1500kg araba , 87kg motosiklet
Reklamlar
-
Bugün burada bilimsel verilerle birazdan bahsedeceğim konuya açıklık getirilmesini istiyorum , eminim mantıklı bir sebebi vardır fakat bu konuda bilgim olmadığından soruyorum!
2017 model opel astra aracım mevcut , kantara soktuğumda 1547kg geliyor ve araç atmosferik ve 1600cc
uzun yolda ortalama hız 85kmh , 100km de 4.5 litre tüketimi var.
2014 model mondial 150cc motorum var , kantar ağırlığı 87kg , 100km de ortalama hız 85kmh yakıt tüketimi 3.2 litre.
Sorum şu biri 1547 kg 4 silindir bir araba ve 4.5 yakıyor, biri 87kg 3.2 litre yakıyor
Bu durum genel olarak her motorda aynıdır fakat bu duruma göre motorlar çok çok çok yakıyor anlamına gelmezmi.
Bu konuda bilgim olmadığından bu soruyu soruyorum, cevaplarınızı bekliyorum.
Reklamlar
-
Bilim kurulu toplantısı
Şöyle düşünsek, sizi yetişkin bir birey olduğunuz için 75 kg kabul edelim. Depoda da 10lt benzin olsun etti mi 85 kg. Yani motosikletin kilosuyla aynı neredeyse. Aracınız 1.547 kg... Aracınızın üstüne 1.547 kg kadar yük bindiğinde bunu yürütmek için çok zorlanacağı için zaman yakıtı artmaz mı?
Ek olarak devir bandı. Kullandığınız motosiklet yüksek devir bandında o hızlara ulaşırken, araç daha düşük çevirirken bahsettiğiniz sürate çıkacak. Yüksek devir = daha çok benzin.
-
Kocaeli İl Temsilcisi
1165 kg Peugeot 301 aracım var. 1.6 turbo dizel 92 hp. Yakıt ortalaması 4.5/5.5 litre.
220 kg Yamaha XJ6 Diversion F motorum var. 600 cc 4 silindir, 77 hp. Yakıt ortalaması 4.5/5 litre.
Enjeksiyonlu 125-250 cc motorlar haricinde diğer bütün büyük motorlar, arabalara göre fazla yakıyorlar.
-
bu sanırım biraz devirle alakalı bir araba ortalama 2000-2500 devirde gider.
motosiklet ise normal sürüşte yaklaşık 5500-6000 çevirir.bunun nedeni arabanın 2000 devirde ürettiği torku motosiklet motoru küçük olduğu için 5500 devirde üretebilir.
bide arabayı 6000 devirde sürdüğünü düşünsene araba 100km'de 20 litre yakar herhalde.
-
Aracın ağırlığı, ivmelenirken harcanan gücü/benzini etkiler.
Sabit hızda harcadığı güç, yuvarlanma ve rüzgar dirençlerini yenmek içindir.
50 kiloluk 50cc motosiklete yelken takarsanız 10 litre yakarken, 5 tonluk kamyon yokuş aşağı 1 litre yakabilir.
-
günümüzde arabalar motorlara ağır fark attılar tüketim konusunda.daha güçlü daha ağır arabalar baya baya ekonomik diyebilirz.ama motorlar da performanslı kullanımda bu sefer arabalara ağır fark atıyorlar.150 200hplik bir arabada bassan 12 13 litre yakar daha da yaktırabilirsin.mt07 mt09 aban aban 6,8 litre falan olur hemde daha hızlı gidersin.
tabi amaç tüketim olunca 125cc serisi dışında artık iddalı motor yok.tabi fark sadece ağırlık olmuyor en başta çevirdiği devir.4000 5000 devirlerde 110 civarı yapan motosiklet 2000 devir civarında da otomobille biraz zor oluyor kıyaslaması.ayrıca daha da önemlisi rüzgar direnci motosikletlerde aşırı düşük.oda büyük bir fark yaratıyor otomobil gibi yarıp geçemiyor rüzgarı.o kadar güç,tork,düşük ağırlık,yüksek devir rüzgar sürtünmesine kurban gidiyor
-
Sorun motosikletin aerodinamik olarak gösterdiği direncin binek bir otodan en az 2, hatta cımmuter tarzı motorlarda katmer katmer fazla olmasından kaynaklanıyor.
Motosiklette 100km/s hızla gittiğimizde, gücün neredeyse %80 ini rüzgar direncini kırmak için harcıyoruz.
Genel olarak bakarsak, motosikletler başlıktaki bilgiler ışığında verimsiz aletler...
Linkte güzel bilgiler aktarılmış.
https://canadamotoguide.com/2016/05/...-aerodynamics/
-
Motosikletler yine iyi bile yakıyor. El kadar motordan 60-70-80 beygirler çıkıyor ve yakıt tüketimleri 5-6 litre civarlarında oluyor. 125-250cc motorlar yüksek cc motorlar kadar yakıyor. Karşılaştırma olarak çok doğru değil. Hacim arttıkça yakıt tüketimi düşüyor. MT-09 Sakin kullanımda 4.5 litre, sıkıştırırsam 6.5-7 litre yakıyor. Astrayı sıkıştırsan muhtemelen 10 litre yakar.
-
bi de çevirilen devri karşılaştırırsak iyi olur tabi...
-
ufoz adlı üyeden alıntı
Sorun motosikletin aerodinamik olarak gösterdiği direncin binek bir otodan en az 2, hatta cımmuter tarzı motorlarda katmer katmer fazla olmasından kaynaklanıyor.
Motosiklette 100km/s hızla gittiğimizde, gücün neredeyse %80 ini rüzgar direncini kırmak için harcıyoruz.
Genel olarak bakarsak, motosikletler başlıktaki bilgiler ışığında verimsiz aletler...
Linkte güzel bilgiler aktarılmış.
https://canadamotoguide.com/2016/05/...-aerodynamics/
Doğru cevap bu, daha doğrusu majör sebep bu.
-
Beygir/Ağırlık ile doğru orantılı olarak yakıt tüketimi gerçekleşir. Konu kilit.
-
150 cc kuba motorsiklet kullanıyorum bende normalde 2-2.5 lt/100km yakarken son 2 haftadır 3.5 lt/100 kmden aşşağı yakmaz oldu sibop ayarı karbüratör ayarı ve yağ değişimi yaptım dün deposu boş şu anda pazartesi fulleyip 100 km yol yapıp geri fulleyip deneyeceğim.
-
Dikkat ettiyseniz beygir fakiri arabalarınız düşük cc motorlarla aynı yakar. Ondan hariç yüksek ccli ve beygirli motorlar ise, 15 litre kadar yakabilmektedir, aynı spor araçlar gibi.
-
1.6 atmosferik benzin motoru ortalamada 4,5 lt den çok daha fazla yakar , otomobil verisi için sürekli düz yol ve sabit hızda yakalayabileceğin en düşük tüketimi yazmışsın , 150 lik motosikletin için ise max tüketimi yazmışsın..ayrıca ikisi arasında teknoloji uçurumu var..bendeki 150 cc Piaggio 4 valfli , enjeksiyonlu yeni nesil bir sukuter ve Istanbul Bodrum arası sakin 1,8 lt tüketti , Istanbul trafiğinde kışın max 2,4 gördüm yazın 2 litreye düşmüştü..
-
Teknoloji, aerodinami, benzin/dizel, tork vs
Çok değişkenli bir denklem.
Amaçlınız ne ise ona uygun taşıt kullanabilirsiniz.
Yüksek hız için yüksek Cc motosiklet.
Düşük hızda Düşük tüketim için yeni teknoloji düşük cc motosiklet.
Orta hızlar düşük tüketim için otomobil ya da motosiklet tercihler sizin zevkinize kalmış.
-
Bence çok alakasız görüşler olmuş ben olabilecek en kısa şekilde açıklamaya çalışacağım
İçten yanmalı motorların çalışma prensibi yani 4 strok, 1862 yılında Fransız Alphonse Beau de ROCHAS tarafından tanımlanarak patentlendi, patentinde motorun çalışma prensibini ve daha yüksek performans alınabilmesi için 4 madde tanımladı, bu maddeler günümüzde de çok değişmedi. Bunlar;
1- Silindirin yüzey/hacim oranı mümkün olduğu kadar küçük olmalı
2- Genişleme prosesi mümkün olduğu kadar şiddetli olmalı
3- Mümkün olduğu kadar tam genişleme sağlanmalı
4- Genişleme öncesi mümkün olan en yüksek basınç sağlanmalı
1. madde yüzey/hacim oranı küçük olduğunda yanma sonrası ısı kaybı minumum olacağı için maksimum performans almayı tanımlamakta, bu motosiklette küçük bir motorla nasıl performans alırsın, bir nedeni
2. madde sıkıştırma sonu silindir içi basıncı temsil etmekte, max basınç yanma sonu max iş demek, yanma sonu silindir içerisinden alacağın iş W=P.V diyelim kısaca, P basınç - birimi N/m^2, V silindir için hacmin m^3 çarparsan çok kullanılan Nm yani tork dediğimiz sonucu bulacaksın. Doğal olarak biri 1600cc biri 125 cc aradaki hacmin ne kadar farklı olduğunu ve ikisinden ne kadar farklı iş alacağını kısaca özetliyor. Üstelik bir motosiklet motoru küçük bir yapısal tasarıma sahip olduğu için mukavemet probleminden dolayı daha düşük basınçta çalışma zorunluluğundan bahsetmiyorum
3. madde genişleme stroğundan bahsediyor, mantık olarak daha uzun genişleme stroğu yaratılan enerjinin daha verimli kullanmanız anlamına geliyor, fakat motosiklet motoru stok mesafesi oldukça kısa bildiğiniz gibi.
4. maddeyi 2. maddede açıkladığımı düşünüyorum
Üstelik motosiklet motorları yüksek devir çevirdikleri için açılma avansı, ateşleme avansı, kapanma avansı gibi bir ton belası var, aynı araçlarda yüksek devirde gitmeye kalktınığızda yakıt değerlerinizin sapıtması gibi
linkteki dirençle ilgili yazıyı okudum ama yani ne bilim arkadaşlar bir moto gp, f1 izlemediniz mi hiç, motosikletle uçak geçen arkadaşlar var, rüzgarlı havada ellerinizi şöyle bir açın bakalım hava direncinden nasıl etkileniyorsunuz. Motosiklette yaratılan enerjinin %80 hava direncine gitseydi o direnci de hisseden direk siz olduğunuz için öyle elleriniz gevşek gevşek gidonda takılamazdınız. Hava direnicinin birinci parametresi yüzey alanıdır, bu yüzden arabada oluşan dirençlerle motosiklet kıyaslanamaz bile.
-
Aerodinami ve diger sayilan gecerli sebepler yaninda:
Motosikletler kotu degil, arabalar cok iyi. Araba motorlari yillardir cok daha iyi calisilmis, ARGE harcanmis, olgunlasmis urunler. Musteri kitlesi daha buyuk. Yakit sarfiyati bir cok insan icin onemli bir kriter. Motosikletlerde ise asil amac cogunlukla zevk ve performans. Ekonomik ulasim maksatli motosikletlerde ise, daha verimli bir motorun ARGE ve uretim masraflari, muhtemelen elde edilecek yakit tasarrufunu amorti etmeyecek seviyede.
-
Ufak hacimli motosikletleri a-b sınıfı arabalar ile kıyaslamanın doğru olduğunu düşünüyorum sebebi ise hemen hemen aynı sürede hızlanmaları. Birazda güç/ağırlık oranı ile kıyaslarsak daha doğru olur, misal bir yarış motorunu güç/ağırlık oranı 1.4 ü (Ducati v4r) bulmakta hatta geçmekte. Spor otomobili ele alıcak olursak onun oranı 1.1 (Koenigseg jesko) yüksek beygirli araba en yüksek performansda kullanılmaya başlansa en az 20 litreler görülecek, motosikketde ise taş çatlasa 10-12 litreler görülecek yüksek performans da motosikletler her konuda daha avantajlı ama düşük performansta şehir içi kullanımda arabalar daha avantajlı.
-
Bu tip karşılaştırmalarda elma ile armudu karşılaştırmamak için öncelikle şu noktalara dikkat etmek gerekiyor :
- Dizel motor ile benzinli motor hiçbir koşulda tüketim olarak karşılaştırılamazlar çünkü termodinamik çevrim olarak alakaları yoktur.
- Karşılaştırılacak olan araçlar aynı motor teknolojisine sahip olmalıdırlar. Bu örnekteki gibi enjeksiyonlu bir otomobilin tüketimi ile karbüratörlü bir Çin malı motosikletin tüketimi karşılaştırılamaz. Motor verimleri çok farklıdır. Bu arada örnekteki araba da atmosferik olduğuna göre benzinli sanırım
- İşin içerisinde hızlanma varsa ayrı, yoksa ayrı düşünmek gerekir
- BG/Kg oranını birbirine tamamen benzemeyen araçlar için hiçbir şey ifade etmez. Örneğin belirli kurallar içerisinde (şu kadar ağırlık, turbo yok, şu kadar hacim, silindir vs) üretilmek zorunda olan F1 araçları veya MotoGP motosikletleri için anlamlıdır fakat farklı markaların farklı araçları için anlamsızdır.
Şimdi 85 km'saat hızda giden bir arabanın o anda ürettiği güç nedir ona bakmak lazım. Araba o esnada sanırım 2000 devirde falan gidiyor olsa gerek. 2000 devirde iken o araç kaç BG üretir, motosiklet o hızda giderken kaç BG üretir ? Üretilen güçleri birbirine oranladığınızda yakıt tüketimi oranına yakın bir değer çıkıyorsa sorun yoktur. Bu örnekteki araba yeni teknoloji olduğundan araba lehine sonuç çıkması normaldir.
Bir aracın motorunun ürettiği gücün çok büyük kısmı, belki %90'ı hava direncine, kalanı ise tekerlek sürtünmesine gider. Hızlanma ve yokuş da varsa buralara da harcanır. O çok önemli olarak görülen ağırlık etkisi hızlanma ve yokuş durumu yoksa o kadar da büyük bir etki değildir. Bir insanın tek başına bir otomobili veya 250 kg'lık bir motosikleti itmesini düşünürseniz zorlanma olarak çok da bir fark olmadığını görürsünüz. Harekete geçtikten sonra ikisini de itebilirsiniz. Demek ki tekerlek sürtünmesi o kadar da önemli değildir.
Sonuç olarak bu işlerde fizik kuralları son sözü söyler. Bir zamanlar MT-07 motorum vardı ve yanlış hatırlamıyorsam 6. viteste yaklaşık 90 - 100 km civarı hızda sabit giderken anlık yakıt tüketimi 2.5 litre/100 km olarak gözüküyordu. Kaç cc olursa olsun bunu dünyada sağlayabilecek benzinli atfosferik bir otomobil bulamazsınız. Diğer bir açıdan bakarsam da normal bir benzinli otomobil kadar benzin yakan bir motosikletin (8 litre/100km) hızlanma ve son sürat perfomansını verebilecek benzinli bir otomobil (Ferrari, Porche vs) 100 km'de en az 15 - 20 litre yakacaktır.
Son söz olarak da benzinli ile dizel motorun yakıt tüketimlerinin karşılaştırılamayacağını bir kez daha hatırlatarak bitireyim.
-
Seko adlı üyeden alıntı
Bir zamanlar MT-07 motorum vardı ve yanlış hatırlamıyorsam 6. viteste yaklaşık 90 - 100 km civarı hızda sabit giderken anlık yakıt tüketimi 2.5 litre/100 km olarak gözüküyordu. Kaç cc olursa olsun bunu dünyada sağlayabilecek benzinli atfosferik bir otomobil bulamazsınız.
VW XL1. 1 litre/100 km.
Ama dizel. Ama benzinli motor kullansalardı da eminim 2.5 litre/100 km'yi tuttururlardı. Teknoloji.
Motosiklet çok biçimsiz bir şey, aerodinamisi rezalet. Araba çok daha iyi ama onun da rüzgara çarpan yüzey alanı çok daha büyük.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)