Hiç olmazsa insanlardan daha iyi kullanırlar değil mi elde telefon ya da uyuma derdi son ses şarkı açma vs
Hiç olmazsa insanlardan daha iyi kullanırlar değil mi elde telefon ya da uyuma derdi son ses şarkı açma vs
Biraz otonom araç kazalarına baksaydınız keşke. Özellikle gün batımını sarı ışıkla karıştıranlar, çekici(tır) dorsesinin altındaki boşluğu iki araç arası boşluk diye tanımlayıp bizim temel fıkrasında gece karşıdan gelen iki motosikletin arasından geçmeye çalışan motosikletli temelin karşıdan gelen otomobile kafadan dalması gibi doğrudan dorsenin ortasına o hızla dalanlar, park ederken olaylar, kapısı açık gidip kırlangıç kapıyı yandaki ticariye geçirenler...
Daha çok yol var. Kaldı ki bir iki markayla da olacak iş değil. Ne zaman ki diğer markalar da konuya dalar, o zaman gelişimde büyük adımlar atılır.
Otonom araçlar daha iyi olunca denmiş ama, daha iyiden kasıt nedir?
Mesela var sayalım ki Tesla' nın sitesinde yaptığı anketle kritik koşullardan birisinde sonuçlar doğdu. Neydi mesela o ankette sorulan şey? "Kazanın kaçınılmaz olduğu bir durumda, karşınızdakilerden hangisinin ölmesini isterdiniz? A. Köpek B. Kedi C. Erkek Yetişkin D. Hamile Kadın E. Küçük Kız Çocuk". Tesla bu şekilde, kritik koşullar oluştuğunda hali hazırdaki Tesla müşterilerinin katıldığı ve onların o anki ruh halleriyle, karakter ve düşünceleri ile verdikleri en fazla cevaba göre bir etik durum oluşturmaya çalışıyor. Bu cevaplarda ise bence korkunç sonuçlar var. Mesela köpeği küçük çocuktan üstün görenler var. Neden? Çünkü onun çocuğu yok, süslü tasmalı bitli köpeği var ve çocuk istemiyor. Onun Tesla' sı bu kritik koşullar oluştuğunda sokak köpeği yerine senin benim çocuğumu ezmeyi tercih edecek şekilde programlanıyor.
Doğruluğunu ve son güncel halini inceleyebilirsiniz. Buradaki sorun "Etik Değer" in belli bir "kesim" kabul edilebilecek insalarca belirlenmesi. Şimdi sen bu tip bir otonom aracın kontrolünü elinde tutmayı, kendin karar vermeyi mi? Yoksa "Onlar" ın biçtiği değerlere göre mi kullanmayı yeğelersin. Ki aracın tüm diğer analiz sorunlarından ve bug' lardan arındığını, dışarıdan aracın sistemine hiçbir müdahalede bulunulamayacağı bir güvenlik duvarı dizisi olduğunu var sayıyorum ki ne mümkün.
Bir de şu var. Sisteme parayı bayılanlara daha açık yol temin edilebilmesi için, sisteme parayı bayılmayanların araçlarına daha sıkışık trafikli yolların tercih ettirilmesi konusu. Herkes eşit değil, unutmayalım. Hele hele bu tip şirketlerin gözünde hiç değil, olmaz ve olamaz da.
Bana kalırsa bu otonom sistemler daha çok kaza riskini arttırmakta sebebi ise insamları tembelleştiriyor ve kontrolü kendi ellerinden bıraktırıyor. Bana kalırsa olması gereken sürücüyü destekleyen tc,abs... gibi özellikler en son olarak radarlı sistem olması bence bundan ötesi gereksiz ve sürüş zevkini zedeliyor. Mercedes a sedan ile seyahat ediyorduk yolum kenarından geçen traktörü sollamaya çıktık pat arabanın şerit asistanı bizi traktörün üstüne doğru attı böyle olaylar yaşadık ve yaşanacağı için pek tercih edeceğim birşey değil.
Otonom falan hikaye araba devri kapanıyor farkında değilsiniz .. uçan insanlı dronelarla yolculuk yapılıcak bütün araba firmaları sessiz sedasız uçak firmalarıyla ortak bunun üstüne çalışıyor teslada spacex ekibiyle çalışıyor buna dahil .. insanlı drone zaten sen kullanmıycaksın rotayı giricek yada söyliyceksiniz o otonom gidicek ..
Hesaplamalara göre 10 saatlik yol 3-4 saate düşecek yani arabayla istanbul Antalya ortalama 10 saatse drone tipi şeylerle 3-4 saatte gideceksiniz ..
irtifasıda onlara özel bir irtifa rota aralığı olucak ne uçakları riske atıcak ne yerdekileri …
Yok elektrikli araba yok başka bir şey bunlar geçici şeyler ara dönem araçları sadece bir firmanın insanlı drone çıkarmasına bakar diğer firmalarda seri halde çıkaracak
Trafik kültürü olan ülkelerde kaza oranını arttırabilir. Ama trafik kültüründen bihaber bizimki gibi ülkelerde kaza oranları düşer.
Damat yaparsa en iyisini yapar.
Otonom surusten ne anladiginiza bağlı bu sorduklariniz. Dunya uzerinde hic bir yerde su an tam otonom arac (Level5) kullanimi yasal değil. Kaçıncı seviyeden bahsediyorsunuz ?
Level5 denenen yerler var, örneğin Heathrow T5 terminalinde sınırlı ve kontrollü bir hat üzerinde deneniyordu en son. ( kontrollü = diğer araçların ve insanların giremeyeceği hat)
Otonom surusun birdenbire hayatımıza girmesi zor, çok basit işler değil ama kaçınılmaz görünüyor. Petrolhead ve driftsever abiler sevmeyecektir elbette. Türkiye? Huahahha. Daha seridinde gitmeyi beceremeyen insanlara değil otonom suruslu araç, albea bile vermemeli.
- Kırlangıç değil marti kapi (seagull doors ya da gull doors) bu arada.
Tam otonom yani sürücüün hiç müdahalesi olmadan, hatta sürücü koltuğu diye bir şey olmadan kendi giden araçlar çıktığında o zaman kazalar çok azalır.
Zaten insan gibi hata yapmaya müsait ve de doğası gereki dallamalık yapmaya müsait bir türün kontrolune bir kaç yüz beygir gücün kontrolunu vermemek en doğrusu. Şu an araçları insanlar kullanıyorsa bu tam otonom araç teknolojisi olmadığı için.
Arabaya binelip haritadan işaret edelim beni şuraya götür diye ya da eve gidelim diyelim araba kendi kendine gitsin, oh ne güzel olur. Tabi ki otonom araçlar trafik kurallarına da tam uyacağı için yolculuk bize sıkıcı gelebilir. Mesela şehir içinde ara sokaklarda falan hız sınırı 30km saat, araba sürücülerinin çoğu o sınıra uymuyor ama otonom araçlar uyacak, yani ara sokakta topun peşinde bir çocuk yola fırladığında zaten yavaş gidiyor olacağı için fren yapıp durmaya da yeterince zamanı olur. Anayollarda da bütün araçlar birbiriyle haberleşip senkronize hareket edebileceği için şimdikinden daha az trafik sıkışıklığı olur. Tam otonom olmayan araçların girmesinin yasaklandığı otoyollarda da çok daha hızlı gidebilirler.
Şu anda zaten Dubai polis teşkilatında faal olarak çalışan 5 tane insanlı drone var Türkiye ninde üstünde çalıştığı cezire diye insanlı drone projesi var geliştiriliyor.. airbus ve boeing araba firmalarıyla ortak bu projeler üstüne çalışıyor yanlış hatırlamıyorsam airbus Audi ile boeing de ya Mercedes ya bmw ile bu tip bir çalışma içindeydi keza Toyota skydrive adını verdiği uçan aracının resmî olarak test uçuşlarına başladığını açıkladı…
Yani kısaca uzakta değil …
Audi-Boeing ortak, Mercedes-Airbus ortak (veya tersi) geliştiriyor, bizimkiler tek başına? 2023'te göklerde görürüz herhalde.
Tam otonom sisteme komple geçilmeden, insan faktörü ortadan kalkmadan kazalar azalmaz.
Kabak lastikli toros'ların ve at-avrat-silah düşüncesinin olduğu ülkede en az 100 senesi var bu işin.
Bütün araçlarda otonom sürüş olduğunda çarpışma riski sıfır olacak çünkü taşıtlar birbiriyle iletişim halinde ilerleyecek , mesela kavşaktan çıkan taşıt diğerlerini bilgilendirecek..
Sifir olma ihtimali dusuk bence, her ureticinin carpisma onleyici sistemi ayni sekilde yapilandiracagindan, tasarlayacagindan emin olamazsiniz. Isin icine ticari ve politik engeller/farkliliklar/yorumlar girecektir.
Onumuzde ticari ucaklarda kullanilan TCAS (Traffic Collision Avoidance System) kullanip havada carpismis ucak kazalari ornekleri var, bkz. 2002 Uberlingen ucak kazasi. (Her ne kadar bu kazada ATC'nin hatasi cok buyuk olsa da, iki ucagin pilotlarinin TCAS uyarilarina farkli davranmalari sonucu carpisma gerceklesmisti.)
Yol,şerit,levha,aydinlatma,viraj,çukur,bozuk satih,erimis asfalt vb.gibi unsurlar optimum duzeyde olmadan Başli başina tam otonom araç bir şey ifade etmez.
Boş ve karanlik bir yolda,önunde giden araci referans alamayacak durumda,şerit cizgileri yarim yamalak ve asfalt duzlemselligi bozuk bir yolda,ne şerit takip calisir,ne de baska bir donanim.
Yoldaki ağaclarin konumuna gore surus yapamayacagi icin bu iş zor.
Örnek,hindistanin güzide yollarinda %100 otonom bir araç,çukurdan kurtulacagim diye muhtemelen kaza yapabilir.
Avrupa otobanlarinda,sinevizyon seklinde anlik akis sunan tabelalar var,2-3 km onceden trafik yogunlugunu senkronize ediyor.
Sabit 130km h ile seyrederseniz yogunluga takilirsiniz
100kmh ile seyahat ederseniz yogunluk olmadan gidersiniz tarzinda.
Hocam sonucta otonom da bir yapay zeka yazilim urunu,
Kodlama yapilirken,tüm parametrelerin eksiksiz olmasi lazim,tum yollarin şerit genisligi,yol genisligi,bolunmus yol genisligi,balık sırti bir virajin açısı vb.birbirinden farkli olabilir.
Nihayetinde,bu yazilimda bir insan tarafindan endeskleniyor.
Ciddi bir muhendislik ve haberlesme istiyor.
Gps konumundan,gercek gorsellige kadar.
Araci otonoma aldik diyelim,gece yolculugundagiz,kullanilan yol 4 saat once bakim nedeniyle bir şeriti kapatildi,bu teknik durum sisteme bildirilmezse problem.
Kisaca bu sisteme geciste en az 10yil var.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)