desmo konusunda yalan yanlış bir çok bilgi dönüyor. maalesef vatandaşın ducati bilmemesinden dolayı da, usta ve servis kısmı vatandaşı çok güzel öpüyor.
gelin bu zamana kadar 4 ayrı ducati sahibi olmuş, 10'dan fazla da farklı ducati deneyimlemiş birisi olarak desmo hakkında doğruları konuşalım, vatandaş bilgilensin.
desmo...
dvt motorlu ducatiler için 30.000km'de bir. önceki nesil ducati motorlar için 24.000km'de bir yapılan bakımın adı.
1 - kayışlar ve gergiler.
desmo'nun ana fikri kayıştır. ducati, diğer motosikletler gibi eksantrik zinciri kullanmaz(v4ler hariç). bunun yerine 4 adet gerginin çevresinden geçen 2 adet kayış kullanır. bu kayışlar motosikletin zamanlamasını ayarlar.
motosiklet sıfır kilometre olarak 5 sene kenarda dursa bile bu kayışların değişmesi gerekir. çünkü kayış lastik/kauçuk/kevlar bir malzemedir. ve zamanla bayatlar, yumuşaklığını kaybeder. zamanı geldiğinde kayışı mutlaka değiştirin. çünkü eğer kayış koparsa motorunuz gümler. fakat ben henüz yurtdışı forumları da dahil olmak üzere, kayış koparmış bir ducati görmedim. ayrıca bu tarz bir şeyin varlığından habersiz, 50 bin km gitmiş ducati'ye de şahit oldum bir serviste. bu söylediğime güvenerek motosikletinizin zamanı gelmiş kayışını değiştirmeyi ertelemeyin, binde bir ihtimal, başa gelince birde bir olur.
gergiler kayışları döndüren önemli organlardır. servisler bu gergileri her desmoda değiştirmek isterler fakat sıradan bir kullanıcıysanız bu gereksizdir. çünkü gergiler öyle 24 bin veya 30 binde bitecek kadar mukavemetsiz bir malzeme değildir. tavsiyem kontrol edilmek suretiyle, her 2 desmoda bir değiştirilmesi. hatta uslu bir çocuk olursanız 3 diyorum.
kayış motorunuzun sağ tarafında genelde plastik bir koruma plastiğinin altındadır. dıştaki alyan başlıklı civataları sökerek kayışınızı kontrol edebilirsiniz.
[https://soz.lk/i/7qcn9izv o plastik kapaklar]
[https://soz.lk/i/pp0bmmi6 gergiler ve kayışlar]
2- şimler
desmo bakımının en önemli şeyi şimlerdir. sübap ayarı gibi düşünebilirsiniz ama daha farklı. size şimlerin nasıl bir şey olduğunu göstereyim.
[https://soz.lk/i/agprbar2 görsel]
açan ve kapatan şimler vardır. bunların da her makina için ayrı ölçüleri vardır.
örnek bir değer vereceğim, 2.70mm kapatan şim, 3.05mm açan şim gibi değerler vardır. bu şimlerin zamanla ölçüleri bozulur. fakat bu kullanım tarzınıza da bağlıdır. örneğin benim 2014 multistradamda desmoyu yaparken hiç bir şimi değiştirmemiştik, çünkü hepsi gayet olması gerektiği gibiydi.
örneğin, açan şimler, kapatanlara göre büyük olduğu için, değişim zamanı, açan şimlerin ölçüleri, kapatan şimlerin ölçülerine eksilmiş olabiliyor. bu sebeple, açanları, kapatanların yerine koyduğunuzda sadece açanların yerine yeni şim alarak daha uyguna mâl edebilirsiniz. fakat tabii ki servisler bunu tercih etmiyor, daha yüksek fatura çıkarmak için.
fakat servislere gittiğinizde bu bakıma ek, yağ&yağ filtresi, hava filtresi, zincir dişli, bujiler, antifriz değişimi, fren balatalarının değişimi gibi onlarca şey ekler. ve bunu desmo faturası altında sunar.
aslında desmo yukarıda saydığım kayış ve şim değişiminden fazlası değil. 24 bin veya 30 bin km için çok bir bakım mıdır sizce?
karşılaştırma yaparak gidelim derseniz, örneğin multistrada 950 ve tracer 900 diyelim.
tracer 900'ün sübap ayarının ve eksantrik zincirinin her 40 bin km'de bir kontrol edilmesi kendi manuelinde yazıyor. kim kontrol ediyor ve ayarını yaptırıyor? 50 bin kmde sıradan bir tracer 900'ü arayıp "üst kapağı açıldı mı?" diye sorarsanız muhtemelen "yoh abee heç ellenmedi, anahtar değmeediii tertemiss" der. ducati'de desmo bakımı gelince ekranda "desmo servıce" yazıyor diye mi bu kadar tantana? sen yaptırmayacaksan git özel bir servise, 3-5yüz lira at, söndürt o ışığı yani.
sonuç olarak, daha önce serviste epey ellenmiş bir ducatici olarak, artık bu tarz bakımların hepsini özel serviste yaptırıyorum ve içime sinerek yaptırıyorum. saygılar efenim.