Sanırım sıkıntıdan. Oyalanmak için olsa gerek.
Bir scooter almıştım birkaç ay önce, Honda Activa S, 2018 model, bir pideciden, yetkili servis bakımlı, 80.000km' de, kaportası parçalanmış, düzde gitmeyen, rampada çekmeyen, koruma demirleri dahi ezilip dağılmış hatta çürümüş... anlayacağınız haşat bir makineydi.
Hiç video çekmedim ama yetkili servis bakımlı bu makinenin (ki yetkili servise gidip servis kayıtlarını çıkarttım, ekran görüntülerini aldım. Yani gerçekten de yetkili servis bakımlı) bu kadar kötü durumda olmasını beklemiyordum. Uygun sayılabilecek bir rakkama almıştım. 15.500 TL kadar. Scooter da sevmem, bilmem neden aldım
Sonrasında elime fırsat geçince dedim şunu bir kurcalayayım. Kaportayı tamamen sökerek başladım. Neredeyse tüm kaporta kırık, gösterge ve far ayakları kırık, frenler tutmuyor, amortisörler boş yay gibi çalışıyor, ateşleme bobini boşta motor üzerinde kendi halinde duruyor,...
Buji tamamen iflas etmiş. Yetkili servis kayıtlarını incelediğimde ise motordaki çekiş şikayetlerine rağmen buji hariç herşeyi (gaz kelebek gövdesi dahil) değiştirildiğini gördüm. Bujiyi orjinali ile değiştirdim ve motorun çalışması toparlandı. Neyse ki hiçbir yağ kaçağı yoktu, onunla uğraşmam gerekmedi.
Çekiş sorununun varyatör mekanizması ile ilgili olduğu birçok şekilde kendisini belli ediyordu. Mekanizmayı açarken fark ettim ki kapak cıvatalarının yarısını koparmışlar, toplam 2 civata kapağı tutuyor (normalde kapakta 8-10 civata var). Hava filtre kutusu bağlantılarını kırmışlar. Civatalardan birisi kesinlikle sökülmüyor.
Sökülmeyen civatayı çürüterek çıkarıp yuvayı temizledim, kurtarılabilecek tüm civata yuvalarına işlem yaptım ve toplamda 7 tanesini kurtardım. Ön varyatör ağırlıkları şekil değiştirmişler, Bando marka kaliteli ürünlerle değiştirdim. Yine ön varyatör kayıcıları boşa düşüyordu, orjinalleri ile değiştirdim. Arka varyatör mekanizması sıkışıyordu, gidip onun için 36 lokma ve adaptörünü aldım, mekanizmayı söküp hafifça yağladım sorunu düzeldi. Arka debriyaj balatalarını ve volantını zımparalayıp temizledim.
Marş takılıyordu, marş kavramasını söküp incelediğimde yine bakımsızlıktan sıkıştığını farkettim. Balata spreyi ile güzelce temizleyip mekanizmayı yağladığımda çalışması mükemmele döndü. Garibime bu güne kadar hiç ilgi gösterilmemiş. O arada ayağı kırık arka hava filtre kutusunu söküp temizledim. Tel, epoksi yapıştırıcılar ve mastik kullanarak orjinali kadar sağlam olduğuna kanaat getirdiğimde dayanamayıp biraz daha sağlamlaştırarak yerine monte ettim. Hava filtresi almıştım ama değiştirmedim, ilginçtir ki onu değiştirmişler daha yeniydi. Varyatörleri de orjinal kayışı ile yenileyerek yerine takıp kapağı kapattım.
O anda fark ettim ki şanzıman havalandırma hortumu yok. Hortum yoksa şanzımana su girmiştir diyerek yağ tapalarını açtım ve şanzıman yağı haşat durumda, yağlıktan çıkmış balçıklaşmış. İçerisini yağ ve gaz yağı ile temizledim, boşalttım, tekrar yağ ile doldurup bir süre boşta çalışmasına izin verip tekrar boşalttım, uygun şanzıman yağı ile doldurup (100ml) kapattım. Yaklaşık 25cm kadar 10mm silikon hortum ile şanzıman havalandırma hortumu yapıp yerine taktım.
Lastikleri ANLAS Winter Grip2 ile değiştirdim, Motor yağını Motul 5100 10W-30 kullandım. Ardından ön amortisörlere giriştim, yağını IPONE 10W ile değiştirdim. Keşke videosunu çekseydim, halini görmenizi isterdim ama tahmin ediyorsunuzdur.
Sonrasında far tamirine giriştim. Far ve gösterge ayaklarını da tamir ettim. O esnada yakıt filtresi aklıma geldi, biraz kurcalayınca bu makinede bir depo içi yakıt filtresi olduğunu buldum. Orjinali 35 TL birşey ama tecrübesiz biri için sökmesi ve takması oldukça sıkıntı olabilecek bir parça. Yakıt deposu içinde, yakıt şamandırası ve pompasının altında bulunuyor ve bunlarla birlikte sökülüp takılması gerekiyor. Orjinal bir tane alıp değiştirdim. 16.000 km' de bir değiştirilmesi talimatı olan filtre hiç değiştirilmemiş. Hiç. Yetkili servis. Hiç... Onu da değiştirdim.
Ön fren hidroliğini değiştirip havasını aldım. Arka fren ayarını yaptım. Ön fren balatalarını değiştirdim, jantı boyadım. Daha öncesinde hatalı olarak iptal edilmiş kombine fren sistemindeki hatayı düzelttim. Ateşleme bobinini sabitledim, yakıt hattında ve motordaki eksik civataları tamamladım. Tüm makineyi giydirmeden önce güzelce basıçlı yıkama makinesi ve deterjanıyla yıkadım, kuruttum, oksit ve pas gördüğüm tüm yüzeyleri zımpara ile temizledim, iki kat astar ve iki kat boya üzerine vernik uygulayarak düzelttim. Yanlış anlaşılmasın, bunu şaseye yaptım, kaportaya değil.
Sonra gittim,
Komple kaporta seti aldım.
Boyalı tüm parçaları ve boyasız kullanılan plastiklerin yarısının yenisini aldım. Ayna takımı ve arka çanta demirlerinin yenilerini alıp tamamını sabırla ve kırmadan, düzgünce, yine bol miktardaki eksik vida ve segmanlarını tamamlayarak monte ettim. Furş bilyelerinde birşey olmaması beni sevindirdi. Parça fiyatı yüksek değilse de değişimi zahmetli olabiliyor.
En sonunda scooter istediğim duruma gelmişti. Kaporta montajı sonrası tekrar yıkadım, hafifçe parlattım, yağlamalarını yaptım. Ve bir ay kadar kullandım. Motosiklet kusursuz çalışıyordu. Çekişi ve gidişi, yol tutuşu mükemmele dönmüştü. Lakin ben yine de alışamıyordum.
Sonunda ilana koydum. 24500 TL' den 2018 model Activa S satılık.
https://i.hizliresim.com/e8dcus3.jpg
Malumunuz saçma sapan teklifler, istediğim rakkam altı inatlaşmalar derken bir arkadaşla anlaştık ve satışı gerçekleştirdik. Biraz nakit ve takas karşılığı satışı tamamladık. Hatta üzerine yeni hava filtresi, çanta demiri, eski iyi durumdaki arka lastiği ve arka çanta demirini de hediye olarak verdim.
Şimdi elimde bir Honda CBR 125R 2014 model var. Şimdiki problem; acaba bunu ne yapsam
https://i.hizliresim.com/f40acpi.jpg