tesla autopilotun motosikletlileri ezmesi
Reklamlar
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Kulağa güzel geliyor da içi boş. Sağlam bir mantığa dayanmıyor. İnsan ve makina teknik olarak bir mi ki öyle bir mantık geçerli olsun? Tabii ki değil. Beceremediler de. Ve iki kişi öldü. Güncel Toyota Corolla da bile standart olan radarın iptali Tesla ya ne kadar kazandırdı bilmiyorum ama fatura şimdilik en az iki kişinin hayatı, benim de potansiyel hayati tehlikem. Bu noktada "insan gözle yapıyorsa kamera da yapacak" iddiası propagandadan öteye geçmiyor.
Neye geçecekti ki ötesinde? En nihayetinde kar amacıyla bişeyler üreten geliştiren firmalar bunlar. Hangi teknolojiyi seçtiyse onun propagandasını ayapacak. Görüntü işleyerek obje algılamanın Tesla'ya ne kazandırabileceğini konuşmamıza gerek yok bence =)
Ayrıca insan gözü ile kamera baya teknik olarak aynı. Sadece bu teknolojinin geliştirilmesi gerekiyor. Tıpkı havacılık bugünlere gelene kadar ölen insanların çetelesi tutulmadığı gibi Tesla'nınkinin de tutulmayacak. Geçenlerde hidrojenin yakıt olarak otomobillerde kullanılmasında da değindim. Benzin depoları güvenli hale gelene kadar kaç kişi cayır cayır yandı? Evet o zamanlar daha güvenli bir alternatif vardı, elektrik. =)
Firmalara ulvi ya da ulvi olmayan böyle bakışlar yüklemenin manası yok. Toyota'nın radar kullanma amacı başka, Tesla'nın görüntü işleme amacı başka, sapla samanı bir birine katıyoruz bu ikisini kıyaslarsak. Görüntü işleme istenilen düzeye gelene kadar bir lidar backup amaçlı koyulabilir mi? Evet. Ama çok iyi biliyoruz ki teknoloji böyle yakaşımlarla gelişmiyor.
Elon'u sevmem, tekrar not düşeyim =)
Reklamlar
-
Tesla yı nasıl kia ve wv ile kıyasladınız, anlamadım.
Segment ve donanıma bakınca, muadil dediğiniz araçların tr için kayda değer bir fiyat farkı ile satılıyor.
C-B segmenti bir araca, d segment parası veriliyor.
Tesla nın malzeme kalitesine çok pahalı kaldığına ben de katılıyorum. Ama teknolojisi o kadar ediyor diyorsanız bir şey diyemem.
Sonuçta Maybach ın fiyatını arttıran, araçta kullanılan malzemeden çok bilgisayarlarının gücü ve kalitesi...
-
killingroad adlı üyeden alıntı
Şimdi burada çok sevdiğim bir sanat icra edilmiş.
Lidar $7500'lük ama kameralar $5? Benim robot süpürgemde de cep telefonumda da Lidar var, ikisini toplasan $7500 etmiyor. Her Lidar o kadar diye bir şey yok ki, her kamera da $5 değil. Elon Musk'ı sevdiğimden falan değil, bu söylem bana daha gerçekçi geliyor. Evet Lidar çok güzel bir teknoloji, ben Elon olsam ben de arabamda Lidar tercih ederdim gibime geliyor, ama "insan gözle yapıyorsa kamera da yapacak" duruşu da bence güzel bir yaklaşım.
Evet genel üretim kalitesi Tesla'nın oldukça düşük, 70-80'lerdeki Japon otomobillerine gülerdi insanlar bu çok daha vahim halde.
---------- Mesajlar birleştirildi - 11:56 ---------- bir önceki mesaj zamanı 11:54 ----------
Neye niye, haklı bulmama mı?
Ben teknik açıdan doğru bir yaklaşım olarak görüyorum, insanı/sorumluluk kısmına bir şey diyemem şimdi görüntüden çözülecek kardeşim demenin maliyeti ne oluyor başka bir konu. Yapamıyor şu an evet ama tüm teknolojiler böyle gelişti zaten.
O kisim benimde dikkatimi cekti, daha cok platformu kurma maliyeti dahil gibi anlamistim. Yine de belki farklidir dediginiz gibi, ancak 7500 dolar baya net bir rakam, cok salladiklarini dusunmuyorum. Ve yine mercedesteki lidar ile iphone daki farklidir saniyorum.
Ikinci kisimda ne yazik ki insan gozu baya kotu bence kalite olarak. Sis olur goremez, yansima olur goremez, direk gunes isigi goremez. Ucaklarda bile aletli ucus egitimi veriliyor, hatta ozel sapkalari vardi saniyorum disariyi gormelerini engelleyen.
Kameraya karsi degilim ama neden ikisi de yok ki?
-
@killingroad, konu dağılıyor. Ben diyorum ki radar iptali yanlış. Radarın kullanılması kamera teknolojisinin gelişmesine engel değil. Gerektiğinde radar "redundant system" ve/ve ya backup olarak kullanılır. Ama sonuçta insanlar ölmez. Her yeni teknoloji insan hayatına mal olur, olabilir, eyvallah. Ama Tesla üç kuruş daha fazla kazanacak diye insanların ölmesi yanlış. Bi zahmet radarı tamamen iptal etmeden geliştirsin teknolojisini. Bunun özrü ya da savunulur bir tarafı yok.
-
Tesla nın sanıldığı kadar kalitesiz bir araç olmadığını anlatmaya çalışıyordum. Ayrıca Tesla da standart olarak gelen özellikleri ile bir araç konfigüre etmeniz gerektiği zaman Kia olsun VW olsun Hyundai olsun hepsinin fiyatı, burada en azından en az 5000 Euro'ya yakın pahalı oluyorlar. Türkiye'de çok pahalı olmasının sebebi fiyatlandırma ve vergilendirmenin elektrikli araçlarda beygir güçlerine göre yapılmasından kaynaklanıyor. Tesla'nın en düşük beygirli aracı 260 beygirden başlamakta.
-
Daha yeni Model 3 alan bir arkadaşla konuştum geçenlerde. İkinci Teslaları. Diğeri 3 yaşında. 3 yaş çok değil ama memnun olduğunu söyledi. Hâlâ yeni gibi dedi. Artık otopilot özelliği yeni araçlarda aylık $200 olmuş. Araçta tamamen özellik olmasına rağmen aylık haraç vermek gerekiyor Tesla'ya kullanmak için.
-
Ulan varya elin maskı yapmiş bir araba,sensor mensor hikaye,ilk zamanlar reklamda elemanlar arac seyir halindeyken uyuyordu falan yersen
-
redlion999 adlı üyeden alıntı
O kisim benimde dikkatimi cekti, daha cok platformu kurma maliyeti dahil gibi anlamistim. Yine de belki farklidir dediginiz gibi, ancak 7500 dolar baya net bir rakam, cok salladiklarini dusunmuyorum. Ve yine mercedesteki lidar ile iphone daki farklidir saniyorum.
Ikinci kisimda ne yazik ki insan gozu baya kotu bence kalite olarak. Sis olur goremez, yansima olur goremez, direk gunes isigi goremez. Ucaklarda bile aletli ucus egitimi veriliyor, hatta ozel sapkalari vardi saniyorum disariyi gormelerini engelleyen.
Kameraya karsi degilim ama neden ikisi de yok ki?
Ya elbette farklıdır da, ben iPhone'un lidar'ından alabildiğim veri ile "aha burada bişey var" diyebilirim, kafi gelir. Aptal süpürge sağını solunu bulabiliyor o lidar ile, onu demek istiyorum.
İnsan gözü kalite olarak düşük de, söylediğim şey prensibin aynı olmasıydı.
---------- Mesajlar birleştirildi - 12:50 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:45 ----------
hasmet adlı üyeden alıntı
@killingroad, konu dağılıyor. Ben diyorum ki radar iptali yanlış. Radarın kullanılması kamera teknolojisinin gelişmesine engel değil. Gerektiğinde radar "redundant system" ve/ve ya backup olarak kullanılır. Ama sonuçta insanlar ölmez. Her yeni teknoloji insan hayatına mal olur, olabilir, eyvallah. Ama Tesla üç kuruş daha fazla kazanacak diye insanların ölmesi yanlış. Bi zahmet radarı tamamen iptal etmeden geliştirsin teknolojisini. Bunun özrü ya da savunulur bir tarafı yok.
Ben de dedim ki ben olsam ben de lidar'la devam ederdim diye. Sana katılmadığım nokta şu, üzgünüm ama lidar redundant olarak beklerse kamera teknolojisi gelişmez, hiç bir teknoloji başka bir yere sırtını yaslayarak gelişmedi. Atıyorum Airbus fly-by-wire'ı geliştirirken "ulan bi terslik olur biz manuel hidrolik hatları da bırakalım burada" demedi. Yok yani Dünya böyle dönmüyor ki.
Adam diyor ki ben bu yoldan gideceğim zira doğada gördüğüm sistem böyle çalışıyor. Bu prensiple yola çıkan adamın mantalitesini anladığımı söylüyorum sadece. İnsanlar ölürmüş ölmezmiş herhangi bir markanın umrunda mı abi? BMW teleleverle devam edicem diye bir İngiliz gazeteciyi öldürdü de ne oldu? Tamam biz insanlar buna tepki gösterebiliriz ama böyle gitmiyor bu Dünya.
---------- Mesajlar birleştirildi - 12:51 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:50 ----------
hasmet adlı üyeden alıntı
Daha yeni Model 3 alan bir arkadaşla konuştum geçenlerde. İkinci Teslaları. Diğeri 3 yaşında. 3 yaş çok değil ama memnun olduğunu söyledi. Hâlâ yeni gibi dedi. Artık otopilot özelliği yeni araçlarda aylık $200 olmuş. Araçta tamamen özellik olmasına rağmen aylık haraç vermek gerekiyor Tesla'ya kullanmak için.
KTM sahiplerine şaşırtıcı gelmemeli bu ya :p
BMW de ConnectedDrive özelliklerini aylık kiralama ile sunmaya başladı. Teknoloji sektörü uzun zamandır artık bütün büyük işleri SaaS olarak veriyor, yüzde yüz örtüşen bir örnek olmasa da firmalar sürdürülebilir gelir elde etmek için bu yola gidiyorlar, ki Tesla'nın işi içten yanamlı motor üreticilerine göre daha zor burada, aracın düzenli bakım gibi gelir getirecek gereksinimleri daha az.
-
killingroad adlı üyeden alıntı
Ben de dedim ki ben olsam ben de lidar'la devam ederdim diye. Sana katılmadığım nokta şu, üzgünüm ama lidar redundant olarak beklerse kamera teknolojisi gelişmez, hiç bir teknoloji başka bir yere sırtını yaslayarak gelişmedi. Atıyorum Airbus fly-by-wire'ı geliştirirken "ulan bi terslik olur biz manuel hidrolik hatları da bırakalım burada" demedi. Yok yani Dünya böyle dönmüyor ki.
Mantıksız. Bilakis sırtını yaslayarak gelişebilir. Geçersiz sebeplerle insanların hayatıyla oynayamazsınız. NIHTS Tesla'ya soruşturma açar böyle. Daha önce Toyota'ya ve GM'e olduğu gibi kongrenin karşısında öttürürler adamı.
Mesele yolcu uçakları değil. Tartışmayı dağıtmak istemiyorum. Lakin özellikle yolcu uçaklarında hemen hemen her sistem redundant, bazıları quadruple redundant. Değil hidrolik, mekanik redundant sistemler dahi mevcut. Yepyeni uçaklarda bile koskoca flapler sadece manivelayla, yani kol gücüyle kontrol edilebiliyor kokpitten.
---------- Mesajlar birleştirildi - 17:17 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:20 ----------
Niye gelişmesin? Mesele hidrolik sistemden fly by wire'a geçiş değil. Trafigi daha iyi görmek için A sensörü yerine B sensörünü kullanma.
-
killingroad adlı üyeden alıntı
KTM sahiplerine şaşırtıcı gelmemeli bu ya :p
BMW de ConnectedDrive özelliklerini aylık kiralama ile sunmaya başladı. Teknoloji sektörü uzun zamandır artık bütün büyük işleri SaaS olarak veriyor, yüzde yüz örtüşen bir örnek olmasa da firmalar sürdürülebilir gelir elde etmek için bu yola gidiyorlar, ki Tesla'nın işi içten yanamlı motor üreticilerine göre daha zor burada, aracın düzenli bakım gibi gelir getirecek gereksinimleri daha az.
Bi dakka bi dakka. KTM de ne var ya, seneye rc 390 planim vardi. Napcaklar TC icin subscription mi isteyecekler zaten mercedese remote kilit, klima ve calinma takip icin para veriyorum birde KTM girmesin. Allahtan BMW daha motosikletlere el atmadi.
Ayrica SaaS isinin saglayici kisminda bir sure calismistim Netas in bir urununde. Hani orada surekli bir servis sunuyorsun da para talep ediyorsun ama ara ara gelen guncelleme (auto pilot) veya koltuk isitma gibi sadece bi ozellik icin subscription mantigini bir turlu sevemedim.
-
BMW Amerika'da ona cesaret edemedi daha. Zor biraz. Hem "lüks marka" imajı hem de çingenelik zor satmak ayni anda...
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Mantıksız. Bilakis sırtını yaslayarak gelişebilir. Geçersiz sebeplerle insanların hayatıyla oynayamazsınız. NIHTS Tesla'ya soruşturma açar böyle. Daha önce Toyota'ya ve GM'e olduğu gibi kongrenin karşısında öttürürler adamı.
Mesele yolcu uçakları değil. Tartışmayı dağıtmak istemiyorum. Lakin özellikle yolcu uçaklarında hemen hemen her sistem redundant, bazıları quadruple redundant. Değil hidrolik, mekanik redundant sistemler dahi mevcut. Yepyeni uçaklarda bile koskoca flapler sadece manivelayla, yani kol gücüyle kontrol edilebiliyor kokpitten.
---------- Mesajlar birleştirildi - 17:17 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:20 ----------
Niye gelişmesin? Mesele hidrolik sistemden fly by wire'a geçiş değil. Trafigi daha iyi görmek için A sensörü yerine B sensörünü kullanma.
Mesele o değil bu dersen istediğin argümanı sunabilirsin reddedebilirsin ama nereye varacağız ki böyle.
Yolcu uçaklarındaki redundant sistemler birbirlerinin aynısı sistemler, burada örnekte konu bu değil ki. TK1971 Amsterdam'a çakılan THY uçağındaki radyo altimetre bunun en güzel örneği. Bir tanesi master veri alıyor autopilot'a, o cortladığı için de diğerleri sağlam olsa da çakılıyor uçak. Teknolojileri de farklı, halbu ki radarın yanına radyo diye redundant koyuyorlar ama AP'yi beslemiyor? Uçakta hidrolik hattının yedeği var, ama fly-by-wire geliştirilirken bu fail olursa diye lövye koymadılar airbus'a, bunu söylüyorum.
Gelişebilir diyorsun, gelişmiyor ama işte. Senin benim mantığımla, NIHTS'nin dostlar alışverişte görsün sorgulamasıyla hiçbir şey değişmez ki. Ben de gelişmez diyorum, burada dead-end'de kalırız böyle.
Mesele trafiği daha iyi görmek değil ama. Mesele geleceğin alanlarından birinde teknoloji geliştirici olmak. Elinde image processing alanının sahibi olma imkanı varken bu kadar çok ürünü piyasaya bu kadar hızlı şekilde sokabilmişken kimse 2gr ötesi olmayan Lidar'a yatırım yapmaz. Anca bak bizde de radarlı cruise var falan diye takip ederler. Tesla'nın tercihine ahlaki bir çıkış sunmaya çalışmıyorum, böyle algılanmasın, gerçekler bunlar diyorum.
---------- Mesajlar birleştirildi - 11:10 ---------- bir önceki mesaj zamanı 11:05 ----------
redlion999 adlı üyeden alıntı
Bi dakka bi dakka. KTM de ne var ya, seneye rc 390 planim vardi. Napcaklar TC icin subscription mi isteyecekler
zaten mercedese remote kilit, klima ve calinma takip icin para veriyorum birde KTM girmesin. Allahtan BMW daha motosikletlere el atmadi.
Ayrica SaaS isinin saglayici kisminda bir sure calismistim Netas in bir urununde. Hani orada surekli bir servis sunuyorsun da para talep ediyorsun ama ara ara gelen guncelleme (auto pilot) veya koltuk isitma gibi sadece bi ozellik icin subscription mantigini bir turlu sevemedim.
Merc bunu sağlıyor mu hala Türkiye'de? Reisin "verileri bağa virin" çıkışından sonra BMW Türkiye'de kapatmıştı misal. Sanırım sadece SOS çalışıyor şu an. Geçenlerde bir arkadaşım bişey bişey 1290 aldı da, onda mevcut olan donanımların aktifleşmesi için bir paket alma falan gibi bişey vardı, ondan dedim Atıyorum elcik ısıtma falan var ama bunun gibi 4-5 şeyin çalışması için abuziddin paket almak gerekiyor gibi bişey vardı.
Abi autopilot da SaaS işte. Dijital şöför hizmeti =) İşin aslı, benim de içinde bulunduğum teknoloji dünyasının ekmek yeme şekli otomotiv endüstrisinin hoşuna gitti. Kurumsal yazılım / teknoloji dünyasından uzak kişilere yıllık bakım destek anlaşmasını anlatmaya çalışsana :D inşaatla falan uğraşan akrabaları delirtirsin.. "he ben şimdi yazılım sattım ya, sonra her sene %25'ini de istiyorum sorularına yanıt vermek ve yeni sürümü indirmene izin vermek için".. deliriyorlar. =) biraz da buna yürüyor işte otomotiv şirketleri. şimdi maalesef yakın bir gelecek bu rezil elektrikli arabalarla yürüyecek. bakım yok bir şey yok doğru düzgün, zart zurt değişim isteyen sarf malzemeler çok azalıyor. nereden gelecek para arabayı sattıktan sonra =)
-
killingroad adlı üyeden alıntı
Mesele o değil bu dersen istediğin argümanı sunabilirsin reddedebilirsin ama nereye varacağız ki böyle.
Yolcu uçaklarındaki redundant sistemler birbirlerinin aynısı sistemler, burada örnekte konu bu değil ki. TK1971 Amsterdam'a çakılan THY uçağındaki radyo altimetre bunun en güzel örneği. Bir tanesi master veri alıyor autopilot'a, o cortladığı için de diğerleri sağlam olsa da çakılıyor uçak. Teknolojileri de farklı, halbu ki radarın yanına radyo diye redundant koyuyorlar ama AP'yi beslemiyor?
Uçakta hidrolik hattının yedeği var, ama fly-by-wire geliştirilirken bu fail olursa diye lövye koymadılar airbus'a, bunu söylüyorum.
Yepyeni 737 Maxx'larda değil hidrolik, mekanik back up var kokpitte. Koskoca kontrol yüzeyini manivelayla kontrol edebiliyor pilot. Neymiş, demek ki fly by wire'li uçakta eski teknoloji backup varmış...
E n'olacak şimdi? Fly by wire gelişmemiş mi? Mekanik backup koyunca fly by wire kaka mı olmuş?
Belki de "dünya bal gibi öyle işliyor" ama biz habersiziz?
Bir de nedendir bu ısrarla "kaka lidar" vurgusu? Daha önce de yazdım, "komple sistem değişsin, lidar olsun" demiyorum, "bizzat Tesla'nin daha önce yaptığı gibi, diğer bir çok firmanın da halen yaptığı gibi, radarın ekstra sensor olarak kullanılması" vurgum... Çünkü yokluğunda bakın burnunun dibindeki motosikleti farkedemeyebiliyor ve öldürüyor insanları...
-
Tesla nın otopilot sisteminde, radarlı olanında, radar ve kamera ikilisinden oran olarak hangisini daha çok kullanıyordu acaba?Benim kullandığımda kamera yoldaki çizimleri, trafik ışıklarını kamera ile tespit edip ekrana yansıtıyordu. Radarı acaba nerede kullanıyordu?
-
Cenk Ayvaz adlı üyeden alıntı
Tesla nın otopilot sisteminde, radarlı olanında, radar ve kamera ikilisinden oran olarak hangisini daha çok kullanıyordu acaba?Benim kullandığımda kamera yoldaki çizimleri, trafik ışıklarını kamera ile tespit edip ekrana yansıtıyordu. Radarı acaba nerede kullanıyordu?
Aynen dediğiniz gibi. Asıl işi yapan kamera. Radar sadece yakında bir şey olup olmadığını farkediyor, ama bunu hava koşullarından ve ışıktan bağımsız olarak yapıyor. Ancak bu şeyin yatay ve dikey konumu hakkında yeterli çözünürlüğe sahip değil. Daha doğrusu arabalarda kullanılan hesaplı radarlar sahip değil. Lakin zifiri karanlık ta olsa, ışıklar da çalışmasa, deli gibi de yağmur yağıyor olsa, öndeki motora toslamanızı engelliyor.
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Yepyeni 737 Maxx'larda değil hidrolik, mekanik back up var kokpitte. Koskoca kontrol yüzeyini manivelayla kontrol edebiliyor pilot. Neymiş, demek ki fly by wire'li uçakta eski teknoloji backup varmış...
E n'olacak şimdi? Fly by wire gelişmemiş mi? Mekanik backup koyunca fly by wire kaka mı olmuş?
Belki de "dünya bal gibi öyle işliyor" ama biz habersiziz?
Bir de nedendir bu ısrarla "kaka lidar" vurgusu? Daha önce de yazdım, "komple sistem değişsin, lidar olsun" demiyorum, "bizzat Tesla'nin daha önce yaptığı gibi, diğer bir çok firmanın da halen yaptığı gibi, radarın ekstra sensor olarak kullanılması" vurgum... Çünkü yokluğunda bakın burnunun dibindeki motosikleti farkedemeyebiliyor ve öldürüyor insanları...
Elma-armut oldu biraz bu
Birincisi ben niye üzerine basa basa Airbus dedim? =) Airbus fly-by-wire'ı geliştiren şirket ve bu geliştirme aşamasında da mekanik (hidrolik) bir redundancy kullanmadı. Boeing şu an oturmuş bir fbw teknolojisini 737MAX'a bazı kontrol yüzeyleri için ekliyor. Bu arada 737MAX Dünya havacılık tarihinin en büyük ahlaki ve teknik ayıbı olan ürün, yani çok doğru bir örnek bu açıdan da değil. Ha burası detay, önemli olan "bak bu dediğin mümkünmüş" örneği için alabiliriz, ama öyle de değil.
Heşeyden ötesi, 737MAX fbw bir uçak değil. Spoylerler fbw olarak çalışıyor ve bu spoiler kontrolleri için hidrolik bir redundancy sistemi de yok, zaten amaçları hidrolikleri ve pompaları çıakrtarak ağırlığı azaltmak. Control surface'ler hidrolik, speedbrake ve spoilerlar fbw.
Yani Dünya böyle işlemiyor.
hiç bir "Pioneer" yeni bir şeye kalkışırken eskisini de nolur nolmaz diye tutmaz arkada, argesine devam edebilir yeni teknoloji patlarsa diye, ama kalkıp bir ürüne ikisini birden koymaz. Adamlar havayollarına yalan dolan uydurup "eğitime gerek yok" dediler, kokpitte MCAS adında bir katil varken. Tesla'nın yaptığını söylediğin şeyin çok daha büyük ölçeklisini yapan, muhtemelen modern zamanların en ahlaksız firması Boeing.
-
Ben "lidar kaka" diye düşünmüyorum ki? Öyle anlaşılacak bişey yazmışsam yanlışlık olmuş. Adamlar görüntü işleme alanına kafayı yorma kararı vermişler ve buna yoğunlaşıyorlar diyorum, anlıyorum tercihlerini ve bu hep böyle olmuştur diyorum. Lidar'ın kötü/yetersiz olmasıyla ilgili bir görüşte değilim. Yazılım/teknoloji geliştirme konusunda dirsek çürütenler için biraz daha anlamlı gelebilir söylediğim. Tamamen farklı prensiplerle çalışan ve firmanın en büyük iddası olan bir konuda, ana sisteme ondan farklı çalışan bir redundancy eklenmez, kimse yapmaz bunu. Disagree oldukları zaman ne yapacak? İki tane aynı teknoloji kullanan "veri okuyucu" ile redundancy sağlanır, mesela Boeing'in MCAS'ı düzeltirken yaptığı gibi. İkisini birlikte kullanmaya kalkarsan yine Boeing'in yaptığı gibi biri muhtemelen hiç bir işe yaramaz (ikinci altimetre göstergesi > TK1971)
-
Bu işlerde yapay zekalı kameralar kullanıma geçene dek sağlıklı sonuç almak mümkün olmayacak. Öyle bin tane sensörden gelen verileri inceleyip kırk takla attırıp yazılıma yorumlatmakla olacak iş değil bu. Bugün sanayide iş kazalarını önlemek için her yere sensörler koyulup operatör tehlike altına girdiğinde tezgahlar otomatik olarak durduruluyor ancak gelecekte tezgahın içine ve dışına konulacak, yapay zeka ile insanı, hatta elini, parmağını insan gibi görüp tehlikeyi yorumlayan kameralar ile bu işler hallolacak.
Bana göre şu aşamada bu firmalar boşuna çalışıyorlar. Bugün kendi kendine gidebilen bir araç satın alıp sonra da yolda koltuğunu yatırıp uyuyacak kadar aracına güvenen sürücü çıkar mı emin değilim ? Al kenarda dursun ama kullanma.
-
Seko adlı üyeden alıntı
Bu işlerde yapay zekalı kameralar kullanıma geçene dek sağlıklı sonuç almak mümkün olmayacak. Öyle bin tane sensörden gelen verileri inceleyip kırk takla attırıp yazılıma yorumlatmakla olacak iş değil bu. Bugün sanayide iş kazalarını önlemek için her yere sensörler koyulup operatör tehlike altına girdiğinde tezgahlar otomatik olarak durduruluyor ancak gelecekte tezgahın içine ve dışına konulacak, yapay zeka ile insanı, hatta elini, parmağını insan gibi görüp tehlikeyi yorumlayan kameralar ile bu işler hallolacak.
Bana göre şu aşamada bu firmalar boşuna çalışıyorlar. Bugün kendi kendine gidebilen bir araç satın alıp sonra da yolda koltuğunu yatırıp uyuyacak kadar aracına güvenen sürücü çıkar mı emin değilim ? Al kenarda dursun ama kullanma.
Kesinlikle haklisiniz. Bu oto pilot sistemlerinin tam calismasi icin yollarinda araclara uygun olmasi gerekiyor. Mesela burada bazi ara yollarda yollarin kenar cizgileri olmuyor. Bir kere bu yollarda oto pilotu denedigimde yol cizgisini görmedigi icin viraji dönmeyip duz gitmege kalkti. Ayrica yol tamiratlarindan dolayi yan yola aktarma oldugu zamanda yerde birden fazla cizgi oldugunda yine düzgün islemiyor.
Ayrica direksiyon üstüne ekstra bir agirlik koymadiginiz sürece oto pilot ellerinizin cok uzun süre ellerinizi direksiyondan ayirmaniza izin vermiyor.
-
killingroad adlı üyeden alıntı
Tamamen farklı prensiplerle çalışan ve firmanın en büyük iddası olan bir konuda, ana sisteme ondan farklı çalışan bir redundancy eklenmez, kimse yapmaz bunu. Disagree oldukları zaman ne yapacak?
Oh be, konuya odaklanabildik biraz da olsa. Güzel soru. Kamera sistemi "bas git yol boş aga" dediğinde radar "hooop nereye iki metre önünde koskoca motosiklet var" dediğinde araç hızını arttırıp motosikleti ezmeyecek. Ucuza kaçmadan önce Tesla'nin, diğer bir çok firmanın yaptığı gibi.
Radar kameraya alternatif bambaşka bir sistem değil. Arabalara konan radarın öyle bir kapasitesi yok. Ama kameranın beceremediği bir açığı kapatmak için kullanılan ek bir sensör sadece.
Bu arada Airbus fly by wire'i ne buldu, ne de geliştirdi. Sadece ilk kez yolcu uçağına uyguladı. Fly by wire, havacılıkla ilgili bir çok innovasyonda olduğu gibi, Amerika'da savaş uçaklarına uygulandı ilk kez, ve o zaman Airbus diye bir şirket yoktu. De konu bu değil...
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Oh be, konuya odaklanabildik biraz da olsa. Güzel soru. Kamera sistemi "bas git yol boş aga" dediğinde radar "hooop nereye iki metre önünde koskoca motosiklet var" dediğinde araç hızını arttırıp motosikleti ezmeyecek. Ucuza kaçmadan önce Tesla'nin, diğer bir çok firmanın yaptığı gibi.
Radar kameraya alternatif bambaşka bir sistem değil. Arabalara konan radarın öyle bir kapasitesi yok. Ama kameranın beceremediği bir açığı kapatmak için kullanılan ek bir sensör sadece.
Bu arada Airbus fly by wire'i ne buldu, ne de geliştirdi. Sadece ilk kez yolcu uçağına uyguladı. Fly by wire, havacılıkla ilgili bir çok innovasyonda olduğu gibi, Amerika'da savaş uçaklarına uygulandı ilk kez, ve o zaman Airbus diye bir şirket yoktu. De konu bu değil...
E niye dağıldık abi o zaman?
Ben teknik olarak bir teknoloji geliştirmek için ona yardımcı olacak öğeleri iptal etmek, işi yokuşa sürmek doğru bir yaklaşım dedim. Gerekirse radar backup olsun redundant olsun dedin, ben de öyle bir redundancy mantığı yok dedim.
Evet Airbus bişey geliştirmemiştir, ticari ilk uygulamasını yaptı diyelim. Amerika'da uygulanmadı ama, ilk fly-by-wire Sovyet işi. Neyse orada fazlaca dağıldık. Ne söylemek istediğimi baştan alayım ben.
Görüntü işleme teknolojisi çok büyük bir iş. Bize captcha çözdürürken iş olsun diye mi trafik ışığı, bisiklet, yaya geçidi, sokak hidrantı falan koyuyorlar. Tesla da ticari bir işletme olarak görüntü işleme noktasında elini yükseltmek istiyor, Elon da bunun ısrarında diyorum. Saf teknik bir açıdan baktığımız zaman belirli kusurları olan sistemleri ilerletmenin yolu onlara yardımcı olarak destek sistemleri olmadan bu sistemleri geliştirmektir. Ha bu yanlış br yol da olabilir, ileride bir teknik sınır gelir ve yapacak bir şey kalmaz, ama kamerada böyle bir durum da yok, insan gözü örneği bu yüzden var. Tesla'nın yapması gereken daha iyi kameralar ve daha iyi algoritmalar ile bu işi kotarmak.
Bir otomobilin kendi kendine yol almasından bahsediyoruz. Bu süreçte birileri ölmeyecek mi sanıyordunuz? Yolcu uçakları bu kadar güvenli hale laboratuvarda gelmedi. Evet o geçmişteydi şu an çok daha güvenli şekilde teknoloji geliştirebilir mi? Evet. Herhangi bir firma bunu bekler mi? Hayır. Kapitalizmin insanlığa sunduklarını övdüm diye götürdüklerini yok sayacak değilim :p Dünya böyle dönüyor, teknolojiler böyle gelişiyor. Dünya'ya ui/ux konusunda ders veren adamın çalışanlarına eziyet eden bir ruh hastası olması tesadüf mü sizce?
Ne olur sanki radarı acil durum obje var sensörü olarak kullansalar da mesela sürücüyü uyarsa fren yapsa falan filan derseniz çok naif güzel bir soru olur ama yeni bir şey geliştirme süreci yaşayan herkes bilir ki böyle yapılmıyor geliştirmeler. Bunun çalışma etiği ve motivasyon felsefesi açısından tartışmasını yapalım derseniz tamam, ben de çok sevmiyorum bu yaklaşımları, ama böyle.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)