Araçların ikinci el fiyatları niye çok yüksek?
Reklamlar
-
@Thracian'ın, 2015 Yamaha fiyatları başlığı altındaki mesajından hareketle böyle bir başlık açtım:
Thracian adlı üyeden alıntı
0 km fiyatları enflasyon ülkeyi yönetemeyen beceriksiz insanlar yüzünden bu kadar arttı.Peki 2.el fiyatları neden böyle.Genelde ben bunu belirttiğimde herkes bana kızıyor 0 km fiyatı arttı 2. el fiyatları da tabii artacak diye.Tamam artacak da bu kadar artmaz.
Bakın gidin araştırın dünyanın hiç bir yerinden motorlu taşıtların 2.eli bu kadar değerlenmez 0 km sine yakın gitmez.Hele hele 5 yaşında canı çıkmış alet 0 km sinin yarı fiyatına hatta daha az fiyata gider.
Hadi 5 yaşında motosikleti bırakalım sadece 1 yaşında bir motosikletin Amerika'daki 0 km ve 2. el fiyatlarını inceleyelim.;
TRACER 900 GT 2019 model 0 km satış fiyatı $12,999
TRACER 900 GT 2020 model 0 km satış fiyatı $14,899 (Yeni Kasa)
2019 model Tracer 900 GT kullanılmış 2.el fiyatlar ise $8500-$9500 arası.
Yani motosikleti bayiiden çıkardınız poponuz seleye deydi bir yıl kullandınız değeri fiyatı ortalama %30 kayıp oldu.Bakın özellikle geçen yıldan elde kalan 0 km 2019 model ile fiyat kıyaslaması yaptım.2020 model ile yapsam değer kaybı çok daha fazla olacak.
Şimdi gidin malum siteye 2019 model Tracer 900 GT ile 0 km fiyatlarını karşılaştırın.Daha bakmadan söyleyebilirim 1 yaşındaki bazı ilanların fiyatı 0 km den fazladır.
Dediğim gibi 0 km fiyatlarını başımızdaki bu yeteneksizler.2.el fiyatları da biz aç gözlü,her yerden parayı kırmaya çalışan halk bu hale getirdi.Gerçi halk ne ise yönetimde odur.Kimse kızmasın darılmasın ama kendi yaşadığımız ülkeyi kendimiz cehenneme çevirdik.Bu adamları da halk seçti,2.eldeki gereksiz yüksek fiyatları da halk belirliyor,hurdalara 0 km parasını da halk istiyor.
Gerçekten de Amerika'da ikinci el araç fiyatları çok daha düşük... Hatta meşhur laftır, sıfır arabayı galerinin kapısından dışarı sürdüğün an $5000 kaybedersin denir Peki eden böyle? İnsanlar aç gözlü olduğu için mi böyle?
Aklıma gelen sebepler:
1. Garanti. Arabayı uzun süre sorunsuz kullanma garantisi.
2. Risk. Geçmişi belli olmayan bir aracı uzun süre sorunsuz kullanma riskiniz daha fazla.
3. İşçiliğin pahalı olması. Bu da garanti ve sorunsuzluğu değerli kılıyor. Geçmişi olan ve sıfır araç arasındaki fiyat farkı artıyor. Çünkü "sanayi'de 50 liraya yaptırma" söz konusu değil.
O yüzden de özellikle lüks araçların ikinci elleri çok düşüktür... Mesela 7 serisi BMW'ler, Maserati Quattroporte gibi araçlar, orijinal fiyatlarının dörtte birine kadar iner 5-6 yıl kullanıldıktan sonra...
Ancak bu sebepler bile Türkiye'deki aşırı yüksek ikinci el fiyatları açıklamaya yetmiyor sanki...
Aklıma gelen bir başka sebep te Amerika'da arabanın Türkiye'deki kadar popüler, daha doğrusu revaçta olmaması. Evet, çok daha yaygın. Ancak araba, insanların arzuladığı, özendiği, hakkında konuştuğu, sık sık değiştirdiği, model yenildiği bir şey değil... Bir miktar araba meraklısı var. Ancak genel olarak iş görmesi için edinilen bir şey.
Sanırım asıl bu yönü kıymete bindiriyor arabayı Türkiye'de: Talep.
Belki de bir statü göstergesi.
Ancak sebep hiç bir zaman "aç gözlülük" değil bence. Tekel olmadığı müddetçe, özellikle de serbest piyasada, böyle bir sebep makul değil.
Reklamlar
-
Alim gücü ile doğru orantılı, enflasyon Amerika veya Avrupadaki gibi olsa, kanunlar aynı şekilde işlese burada da düşer fiyatlar. (Sigorta vs). Araba burada yatırım aracı görülüyor. Birde şu ara araç yok pandemi yüzünden. Mal kıtlığı var.
-
Bizde ev, araba, telefon araçtan ziyade yatırım olarak görülüyor.
Enflasyon yüksek ve bu metalar büyük oranda ithal/dövize bağlı. Dolayısıyla fiyatı TL bazında sürekli artıyor. Bunun yanında hükümet de sürekli vergi bindiriyor.
Bizim millet de "yatırım"ı değerleniyor sanıyor ve alırken düşünceleri "kullanmak" yerine "1'e alır, 2 sene biner, 3'e satarım" oluyor.
-
-
Olay cok basit;
Ecnebi sifirini alirken zorlanmiyor,zaten iki maasiyla(mesela) orta hallli bir motor alabiliyor.Sen simdi bu adami kandirip ikinci el motorunu satman icin cazip bir teklif sunman lazim.
Burda durum nasil ?
Sifiri 100.000 tl olan motorun ikinci eli 80.000 se aradaki 20.000 tl fark hic fena degil.
Oran olarak belki az dusmus gibi gorunebilir fakat alacak kisinin 3-4 hatta 5 maasi kadar olabilir bu 20.000 tl.
yaaa iste boyle,o yuzden ikinci eller bizde oransal olarak yurtdisi kadar dusmez.
Not:olayin statu ile,yatirimla falan zerre ilgisi yok.
-
2. eldeki bu fahiş fiyatlara rağmen, peynir ekmek gibi satılıyor.
-
Hırbonen adlı üyeden alıntı
Olay cok basit;
Ecnebi sifirini alirken zorlanmiyor,zaten iki maasiyla(mesela) orta hallli bir motor alabiliyor.Sen simdi bu adami kandirip ikinci el motorunu satman icin cazip bir teklif sunman lazim.
Burda durum nasil ?
Sifiri 100.000 tl olan motorun ikinci eli 80.000 se aradaki 20.000 tl fark hic fena degil.
Oran olarak belki az dusmus gibi gorunebilir fakat alacak kisinin 3-4 hatta 5 maasi kadar olabilir bu 20.000 tl.
yaaa iste boyle,o yuzden ikinci eller bizde oransal olarak yurtdisi kadar dusmez.
Not:olayin statu ile,yatirimla falan zerre ilgisi yok.
Alacağı motorun fiyatında uygulanacak yüzde yirmi indirim, alıcının 3,4 hatta 5 maaşına denk geliyorsa, sebep alım gücü değil, insanların şiddetli araç edinme isteğidir.
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Alacağı motorun fiyatında uygulanacak yüzde yirmi indirim, alıcının 3,4 hatta 5 maaşına denk geliyorsa, sebep alım gücü değil, insanların şiddetli araç edinme isteğidir.
Şiddetli araç edinme isteğini körükleyen yegane sebep, sizin de bildiğiniz gibi corona oldu hocam.
Virüs belası olmasaydı 2. el ürünler bu kadar değerli olmayacaktı.
Bir şeyin sıfırı olmayınca 2. el değeri artıyor maalesef.
Tabi ki 2. el ürünlerdeki fiyat artışının tek sebebi bu virüs demiyorum.
Zaten süregelen balon bir piyasa vardı, virüs bunun tetikleyicisi oldu.
-
hasmet adlı üyeden alıntı
Alacağı motorun fiyatında uygulanacak yüzde yirmi indirim, alıcının 3,4 hatta 5 maaşına denk geliyorsa, sebep alım gücü değil, insanların şiddetli araç edinme isteğidir.
Ben demek istedigimi cok acik birsekilde yazdigimi dusunuyorum.
1992 model curumus Tofas kartal in piyasasi 4000 dolarsa sen gelip bunu siddetli arac edinme istegine baglayamazsin.
Abd de yazilim muhendisi:ayda 1000 usd biriktirek 1 yilda sifir Africa Twin aliyor.
Turkiyede yazilim muhendisi ayda kenara 4000 tl koysa nerdeyse 3 yil boyunca para biriktirmek zorunda.
Abd de deki yazilim muhendisi ikinci el coook uygun olmadiktan sonra neden ikinci el alsin ?
Sen mesela 2000 dolar kar edeceksin diye 4 yillik motor neden alasin ?
İste yurtdisinda bu rahatlik olunca ikinci el de haliyle daha da ucuzluyor.
Bizdeki gariban yazilim muh ise 2016 model africa twini 80.000 tl ye aliyor.
Thracian ise bu ise kiziyor,lanet olsuun, o motor 50.000 tl olmaliydi diyor(mesela)
Halbuki adam 2016 africa yi alarak tam 54.000 tl cebinde kaliyor.Turkiye sartlarinda cok iyi para,aldigi maas ne ki ?
Zaten bu goygoy neden hala yapiliyor onu da anlamis degilim.
Serbest piyasa,ulkeye sifir motor da giriyor,ambargo yok..İsine gelmeyen sifir alir..
-
Hırbonen adlı üyeden alıntı
Bizdeki gariban yazilim muh ise 2016 model africa twini 80.000 tl ye aliyor.
Thracian ise bu ise kiziyor,lanet olsuun, o motor 50.000 tl olmaliydi diyor(mesela)
Halbuki adam 2016 africa yi alarak tam 54.000 tl cebinde kaliyor.
Zaten bu goygoy neden hala yapiliyor onu da anlamis degilim.
Serbest piyasa,ulkeye sifir motor da giriyor,ambargo yok..İsine gelmeyen sifir alir..
80/(80+54) aşağı yukarı %60 ediyor. Eğer dört yaşında güvenilir bir motosiklet sıfır fiyatının %60'ına satılıyorsa çok ta anormal bir durum yok bence. Ancak genelin yazdığı bu yönde değil.
İstenen motosikletin sıfırının rahatlıkla bulunabildiği de insanların hem fikir olduğu bir durum değil sanki...
-
Motosiklet Eğitmeni
paranı ve o mevcut tasarruf miktarını korumanın tek yolu yatırımdır.
enflasyonist ortamda ise bunu yapmanın bir çok yolu vardır.
Fakat farklı yatırım olanaklarını bilmiyorsan herkesin bildiği şeylere yatırım yaparsın.
Bunlardan ilki dövizdir.
Diğeri ise gayrimenkuldür.
Araç bunlardan sonra gelir.
Yani araç bir yatırımdır.
Fakat akıllı bir yatırım değildir.
Çünkü işletme giderleri vardır.
Fakat aynı zamanda işlevsel olduğu için halk bu gideri umursamaz.
Çünkü işe ya da okula giderken ya da pikniğe, her zaman bir araca ihtiyaç duyar ve aracın işletme giderlerini kullandığı diğer ulaşım vasıtalarına sayar.
Aradaki farkı da istediği zaman elinde olma lüksüne sayar.
Burada gözden kaçan şu;
enflasyonist ortam diye söze girince ve konu ikinci el olunca mevzu ikinci el piyasası sorunmuş gibi algılanıyor ama birinci elde de sıkıntı var.
Yani artan fiyatlar sadece ikinci elde değil.
Sıfır fiyatları da sürekli artıyor.
Basitçe anlatmak gerekirse;
bundan beş yıl önce sıfırı 50bin lira olan bir motosikletin bugün sıfır fiyatı yine 50bin ya da 51bin lira olsaydı ikinci el fiyatının 100bin lira olma ihtimali varmıydı sizce?
Yani meseleye fiyat açısından bakmak eksik bir bakış açısı doğuruyor.
Şimdi şu soru aklınıza gelebilir?
Başka ülkelerde sıfır araç fiyatlarında artış olmuyor mu?
Tabiki oluyor ama bu ancak model değişikliklerinde ve yeni modele bir şeyler eklendi ise oluyor.
Ama Türkiye'de yeni model ek fiyat yüklerken enflasyon artı bir ek fiyat daha yüklüyor.
Yeni model fiyatı artınca ikinci ellerin artması tabiki kaçınılmaz.
Küçük hırsız el feneri, büyük hırsız deniz feneri kullanır.
Ancak her ikisininde çalışması için ampul gerekir.(Cosinus)
-
Abi tek bir kelimen sorunun cevabi olmus: TALEP.
Talebin oldugu yerde arz her zaman olusur. O araci, o motoru o fiyata hangi gerizekali alir derken bir bakmissin o fiyata gordugun ilanlar yayindan kalkmis ya da satilmis.
Bizim insanimiz 80lerden sonra korkunc bir tuketim sarmalina sokuldu ve o davranis bir kas gibi bizde. O kas eriyene kadar surekli devrede. Krediyle, bir sey satarak da olsa, son para da olsa aliyor millet. Forumlarda ve roportajlarda lanet yagdirmaktan baska hic bir fonksiyonu yok bizim insanimizin.
-
şimdi 6 bin tl ye sıfır xmax satılsa gidip 4-5 bin tl ye 20 bin km 2.el xmax alır mısınız? niye milletin götü boklu motorunu alasın ki?
avrupada amerikada durum bu. adam 25bin euro/dolara sıfır golf alabiliyorken neden 100bin kmde golfe 20 bin euro/dolar ödesin? eğer onlarda da golf 300 bin dolar olsaydı o zaman ikinci el araç değerli olurdu. r25 50 bin dolar olsaydı 40 bin dolara 5*10 bin kmde, 30 bin dolara 20 bin kmde r25 ararlardı.
Aşırı hız ve dikkatsizlik motorcunun en büyük düşmanıdır.
-
Cok basit; güvensizlik + cakallık.
Cakallık kısmını anlatmayacagım hepimiz biliyoruz.
Güvensizlik kısmı ise şöyle. Mesela 2020 başında elinizde ns200 vardı, sıfı 16 bin ikinci el piyasası 10bin TL idi. Siz bunu satıp mt25 almak istiyorsunuz, ikinci el piyasası 18 bin tl.
Mart ayı oldu; elinizdeki motorun sıfırı 24 bin tl oldu, mt25 ikincxi el ise 25 bin TL. ve fiyatlar yükseliyor.
Simdi siz motor değiştirmek istiyorsanız elinizdeki motoru 10binden satmaya devam mı edersiniz? Hayır. Fiyatı 19 bin'e cıkartıp bulabildiğiniz kadar nakit bulmaya calısırsınız. Zaten "bunu bu fiyata satamazsam mt25 alamam" diye düşündüğümüz için "satamazsam da binerim ilanı dursun" olarak düşünüyoruz.
Hele ki mt25 ikinci elleri 35 binlere cıktıgı ve ns200 ün sıfırının 27 bin tl oldugu kasım ayını da düşünür isek; insanlar yüksekten satmaya mecbur.
-
Tefoo adlı üyeden alıntı
şimdi 6 bin tl ye sıfır xmax satılsa gidip 4-5 bin tl ye 20 bin km 2.el xmax alır mısınız? niye milletin götü boklu motorunu alasın ki?
avrupada amerikada durum bu. adam 25bin euro/dolara sıfır golf alabiliyorken neden 100bin kmde golfe 20 bin euro/dolar ödesin? eğer onlarda da golf 300 bin dolar olsaydı o zaman ikinci el araç değerli olurdu. r25 50 bin dolar olsaydı 40 bin dolara 5*10 bin kmde, 30 bin dolara 20 bin kmde r25 ararlardı.
Kesinlikle durum bu.Yok millet cakalmis,yok yatirim araciymis falan ilgisi yok.
İkinci ele olan talep, fiyatin yuksek kalmasini sagliyor.
Peki neden talep var ? Cunku sifiri ile ikinci el arasinda olan fiyat farki anlamli.Anlamli olmasa sifir alinir.
Haa eger sifiri bulunmuyor o yuzden pahali diyorsaniz zaten olmasi gereken oluyor demektir.
Dunyanin en ahlakli insanlarin yasadigi yerde de o aracin fiyati artar.Sasirip kizmaya hic gerek yok.
---------- Mesajlar birleştirildi - 08:23 ---------- bir önceki mesaj zamanı 08:09 ----------
Sunu da eklemek istiyorum;
Yurtdisinda adam 1 sene kullandigi mali yuzde 30 asagi satmasi ona hic koymaz,o mali alirken 45 ay para biriktirmek zorunda kalmiyor cunku.
Peki sen ?
1 yil motorunu kullandiktan sonra 45 ay para bikiriktirerek aldigin bu motor yurtdisinda oldugu gibi yuzde 30 deger kaybetse ne olur ?
1.5 yil boyunca biriktirtigin tum para 1 yilda gitti.Adil mi bu ?
İste yine ayni yere geldik,kimse avrupa abd de oldugu gibi ikinci el de ayni oranda dusus olmuyor diye insanlari cakallikla,serefsizlikle suclamasin.
Herseyi zor aliyoroz arkadaslar,zor elde edilen seyler de degerli olur.
-
En önemli konuya kimse değinmemiş sanırım.
Çevremdeki herkes galerici (!). Bi yandan ikinci el araç işi yapıyor. Adam arabayı25e alıyor. "Hanemize hayırlı olsun" diye facebooka atıyor. Bi hafta bile olmadan bazen. "İyi mal kapıda durmaz xxx e hayırlı olsun " yazarak yine facebooka atıyor. 30a satmış.
Bu şekilde yapan o kadar çok kişi var ki. Herkes aldığı aracın üstüne kar koyup satmaya çalışıyor. Aynı durum arsa tarla içinde geçerli ve Aksaray'da fiyatlar uçmuş durumda.
Bazı marka modeller özellikle. Hiç bi vasfı yok ama tutuluyor diye çok yüksek fiyatları.
Mart ayında araba aldım. Tofaşa fiata gücüm yetmedi. Gittim volvo aldım full olanından.
-
İlk defa forumda bir konu mantıklı ve farklı yaklaşımlarla ele alınmış. Kimse birbirine sataşmamış. Tebrik eder devamını dilerim.
-
Burada yazılanlarım çoğuna katılmak ile birlikte bir kaç ekleme yapayım.
-Geçen yıllarda firmalar satışları düştüğü için bu yıla ya çok az stok ile girdiler yada sipariş üzerine ithal etmek üzere stoksuz girdiler.Üstüne da pandemi patlak verince arz iyicene düştü 0 km araç bulmak zorlaştı.
-Yukarıda bir arkadaş pandemiden dolayı insanlar kişisel araçlara yöneldi yazmış.Tamamen doğru.Ayrıca pandemiden dolayı müstakil ev ve müstakil ev yapılacak arsalarda da talep patlaması oldu.
-Bayiiler artık sürümden kazanamadıkları için birim üründen yüksek kara yönelmeye başladı.Yalnız bayiilerin liste fiyatından yüksek satması yasak.O yüzden bir çok bayii el altından liste fiyatının üstünde galerilere ve al-satçılara satış yaptı.Bunlarda malum ondan da yüksek fiyatlara araçları satışa koydu.
-Yukarıda bahsettiğim galeriler ve al-satçılar araç azlığını fırsat bilerek toplu olarak araç alımları yaptılar bu araçları belli bir süre ellerinde bekletip stokçuluk yaptılar,bayiilerde araç kalmadığı an araçları satışa koydular ve bir tür karaborsa oluşturdular.Normalde bu yasadışı bir durumdur.Devlet,devlet olsa çoktan bunlara müdahele ederdi.
-Araç fiyatlarının döviz ve altından fazla arttığını gören ve elinde nakit parası olan bazı vatandaşlar sırf yatırım amaçlı araç almaya başladı.Bu da gereksiz bir talep oluşturdu.Fiyatları daha fazla arttırdı.
-En önemli bir faktör ise halkımız bilinçli tüketici değil.Yukarıda Hırbonen yazmış 0km si 100.000 olan aracı elinde parası olmadığı için insanlar 2.elini 80.000 e alıyor.2.el araçların fiyatlarının dünya çapında düşük olmasının bazı sebepleri var.Türkiye'de ancak 5 yaşında araç anca %20 civarı değer kaybeder.80.000 tl ye alacağınız bu araç lastik,akü,bakım,çeşitli sorunlar,arızalar derken size 90.000 TL ye gelir.Bizim vatandaşımız 2.el aracı alıp hiç harcamaya yapmayacağını zannediyor ondan sonra tamirciden çıkamıyor.Dolayısı ile yüksek fiyatlı 2.el araç almak hiç karlı ve mantıklı bir iş değil.Şimdi diyeceksiniz ama bakımları yapılmıştır.Bizim halkımız nasıl olsa satacağım boş yere para harcamayım diye kritik bakımlarını bile yaptırmaz,lastiklerini değiştirmez hatta depodaki bütün benzini harcar öyle satar.Küçük hesaplar peşinde koşan insanların satacakları araca bakım yaptırmalarını beklemeyin.
-Bir de bazı tipler var fiyatlar yüksek,aracı ederinin çok üstünde belki bir salağa kakalarım diye çok yüksek fiyattan ilana koyuyorlar.Malum siteye bakın Nisan,Mayıs aylarından hatta geçen yıllardan ilanlar duruyor.Aracı gerçekten satmaya niyeti olan 2-3 hafta içinde satar,satamıyorsa fiyatını düşürür bir şekilde satar.Aylarca,yıllarca ilanda duran araç sahiplerinin bilin ki araçlarını satmaya niyeti yok milleti düdükleme peşinde.
-Biraz yukarıdaki maddeye benzeyecek gerçi bu.Bir de bizim milletimiz belli konularda saplantılı.Gereksiz yüksek piyasaya bakar aracının gerçek değerinin o olduğunu zanneder.Belli bir fiyata kafayı takar o fiyat altına satmaz."Bu fiyata satacağıma yakarım a.q arabasını motorunu" moduna girer.Bu şekilde yüksek fiyat çeker ve aylarca satamaz.Normalde dünya çapında insanlar satış yapacakları aracı bir an önce satıp eline nakit parayı alıp hemen yeni araç bakmaya başlarlar.Galerici bile olsa aracı bir önce küçük karla da olsa satıp parayı döndüreyim yeni araçlara yatırım yapayım diye bakar.Ama bunlar ülkemiz için geçerli değil.
-
Hırbonen adlı üyeden alıntı
Yurtdisinda adam 1 sene kullandigi mali yuzde 30 asagi satmasi ona hic koymaz,o mali alirken 45 ay para biriktirmek zorunda kalmiyor cunku.
Az çok bu durumda olan biri olarak öyle olmadığını söyleyebilirim.
Bankada on katı hazır beklese bile haybeye $5000 kaybetmek bal gibi de koyuyor. Durumunuz iyi olsa bile hesabınızı bilmek zorundasınız. Sonuçta insanların çoğunluğu kendi kazandığı parayı harcıyor, ve birikimi sınırsız değil.
Burada bir insan sıfır araç aldığında en az beş-on sene kullanmak için alır. Çünkü bilir ki öncesinde satmak istese ciddi zarar eder. Onun için de 1-2 yıl kullanmak için kimse araç almaz, lease eder.
-
Thracian adlı üyeden alıntı
Türkiye'de ancak 5 yaşında araç anca %20 civarı değer kaybeder.
Mt9 : 2017 model,hatasiz,kusursuz.Deger kaybi : %29
https://www.sahibinden.com/ilan/vasi...74115352/detay
Mt10: 2016 model,kazasiz sorunsuz. Deger kaybi %38
https://www.sahibinden.com/ilan/vasi...72571560/detay
Crf250 rally: 2017,hatasiz.Deger kaybi %23
https://www.sahibinden.com/ilan/vasi...70394182/detay
Crf250 rally nin bayide sifiri yok,ikinci eli yuksek bir motor oldugu halde deger kaybi ortada.
Benim africa ise daha feci deger kaybettti ama 2020 modelde makyajdan ote degisiklikler oldugundan onu yazmak haksizlik olabilirdi.
Bu sene ekstrem durumlar oldugu halde durum bu,abartilacak bir durum yok ortada.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)