Motor ısınıp şişerse ve halen daha yol gitmeye devam edersek ne olur arkadaşlar (hava soğutmalı?
Motor ısınıp şişerse ve halen daha yol gitmeye devam edersek ne olur arkadaşlar (hava soğutmalı?
Google'da "motor şişmesi nedir?" diye yazıp arattığımızda "Bütün metaller ısı yüzünden genleşir, motorumuz da aşırı ısınırsa en başta mesela piston genleşecek ve silindire daha fazla sürtünecektir. Şişme budur. Daha da fazla zorlanırsa iyice genleşen ve yumuşayan metal birbirine kaynayacak ve motor kilitlenecektir." yazısı çıkacaktır, genelde bu şişme mevzusu hava soğutmalı ve eski tip motorlar için söylenir ve yine genelde trafikte sürekli dur kalkın olduğu ortamlar kastedilir. Benim bu yazılanlardan anladığım; yolda gidebilen bir hava soğutmalı motor rüzgar alacağı için soğuyacaktır, soğumakta olan motorda şişme olmayacaktır.
Performansı düşüyor. Mesela kışın motor ısınmadan yola çıkan eski araçlar gibi gaza bastığında gitmiyor. Çözümü de basit. 15 dk mola verince sorun çözülüyor
piston krepaj yapar, yüzeyi çizilir ve motor hasar alır, fakat hava soğutmalı motor ilerlediği müddetçe hararet sorunu yaşamazsınız ancak durduğu yerde uzun süreler çalışırsa bu gerçekleşir.
Sukuturlarda bir pervane silindire sürekli hava üflediği için durduğu yerde şişme yada hararet yapmaz , viteslilerde böyle bir pervane olmadığı için motosikletin sürekli ilerlemesi ve doğal sirkülasyon gerekli , motorun randımanlı çalışması için pistonun 0,2 mm civarı genleşmesi gerekli , herhangi bir nedenle ısı transferi yeterli gelmez ve genleşme 0,5 yani yarım mm ye yaklaşırsa buna şişme denir ve piston silindirin içinde serbestçe hareket edemez , bu noktadan sonra ilk 10-15 dakika motorun performansı düşer , motoru sıkıştırmaya devam ederseniz aşırı ısınan yağda görevini yapamaz hale gelir ve kalıcı hasar oluşur..
Devam edersen conta yakabilir kardeşim.
Eğer motor zorlanarak yavaş hızda seyrediyorsanız örneğin yayla yolları gibi, hararet yapıp şişme olayı çok olur. Motor gaza tepki veremez hale gelir. Bu durumda mutlaka hemen mola verip motor iyice soğuyana kadar dinlendirin.
bir soruda ben sorayım kendi motorumdan örnek vereyim cbf 150 bu motorun sabit 100 km hızda gidebilmesi için minimum 6500 devire ihtiyacı var (9000 rpm son ) diyelimki ben bu şekilde 100 km yol aldım ve mola vermek için durdum durduğumda direkt kontağı kapatıp motoru dinlendirmek mi daha iyidir yoksa 30 sn 1 dk bekleyip yağlamanın ve egzantrik gibi oynar parçaların rolanti devrinde birz çalışmasına izin verip öyle kontağı kapatmakmı daha iyidir. ben cevabı yaptığımız gözlem ve testlerden dolayı biliyorum bu sorum sizlere
Performanslı kullanım sonrası motoru hemen kapatmak tavsiye edilmez , pist yarışlarında da otomobiller yarış biter bitmez durdurulmaz bir iki kilometre düşük tempoda sürülür , yani rölantide beklemek yerine bir miktar yavaş sürmek daha iyidir..
Çok uzun yıllardan beri motosiklet sürdüğüm halde, çok duyduğum ama başıma hiç gelmemiş olay.
125 Mh drift ile Kırklareli/Tekirdağ Kırklareli/İstanbul nereleri gezmedim sürekli tapagaz gittiğimde oldu motor şişmesi nedir asla görmedim. +30 derece sıkışık trafik olmadığı sürece hava soğutmalı motor kendini soğutur
Bizzat çin malı motorum yanlış yağ seçimi sebebi ile şişmişti zamanında , yağ değimem lazım temmuz ağustos zamanı 10w40 yerine daha ince yağ koymuştum idare eder diyerek ki o zaman piston silindir set 90 tl bununda ya cortlarsa yeniyi takar geçeriz diyerekten yola çıkmıştım istanbul tekirdağ arası yaparken 110 civarı çok rahat giden motor önce 100 sonra 90 80 te 60 a kadar yavaşladı zaten gaz da yememeye başladı bende benziliğe ha geldik gelicez diye zorladım en son stop etti kaldı 1 2 saat bekleyip tekrar çalıştırdım bu sefer de ortalama 90 larda tıkanarak da olsa gidiceğim yere gidip geri geldim ,2 gün sonra istanbul trafiğinde itlik serserilik yaparken motor birden stop etti bir daha çalışmadı bloğu bir açtım bütün segmanlar pistona yapışmış kalmış kompresyon olmadığı için herhangi bir patlama vs olmuyordu yani şişerse iyice zorlarsan pistonu silindiri bir ihtimal subapları alırsın eline
Hem yeni nesil motorlar bu konuda daha başarılı hemde yağ teknolojisi çok gelişti , ben çocukken 70 li 80 li yıllarda çokça duyardım , kullanıcının tecrübeside önemli , tecrübesiz çok heyecanlı bir genç hava soğutma motoru pert edebilir , birde silindiri pistonu oynanmış yada düzgün rektefiye edilmemiş motorların sürekli piston etekleri şişer gömleği çizer , çoğu kişi bunu hava filtresinden çer çöp girdi diye yorumluyor..
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)