bence kitapta ne yazıyorsa servis onu koymalı misal honda kitabında 5/30 yazar ama servis te bu numara yok 2013 2015 te vardı artık yok sebebini bilmiyorum belki bayii lerde tek tük vardır
yani kitapta yazan dışında bir şeçenekte olmamalı ben honda da ceo olsam derim ki yetkili servise giren motosiklete kitapta yazan hariç yağ koymuyoruz değişik marka talep eden özel servise gitsin garanti kapsamı dışında işi yaptırsın kırılmaca darılmaca yok bizim mühendisler bunu uygun görüyor yapılan testler doğrultusun HONDA motosikletleri tam randımanlı bu yağ ile çalışıyor
bazıları ticari ahlak vs dyebilir ama çoğu marka da bu böyle servise giriyorsan bu yağı koyacağız diyor koyuyor
10w30 daki 10 ibaresi sadece ilk çalıştırmadaki akışkanlık için görevini yerine getirir. Motorun normal çalışma sıcaklığında hiçbir fonksiyonu olmaz.
Motorun normal çalışma sıcaklığında ikinci viskosite önemlidir.
Her içten yanmalı motorda ömrü boyunca en çok aşınma ilk calistirmada gerçekleşir.
Örneğin ozellikle kışında motosiklete biniyorsun ve 20w40 yağ kullaniyorsun diyelim.
Diger arkadaşta 10w40 kullanıyor olsun.
Emin ol senin motorun daha erken yağ eksiltmeye başlayacak çünkü sekmanlarin daha erken aşınmaya baslayacak.
Yazın 10w30 koyunca şakır sukur ses gelme sebebide 30 vizkozitenin daha ince yağ filmi oluşturacağı için subaplar veya egzantrik zinciri hafiften ses yapabilir.
---------- Mesajlar birleştirildi - 23:03 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:48 ----------
Unutmadan soğuk calistirmada yani ilk calistirmada hava soğutmalı veya su soğutmalı olmasının hiçbir önemi yok.
Hatta su soğutmalı motorda ekstradan radyatördeki suyunda ısınması zaman alır.
Ama normal çalışma sıcaklığında tabiki su soğutmalınin faydası vardır.
Ben 30 40 derece sıcaklıkta hava soğutmalı motosikletime 10w30 yağ kesinlikle koymam 10w40 veya 10w50 koyarım.
Su soğutmalı olsaydı 10w30 veya 10w40 koyardım. 10w50 kesinlikle koymazdım
Yıllardır bitmedi gitti şu geyik, bundan 15 yıl önce motordelisine üyeykende aynı geyik yapılırdı, sonra burada yıllarca yapildı. Bir süredir motosiklete mali nedenlerden ara verdim, hiç bir şey takip etmez oldum, yine bir bakayim dedim,ilk sayfada bu geyik konu yine. Arama butonu kullanmayan arkadaslar, laf olsun diye konu acan arkadaslar yine laf olsun diye yorum yazan arkadaslar yuzunden, hemen başlık kabarıvermiş. Yeni yetme motorcu tayfası bitmez, gecmisin cocuklari simdi buyudu motorcu oldu, bugunun cocuklarida ayni sekilde yarin buyuyup motorcu olacaklar, okuma ve arama aliskanligimiz yokki bizim. Anca soralım, armut piş agzima düş. Arama butonuna bassalar konu derya deniz, burasının arşivinden 50 ciltlik motosiklet ansiklobedisi çıkar o derece.
Şu "ansiklobedi"deki loblar ne lobu acaba?
Ahaha, eski motorcu oldugunu soylemeyince olecek hastaligina yakalanmis.
Dedigi gibi arama yaptim iki konu gordum,en yakini "yag secimi 10w30 / 10w40?" ama derya denizlik bir durum yok ortada.
Okumamakla suclamis ama google da yabanci forumlar ve kaynaklari da okudum aslinda.Ama f54 ve cyan in 10w40 icin yaptiklari sert yorumlar,ulan acaba bilmedigim,yanlis dusundugum,atladigim bir nokta mi var sorusunu akla getirdi.haaa yeni baslik acilmasi cok mu kotu ? Bence ilgisi yok.
Neyse,
Hayalimdeki yağ 10w35.5 ne 30 ne 40 super bir yağğ dsdassdss
Benim yapacagim sey su olacak,Agustos ortasindan(yarisi yaz yarisi kis derler haha) sonra bakima gireceksem 10w30, mayis basindan sonra bakima gireesem de 10w40 koyduracam.evet
Yazmayacaktım da mübarek Cuma günü dayanamayıp artık yazayım dedim bari:
Yapacağın şeye öncesinde yandaki fikir cimnastiğini yaparak karar verirsen zaten doğruya varmış olursun: (1: Su soğutmalı ve soğutma sistemi ve ilgili diğer bileşenleri düzgün bir şekilde çalışan) bir motor, (2: ideal çalışma sıcaklığına eriştikten sonra), içindeki krank mili veya piston dış ortam sıcaklığının 7C veya 37C olduğunu nasıl anlayabilir?
Eyv
Fakat ben zaten ilk mesajimda ortam sicakligini neden dert ediliyor diye sordum.
Niki nin dedigine sicak ortamda blok 50 dereceye kadar daha sicak olabilirmis.
Simdi bu konuda forumlards ne yazilmis diye okudum kendimce,bir bmw kullanicisi kitapciginda ortam sicakligina gore bmw in farkli iki yag onerdigini yaxmis.galiba kitapcik goruntusunu de atmisti,emin degilim ama.
Sonuc olarak motosikletler arabalardan farkli olarak ayni yag transmiyon dislileri ve debriyaj gibi componemrlerden de geciyormus.
Genel kani denmez belki ama hatri sayilir bir kisim insan bu ince yagin ozellikle yazin diger yerlerde yeterli koruma saglamayacagundan endise ediyor.
Hadi bizim ustar cok kotu falan ama kanada ve ingiltere gibi soguk yerlerde bile servislerin bir kismi 10w40 neden koyuyor ki ?
Emisyonlardan veya sirf birsz daha az yaksin diye honda bize 10w30 diyorsa cok ayip ediyor ama
Ne bileyim ya,fazla takmamak lazim sanirim.
Daha kalın yağın özellikle rektifiye zamanı yaklaşmış motorlarda yağ yakmayı azalttığı gibi bir durum var sanırım, geçenlerde @tommygun bahsetmişti, ondan olabilir - mantıklıdır. (Bir de mal sadece bizde yok, her yerde var yani; bizdeki oranı veya yaşam kalitemize etkileri daha yüksek olabilir sadece...)
Benim motoru 34.000km'dir 10w-30 Motul 7100 ile kullanıyorum, vites geçişleriyle ilgili hiçbir sorun yaşamadım şimdiye kadar. Şıkır şıkır geçiyorlar. Üreticinin tavsiye ettiği ve kaçak/çakma olmayan bir yağ kullanan bir sürücü vites geçişleri ile ilgili sorun yaşıyorsa yağdan önce şunlara baksın bence: 1. Zincir gerginliği (ve zincirin homojen aşınmış olup olmadığı), 2. Debriyaj teli ayarı (malum bizim memlekette çoğu sürücünün elleri biraz ufak, parmaklar yetişsin diye olması gerekenden fazla boşlukla ayarlanırsa debriyaj tam ayırmaz, vites geçişleri zor olur...), 3. Vites pedalinda ayarsızlık gevşeklik vb., 4. Başka bir arıza var mı kontrol edilmesi...
Yağ konusunda gözden kaçırılan bir husus var. Yağı viskozite olarak tanımlarken (diğer sınıflamalar haricinde) örneğin 15w40; ilk sayı yağın viskozitesini belirtirken ikincisi; yağın viskozite indeksini belirler. İkisi farklı şeyler. Viskozite akışkanlığa karşı olan direnç biliyorsunuz. Yani ilk sayı ne kadar yüksekse yağ o kadar yoğun veya kalın diyebiliriz. Fizik ve kimya kurallarına göre; ısınan sıvıların akışkanlığı artar yani viskoziteleri azalır.(sıcak bal ile soğuk bal arasındaki akışkanlık farkını düşünün) Bunun aşırı olması istenmeyen bir şey. Çok ince yağ çok akıcı olur yeterince tutunamayıp akar ve yağlama görevini yeterince yapamaz. İdeal yağ yüksek sıcaklıklarda da çok incelmeyip yeterince yağlama yapabilen yağdır. İşte bunun için viskozite indeksi diye bir şey icat etmişlerdir. Bu da şudur atıyorum 0 derecedeki viskozitesi 20 olan yağın 120 derecedeki viskozitesi 5e düşebilir. Yüksek derecede de düşük derecedeki viskozitesini ne kadar koruyabiliyorsa diyelimki 5 e değil de 10 a düşüyorsa o kadar iyi. işte farklı sıcaklıklarda yağın viskozitesini koruyabilme özelliğini ifade etmek için viskozite indeksi var. Yani yüksek sıcaklıkta ne kadar az inceliyor aynı zamanda düşük sıcaklıkta ne kadar az kalınlaşıyorun cevabı viskozite indeksi. Farklı iki sıcaklıkta viskozitelerin birbirine bölünmesi. Bu değer ne kadar yüksekse; sıcaklıklar arasında viskozite değişimi o kadar az yani ideale o kadar yakın olur. Yani yüksek viskozite indeksi iyi birşeydir. (ikinci sayı) Kafa karıştıran şey ikinci değerin de direkt viskozite sanılmasıdır. İkinci değer viskozite indeksidir ve birimi yoktur. ( bölündüğünde birbirini götüreceği için; ancak Viskozitenin birimi vardır)
Bu bilgiler ışığında belki bu konu biraz daha netleşir.
Mesela 10W40 yağ üstünden açıklamaya çalışayım.
İlk kısımdaki 10W yani 10 Winter,bu motor yağının 0 derece sıcaklıktaki kimyasal ve fiziksel özellikleri temsil ediyor.Yani bu yağ 0 derecede atıyorum 10 numara yağ gibi davranıyor.Bu rakam ilk çalıştırma ve düşük sıcaklıklarda kullanım için önemli.
İkinci kısımdaki 40 motor yağının motorun çalışma sıcaklığı olan 100 derece sıcaklıktaki kimyasal ve fiziksel özelliklerini temsil ediyor.100 derece sıcaklıkta atıyorum 40 numara yağ gibi davranıyor.Yazın çok sıcak havalarda motor daha çok ısındığı için daha yüksek numara tercih ediliyor.
Normalde sıcaklık arttıkça vizkozite düşer o yüzden bu iki rakam arasındaki oran sizi yanıltmasın.Bu rakamlar vizkozite ile orantılı ama birbirleri arasında bir orantı yok.Öyle olsaydı yüksek sıcaklıktaki rakam daha küçük olurdu.
Zaten verdiğiniz tablo(hangi motorun olduğunu bilmiyorum) açık açık hangi sıcaklıkta kullanacaksanız ona göre tavsiye vermiş.Aşırı sıcak olmayan ortalama bir iklimde sürüyorsanız 10W30.Yazın sıcaklığın 30 dereceyi sık sık geçtiği bir iklimde motoru sürüyorsanız 10W40 mantıklı.Sıcaklıkların 40 yaklaştığı yada geçtiği tropikal iklimde motor sürüyorsanız 15W40 yada 20W40.
İlk çalıştırma esnasındaki hava sıcaklıkları değil mi? Yani sıcak motorla alakası yok. Hava soğuduğunda motor yağı akışkanlığı azalırken, yüksek sıcaklıkta incelerek artıyor. Bu değerler çalışmadan duran ve ilk çalışma esnasında yağın davranışlarını anlatıyor.
Arkadaşlar garip garip şeyler yazmışsınız; multi-grade yağlarda ikinci değer yağ çalışma sıcaklığına (standart 100C sanırım...) geldiğindeki viskozite değeri. Siz sağduyu olarak ısınınca incelir olarak kabul ediyorsunuz da o multi-grade yağlarda özel katkı maddeleri var; yağ ısındıkça kalınlaşıyor. (O yüzden - yağ ortam sıcaklığındayken akışkanlığını ifade eden - ilk sayı küçük, ikinci sayı büyük...)
Suan bildigimi de unutmus durumdayim.
Matematik dersinde fonksiyonlari ilk gordugumde hissettigimi hissediyorum
Suan anladiklarim Soyle;
10w30 ve 10w40 arasinda ilk calistirmada hicbir fark yok. Cunku 2 side 10 ile basliyor.
yalniz 10w40 daha yuksek sicakliklara kadar viskozitesini koruyor. 10w30 digerine gore daha dusuk sicakliklarda inceliyor.
Honda muhendisleri 10w30 tavsiye ederken, motor isininca yagin incelmesini istiyor olamazmi?
Yani belkide adamlar 10w30 yazdigina gore, demekki yag incelsin istiyor olamaz mi?
Ciddi soruyorum bu arada
Sıvıların ısındıkça vizkozitesi azalır.Eğer ısındıkça vizkozitesi yani akışa karşı gösterdiği direnci arttıracak bir katkı maddesi bulursanız Nobel ödülü alırsınız.
Farklı yağların sıcaklığa bağlı vizkozite tablosunu bir göz atalım.Gördüğünüz gibi bütün yağların ısındıkça vizkozitesi düşüyor.İkinci rakam yüksek olan sıcaklığa karşı vizkozitesini daha iyi koruyor.Örnek olarak 100 dereceye gelindiğinde 5W50 nin vizkozitesi 5W40 tan çok daha yüksek.
Bunun yanında 5W40 ile 10W40 ın çalışma sıcaklığında vizkozitesi tamamen aynıdır.Ama farklı katkı maddeleri sayesinde soğukken 5W40 ın vizkozitesi 10W40 a göre daha azdır.
Şimdi bu rakamlar tam olarak ne diye soracaklar olursanız ; Bu rakamların herhangi bir birimi yok.SAE diye bilinen The Society of Automotive Engineers Türkçe adı ile Amerikan Otomotiv Mühendisleri Birliği'nin motor yağlarının yağları sınıflandırmak için kullandıkları rakamlar.Viskozite ile ortantılılar ama tam olarak bire bir viskoziteyi belirtmiyor.
Şu an bu konu içerisinde 4 kullanıcı var. (0 üye ve 4 misafir)