Sevgili Tommy,
Yol sürücüleri icin temel olarak 3 temel egitim asamasi vardir. Sirasi ile yazarsak,
1- Temel baslangic egitimi (CBT)
2- Motosiklet hakimiyet egitimi
3- Güvenli sürüs yol egitimi
Farkindaysan sadece 3. madde cini Güvenli ifadesini kullandim . Sebebini asagida aciklamaya calisacagim.
Yukaridaki egitimler disinda da istege bagli ve özel amaca hizmet eden farkli egitimler vardir.
- Off Road egitimi
- Dar manevra egitimi
- Pist egitimi v.b.
Temel egitimler ise bölgelere göre üc temel farkli ekolde olabilirler
- Japon Ekolü
- Avrupa Ekolü
- Amerika Ekolü
Ekoller arssindaki temel farklarin sebebi tamamen cografi kosullardir. Japonyada daracik bol virajli dag yollarinda , sikisik ve karmasik sehir ici trafiginde motor kullanilirken , Avrupada daha genis ve cok daha hizli virajlari olan kaliteli asfalt üzerinde motor kullanilir. Amerikada ise viraj sadece sinirli sayida bulunabilen ve özellikle ziyaretine gitmeniz gereken mekanlardir. Gepgenis ve ufka kadar dümdüz ilerleyen Amerikan yollarinda motor sürmek tamamen baska bir tarzdir.
iste bu cografi özelliklerden dolayi ekoller arasi farklar ortaya cikar. Ben hemen en bariz fark olan frenleme den kisaca bahsedip gececegim yoksa konu cok genis.
Japon ekolünde arka fren neredeyse hic kullanilmaz ; Bunun sebebi dar ve cok virajli veya sikisik trafikte arka tekerlegin dönüyor halde kalmasi motorun hala yönlendirilebilir olmasini saglar. Acil frenlemede bir miktar dezavantaja sebep olsada Japon ekolündeki cografi sebeplerden dolayi ortalama hizlar nispeten diger ekollerden düsüktür. Bu nedenle bir güvenlik eksikligi olarak kabul edilmez. Avrupa ekolünde ise hizlar yol kosullarindan dolayi daha yüksek , dar viraj ve sikisik trafik nispeten daha azdir bu nedenle arka frenin etkisine ihtiyac duyulur. Amerikan ekolünde ise durum cok daha ekstremdir. Geleneksel cruiser amerikan motorlarinda agirlik merkezi daha arkada ve hatta custom tarzi yapilmis on masasi uzatilmis modellerde neredeyse tamamen arkadadir. Düz yol ve arkada agirlik merkezi bu tür motorlarda ön tekerlegin cok kolayca kilitlenebilmesine bu nedenle de Amerikan ekolünde ön frenin kullniminindan kacinilmasina sebep olmustur. 70 li yillara kadar pekcok Amerikan motosikletinde ön fren bulunmaz veya cok cok zayif ön fren sistemi bulunur.
Tabiki günümüzde gelistirilmis olan modern ABS sistemleri ile bu etkenlerin fren üzerindeki etkisi sifirlanmis olmakla beraber ekollerin ABS den cok daha önce ortaya cikmasi sebebi ile hala etkisi olmaktadir.
Simdi gelelim Temel egitimlere.
1. Temel Baslangic Egitimi:
Motosiklete hic oturmadan önce alinmasi gereken ve dogru bir baslangic yapmamizi saglayan egitimdir. Ancak ülkemizde herkes anasindan motorcu dogdugu icin bu egitim cok az sayida insan maalesef Sürücü Kurslarinda almakta ki bu egitimi veren hocalarimiz maalesef MEB tarafindan dogru dürüst egitilmedikleri icin hasbel kader motoru A noktasindan B noktasina kadar götürebilecek egitim verebilmektedirler. Cok daha az bilincli motosiklet sürücüsü ise Rahmi Barutcu gibi CBT konusunda duayen kabul edilen hocalardan egitim alip dogru bir baslangic yapabilmislerdir. Bu arada YRA Yamaha Riding Akademiyi de es gecmemeliyiz cok emekleri vardir.
2. Motosiklet Hakimiyet Egitimi:
Temel Baslangic egitiminizi aldiniz veya direk sürücü kursu ile calisip ehliyetinizi aldiniz ve artik Motosiklet denilen nesneyi tam anlami ile yönetebilmek istiyorsunuz. Iste burada Hakimiyet egitimi devreye girer.
Temel olarak üc konu islenir
Harekete gecme
Yönlendirme
Durdurma
Simdi burada diyeceksiniz ki "Hocam motorda dogru oturus bakis v.s. gibi konular neden yok" ,iste o zaman biz de diyecegiz ki ;
Onlar aslinda CBT nin yani Temel baslangic egitiminin konulariydi yavrucugum. Maalesef siz cok bilen kardeslerimiz o seviyeyi pas gecip okula ikinci siniftan baslayinca biz size caktirmadan birinci sinif bilgilerini ittiriveriyoruz kusura bakmayin
Hakimiyet egitiminde trafik ile ilgili birsey anlatilmaz , odak noktasi motosikleti yönetebilme becerinizi gelistirmektir. Bu egitim normalde 8 saatlik bir program ile rahat rahat verilebilirken parayi cok seven bazi hocalarimiz 20 ser 20 ser gruplar halinde kabul ettikleri asiri kalabalik gruplara bunu 4 veya 5 seansta verebilmektedirler. Egitim grubunuz 6 kisiden fazla ise o egitimden pek birsey anlamaniz mümkün degildir. Ortalikta hoca gibi dolasan onlarca asistan görseniz de eger sansliysaniz sizi gercekten degerlendirebilecekve dogru teshisi koyabilecek bir tek hoca bulunacaktir orada.
Hakimiyet egitiminin programi, kafa karistirmamasi icin tek bir ekole göre secilir. Ülkemizde sadece Japon ve Avrupa (Agirlikli olarak ADAC) ekolü anlatilir. Hocaniz konusunda bilgili ve grubunuzda kakafoni yapan 20 ögrenci daha yok ise sizlere ekoller arasindaki farki anlatacaktir. Ancak burada diger ekole b.k atma gibi bir durum ortaya cikar ise o hocadan kacarak uzaklasin derim.
3. Güvenli Sürüs Yol Egitimi:
Adindan da anlasilacagi gibi trafige acik yol kosullarinda verilen bir egitimdir. Tamami ile trafikte güvenli kalmanizi ve yol üzerinde bulunmaniz gereken dogru hiz ve dogru konum konularina odaklidir. Bu egitimin temel amaci sizin trafikte daha hizli olmanizi degil daha güvenli olmanizi saglamaktir. Egitim icerisinde gecen "Akicilik" ifadesinin tanimi anlik hiz ile ilerlemek degil trafik icerisinde gereksiz zaman kaybi yasamamaktir.
RoSPA ve IAM ülkemizde Güvenli Sürüs Yol egitiminde en cok programi kullanilan kuruluslardir. CBT ve Hakimiyet egitimleri ile hicbir alakalari yoktur. Sadece Güvenli Sürüs Yol egitimi programlarina odaklidirlar.
Bu egitimler icin de azami ögrenci sayisi 6 yi gecmeyen gruplari tercih edin . Unutmayin yine ortada bircok hoca gibi görünen asistanlar olsa da yine sansli iseniz bir tek gercek hocaniz olacaktir.
BONUS:
California Superbike School CSS :
Pist ortaminda motosikletin zemin ile olan iliskisini , cok etkili yönlendirme ve pist üzerinde konumlanma tekniklerini oldukca iyi anlatan dünya capinda egitimler veren güvenilir bir okuldur.
Toplamda 4 seviye egitim veren okulun özellikle ilk iki seviyesi yol kullanicilarinin motorlarini yönetme becerilerini ileriye tasiyabilecekleri egitimlerdir. Daha sonraki iki seviye pist sürüsüne odakli olup yol sürüsündeki olumlu etkisi yok denecek kadar azdir.
Off Road egitimleri:
Eger yasiniz 25 in altinda ise off road egitimleri motosiklet hakimiyetinizi mükemmel düzeye getirecektir. Benim gibi g..ü göbegi cikmis yasli moruklar icin tavsiye edilmez. Kiriklar cabuk iyilesmiyor bu yasta
Sevgilerimle
---------- Mesajlar birleştirildi - 13:59 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:47 ----------
Taam taam , mesleki deformasyon diye bisi var dimi . Terimleri refleks olarak düzeltiyoruz sende herseye bisi deme .
Hocalar ögrencileri düsüp uf olmasin diye saklamiyorlar bilgiyi. Maalesef egitimde ögrencisi düserse bu hocanin hanesine eksi olarak yaziliyor ve fazlasi ile gündeme getiriliyor. Egitime gelirken düsmeme garantisi isteyen ögrenciler gördü bu gözler. Bizler matematik hocasi degiliz , ögrencimiz hata yaptiginda bunu silgi ile düzeltilemiyoruz, sonuc genelde asfalt ile tanisma seklinde oluyor. Egitimde bizleri tam dinler ve söylediklerimizin disina cikmazsaniz motoru düsürmeniz cok cok nadir bir durum olarak ortaya cikar. Ayrica dogru mekanda dogru programla ve dogru teknikler ile verilen kapali alan egitimlerinde yaralanma neredeyse sifir ihtimaldir genelde karizmanin ve motorun cizilmesi ile olay kapanir
Trail Braking yanlis bir tekniktir demiyorum ancak dogru sekilde uygulandiginda viraj icerisinde karsilasilacak bir durumdan kacmaya tolaransi yoktur. Normal kosullarda yag gibi döner gidersin zaten ona kimsenin itirazi yok ama karakteri itibari ile trail braking ile trafikte viraja girmek (eger sen trail braking i tam olarak anlamissan , yok eger baska birsey yapiyorsan onu bilemem) biz paranoyak hocalar tarafindan trafikte tavsiye edilmezler.
Sevgilerimle