tekerleğin motosiklete nasıl bir etkisi var
Reklamlar
-
evet bununla ilgili tonlarca video var çoğunu izledim barkın abinin videolarınıda izledim ama hala bir şeyler tam oturmadı
neden marka farketmeksizin tüm lastikler dandik geliyor motosiklete.
bugun hava yağmurlu ani frenle kayacak mıyım diye test ettim hafif aşağı bir yolda hızım 8-10 km iken arka frene sertçe asıldım lastik hiç kaymadı bu arada arka fren çok iyi tutmuyor sadece hızımı yavaşlatmama yardımcı oluyor ön frenle her zaman kombine kullanıyorum bu sefer gidonu düz tutmaya çalışıp ön freni sıktım tak tak tak oldu durdu.
getirde kuryelik yaparken motorun frenleri lastikler felan çok kötüymüş sanırsam çünki her frene bastığımda düşme tehlikelisi felan atlatıyordum çok düştüm de bu arada.
motorum 0 lastikler çin malı naylon lastikmiş teker arazi tekeri gibi duruyor.
dandik lastik ile kaliteli lastik arasındaki fark ne mesala lastik ısıtma ne demek lastiğin ısındığını nasıl anlıyoruz. kaliteli lastikle değişssem aralarında nasıl bir fark hissedeceğim durma mesafem mi kısalacak çekiş mi iyi olacak.
karman çorman yazdığımın farkındayım kusura bakmayın ama benimde üslubum bu şekilde.
Reklamlar
-
Lastik seçimi kalitesi tabiki önemli ancak motosikleti durduran ön frendir, fren nasıl yapılır bunun üzerine de pratik ve bilgini artırmanı tavsiye ederim.
-
dediğim gibi ön ve arka freni kombine kullanıyorum scooter olduğu için daha kolay oluyor viteslide daha zor. ancak arka fren tek başına çok güven vermiyordu maneti sonuna kadar çekiyorum hiç faydası yokmuş gibi hissettirdiği için denedim.
-
Üsluptan ziyade kafan çokça karışmış.
Bütün motosikletler dandik lastikle gelmiyor, bazı motosikletler iyi lastikle geliyor bazı motosikletler kötü lastikle geliyor.
Dandik lastikle kaliteli lastik arasındaki fark tutuş farkı işte. Evet durma mesafen de kısalacak, çekiş de artacak, çekiş dediğin neyse. Lastik daha iyi tutunacak asfalta özetle.
Lastiğin ısındığını nasıl anlarsın? Isınmadığındaki davranışları değişmeye başladığında. Lastiğe ve sürüşe göre bu süre 2dk da olabilir 10dk da. Ama bunu anlamanın yolu elbette lastiğin o anki fiziksel kapasitesni denemekten geçecektir. Mülayim şekilde sürüyorsan lastiklerin ısındığını anlama şansın olmaz, gerekd e yoktur.
-
kaliteli lastik hayat kurtarır fren falan geçtin dönel kavşakta düşer kalırsın
yeni başlayan yağmur da da lastik fak etmez hepsi kayabilir hatta özellikle çin malı olanlar marka yazmaya gerek yok alayı dandik çok kayar evet uzun ömürlüdür 50k km bile kullanan var
-
killingroad adlı üyeden alıntı
...
Bütün motosikletler dandik lastikle gelmiyor, bazı motosikletler iyi lastikle geliyor bazı motosikletler kötü lastikle geliyor.
...
Bazı motosikletlere (lastik ebatları sebebiyle) asla "iyi / çok iyi" lastik alınamıyor maalesef. Çünkü o ebatta premium model lastik üretimi yok, kısıtlı birkaç modelde varmış gibi görünse bile iyi bir fabrikada değil de Brezilya, Hindistan gibi 3. dünya ülkelerinden birinde fason bir fabrikada üretilmiş dandik versiyon oluyor. Şahsen 17" jant için 120/160'ın altında lastik ebatı olan bir motosiklet almam mesela. Lastik bulamıyorsun...
-
konudan biraz sapacağım, yol tutuşunda asıl mesele sadece lastik kalitesi değil, kullanan kişinin kabiliyeti çok önemli...
bakın motor dümdüz ise ve yola açınız tam 90 derece ise merkez kaç kuvveti yoktur ve bu durumda en sağlam frenleme yapılabilir lastiğin kalitesine bakmaksızın çünkü ön teker kaysa bile freni geri bırakabilirsiniz sorunsuzca...
birde yola açılı şekilde duruyorsanız hani 60 derece gibi falan ve yol tozlu yada nemli ise işte o zaman lastik kalitenizin bir önemi yok çünkü yaptığınız en ufak frende ön teker kayacaktır, çok şanslıysanız yolun temiz kısmına denk gelip lastik tekrardan yola tutunmaya devam eder ve hakimiyeti kaybetmeden toparlarsınız... (60 derece hafif bir eğim ama yolun temizliği önemli etken)
bu senaryoda en kötü durum ise high side düşüş yaşar ve kemiklerinizi kırarsınız. bu sebepten ötürü ben belli hızların üzerinde iken lastiğe güvenmem. 45 derece yada daha düşük derecelerde zaten kayınca toparlama şansı olacağını sanmıyorum... low side bile olsa trafikteyiz ve araçların altında kalma durumumuz var...
hız arttıkça viraj dönme esnasında motorun merkez kaç kuvveti de artmaktadır ve motoru daha fazla yatırarak daha hızlı dönebileceğinizi sandığınız bir virajda motorun ağırlığı nedeniyle tekerin kayması yaşanabilir çünkü 186 kg olan motor virajı dönüş hızınıza göre yola 250 kg 300 kg olarak basar, rakamları sallıyorum tabi...
-
Tekerlek icat edilmese motosiklet de icat edilemezdi. O derece bir etkisi var yani.
-
fatih.met adlı üyeden alıntı
...
birde yola açılı şekilde duruyorsanız hani 60 derece gibi falan ve yol tozlu yada nemli ise işte o zaman lastik kalitenizin bir önemi yok çünkü yaptığınız en ufak frende ön teker kayacaktır, çok şanslıysanız yolun temiz kısmına denk gelip lastik tekrardan yola tutunmaya devam eder ve hakimiyeti kaybetmeden toparlarsınız... (60 derece hafif bir eğim ama yolun temizliği önemli etken)
...
60 derece çok aşırı bir eğim yalnız, Marquez seviyeleri bunlar... Yatış açısını motor dikken 0 (sıfır) kabul ederek (dikken 90 değil, yani yerden olan açıyı söylemiyoruz, yer düzlemine dik olan doğruya göre...) ifade ederiz. Not olarak dursun istedim.
-
motorun ağırlığının %60 ı arka tekerde %40 ı ön tekerde olmalı.bunu frenler aracılığı ile dengeleyebilirsiniz.virajda acılmalar ve ya virajın içine girme bundan kaynaklanır tekerler muhim.
-
fatih.met adlı üyeden alıntı
konudan biraz sapacağım, yol tutuşunda asıl mesele sadece lastik kalitesi değil, kullanan kişinin kabiliyeti çok önemli...
bakın motor dümdüz ise ve yola açınız tam 90 derece ise merkez kaç kuvveti yoktur ve bu durumda en sağlam frenleme yapılabilir lastiğin kalitesine bakmaksızın çünkü ön teker kaysa bile freni geri bırakabilirsiniz sorunsuzca...
birde yola açılı şekilde duruyorsanız hani 60 derece gibi falan ve yol tozlu yada nemli ise işte o zaman lastik kalitenizin bir önemi yok çünkü yaptığınız en ufak frende ön teker kayacaktır, çok şanslıysanız yolun temiz kısmına denk gelip lastik tekrardan yola tutunmaya devam eder ve hakimiyeti kaybetmeden toparlarsınız... (60 derece hafif bir eğim ama yolun temizliği önemli etken)
bu senaryoda en kötü durum ise high side düşüş yaşar ve kemiklerinizi kırarsınız. bu sebepten ötürü ben belli hızların üzerinde iken lastiğe güvenmem. 45 derece yada daha düşük derecelerde zaten kayınca toparlama şansı olacağını sanmıyorum... low side bile olsa trafikteyiz ve araçların altında kalma durumumuz var...
hız arttıkça viraj dönme esnasında motorun merkez kaç kuvveti de artmaktadır ve motoru daha fazla yatırarak daha hızlı dönebileceğinizi sandığınız bir virajda motorun ağırlığı nedeniyle tekerin kayması yaşanabilir çünkü 186 kg olan motor virajı dönüş hızınıza göre yola 250 kg 300 kg olarak basar, rakamları sallıyorum tabi...
şimdi ilk kısımda "bu durumda en sağlam frenleme yapılabilir lastiğin kalitesine bakmaksızın" demişsin de.
Yani yapılabilir elbette de, bu motorun duracağı anlamına gelmiyor. Motorun durabilmesi için üç şeye ihtiyaç var.
1. İyi fren
2. İyi lastik
3. Fren yapmayı bilen bir sağ el. (sırasız) Bunlardan birini önemsiz diye kenara ayırmak pek doğru bir anlatım şekli değil. Ayrıca iyi lastikle kötü lastiğin kilitlenme anları da farklıdır, kiltilendiklerinde ne yapacakları da farklıdır. lastik yine en büyük fark yaratıcılardan biri.
ve 30 derece yatıkken de ön fren yapılır. En ufak frende ön tekerin kayacağı da doğru değil.
-
killingroad adlı üyeden alıntı
şimdi ilk kısımda "bu durumda en sağlam frenleme yapılabilir lastiğin kalitesine bakmaksızın" demişsin de.
Yani yapılabilir elbette de, bu motorun duracağı anlamına gelmiyor. Motorun durabilmesi için üç şeye ihtiyaç var.
1. İyi fren
2. İyi lastik
3. Fren yapmayı bilen bir sağ el. (sırasız) Bunlardan birini önemsiz diye kenara ayırmak pek doğru bir anlatım şekli değil. Ayrıca iyi lastikle kötü lastiğin kilitlenme anları da farklıdır, kiltilendiklerinde ne yapacakları da farklıdır. lastik yine en büyük fark yaratıcılardan biri.
ve 30 derece yatıkken de ön fren yapılır. En ufak frende ön tekerin kayacağı da doğru değil.
2,5. İyi amortisör.
Virajda frenle ilgili Bennetts BikeSocial'ın güzel bir videosu vardı.
-
Bir SS motoru iyi bir lastik olmadan full yatırmaya kalkarsan seni 1 km öteden toplayabilirler mesela. Tüm motosikletlerde özellikle de yüksek sürat yapabilen motosikletlerde lastik, hayati bir faktördür ve elbette kalite tartışmasına girmeye dahi gerek yoktur. Bazı motorların fabrika çıkışı itibarıyle alt düzey lastikle satışa sunulduğu doğrudur.
Fren konusuna gelirsek; arka fren yavaşlatır ön fren durdurur, ustalık bu ikisinin fren anında oranlarını ayarlayabilmekte. Bunu unutmamak lazım.
-
*gaz aracılığıyla olacaktı fren yazmışım
-
Neden kötü-nylon lastikle geliyor un cevabı kendi içinde saklı, maliyet.
İyi lastikle kötüsü arasındaki farkı bisiklet fren pabucu ile anlatabilirim sanırım. Farklı tipte tonla fren pabucu var, kaliteli dediğimizi eline alınca bile anlarsın, dokusu, parlaklığı, rengi, sertliği hatta ağırlığı. Kötüsü mika gibidir, sanki içine pvc katılmış gibi parlar, elini tabanına sürünce çok sert ve kaygan hissedersin. Sonuçta bunları takınca da durdurma hisleri tamamen farklı. Kalitesiz olan direk ses yapar zaten. Taş gibidir. Lastikte keza öyle. Bazı lastiklerde çift hamur kullanıyor adamlar, orta kısım sert yanlar yumuşak mesela. Ortası daha uzun ömür yan virajda daha iyi tutuş için (sanırım pirelli diablo böyleydi). Sadece hamurla da bitmiyor iş tabi. Kimi offroad lastikle asfaltta viraja korkarak girersin, kiminde de yat yatabildiğin kadar. Teknolojileride farklı.
Ama şu var stok lastiği değiştirdiğim motor hiç olmadı zira lastiği test eder ona göre kullanırım. Zaten ağırlıklı olarak ıslak yolda ve virajda iyi lastik gerek. Dengeli stabil, kuruda kullanan çok ihtiyaç hissetmez. Freni de lastiğine göre ayarlayacaksın. Benim tarzımda ABS hemen hiç devreye girmez mesela. Kimi vardır sürekli atak kullanır, onlara şart iyi lastik.
-
yamtareroglu adlı üyeden alıntı
Fren konusuna gelirsek; arka fren yavaşlatır ön fren durdurur, ustalık bu ikisinin fren anında oranlarını ayarlayabilmekte. Bunu unutmamak lazım.
Kelime oyunu olacak ama olsun
Ön fren yavaşlatır, arka fren durdurur. Hızımızı azaltmak istiyorsak, ön frene ihtiyacımız var. Duracağımız zaman ise motoru öne köstürmeyen, tatlış arka fren daha güzel iş görüyor. Burada tabi fark kelime oyunu dediğim kısım, durmaktan kasıt artık düşük hıza gelip durma işlemi, yavaşlamaktan kasıt ise hızlı bir motoru yavaşlatmak.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)