Benelli bn125 alın taş çatlasa 2.5 yakıyor. Günde 50km yolum var ve 40kmsi anayolda geçiyor. Ortalama 70den aşağı kolay düşmüyorum. Buna rağmen oldukça iyi. Rodaj bitince daha da düşeceğinden eminim.
Başta söyleyecegimi sonda söyleyimde işin özeti toplumun genel anlayacagı ortalaması için""" hayabusa gibi airodinamik bir motosikletiniz yoksa 70-75 KM den sonra yakıt parabolik olarak artar , ARaba için ise 80 KM den sonra ..""
Bilimini bırakıyım buraya ..
%70-80 (termodimakik kayıp yapısal yapacak bir şey yok ..
Yardımcı sistemler %5
Yuvarlanma kaybı %2-3
Aerodinamik kayıplar %13-15
Transmisyon kaybı %1-2
Yakıtı artıran en önemli etken rüzgara karşı yapmış oldugunuz hava sürtünme dürencini yenmedir.
Motosikletlerde CD 0,50 den yüksektir o yüzden hız ile kayıp artar ,araba da 0,25-0,32 arasıdır .
1/2 * d * a * cd * (vt + vr)^2
d : Havanın yoğunluğu ( 1.255 kg/m³ )
A : Aracın dik kesit alanı ( m² )
V : aracın hızı ( m/sn ) dir.
Formülde gördügünüz gibi hız artınca karasel olarak , ihtiyaç duyullan gereken enerji miktarı artıyor..
KAbaca bir araba için
90 ile gitmesi hava direnci 15 HP
120 ile """"""""""""""""""""30 HP
150 il""""""""""""""""""""""55-60 HP arası
Diger kayıplar ayrı hesaplanmalı tabi ,
Olay aslında anlatmak isteseniz uzun ama kısaca böyle bilgi vereyim.
15 litre benzinle 180-200km gidenleri düşün ve haline şükür et...
1. Genel olarak:
* Mecbur değilseniz çok kısa mesafeler için motoru çalıştırmayın, yürüyün veya motorsuz araçları tercih edin. Böylelikle ciddi yakıt tasarrufu sağlarsınız.
* Motorun az da olsa ısınması için ilk çalıştırmada mümkünse hiç gaz vermeden, mümkün değilse fazla gaz vermeden kısa bir süre de olsa çalışmasına izin verin.
* Motor tam ısınana kadar motoru düşük/orta devir üzerine çıkarmamaya özellikle dikkat edin. Bu motor ömrü kadar yakıt tüketimine de çok ciddi miktarda etki etmektedir.
* Gaz kolunuza bağlı olan kabloyu arada bir ince yağ ile (Bu, inceltilmiş silikon yağı veya WD-40 gibi delici yağlar olabilir. Kesinlikle hidrolik veya dişli/motor yağı kullanmayın) enjektör kullanarak yağlayın. Böylelikle gaz kolu kullanımı rahatlar ve yakıt tüketimize bazı durumlarda ciddi olumlu etkileri olabilir.
* Ortalama 10.000km' de bir, 10lt yakıt deposu için yarım çay bardağı olacak şekilde yakıt enjektör temizleyici (karbüratörlü modeller için de aynı ürün geçerlidir) ekleyerek sistemin daha sağlıklı çalışmasını sağlayabilirsiniz (kesinlikle daha fazla kullanılmamasını öneririm, aksi halde piston başının erimesine varan sorunlar yaşayabilirsiniz).
* Hava filtresini her değişim sürecinde orjinali ile değiştirin.
* Eğer çok tozlu ortamlarda kullanıyorsanız (bir cross motosiklet veya köy yollarında kullanılan motosikletler v.s.) hava filtresini servis kataloğunda belirtilenden çok daha önce kontrol edin, aşırı kirlenmiş ise değişim periyodunu beklemeden değiştirin ve orjinal ürün kullanın.
* Kaliteli yakıt kullanın.
* Ara gaz vermelerden ve gereksiz ara hızlanmalardan kaçının.
* Hıza göre Vites / Vitese göre Hız seçimlerinden birisini tercih edin ve uygulayın. Dışına çıktığınızda tüketiminiz ciddi şekilde artacaktır.
* Motor yağı tipi, viskozitesi, kullanım koşullarına göre yağ seçimi, ortam ısısına göre viskozite seçimi dahi yakıt tüketimini ciddi şekilde etkiler. Bu noktada kullanım klavuzuna dikkat edilmesi önemlidir. (Kabaca; kullanım klavuzunda 05W-30 / 15W-50 aralığı veren bir motor için yazın 10W-40, kışın 10W-30 veya 05W-30 tercih etmekteyim. Performans ve gaz tepkisi kadar yakıt tüketimini de etkilediğiniz söyleyebilirim).
* Zincir bakımı ve genel durumu önemlidir. Yağsız ve ayarsız, hatta sıkışan baklalarla çalışan bir motosiklet zincirinde, zincirden kaynaklı güç kaybı kaçınılmazdır. Bu durumda kullanıcı aynı gücü alabilmek için farkına varmaksızın daha fazla gaz verir ve haliyle yakıt tüketimi bundan olumsuz etkilenir. Bu nedenle özellikle zincir bakımına (abartmadan!) dikkat edilmelidir.
* Çok uzun kırmızı ışık veya beklemelerde (örn.80sn kırmızı ışık) motoru killswitch ile stop etmek, son 10 sn kadar kala motoru tekrar çalıştırmak çok sık olmaması şartı ile sisteme zarar vermeksizin yakıt tüketimini olumlu etkiler. Çok sık tekrarlandığı durumlarda konjektör ve stator zarar görebilir, bu noktada dikkat etmenizi öneririm.
2. Karbüratörlü modellerde:
* Çift boğazlı sistemlerde ikinci boğazın devreye girdiği başlangıç devrini öğrenin ve bu devrin altında kalmaya özen gösterin, yakıt tüketiminiz genel anlamda 3/1' e kadar düşebilir.
* Karbüratör hava ve karışım ayarının doğru yapıldığından emin olun.
* Jikle telinin ve jikle kelebeği ile geri getirme yayının sağlıklı çalıştığından, jikle kapatıldığında kelebeğin tam açık pozisyona gelerek tamamen devre dışı kaldığından emin olun.
* Otomatik jikle tertibatlı sistemlerde motor ısındıktan sonra jikle kelebeğinin tam açık pozisyona geçtiğini kontrol edin/ettirin. Aksi durumlarda ayarını yaptırın veya bimetal direnç ünitesinin değişimini sağlayın.
* Jikle kullanmak zorunda kalırsanız 15sn'den uzun süre jikleyi açık bırakmayın.
* Kapış pompası kullanan tiplerde pompa contasının ve vakum kanalının temiz ve sağlıklı çalıştığından emin olun.
* Karbüratörünüzde ayar ile aşılamayan sorunlar veya çözülemeyen devir/performans sorunları varsa temizlenmesini sağlayın. Bu işlem sonrasında geri toplanırken mutlaka conta takımını değiştirin ve hava/yakıt kanallarının temizlendiğinden %100 emin olun.
* Karbüratör temizliği işlemi sonrasında, jikle kelebeği ile gaz kelebeklerinin(gaz kelebekli modellerde) karbüratör ile birleştiği noktaya bir miktar temiz motor yağı damlatın. Böylelikle aluminyumun küfünden ve oksidasyonundan kaynaklı sıkışmalar azalacak, gaz kolu tepkileri ciddi şekilde yumuşayacaktır.
3. Enjeksiyonlu modellerde:
* Gaz kelebek gövdesinin özellikle ağız kısmını balata spreyi+temiz bez kullanarak, tercihen serçe parmağınız ile temizleyin. Metal veya başka bir alet kullanılmaması, temizliğin sabırla ve itina ile yapılması önemlidir. Bu, motora giren havanın istikrarını arttıracak ve sistemin çalışmasını rahatlatacaktır. Ayrıca rölantideki bazı dengesizlikleri de ortadan kaldırır.
* Çok silindirli enjeksiyonlu modellerde de Senkron ayarı yapıldığını hatırlatırım. Bu, silindirler arası güç dengesizliğini ortadan kaldırarak daha verimli ve az yakıt tüketimi sağlamanın yollarından biridir.
* Asla yakıtın bitmesine izin verilmemelidir, yakıt tamamen bittiği durumlarda yakıt pompası zarar görebilir. Bunu da not olarak eklemek isterim.
Şu an aklıma gelenler bunlar Zaman elverdiğince yazmak istedim.
Olur mu hiç? Dışarıya işemek lazım ki ağırlık azalsın. Depoya işerseniz ağırlık değişmez ki. Daha da önemlisi, motosiklete binmeden önce varsa büyük abdesti halletmek de yakıt sarfiyatı sağlayacaktır.
Şerif beyin tavsiyesini de göz önüne alarak motosiklet üzerine yatarsanız sarfiyatı minimize edersiniz.
Fren yapma.
Fren demek bosa giden enerji demek.planlamani oyle bir yapacaksin ki frene ihtiyacin olmayacak.
Benim balata 70 k da degisti,cikan balataya baktigimda cok uzuldum..bir 20k havada karada gidermis..nasil yaptim bu hatayi hala kiziyorum kendime :(
Anger clouds judgement and it makes us do things that we end up regretting. Things we can never take back.
Az yakan bir modeli alarak işi başında çözmek lazım. Aynı güce sahip motorlar farklı yakıt yakabiliyor.
Bu açıdan motorumdan çok memnunum. Şehirler arası yolculuklar yapabiliyorum. Ve mobilet kadar yakmıyor.
N'olur "fren yapmamak iyi soforluktur" mantigindan uzaklasalim artik. Trafikte fren yapmamaya kastigi icin kendisini ve cevresini tehlikeye atan suruculer turedi bu yuzden... Fren sakinilmasi gereken bir sey degil. Arac kullanmanin, hele hele motosiklet kullanmanin cok onemli bir parcasi.
Anger clouds judgement and it makes us do things that we end up regretting. Things we can never take back.
Fren yapmamak değil amaç orada fren yapmaya gerek olmayacak kadar sakin sürüşe sevk etmek. Zırt pırt fren yapıyorsan zaten gereğinden hızlı sürüyorsunuzdur. İki trafik ışığı arasında 200-300 metre var yada yok. Önde kırmızı yandığı zaman gaza abanmanın anlamı yok.
O videoyu cok iyi hatirliyorum, anlatmaya calistigi sey hic fren yapmayalim degil, "fren yapmaya gerek kalacak seyler yapmayalim".
Yani sehir icindesin 40-50 ile gidiyorsun, ilerde isiklar yesil yaniyor, ulen simdi kirmizi yanar kesin biraz gaz vereyim geceyim dersen ve kirmizi sandigindan daha once yanarsa fren yapmak zorunda kalirsin. Bunu yapma diyor.
Ben 650r ile ortalama 4.2 yakıyorum.. kocasinan eminönü arası. Daha düşmez heralde
Hasmet seni kasinti tuttu galiba yine.Amator,ben iyi sofor mu dedim? Az yakar dedim,haksiz miyim ?
Ne cins bir adamsin yahu,ama seviyorum seni stres atiyorum sayendee..
Olm hasmet ne dicem sana,ovunmeyi cok sevdiginden hakkinda cok sey ogrendik..ama meslegini bilmiyoruz..
Tamam burda tutuklanirsin falan fazla bilgi vermiyosun guzzel,fakat su meslegini bizimle bir paylas yahu..cok mersk ediyorum valla.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)