinin ağırlığı çok kaba bir tabirle 150cm’lik kenar çeliği hattının tamamından değil, toplamda 50cm olan çıkıntılı kısımlar ile zemine aktarılıyor. Bu da her bir temas alanındaki ağırlığı, dolayısıyla sürtünmeyi, dolayısıyla tutuşu artırıyor.

    Tamam çok alakasız bir örnek olmuş olabilir, ama prensip aynı. Daha alakalı bir örnek vermek gerekirse, Dünya Ralli Şampiyonası’nda yarışan araçların karlı/buzlu zeminlerde kullandıkları lastikleri görmüşsünüzdür. Bu lastiklerde çivi bulunmasının dışında dikkat edilmesi gereken diğer özellik, asfaltta kullanılanlardan çok daha ince lastikler olması. Çünkü karlı buzlu yollarda zeminin uygulayabileceği sürtünme o kadar düşük ki, daha az temas alanı yaratarak her bir birim alandaki ağırlığı artırmak ve bu sayede sürtünmeyi yükseltmek hedefleniyor.

    Bu uzun ve sıkıcı açıklamalardan sonra aklımızda kalması gereken basit çıkarım şu: Ağırlık, sürtünme kuvvetinin artmasına neden olur. Bu kadar uzun açıklamalar yerine şu basit fizik formülünü de kullanabiliriz:
    Fk = μk * η
    Fk = kinetik yani hareketli sürtünme kuvveti
    μk = kinetik sürtünme katsayısı – lastiğiniz ve asfaltın türü tarafından belirlenen bir sabit
    η = tepki kuvveti.

    Yukarıda “zeminin ön lastiğe uyguladığı tepki kuvveti artar” cümlesinde kastettiğim tepki kuvveti bu kuvvettir. Ön lastiğiniz zemine ne kadar “basıyorsa” zeminin ön lastiğinize uyguladığı tepki kuvveti o kadar yüksektir. Formülden görebildiğimiz gibi bu olduğu zaman, sürtünme de artacaktır.

    Aslında bu kadar dolambaçlı şekilde anlatmaya gerek olmadan, doğru yanlış bilgi veren her eğitmenin ya da motosiklet sürücüsünün artık kabul ettiği “progresif fren” de bu fizik gerçeği nedeniyle mevcuttur. Frenlemeye başladığınız anda “ağırlık öne doğru gider”, bu devam ettikçe zeminin ön tekerinize uyguladığı tepki kuvveti artar, bu kuvvet arttıkça sürtünme kuvveti artar, bu artan sürtünme sayesinde siz daha fazla frene basabilirsiniz, daha fazla frene bastıkça zeminin ön tekere uyguladığı tepki kuvveti artar, arttıkça daha fazla fren…. Zinciri gördünüz.. Şimdiki konu trail braking değil, ancak oraya geldiğimizde bu zinciri hatırlamamız gerekecek. Fazla uzatmadan kısaca cepte tutmamız gereken son bilgi ise, scooterlar ve cruiser’lar dışında hemen hemen tüm motosikletlerin ön frenleri ile çok daha güçlü şekilde yavaşlayabildikleri. Bunun sebebi ön fren disklerinin daha büyük olması değil, frenleme yaptıkça ön lastiğin artan bir "ağırlığa” ve dolayısıyla tutuşa sahip olması, arka lastiğin ise neredeyse etkisiz noktasına kadar “hafiflemesi.”

    Sıkıcı yarım yamalak fizik açıklamalarını kenara bırakıp konumuza dönelim ve virajda yavaşlamak istersek ne olacağına bakalım. Frene bastığımızda ön lastiğimizdeki yük artıyor, dolayısıyla ön lastiğimizdeki tutuş artıyor. Arka lastiğimizdeki yük azalıyor ve dolayısıyla arka lastiğimizdeki tutuş azalıyor.


    Şimdi bir bu kadar da virajdaki tutuşun ne olduğuna girersek hem kimse okumak istemeyecektir hem de ben yazmaktan vazgeçebilirim. Ancak basit bir şekilde virajda bizi kayıp gitmek yerine yattığımız tarafa doğru yönlendiren şey de yine lastiğimizle zemin arasındaki sürtünme kuvveti. Çok zor olsa da tamamen sıfır ivmeye sahipken yani sabit hızla viraj dönerken lastiğimizle zemin arasındaki sürtünme kuvvetinin tamamı virajın alınmasına harcanırken, hızlanmaya ya da yavaşlamaya çalıştığımızda bu sürtünmeyi yani elimizdeki tutuşu paylaştırmaya başlıyoruz.

    Daha basit örnekten başlayacak olursak, viraj dönerken gazı açtığımızda arka lastiğimiz kendisini (örneğin sola doğru dönüşte sağa doğru) iten hayali kuvvete, zeminle oluşturduğu sürtünme kuvveti ile karşı koyuyor. Burada paylaştırmaya çalıştığımız sürtünme kuvveti, ne kadar gaz açabileceğimizi belirliyor. Eğer yatış açımız çok fazla ise, yanal ivmemiz çok yüksek olduğu için bizi dışarı iten hayali kuvvet daha yüksek oluyor ve sürtünmenin daha büyük bir kısmı bu mücadelede harcanıyor. Eğer lastiği fazlaca hızlandırmaya çalışırsak, yani ileriye doğru gidebilmek için “zemini geriye itmesini” istediğimiz kuvveti artırırsak, yani gazı fazla açarsak, ihtiyaç duyduğumuz sürtünme kuvveti karşılanamadığı anda kaymaya başlıyoruz. Bu arada aslında bütün hızlanmaların kayma içerdiğini, siz hızlanmaya başladığınızda arka lastiğinizin “patinaj” çektiğini de söylemeden geçemeyeceğim, ancak bu şu anki konumuzu anlamaya etki etmeyen bir detay ve eğer kafanızı karıştırdıysa unutabilirsiniz.
    Konuyu ön lastikle ilgili frenaja getirdiğimizde de ayn prensipler söz konusu. Paylaştırmamız gereken bir toplam tutuş var, ve motosiklet yatık iken fren yaptığımız zaman bu toplam tutuşu virajın dönülmesi ve ön tekerin yavaşlaması için gereken iki kuvvete paylaştırmamız gerekiyor. İşte virajda ön frenin daha da yumuşak sıkılmasının sebebi bu, çünkü fren için kullanacağımız sürtünme kuvvetini artırdıkça virajın dönülmesi için gerekli sürtünmenin payından çalacağız ve buna karşı elimizdeki en güçlü silah, pastayı büyütmek, toplam sürtünme kuvvetini artırmak. Bunun tek yolunun ön lastikteki ağırlığı artırmak olduğunu tahmin ediyorsunuzdur. Lastikteki ağırlığı artırmanın yolu nedir? O da fren yapmak =) Yani virajda fren yapabilmek için gerekli ön şart, fren yapmak. =) Kulağa çok saçma gelebilir, yukarıdaki zinciri hatırlama zamanı. Frenaj miktarı arttıkça zeminin ön lastiğe uyguladığı tepki kuvveti artacak, tepki kuvvetinin artması demek virajla frenaj arasında paylaştırmaya çalıştığımız pastanın artması demek ve viraj için harcadığımız sürtünmenin çok fazla değişmeyeceğini düşünürsek – ya da bunu sağlarsak – frenaj için kullanabileceğimiz sürtünme daha fazla artacak.

    Yani viraj içinde de yine progresif şekilde fren yaparsak, videoda gördüğünüz üzere motor 24-25 derece gibi hatırı sayılır bir açıdayen 10 bar gibi aslında hiç de gerek olmayacak kadar yüksek fren basınçlarına ulaşmak mümkün olacaktır. Burada küçük bir parantez açmak istiyorum. Videolarda gösterdiğim virajda fren örneklerine bakıp “aman ne kadar yatıyor, aman ne kadar fren yapıyor” diyenler olabilir. Hemen öncesindeki örnekte gösterdiğim üzere İstanbul Park’ta çok agresif olmayan bir frenaj 4.5 bar seviyesinde gerçekleştirilebiliyor, yani bunun önemli bir fren gücü oluşturduğunu buradan görebiliriz, veya hemen sonraki görüntüde benzer freni Darlık’ta yapıyorum ve görebileceğiniz üzere motor ciddi şekilde yavaşlıyor. Elbette bu frenler limit veya acil durum freni değil. Pistte 15 bar dolaylarında frenler de yaptığımı biliyorum, ama bu arka düzlüğün sonunda motosikleti 215kmh’den 70kmh’ye en kısa sürede indirmek için yaptığım bir fren. Benzer şekilde açıyı da az bulanlar olursa, bazı videolarda eklediğim açı bilgisine bakarak 25-30 derecenin son derece hatırı sayılır bir dönüş sağladığını görebilirler. Bize cahiller diye söven cahilin Bebek sahilinde 50-55kmh ile yolda gezinirken yaptığından daha sert dönüşler olduğuna emin olabilirsiniz.

    Bu konularla ilgili içeriklere bakarken en çok canımı sıkan şeylerden biri de, “olur da virajda yavaşlamanız gerekirse arka fren kullanın” şeklinde salık verilmesi. Uzun ve sıkıcı paragrafların sonunda öğreneceğimiz ilk şey virajda ön frenin düzgün şekilde uygulandığında çok yüksek frenleme kapasitesine sahip olduğuysa, ikinci şey de arka frenin de bir o kadar kırılgan olduğu gerçeği. Cahillerin piri arkadaş videosunda Keith Code’dan bahsedip duruyor, Keith Code ise kitabında “pist veya pist dışında kazaların büyük kısmı arka frenden kaynaklanmaktadır” diyor… =)

    Koca bir kitabı burada bir cümleyle özetlemek mümkün değil, alın ve okuyun derim. Zaten problem de okunmaması, en fazla ezberlenmeye çalışılması. “Sistem Yetmez!” sitemimin bir kısmı da bu. Bir sistem ezberleyip, bunun arka planını anlamadan insanlara bir şey anlatmaya kalkınca böyle komik ezberler ile karşılaşıyoruz. Virajda arka fren kullanımı ön frenden çok daha tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Örneğin yukarıdaki videoda kullanmak üzere bir çekim sırasında viraja girip bilerek arka fren yapacaktım, şans ya o esnada karşıdan beklemediğim bir taşıt geldi ve ne kadar kendimi bu konuda eğitmeye çalışsam da, sağ elim sakinken sağ ayağım daha panik bir refleks gösterdi ve arka frene fazla bastım. Sonuç: Arka lastik kaydı, bu ilk etapta dönüş yarı çapını azaltacak olsa da ABS’nin de devreye girmesi ile kayma durdu ve motor tekrar viraj dışına yönlendi ve şerit bitiş çizgisinden 30cm dışarıda duran çalılıklara bakarken buldum kendimi.. Bir sıkıntı olmadan içeri dönüp devam ettim, ancak panikleyip dışarıya odaklansaydım olacakları biliyorsunuz. Bu kısmı videoya koymadım çünkü bahsettiğim etkiyi kask kamerasından anlamak pek mümkün değil – hiçbir şey anlatmayan boş bir sahne olacaktı. Benim arka frene amele gibi oturduğumu düşünebilirsiniz, 2.5 bar sabitle gelirken anlık 3.4 bar uyguladım ve bu arka lastiğin kaymasına yetti.

    Üzerinde yük olan, yük geldikçe sürtünmesi artacak ve fren için ayıracağı pastası büyüyen ön lastiğe yüklenmek yerine, üzerinden yük kalkan ve yük kalktıkça bütün pastası sıfıra yaklaşacak olan arka frenin kullanılmasını önermek, nereden baksanız tutarsızlık, nereden baksanız ahmakça.

    Bu demek değil ki bana seneler önce öğüt veren bir abimin dediği gibi “virajda arka freni unutacaksın”. Hayır. Hiçbir şey bu kadar siyah beyaz değil. Virajda özellikle virajın daha girişinde arka frenin inanılmaz büyük fayda göstereceği anlar da var. Önemli olan bunların hepsi öğrenilirken, acil bir durum olduğunda, etkili şekilde yavaşlamak en geçerli yöntem olduğunda bunu yapabilmek. Yoksa sokakta gördüğünüz ve farkında olduğunuzdan emin olduğum ön freni düzken bile doğru düzgün kullanamayan yığının bir parçası olmak mümkün.

    İşte bu yüzden, sisteme güvenmeyin, sistem yetmez. Sistemli sürüş trafik içerisinde seyrederken karşılaşmanız muhtemel olan tehlikelerin, gerçekleşme olasılığı mümkün olduğunca aza indirmek için tasarlanmıştır. Farklı bir şey için de tasarlanamaz, zaten bu bir sistemdir, yetkinlik seti değil, alışkanlık setidir. Videoda bahsettiğim parantezi burada da açayım. Ben sistemle veya sistemi savunanlarla veya eğitmelerle falan kavgalı değilim. Supersport sürüyorum diye güvenli sürüşle alay etmiyorum. Darlık’taki diğer performans sürüşü videolarımı izlerken fark etmemek mümkün değil, ben genelde güvenli sürüş çizgisini kullanıyorum, sistemin önerdiği çizgiyi kullanıyorum, dış-iç-dış yarış çizgisini değil, dış-dış-iç sistem çizgisini. Çünkü karşımdan ne geleceğini bilmiyorum, bu kadar basit. Sistem yetmez dememin sebebi, tanımlarken söylediğim gibi bunun bir davranış seti olması. Sistem size limit noktasına bakarak konum ve hız belirlemenizi söyler, çünkü doğrusu budur, bu şekilde elinizde maksimum bilgi ile hareket edebilirsiniz. Bilgiyi aldıktan sonra yapılması gerekenleri de önemli bir noktaya kadar söyleyebilir çünkü bunları da davranış setleri ile belirleyebilirsiniz. Ancak unutulmaması gereken şey bunun yetkinlikler üzerine kurulu olmadığıdır. Limit noktasını takip ederken ve gayet yönetilebilir ve doğru bir hızda giderken olası bir ani viraj kapanması ya da bir anda yolun ortasında bir obje belirmesi ve kaçış manevralarının geçerli olmaması durumunda yavaşlamanız şart haline gelir ve o zaman işte sağ eliniz en büyük silahınızdır ve bu bir sistemle öğretilebilecek bir şey değildir. Bu yüzden diyorum ki ben sistemi eleştirmiyorum, yapısı değil doğası gereği anlatamayacağı şeyler vardır, bunları öğrenmelisiniz diyorum.

    Aksi takdirde neyi neden yaptığını anlamayan ve youtube’da ona buna laf sokup aslında kendisine rezil eden ama ülkemizin cehalet partisinde yerlere göklere çıkartılan tiplerden olursunuz. Bu cahiller trail brakingi bilmiyorlar diye bağırırsınız, sonra hızınızı almayıp videoda bir trail braking tarifi yaparsınız, yanlış olduğunu bilmeden esip gürlersiniz. Böyle olmayın. Her disiplini öğrenin, her tekniğini merak edin.. Adventure veya tur motosikleti sürüyorum diye motorun içine sarkmayı öğrenmemezlik etmeyin, ekstra açıya ihtiyaç duyabileceğiniz an geldiğinde hayatınızı kurtarır.. Supersport sürüyorum diye counter-lean, motoru yatırıp kendiniz dik durarak dönmeyi öğrenmemezlik etmeyin, o bakışa ihtiyaç duyabileceğiniz an geldiğinde hayatınızı kurtarır. Fizik kanunları her yerde geçerlidir, bir teknik pistlerde doğdu diye onu yolda uygulanamaz zannetmeyin, yolda da aynı fizik kanunları geçerli. Limitlerin farklı olması kanunları geçersiz kılmıyor. Tıpkı Dünya’da yere bıraktığınız cismin de yere düşmesi gerçeğinin Ay’da da geçerli olduğu gibi.

    Bahsettiğim cahil kişi bir YouTube kanalı sahibidir. Forumda konuştuğum/yazıştığım/tartıştığım bir kişi değildir ve yazdıklarımın tek bir kelimesi dahi forumda iletişim kurduğum kişilere yönelik cümleler değildir.
    Yorumların çoğunu okumadım.

    Bildiğim kadarıyla trail braking ve viraj içinde ön fren yapmak aynı şey değil.

    Trail Braking viraja girmeden başlar, viraj içinde devam eder ve biter. Bu tarz ile viraja giren tecrübeli birinin viraj içinde zaten yapmakta olduğu frenin dozajını artırıp önüne çıkan engele çarpmaması olağan birşey.

    Viraj içinde ön fren yapmak dediğimiz şey de, viraj öncesi fren yapmışsındır, freni bırakıp dönmeye başlamışsındır. Önüne bir engel çıkar ve tekrar frene basarsın. Trail braking aksine, ön süspansiyonun tekrar kapanması, ağırlığın tekrar ön tarafa aktarılması bunların da motorun yatık vaziyette iken olması iyi sonuçlanmayabilir.

    Trail braking tekniğinin faydaları pist şartlarında işe yarar. Daha hızlı olursun, daha az enerji harcayarak viraja girersin, ön tekerdeki tutuşu artırırsın vs. Trafikte de işe yarayabilir mi evet ama her koşulda değil. Trafikte zemin sürekli değişkenlik gösterdiği için birgün trail braking kaza sebebi de olabilir.

    Amaç burada güvenli sürmek mi ? Viraj içinde ön fren kullanılmamalıdır. Ben şimdiye kadar kullanmışmıyımdır, evet. Bazen öyle bir durum olur ki basarsın ön frene. Tutuş iyidir, sürücünün yeteneği iyidir vs vs. Şartların çoğunluğu lehimize ise viraj içinde ön fren kullanımı başarılı sonuçlanır. Ama şartların çoğunluğu da her zaman lehimize olmaz.

    Video ve yazı hakkında da şöyle bir eleştiri yapayım. İkisi de sıkıcı derece de uzun. Bu yüzden ne yazının hepsini okudum nede videonun hepsini izledim. Yukarıda yazdıklarım da izlediğim yada okuduğum kadarıyla kısmı için.
    Okan Sinan Ocan bunu beğendi.

  11. #31
    Okan Sinan Ocan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Mayıs 2009
    Şehir
    Hamburg
    Motosikleti
    BMW K1200GT (Helga) BMW S1000XR M Sport
    Alıntı sodurlu88 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Yorumların çoğunu okumadım.

    Bildiğim kadarıyla trail braking ve viraj içinde ön fren yapmak aynı şey değil.

    Trail Braking viraja girmeden başlar, viraj içinde devam eder ve biter. Bu tarz ile viraja giren tecrübeli birinin viraj içinde zaten yapmakta olduğu frenin dozajını artırıp önüne çıkan engele çarpmaması olağan birşey.

    Viraj içinde ön fren yapmak dediğimiz şey de, viraj öncesi fren yapmışsındır, freni bırakıp dönmeye başlamışsındır. Önüne bir engel çıkar ve tekrar frene basarsın. Trail braking aksine, ön süspansiyonun tekrar kapanması, ağırlığın tekrar ön tarafa aktarılması bunların da motorun yatık vaziyette iken olması iyi sonuçlanmayabilir.

    Trail braking tekniğinin faydaları pist şartlarında işe yarar. Daha hızlı olursun, daha az enerji harcayarak viraja girersin, ön tekerdeki tutuşu artırırsın vs. Trafikte de işe yarayabilir mi evet ama her koşulda değil. Trafikte zemin sürekli değişkenlik gösterdiği için birgün trail braking kaza sebebi de olabilir.

    Amaç burada güvenli sürmek mi ? Viraj içinde ön fren kullanılmamalıdır. Ben şimdiye kadar kullanmışmıyımdır, evet. Bazen öyle bir durum olur ki basarsın ön frene. Tutuş iyidir, sürücünün yeteneği iyidir vs vs. Şartların çoğunluğu lehimize ise viraj içinde ön fren kullanımı başarılı sonuçlanır. Ama şartların çoğunluğu da her zaman lehimize olmaz.

    Video ve yazı hakkında da şöyle bir eleştiri yapayım. İkisi de sıkıcı derece de uzun. Bu yüzden ne yazının hepsini okudum nede videonun hepsini izledim. Yukarıda yazdıklarım da izlediğim yada okuduğum kadarıyla kısmı için.
    Altina imzami atacagim bir yorum .Elinize saglik.

    Sevgilerimle
    DAHA GİDİLECEK ÇOK YOL ,ÖĞRENECEK ÇOK ŞEY VAR

  12. #32

    Üyelik
    21 Kasım 2016
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    RS 660, Tuareg 660
    Alıntı ilker a. adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    600’lük 1000’lik motorla bu işe başlanır mı konusu gibi, çözümsüz bir konu daha.

    Bir kesim virajda fren yapılmaz; kayarsın, düşersin, ölürsün diyor, diğer bir kesim de hızlı girdiysek ne yapalım yani, uçurumdan mı uçalım diyor. Ben bu işe girdiğimden beri bu iki kesim birbiriyle tartışıp duruyor. Keşke “virajda fren yapılmaz” diyen o ilk kişiyi bulsak da, düzelt şu lafını, “yapılmasa iyi olur” şeklinde düzelt desek. Valla bütün konu kapanır.

    İnternet alemi, bu konu üzerine yazılmış kitaplarla, çekilmiş videolarla dolu. Kimisi fizik öğretmenliğine soyunuyor, kimisi virajda fren yapılabileceğini ispatlamak için antin kuntin işler yapıyor. Gerçekten bu kadar büyütülecek bir konu değil bu yahu. Atomu mu parçalıyoruz. Özellikle motosiklet sürücüleri için, viraja mümkün olan en düşük hızda girerseniz başınıza bela alma ihtimaliniz de o kadar düşer. Düşük hızda girince de zaten frene ihtiyaç kalmaz. Hızlı girdiyseniz de, (ne kadar hızlı girdiğinize de bağlı tabii) frene çok az bir baskı yaparak ideal hıza düşersiniz ve rahat rahat virajı tamamlarsınız. Konu bu kadar basit.

    Viraj, yolların en tehlikeli ve (bence) kaza yapmaya en açık kısmı. Özellikle de motosiklet gibi bir araç için oldukça tehlikeli. Kaza ihtimalinin yüksek olması sebebiyle, viraja hangi tür araçla girerseniz girin, virajda sadece fren değil; ani hızlanma, vites değiştirme, araç sollama, sağa yanaşıp bekleme gibi işlerin hiçbirisi yapılmasa iyi olur. Aslında “yapılmamalı” diyecektim ama bu kadar kesin konuşmak doğru olmaz, günün birinde yapmanız gerekebilir diye düşünerek, “yapılmasa iyi olur” diyorum. Viraja yavaş girin, oranız buranız oynamadan, herhangi bir aksiyona girmeden, düzgün şekilde virajı bitirip düz yola çıkın, sonra da ne yapıyorsanız yapın. Viraj dediğiniz yolun uzunluğu olsun olsun 400-500 metredir, bu kadar yolu da 20-30 saniyede gidersiniz, bu kadar süre içinde yukarıda saydığım şeyleri yapmakla yapmamak arasında zaman farkı olmaz, o yüzden risk almayarak bu işleri yapmamak çok daha mantıklı.
    Bence bu kadar çözümsüz değil çünkü diğerinde potansiyel tehlikelerin subjektif yorumu önemli bir detaydı, burada ise fizik kanunları geçerli.

    Kesinlikle doğru olan buna ihtiyaç duymayacak şekilde sürmeyi öğrenmek ve bunu uygulamak. Virajda fren yapılmasa iyi olur, ama maalesef bu konu böyle değil "virajda fren yapılmaz" şeklinde lanse edilince hatalı bilginin yayılması söz konusu oluyor. Bir de ben bunun sistemle çözülebileceğine, "düzgün" sürülürse bunlara gereksinim olmayacağına senin kadar gönülden inanmıyorum açıkçası.

    Bir şekilde insanlar sana göre veya sisteme göre veya yolun ideal şartına göre olması gerekenden hızlı sürebiliyorlar. Bunun doğru veya yanlış bir hareket olduğu üzerine de konuşabiliriz elbette ki muhtemelen yanlış olduğu kanısında hem fikir oluruz; ancak bu gerçek diğer bir gerçeği değiştirmiyor: insanlar performanslı sürüyorlar. Performanslı sürmek denilince yine aşırı uçlar gelmesin aklımıza, bir viraja 50kmh ile girmekle 100kmh ile girmek arasında bir sürü ara durak var. Deneyimli sürücüler ne derse desin, eğitmenler ne derse desin, xyz hiç bir şey bunu değiştirmeyecek, yıllardır da değiştirmedi. Trafik kültürünün son derece gelişmiş olduğu ve insanların pistelere çok kolay erişebildiği ülkelerde de yine sokakta, güzel manzaralı güzel virajlı yollarda performanslı motosiklet sürenleri görmek mümkün, onlar da yine 60kmh'den 100kmh'ye kadar geniş bir skalada. Bence bu gerçeği kabullenirsek bu konu daha önemli gelmeye başlıyor. Yavaş sürenler için bir şey ifade etmiyor elbette çünkü (pek) ihtiyaç duymuyorlar haklısın, ama herkes yavaş sürmüyor.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 15:44 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:39 ----------

    Alıntı sodurlu88 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Yorumların çoğunu okumadım.

    Bildiğim kadarıyla trail braking ve viraj içinde ön fren yapmak aynı şey değil.

    Trail Braking viraja girmeden başlar, viraj içinde devam eder ve biter. Bu tarz ile viraja giren tecrübeli birinin viraj içinde zaten yapmakta olduğu frenin dozajını artırıp önüne çıkan engele çarpmaması olağan birşey.

    Viraj içinde ön fren yapmak dediğimiz şey de, viraj öncesi fren yapmışsındır, freni bırakıp dönmeye başlamışsındır. Önüne bir engel çıkar ve tekrar frene basarsın. Trail braking aksine, ön süspansiyonun tekrar kapanması, ağırlığın tekrar ön tarafa aktarılması bunların da motorun yatık vaziyette iken olması iyi sonuçlanmayabilir.

    Trail braking tekniğinin faydaları pist şartlarında işe yarar. Daha hızlı olursun, daha az enerji harcayarak viraja girersin, ön tekerdeki tutuşu artırırsın vs. Trafikte de işe yarayabilir mi evet ama her koşulda değil. Trafikte zemin sürekli değişkenlik gösterdiği için birgün trail braking kaza sebebi de olabilir.

    Amaç burada güvenli sürmek mi ? Viraj içinde ön fren kullanılmamalıdır. Ben şimdiye kadar kullanmışmıyımdır, evet. Bazen öyle bir durum olur ki basarsın ön frene. Tutuş iyidir, sürücünün yeteneği iyidir vs vs. Şartların çoğunluğu lehimize ise viraj içinde ön fren kullanımı başarılı sonuçlanır. Ama şartların çoğunluğu da her zaman lehimize olmaz.

    Video ve yazı hakkında da şöyle bir eleştiri yapayım. İkisi de sıkıcı derece de uzun. Bu yüzden ne yazının hepsini okudum nede videonun hepsini izledim. Yukarıda yazdıklarım da izlediğim yada okuduğum kadarıyla kısmı için.
    Kesinlikle trail braking ve viraj içerisinde frene başlamak aynı şey değil. Zaten böyle olduğunu söylediğim bir an da yok videoda, yazıda da böyle dediğim bir şey yine yok. Sadece aynı yazıda ve aynı videoda ikisinden birden bahsediyorum, bu kadar. Onun dışında yazdıklarının arasında katılmadığım bir şey pek yok, sadece trail braking'in kaza sebebi olması noktasında biraz lafı uzatabilirim. trail braking bunu pistte uyguladığımız gibi yolda uygulamak zorunda olduğumuz bir konu değil, tıpkı freni düzlükte bitirmenin de yine pistte yapılan düzlük freni ile aynı olmadığı gibi. Ama tabii ki her şey her koşulda uygulanmaz, bunun farklı örneklerini de söylüyorum videoda, misal bazen motorun içine sarkarak dönmek gerekir, bazen motoru yatırıp kendimiz dik durarak dönmek gerekir.

    Eleştirilerin için teşekkür ederim. Farkındayım, bir ara düşünüp sonra böyle hoşuma gittiğine karar verdim. Okuyucu/izleyici potansiyelini azaltıyor bunu da biliyorum.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 15:56 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:44 ----------

    Alıntı Nikkfurie adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    çok acemi kişilere virajda ön freni kullanma denir ve bencede doğrudur..
    Kesinlikle katılıyorum. Ben de zaten neden GS1'de trail braking öğretilmiyor demiyorum, söylemek istediğim virajda ön fren kullanılmaz diye bir kural olmadığı, bu şekilde insanlara başlarken yanlış tavırda bir set çekilerek ileride öğrenebilecekleri ve hayatlarını kurtarabilecek bir teknikten yoksun bırakılmaları. İtirazımın temel noktası bu. Yoksa elbette başlangıç aşamasındaki bir sürücüye virajda fren kullanırsa riskli konumlara düşebileceği, bu nedenle bundan sakınması gerektiği öğretilmeli. Ama sonra ileri seviye eğitim veriyoruz denirken de bunun nasıl yapılacağı da öğretilmeli.
    youtube.com/@bisuruyorum

  13. #33
    LynXMaSTeR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Ağustos 2014
    Şehir
    Balıkesir
    Motosikleti
    Honda CBR 650F | Honda CB750 Hornet
    biri özet geçebilir mi, virajda ön fren kullanıyor muyuz, kullanmıyor muyuz?
    lehibeny ve Green Arrow bunu beğendiler.

  14. #34

    Üyelik
    26 Mart 2018
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    2022 DL650A
    Alıntı sodurlu88 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ...
    Amaç burada güvenli sürmek mi ? Viraj içinde ön fren kullanılmamalıdır.
    ...
    Gerekli olduğu zamanlar oluyor maalesef. Aklıma gelen ilk senaryoyu Youtube'a yazınca direkt aşağıdaki çıktı:
    (Bu konu sayesinde güzel video koleksiyonumuz artıyor hamdolsun.)

    https://www.youtube.com/watch?v=3cPj4-gVXD4

    killingroad ve okanius bunu beğendiler.

  15. #35
    espresso - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Kasım 2016
    Şehir
    Trakya
    Motosikleti
    Suzuki Vstrom DL650 XT
    Alıntı LynXMaSTeR adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    biri özet geçebilir mi, virajda ön fren kullanıyor muyuz, kullanmıyor muyuz?
    Özet geçeyim:
    Virajda ön fren kullanıyor muyuz yoksa kullanmıyormuyuz diye sorma aşamasındaysak kullanmıyoruz. Ama daha ileri seviyede, fren yapmayı, viraj dönmeyi ve sistemli sürmeyi öğrenmişsek o zaman virajda fren yapmayı öğrenmeye başlayabiliriz.

    Ben daha kapalı alan hakimiyet aşamasındayım, bu aşamada virajlara olabildiğince yavaş giriyorum, benim fren yapmama gerek kalmıyor. Ama önüme çukur vb. bir şey çıktı ya da aniden paniklediğim de oluyor 40-50km ile viraj dönerken bile, o zaman bakışımı düzetip o panikle hafifçe de (hafifçe dedim tekrar edeyim) ön frene dokunduğum oluyor. Scooterdan alışkanlıkla ayakla arka frene henüz alışamadığım için o panikle ayağım arka frene gitmiyor zaten. işte o panik anında beni ön frene hafif dokunmam mı kurtarıyor yoksa bakışı toparlayıp dönmem mi onun farkında değilim henüz.
    yec, killingroad, Green Arrow ve 2 diğerleri bunu beğendiler..

  16. #36

    Üyelik
    17 Mart 2014
    Nereden duydum yada okudum hatırlamıyorum da, motosikletin başka bir araca yada bir cisme çarptığı kazalarda motosiklet sürücülerinin %80'i ön freni hiç kullanamıyormuş. Buna eğitim alanlar da dahil. Refleksleri tam oturmayan birinin acil fren yapması gerektiği anda ellerinin kitlenip hiçbirşey yapmadığı fark edilmiş. Araba tecrübesi olanlar arka frene basıyormuş fakat oda durdurmaya yetmiyor çoğu zaman. Düz yolda bile önüne çarpacağı bir engel çıktığında ön frene basamayan adam doluyken ortalık, virajda ön frene basma denmesinin de çok bir etkisi olduğunu düşünmüyorum
    tommygun bunu beğendi.

  17. #37

    Üyelik
    21 Kasım 2016
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    RS 660, Tuareg 660
    Alıntı sodurlu88 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Nereden duydum yada okudum hatırlamıyorum da, motosikletin başka bir araca yada bir cisme çarptığı kazalarda motosiklet sürücülerinin %80'i ön freni hiç kullanamıyormuş. Buna eğitim alanlar da dahil. Refleksleri tam oturmayan birinin acil fren yapması gerektiği anda ellerinin kitlenip hiçbirşey yapmadığı fark edilmiş. Araba tecrübesi olanlar arka frene basıyormuş fakat oda durdurmaya yetmiyor çoğu zaman. Düz yolda bile önüne çarpacağı bir engel çıktığında ön frene basamayan adam doluyken ortalık, virajda ön frene basma denmesinin de çok bir etkisi olduğunu düşünmüyorum
    Ben videoda bi %80 sallıyorum ama yazıyla düzelttim sonra :D motosiklet sürücülerinin %19'u dümdüzken acil durumda bile ön frene HİÇ dokunmuyorlarmış. oran yüksek gibi gelse de çok ürkütücü bir şey.. geçen bir video düştü gruplardan birinden, çocuk aradan giderken klasik kapı açılıyor. yavaş çekimde izledim, sol el debriyaja gidiyor, sağ el oralı bile değil..
    espresso ve tommygun bunu beğendiler.
    youtube.com/@bisuruyorum

  18. #38

    Üyelik
    19 Ocak 2015
    Şehir
    İstanbul - Bakırköy
    Motosikleti
    BMW F650 GS (2006 Model)
    biri özet geçebilir mi, virajda ön fren kullanıyor muyuz, kullanmıyor muyuz?
    Ben de tam bunu soracaktım

  19. #39

    Üyelik
    26 Mart 2018
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    2022 DL650A
    Alıntı Cyan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Gerekli olduğu zamanlar oluyor maalesef. Aklıma gelen ilk senaryoyu Youtube'a yazınca direkt aşağıdaki çıktı:
    (Bu konu sayesinde güzel video koleksiyonumuz artıyor hamdolsun.)

    https://www.youtube.com/watch?v=3cPj4-gVXD4

    https://www.youtube.com/watch?v=3cPj4-gVXD4
    Videonun sonunda güzel birkaç cümle var, onları da buraya ekleyeyim; malum bazı insanlar videoları sonuna kadar izleyebilme dirayetine sahip değiller maalesef:

    Listen, I've ridden down corners so steep that even if I had entered from a dead-stop, without using any brakes, the way I was originally taught, I would still end up going too fast to stay on the road.

    Let's abandon those outdated, 1970s, riding methods. Instead of riding with hope, hoping we've slowed down enough, hoping it's not too steep, hoping it doesn't get any tighter, hoping we can lean over far enough, lets become technical riders and precisely manage our speed, be in precise control with the most powerful and versatile tool, literally, at our fingertips.

    Our front brake.
    killingroad ve espresso bunu beğendiler.

  20. #40
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Alıntı Nikkfurie adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ayrıca fren teknikleri motosikletin dizaynına göre değişebilir ,
    Önemli bir nokta. İlk motosikletim bir cruiser'dı ve arka fren ciddi etkiliydi. Arka frensiz ciddi hız kaybetmek mümkün değil. Şimdi kullandığım motosiklette arka frenin etkisi yok gibi bir şey. Ön fren ise asfaltı ağlatıyor.


2. sayfa BirinciBirinci 1234 ... SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)