Düşük hızda arka yüksek hızda kombine fren sistemi
Reklamlar
-
Dün eski başlıkları okuyordum bir kaç kisi 20-25 km hıza kadar arka fren yukarısında ön fren ağırlıklı arka fren yazmıslardı
Düsük hızda ön freni sıkmak denge kaybına yol açıyormuş gerçekten doğru.
Şimdi trafikte kendimi buna alıştırıyorum çok daha rahat ediyorum bilmeyenler için ve unutanlar için bu bilgiyi tekrar hortlattım.
Reklamlar
-
Aynen öyle.
Motoru durduran ön frendir (toprak yollar ve 25kmnin altı hızlar hariç). Ancak zart diye değil kompres yaparak sıkmak gerekiyor. Yani baskı uygulayarak sıkmak gerekiyorki önce süspansiyonlar kapananacak sonra tüm ağırlık ön lastiğe binmiş olacak. Frene basınca ağırlık merkezi öne kaydığı için ön fren çok etkilidir. Arka lastikte ağırlık olmadığı motosiklet kayabilir.
Gelelim 25 km ve altı hızlardaki frene...
Düşük hızlarda motosiklet istikrarsız olur. Ön freni sıktığımızda (düşük hızda) oynak olan ön süspansiyon, gidon vb etmenlerden dolayı ağırlığı tutamayabilirsiniz. O sebeple düşük hızlarda ve arazide arka fren kullanılır.
Asfalt yollarda gidon düz iken fren kombinesi %65(-+5) ön fren, %35 (+-5) arka fren şeklinde olmalıdır. Düşük hızlarda da arka fren kullanılmalıdır deyip konuyu toparlayalım.
-
Motor dik pozisyona yakınsa düşük hızda da ön freni kullanabilirsin , fakat çok düşük hızlarda (15-20 km/s) gidonla dönüş yaparken ön freni hızlı çekersen motor gidonun dönüş yönüne doğru yatar , bir noktadan sonra artık tutamazsınız , özellikle yüksek motorlar bu konuda sürprizlidir..
-
Teoride böyle ama pratikte zaten kendi kendine oluşan bir durum bu. Uzun süre motora binen birisi düşük hızlarda arka, yüksek hızlarda kombine freni otomatik olarak sıkar. Bir nevi içgüdü oluyor sürücülerde. Süre süre öğreniyorsun.
-
ön frenin yeri ve zamanı olamaz. manevra yapılmıyorsa dümdüz dik açı ile gidiliyorsa istersen hızın 5 olsun her daim ön fren iyidir. arka fren benim için yardımcıdır.
manevra yapılacaksa ama ayağı yere koymak istemiyorsan ön fren yapmayacaksın yoksa denge kaybı olacağından gidon sağa veya sola bakıyorsa oraya doğru motor düşmek isteyecek ama ben ybr sürerken hızlı şekilde duran trafikte arabaların arasından zik zak çizerken düzenli manevra anında ön fren kullanırdım. tam arabayı geçip sağa kıracakken ön fren yapıp zaten döneceğim yöne motoru yatırır ayağımla yardım alır anında dönerdim.
bunu dominarla yapsam arabanın ön kaputuna düşerim.
yani duruma göre süreceksin.
fantazı aramıyorsak motor dikket ön fren serbest.
virajda da ön fren olur.
motorun dikliği bozuldukça yani virajda yatış hızın arttıkça doğru orantılı ön frene basma hassiyetin de artar. ne kadar yatış o kadar hassas ön fren.
hatta arka fren de öyle. ama arka frenin toleransı olur.
virajda ön frenın manası yok tabi ama alışkanlık.
gerçi uzun zamandır virajda fren vs yaptığımı hatırlamıyorum. şükür ki ani frene de ihtiyacım olmadı uzun zamandır.
ama ön fren bitanedir.
-
Ben motosiklet sürmeye 125cc scooterla başlayan birisiyim ve henüz 900km kullandım. (aslında 820 çünkü %10 hızı fazla gösterdiği için km de fazla yazıyor) neyse ıslak zeminde de ön freni ani sıkmak zorunda kaldım tek yön bölünmüş yolda en soldan en sağa dönmeye çalışan tır yüzünden ki 3 şerit yolu boydan boya kaplamış durumdaydı ve altında kalmama ramak kalmıştı. 2-3 metre kala durabildim. Motosiklet yalpalamaya başladı ve yan yatarken ayağımı da yere koyarak zor bela durdurdum motoru düşmeden.
Sorum şu arka frenin disk olmaması sonucu daha kötü fren persormansı sunduğu için ön freni de kullanmak zorunda kaldığımız böyle ıslak ya da toprak yollarda ne yapmamız gerekiyor?
-
Symurg adlı üyeden alıntı
Sorum şu arka frenin disk olmaması sonucu daha kötü fren persormansı sunduğu için ön freni de kullanmak zorunda kaldığımız böyle ıslak ya da toprak yollarda ne yapmamız gerekiyor?
Birinci öncelik yapmanız gereken hızınızı yukseltmemek , yol ıslak ise normalde 80 ile gittiğiniz bir lokasyonda 60 ile gideceksiniz , ikinci olarak konsantrasyonunuz daha yüksek olacak , hatta acemi birinin böyle çamurlu , mıcırlı ve henüz yeni yağmaya başlamış yağmurda (yol çok daha kaygan olur) paronayak gibi davranması gerekir , bakışınızda daha ileride olmalı ki panik frene ihtiyacınız olmasın , her türlü hava ve yol koşulunda eğer sık sık panik fren yapıyorsanız , tehlikeleri son anda farkediyorsanız başınız belada demektir , tüm bunları uyguladığınızı farzedelim illaki bir gün biryerde ters bir durumla karşılaşırız , tek yapmanız gereken abs li bir motora sahip olsanız bile önce manetleri yavaşça sıkıp sonra şiddetini artırın , bu şekilde motosikletinizin süspansiyon geometrisi lastiklere anlık aşırı stres yüklemez , uygun hızdaysanız lastiklerinizde kaliteli ve iyi durumdaysa kolay kolay kilitlenmez , şunu asla unutmayın durabilmeniz ve bir engelden kaçabilmeniz için tekerleklerin dönüyor olması gerekli , ee arazide kullananlar ne güzel kilitleyerek duruyorlar/dönüyorlar diye aklınız karışmasın , arazide akan bir trafik yoktur , orada amaç üstteki yumuşak toprağı vs kazıyıp altta sert zemine dişli lastikleri tutturmak..asfaltta bu metod işlemez..
-
Symurg adlı üyeden alıntı
Ben motosiklet sürmeye 125cc scooterla başlayan birisiyim ve henüz 900km kullandım. (aslında 820 çünkü %10 hızı fazla gösterdiği için km de fazla yazıyor) neyse ıslak zeminde de ön freni ani sıkmak zorunda kaldım tek yön bölünmüş yolda en soldan en sağa dönmeye çalışan tır yüzünden ki 3 şerit yolu boydan boya kaplamış durumdaydı ve altında kalmama ramak kalmıştı. 2-3 metre kala durabildim. Motosiklet yalpalamaya başladı ve yan yatarken ayağımı da yere koyarak zor bela durdurdum motoru düşmeden.
Sorum şu arka frenin disk olmaması sonucu daha kötü fren persormansı sunduğu için ön freni de kullanmak zorunda kaldığımız böyle ıslak ya da toprak yollarda ne yapmamız gerekiyor?
Islak veya toprak yollarda daha yavaş gitmemiz gerekiyor.
Yani motosikletimizin durumuna göre ve yol ve hava şartlarına göre her zaman güvenli bir şekilde durabilecek hızda gitmemiz gerekiyor. Ani fren yapacak durumlara düşmemeye çalışarak sürmemiz gerek ama bu son yazdığım cümleyi yazması kolay uygulamak zor, eğitim şart. Kendimde de o eğitim eksikliğini görüyorum.
---------- Mesajlar birleştirildi - 23:11 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:08 ----------
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
Birinci öncelik yapmanız gereken hızınızı yukseltmemek , yol ıslak ise normalde 80 ile gittiğiniz bir lokasyonda 60 ile gideceksiniz , ikinci olarak konsantrasyonunuz daha yüksek olacak , hatta acemi birinin böyle çamurlu , mıcırlı ve henüz yeni yağmaya başlamış yağmurda (yol çok daha kaygan olur) paronayak gibi davranması gerekir , bakışınızda daha ileride olmalı ki panik frene ihtiyacınız olmasın , her türlü hava ve yol koşulunda eğer sık sık panik fren yapıyorsanız , tehlikeleri son anda farkediyorsanız başınız belada demektir , tüm bunları uyguladığınızı farzedelim illaki bir gün biryerde ters bir durumla karşılaşırız , tek yapmanız gereken abs li bir motora sahip olsanız bile önce manetleri yavaşça sıkıp sonra şiddetini artırın , bu şekilde motosikletinizin süspansiyon geometrisi lastiklere anlık aşırı stres yüklemez , uygun hızdaysanız lastiklerinizde kaliteli ve iyi durumdaysa kolay kolay kilitlenmez , şunu asla unutmayın durabilmeniz ve bir engelden kaçabilmeniz için tekerleklerin dönüyor olması gerekli , ee arazide kullananlar ne güzel kilitleyerek duruyorlar/dönüyorlar diye aklınız karışmasın , arazide akan bir trafik yoktur , orada amaç üstteki yumuşak toprağı vs kazıyıp altta sert zemine dişli lastikleri tutturmak..asfaltta bu metod işlemez..
Az önce eğitim şart diye yazarken Nikkifurie daha güzel ifade etmiş. Eğitimli insan farkı böyle belli oluyor. Ben de ilk fırsatta eğitim almaya niyetliyim, zaten bir kere eğitim aldım bitti gibi bir durum da yok, ara ara tekrarlamak hatırlamak da şart. Bu eğitimli haliyle eminim benim 40km/saat hızla korkarak döndüğüm keskin virajlardan gayet akıcı şekilde dönebiliyordur.
-
Ben hep oranlı kombine yapıyorum, öyle alışmışım. Çok memnunum ve fren sorunum yok, ama 25 km öncesinde kombine yapmam hatalıysa bunu bilmiyorum...
-
Ön Fren Öcüdür Terör Örgütü diye ekşi başlığı açılmasının vakti gelmiş bence.
Bunlar nasıl formüller kim yazıyor bunları 25'e kadar arka frenmiş sonra ön frenmiş falan..
Eğer düşük hızda ön fren kullandığınız için denge sorunu yaşadıysanız ne mutlu, fren sıkmayı bilmediğinizi fark etmiş olmalısınız, antreman yapın daha büyük bir problem yaşamadan.
Yok yatıkken fren yapılmaz, yok ön fren öyle olmaz falan kendi arkadaş tanıdık çevremde de çokça görüyorum, baya fren yapamayan insanlar fıldır fıldır geziyor. Yapmayın etmeyin. "ABS yok bunda fren yapamam" diyip arka frene oturup tren gibi gidip 5900km ötedeki arabaya çarpan insan biliyorum..
---------- Mesajlar birleştirildi - 10:06 ---------- bir önceki mesaj zamanı 10:02 ----------
natijax adlı üyeden alıntı
hassas ön fren.
hatta arka fren de öyle. ama arka frenin toleransı olur.
virajda ön frenın manası yok tabi ama alışkanlık.
Yazdıklarına genel olarak katılmaka birlikte şurada bir çıkıntılık yapayım.
Hemen hemen her motosikletin ön lastik profili daha fazla yatışa müsait. Durum böyleyken de virajda asıl ön frenin değil arka frenin önünde büyük bir bariyer ortaya çıkıyor. Günlük normal sürüşlerde bu noktaya gelmek pek olası olmasa da, işin tekniği açısından da değinmek faydalı olur diye düşündüm.
Nedir bu dediğimin meali?
Yattıkken ön frenin dolayısıyla ön lastiğin kaldırabileceği yük daha fazlayken, arka lastikte bu limit çok daha yakında. Frene oturdukça lastik daha da dibe inecek ve ön lastikten önce bırakan arka lastik olacak.
-
killingroad adlı üyeden alıntı
...
Yattıkken ön frenin dolayısıyla ön lastiğin kaldırabileceği yük daha fazlayken, arka lastikte bu limit çok daha yakında. Frene oturdukça lastik daha da dibe inecek ve ön lastikten önce bırakan arka lastik olacak.
Sonra gelsin low-side'lar (şanslıysan), high-side'lar (şanssızsan)...
-
Cyan adlı üyeden alıntı
Sonra gelsin low-side'lar (şanslıysan), high-side'lar (şanssızsan)...
Arkayı frende bitirmek kaynaklı high-side bayağı bayağı zor olacaktır. Onu başaran zaten madalyasını talep etsin :D
High-side'a çevirebilmesi için tekrar tutup mancınık efektine geçebilmesi, lastikte bir itiş olması gerekiyor genelde. Ha fiziğin el verdiklerine bakarsak arka freni bırakmaktan ötürü high-side bile yaşanabiliyor ama artık orası ölümsüzlerin oralar.
Ama dediğin bir başka güzel nokta daha gösteriyor, ön frenden korkmak türlü türlü kazaların habercisi.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)