Matematik haindir biraz. Bir markanın satışı yıllık 10'a düştükten sonra çok yüksek büyümeler çok daha kolay olabilir.
Pazar payını artırmak dersek, orada biraz işler karmaşıklaşıyor.
Vergilendirme ve artık Japonların eski usüldeki inatlarının kabak tadı vermesi sonucu elbette işler değişiyor.
Nedir bunlar? İlki basit düzen vergilendirme, AB ile gümrük birliğinde olduğumuz için Aprilia, BMW, Ducati, Triumph herhangi bir gümrük vergisine tabi olmuyor, ancak Dünya'nın geri kalanından gelen tüm motorlara dönem dönem değişen %20 - %30 gümrük vergileri uygulandı, uygulanıyor. Fiyatlar artık denk seviyelere gelmişken, tüketici de bakıyor denk fiyatlara neler satıyorlar diye. Bir tarafta tamam sağlamlığı ve uzun ömrü daha yüksek seviyede sunan ama öte yandan sıfır inovasyon, sıfır yenilik, sıfır teknoloji, sıfır konfor makinalar var. Allah aşkına Yamaha 2022 yılında bir yeni nesil supersport tanıtıyorsun ve kaçıncı nesil olduğu da şüpheli bir ABS koyuyorsun salıyorsun motoru. Abi kimse bana "purist" yorum yapmasın şimdi boşu boşuna, otomobilde teknolojinin etkileri ile motosikletteki bir değil. Bir motosikleti paçalarından akacak kadar teknoloji ile doldurup yine de müthiş sürüş zevki veren bir ürün çıkartabilirsin ortaya. Ha kara düzen tercih eden insan da vardır elbette, itirazım veya tercilerine bir yorumum yok, ancak bu insanların sayı çok az kalacaktır diğer kitleye göre. Buyur bir örnek daha, 2021 MT-09 217bin SP'si 257bin TL. =) Abi Tuono 660 239bin TL, Street Triple RS 236bin TL. İster oyuncak al, MT'nin etrafından dön, istersen de M50 kaliperli Öhlins'li Street Triple al, MT'nin yanında balistik silah resmen.
Evet resim değişiyor Avrupalı'lar daha çok tercih ediliyor da; öte yandan, biz bu forumda veya genel olarak motosiklet camiasında artık ülkedeki satılan motorların %5'ini konuşmaya başladık, belki daha bile az. Öyle şöyle böyle dediğimiz motorlar kaç tane satıyor, toplam satıştaki payları cücük gibi. Evet Korlas'ta motor kalmıyor, evet şu an RS 660 almak isteyen etrafına bakıyor falan filan da, zaten satışlar az olduğu için gelen motorlar daha çabuk satılıyor. Bir de kendini yatırımcı gören insanlar var eskiden iyi kötü ev alıp satmaya kalkıyorlardı, önce otomobile sonra da motora düştüler. =) Bu insanlar kalkıp hangi motorları alıp satmaya kalkacaktır, tabii ki Avrupalı'lara yöneliyorlar. Biraz da cebinde parası olan ama işin gittiği yeri çok güzel anlayan insanlar özellikle 2021'de saldırdılar alabildikleri en iyi motorlara.
Yani kısaca belli bir alıcı kitleisni analiz edersek Avrupalı motorların payı %10'dan %90'a çıktı dahi diyebiliriz. Bir örneği de benim abi Japon'dan İtalyan'a geçtim, bir kaç arkadaşım daha aynısını yaptı, hala planlayan da var. Ama genel resme baktığımız zaman 250cc üstü motosiklet satışları yerin dibini boylayacak.