Virajda fren konusunu netleştirelim
Reklamlar
-
07 Ağustos 2020, 14:14
#1
Merhaba arkadaşlar,
Yalan yanlış efsanelerin döndüğü, saçma sapan yazılı olmayan kuralların koyulduğu bir hususa değinip, doğrusunu tecrübeli arkaşlardan öğrenmek istiiyorum. Eminim acemi, tecrübeli herkes için faydalı bilgiler toplanacaktır.
Bahsettiğim konu motosiklet ile viraj dönüş, zorunda kalındığında nasıl fren uygulanması gerektiği,
Altınelbiseli adamın derslerini izledim ondan öğrendiğim şu şekilde: viraja girmeden yavaşlanır, gaz kapalı şekilde viraja girilir, viraj açılmaya başladığında tatlı tatlı gaz açılarak virajdan çıkılır.
uygun vitesle girdiğimizde gayet tatmin edici bir teknik.
gel gelelim acil durumlara, bilmediğimiz bir viraja girdik yatırdık motoru baktık viraj bi türlü açılmıyor hızımız da yüksek dönemeyecek gibi olduk bu durumda ne yapmalıyız, kimisi arka frene dokun diyor, yabancı motor eğitmenleri trail braking denen ön frene tatlı dokunuşu tavsiye ediyor viraj alırken arka fren kesinlikle kullanılmaz diyor, ya da frene hiç dokunmadan tamamen gaz mı kesmeliyim ?
durumu olmayanlar için özet
viraj içinde hafif yatık ve dönerken yavaşlamak istediğim durumlarda ne yapmalıyım tamamen gaz kesmek mi, hafif ön fren mi, arka fren mi ne uygulanmalı
teşekkülrer
Reklamlar
-
07 Ağustos 2020, 14:27
#2
viraj gittikçe kapanıyor ve gereğinden fazla hızlıysak, yine aea'ın bahsettiği hook turn vardı kanca dönüşü altınlı geceler hangi bölüm bilmiyorum. kolu bileği bir bütün gibi düşünüp kanca şekli veriyor motordan üst vucudu yana ve ileri alıyoruz motordan. Aynadan kendimi görecek şekilde sarkıyoruz gibi şeylerden bahsediyordu. yanlış değil ama eksik anlatmış olabilir.
-
07 Ağustos 2020, 14:52
#3
1. öneri her viraja yavaş gir
2. öneri lastiklerin iyiyse ön freni yeni hanım elini sıkar gibi sıkcan
3. öneri gene lastiklerin iyiyse gidonu daha fazla ittirip iyice viraja yapışcan ömerin dediği gibi
4. öneri viraj abs olan motor alcan (gözleri dolar para birimi emojisi)
5. ve en önemlisi. yukarda bahsettiklerim 3 yılda kazandığmı kendi tecrübelerim. belki doğru belki yanlış
-
07 Ağustos 2020, 15:00
#4
Motoru düzleştirip ani fren yapıp tekrar yatırırsak alamıycağımız bir virajı alabilirmiyiz sizce tabi abs li motor için konuşuyorum ben daha önce denedim işe yaradığını söyleyebilirim
-
07 Ağustos 2020, 15:00
#5
Viraj içinde yapılan fren motoru dikmeye ve doğrusal gitmeye yönlendirir,ön göremediğiniz viraja hızlı girmeyin, girdiniz motoru yatırabildiğiniz kadar yatırın,hala kurtarmıyorsa kar zarar bakıp karşıya kaçış yada eject düğmesine basıp motoru terk edin
-
07 Ağustos 2020, 15:11
#6
ozan1991 adlı üyeden alıntı
Motoru düzleştirip ani fren yapıp tekrar yatırırsak alamıycağımız bir virajı alabilirmiyiz sizce tabi abs li motor için konuşuyorum ben daha önce denedim işe yaradığını söyleyebilirim
o kadar şeyi bi anda düşünüp yapmaya zaman kalmıyor bence girdin viraja ben burayı alamıycam diyip frenleyip yatık motoru kaldırıp tekrar girmeye fırsat kalmadan virajdan çıkmış olabilir insan finalde. ben de videoları izlediğimde çok basit ve belli bir şekilde insanlar virajdan dışa doğru açılıp ufak ufak dışarı çıkıp düşüyorlar ve hiç bir şey yapmıyorlar. İşte bence bu andaki panik ve bakış aklından her şeyi siliyor. Oysa izlerken diyorum "len niye akıllarına gelmiyor baktım çıkıyorum bari daha da yatırıp giriyim viraja düşersemde öyle deneyerek düşeyim" diye. ama olmuyor demekki bilemiycem. Teoride her şey tamamken pratiğe dökmek zor
-
07 Ağustos 2020, 15:19
#7
Omerius adlı üyeden alıntı
o kadar şeyi bi anda düşünüp yapmaya zaman kalmıyor bence girdin viraja ben burayı alamıycam diyip frenleyip yatık motoru kaldırıp tekrar girmeye fırsat kalmadan virajdan çıkmış olabilir insan finalde. ben de videoları izlediğimde çok basit ve belli bir şekilde insanlar virajdan dışa doğru açılıp ufak ufak dışarı çıkıp düşüyorlar ve hiç bir şey yapmıyorlar. İşte bence bu andaki panik ve bakış aklından her şeyi siliyor. Oysa izlerken diyorum "len niye akıllarına gelmiyor baktım çıkıyorum bari daha da yatırıp giriyim viraja düşersemde öyle deneyerek düşeyim" diye. ama olmuyor demekki bilemiycem. Teoride her şey tamamken pratiğe dökmek zor
Bakış ve soğukkanlı olmak önemli bence benim Bi viraj kazam var allahtan çimlere uçtum ama daha sonra aynı hızla o virajı aldığımda burdan nasıl dönemedim demiştim, virajı alamıycağımı düşünüp panik yapmıştım dediğin gibi her zaman soğukkanlı kalamıyor insan
-
07 Ağustos 2020, 15:35
#8
Motosikletinizin ya da kendinizin sahip olduğu yetenek seviyesine göre bir virajı başkasına göre daha hızlı dönmek mümkün olabilir. Ancak, sürmeniz gereken maksimum hızın,
gördüğünüz temiz alanda güvenli bir şekilde durabileceğinizden daha fazlası olmadığını unutmayın.
Roadcraft Akademi ile “güvenli sürüş” ve “Roadcraft, Motosiklet Yönetim Sistemi” hakkında bilgiler edinebilir ve mevcut bilgilerinizi arttırabilirsiniz.
böyle bir bilgi var.
instagram.com/gerivites
youtube.com/user/nimbus8222
-
07 Ağustos 2020, 15:56
#9
İşte teoride bildiğimiz şeyi pratikte yapmak zor.İnsanın kendini koruma içgüdüsü böyle bir durumda virajı alamayacağını anladığında istemsizce düşeceği yere bakmaya programlı.Tabi düşeceğin yeri seçmeye çalışırken bu seferde baktığın yere gitmeye başlıyorsun.
Bu konu belkide iki ayrı sürücü tipi için ayrı ayrı değerlendirilebilir.
Tecrübeli bir sürücü bu duruma düştüyse ve limitlerine yakın kullanıyorsa onun yapabileceklerini bilmiyorum beni aşar.
Ama benim gibi çok limitlerde kullanamıyorsanız.Aklınızın bir köşesine şunu yazın.Ben zaten motorun limitinde kullanmıyorum bu motorun daha yatması için limiti vardır diyerek yatırmaya çalışırsanız kurtulma ihtimaliniz daha yüksek.Bu motor bundan fazla yatmaz dediğimiz durumda bile aslında yatacak bir miktar pay vardır.
-
07 Ağustos 2020, 15:59
#10
mavzer-i adlı üyeden alıntı
1. öneri her viraja yavaş gir
2. öneri lastiklerin iyiyse ön freni yeni hanım elini sıkar gibi sıkcan
3. öneri gene lastiklerin iyiyse gidonu daha fazla ittirip iyice viraja yapışcan ömerin dediği gibi
4. öneri viraj abs olan motor alcan (gözleri dolar para birimi emojisi)
5. ve en önemlisi. yukarda bahsettiklerim 3 yılda kazandığmı kendi tecrübelerim. belki doğru belki yanlış
Hocam normal şartlarda gaz kapalı girmem gerekiyor viraja dimi, viraj açıldıkça gazı da açacağım.
Eğer yanlışlıkla hızlı girdiysem ya daha fazla yatırarak yada çok hafif ön frenle toparlayabilirim doğru mudur
---------- Mesajlar birleştirildi - 15:59 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:57 ----------
okanbagiscan adlı üyeden alıntı
İşte teoride bildiğimiz şeyi pratikte yapmak zor.İnsanın kendini koruma içgüdüsü böyle bir durumda virajı alamayacağını anladığında istemsizce düşeceği yere bakmaya programlı.Tabi düşeceğin yeri seçmeye çalışırken bu seferde baktığın yere gitmeye başlıyorsun.
Bu konu belkide iki ayrı sürücü tipi için ayrı ayrı değerlendirilebilir.
Tecrübeli bir sürücü bu duruma düştüyse ve limitlerine yakın kullanıyorsa onun yapabileceklerini bilmiyorum beni aşar.
Ama benim gibi çok limitlerde kullanamıyorsanız.Aklınızın bir köşesine şunu yazın.Ben zaten motorun limitinde kullanmıyorum bu motorun daha yatması için limiti vardır diyerek yatırmaya çalışırsanız kurtulma ihtimaliniz daha yüksek.Bu motor bundan fazla yatmaz dediğimiz durumda bile aslında yatacak bir miktar pay vardır.
Tabi lastiklere güvenmek gerekiyor
Lastik de bir kask bir mont kadar güvenli sürüş önlemidir bence
-
07 Ağustos 2020, 16:03
#11
Doğru bildiğimiz yanlışlar olabilir, bu platformda herkes iyi niyetiyle konuyu kendi geçmiş tecrübelerinden aldıkları dersle yorumlayacaktır ama yerinizde olsam sorunun cevabını bu platformdan ziyade profesyonellere sorarak arardım. Bunu yaparken de tek bir disiplinden ziyade Japonlar bu konuda ne demiş, İngilizler bu konuda ne yapmış, Almanlar bu konuya nasıl çözüm getirmiş gibi farklı disiplinleri incelerdim.
-
07 Ağustos 2020, 16:09
#12
ahmtayd adlı üyeden alıntı
Hocam normal şartlarda gaz kapalı girmem gerekiyor viraja dimi, viraj açıldıkça gazı da açacağım.
Eğer yanlışlıkla hızlı girdiysem ya daha fazla yatırarak yada çok hafif ön frenle toparlayabilirim doğru mudur
---------- Mesajlar birleştirildi - 15:59 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:57 ----------
Tabi lastiklere güvenmek gerekiyor
Lastik de bir kask bir mont kadar güvenli sürüş önlemidir bence
hızlı girdiğin viraja daha çok yatırarak kurtaramayacağın bi viraj ise bu bahsettiğimiz viraj. geçmiş olsun
-
07 Ağustos 2020, 16:17
#13
tommygun adlı üyeden alıntı
Doğru bildiğimiz yanlışlar olabilir, bu platformda herkes iyi niyetiyle konuyu kendi geçmiş tecrübelerinden aldıkları dersle yorumlayacaktır ama yerinizde olsam sorunun cevabını bu platformdan ziyade profesyonellere sorarak arardım. Bunu yaparken de tek bir disiplinden ziyade Japonlar bu konuda ne demiş, İngilizler bu konuda ne yapmış, Almanlar bu konuya nasıl çözüm getirmiş gibi farklı disiplinleri incelerdim.
Dogru yorum dogru aktarim bahsettiginiz konu en uc nokta surekli yol yapan ben dahil cogu arkadasimin bu konuda tecrubeleri olmustur acili-acisiz ama ayni durumda sizin sansiniz iyi gitmeyebilir o yuzden ayni tavsiyeyi vermek isterim .
-
07 Ağustos 2020, 16:24
#14
arka fren tatli tatli oksanip aynaya doğru kafayi alin. virajin acisina göre yatis aciniza gore ve tecrubenizr gore on fren hafif sıkılabilir ama dokunulmamasi tercihtir.
arka fren kontrolü ozellikle yuklu seyahatler yada artcili seyahatlerde virajda cok isinize yarayacaktir.
burada amac motorun agirlik merkezini ortaya almaktır. o yüzden yariscilar motorda asiri sarkar motor az yatsin diye. motoru yatiriyorum demek iyi viraj yaptığınız anlamina gelmez.
kapali alanda arka fren kontrolu ile yuvarlak cizmeyr calisin. gaz sabit olsun arka frenle donus capinizi daraltin ve motoru yavaslatin.
motorun gazi sabit ve yatik halde viraj donusunuzu yavaslatmaya calisin. ama bunuda once kapali alanda calisin.
-
07 Ağustos 2020, 16:24
#15
2 yıldan fazla motosiklet kullanıyorum. Bir kere bile viraja hızlı girmedim. Motoru aman aman yatiramadim. Öyle bir acil durumda ne yapacağımı da bilmiyorum. Benim gibi 20 yilda motor sürse insan kendini geliştiremez.
-
07 Ağustos 2020, 16:36
#16
%100 doğru ya da %100 yanlışın olmadığı bir konu gibi geliyor bana. Farklı teknikler var, yukarıda sayılmış zaten. Aralarında en makul ve güvenlisi trail braking geliyor bana. Son dönemde hafif arka frene dokunarak dönüyorum. Daha kararlı ve oturaklı gittiğimi hissediyorum.
Çok da yapabildiğimden, mükemmel döndüğümden bahsetmiyorum, kendi çapımda oyun gibi bir şey bu. Umarım patlamayız bir yere.
Virajda bir nesne ile karşılaştığımızda bence önce üzerinden geçip geçemeyeceğimizi tartmamız, mümkün değilse sağından mı yoksa solundan mı geçeceğimize karar verip ya motora ters kontra verip dikleştirmemiz ya da motoru daha da yatırmamız gerekir. Başıma hiç böyle bir şey gelmedi. Klavye başında anlatmak çok güzel.
-
07 Ağustos 2020, 17:57
#17
İlgili yazılar burada:
Motosiklet: Viraj Yapmak İstiyorum tıkla açılsın
Virajda Doğru Konum tıkla açılsın
Virajda Gaz Açma Teknikleri tıkla açılsın
Virajda Nereye Bakmalı? https://motorhikayesi.com/nereye-bakmali/
Viraj, Dönüşten Önce Yapılacaklar https://motorhikayesi.com/viraj-donu...-yapilacaklar/
Viraj, Ne Zaman Gaz Veriyoruz? tıkla açılsın
-
Kısa özet:
- İleri bak. İleri bakarsan dönüşü önceden görürsün. Önceden görürsen hızını viraja göre ayarlarsın.
Ayar için:
- Düzlükte, dönüşe başlamadan, yatmadan önce fren, vites, hız, gaz, oturma şekli -her ne gerekiyorsa- yap ve bitir.
Düzlük sonundasın, daha dönmeye başlamadın:
- Her işi bitirdin, süratin, senin motosiklet üzerindeki konumun, vitesin, her şey doğru.
- ÇIKIŞA BAK - TEKRAR YAZIYORUM: ÇIKIŞA BAK
- ÇIKIŞA ÇENENLE, ÇENENDEKİ GÖZLE BAK, KAFANI ÖNÜNDEN AYIR
- Gidonu serbest bırak. Motosiklete depodan dizlerinle tutun, ayakların doğru yerde olsun, topuk dayama parçasına topuklarını daya*.
- OMUZLARINI DÜŞÜR
Buraya kadar tamamsan:
- Gidon bas,
- ÇIKIŞA BAK (kaçırdın sen o bakışı, ben biliyorum
- Destek gazını vermeye başla
- Ortayı buldun (virajın ortasını) destek gazını arttır.
- Virajdan çıktın, geçmiş olsun.
* yıldızın olduğu satırda yazan her konunun, motorhikayesi.com'da kendi yazısı var, arama ile bulabilirsiniz; bilginize.
"Acemisi olduğunuz tekniği önce kapalı alanda, tedirginlik geçtikten, tekniğe hakim olduktan sonra yolda deneyin ve yavaş yavaş yol sürüşüne aktarın." motorhikayesi.com | "Motosiklete Binmeyin, Motosikleti Sürün"
-
07 Ağustos 2020, 18:08
#18
Bence ilk önce insanın içindeki şeytanı öldürmesi lazım. Viraja girmeyi öğrendikçe p..nk daha fazlasını yapabilirsin diye fitliyor içimden. Hız içinde aynısı ver gazı, ver gazı en öne sen geç diyor. Viraj almayı öğreneyim tam olarak onunda ağzına edicem ama. İyi kandırıyor insanı.
-
07 Ağustos 2020, 18:12
#19
motorun fren limitlerini bilmiyorsanız arka frene dokunmayın; arka teker kayar, high-side'a kadar yolu var.
motor virajda yatık vaziyette iken ani gaz kesmeyin; yatış yönüne düşüverir motor.
motor virajda yatık vaziyette iken ön frene abartmadan basarsanız motor dik konuma gelmeye çalışır. durmak için en iyi yol bu olsa gerek.
bilmediğin virajda hızlı gitmemek en iyisi tabi; ama bazen herkes azıtıyor.
-
07 Ağustos 2020, 18:55
#20
mustafaat adlı üyeden alıntı
Buraya kadar tamamsan:
- Gidon bas,
- ÇIKIŞA BAK (kaçırdın sen o bakışı, ben biliyorum
- Destek gazını vermeye başla
- Ortayı buldun (virajın ortasını) destek gazını arttır.
- Virajdan çıktın, geçmiş olsun.
Asıl mesele viraja doğru süratte girmek.
Bunun için de Limit Noktasını kullanıyoruz (yazısı burada)
Limit (görsel sınır noktası, yolun, sürerken gözümüzle görebildiği en uç noktası) noktası şu demek:
Hızımızı limite, yani yolun görsel olarak bittiği yere göre ayarlarsak: Yolun görebildiğimiz kısmı içerisinde (mesafe)durabiliriz. E yolu da gördüğümüze göre tehlikeyi de görür, gerekirse dururuz.
Özet: Viraja doğru süratte girersek hiç sıkıntı yaşamayız. İş, doğru süratte girmek.
Tut ki hızlı girdik:
1- O motosiklet döner. Döner de sen illa ki müdahele eder ve dönmesini engellersin. Neden ve nasıl engellersin burada var: Hayatta Kalma Tepkileri
2- Fren yapılmaz diyeceğim, herkes itiraz edecek, tamam yapılır o halde diyorum. Ylanız daha viraja doğru giremeyen adam viraj freni gibi üst tekniği nasıl yapar orasını bilemiyorum
3- Virajdasın, makine yatık, fren makineyi dikecek. Dikildiği oranda viraj yapmayı bırakıp düz gitmeye başlayacak. Ha ben arka fren yapacağım diyorsan: dozaj (çok) zor iş ama sen bilirsin. Fren tekniği progresifdir (yani giderek artan şiddette uygulanmalıdır), ayak ile bunu yapmak zordur fakat azdan başlayarak giderek artan şekilde (Motosiklet Fren ve Gaz, Nasıl? yazısı burada) fren gücü uygulaman lazım.
4- Dikelme isteğini dizler, depo ve gaz ile (gaz önemli) dengelemen lazım.
Benim sana önerim bunlarla uğraşma çünkü çok zordur; dik makineyi, frene otur yavaşla, freni bırak, bas kafayı yatır ama hemen gaz aç (bu noktada, bu anda gaz açmak çok önemli).
Bunun sebebi motosikletin viraj yaparken bulduğu dengeyi fren yaparak bozmuş olmamız. Fren yüzünden ağırlık ön-arka tekerleklerde gezeceği ve süreç boyunca yer beğenemeyeceği için tepkilerini öngörmek mümkün değil. Bunu ancak büyük deneyim ve popon ile hissedebilirsin (performans sürüşü ve yarışçılar şasinin dengesini ve eğildiği yönü popoları ile hisseder*).
5- Frenleme arkadan ise sıyırması, kilitlemesi çok muhtemel, freni bıraktığında aşırmaya girme ihtimalin yüksek.
Frenleme önden ise tut ki her şeyi becerdin, freni bıraktığında ön amortisörler geri tepecek bilesin, işte orada gazı kontrollü açmalısın.
* Simo Lampinen'den öğrendim, lütfen itiraz etmeden önce kimdir bir bakın; ben tanıştığımda WRC Türkiye yarışı FIA direktörü idi, şahsen bende o popo yok
Arkadaşlar kısacası virajda fren yaş iş. Ha ben bu kadar frene ihtiyaç duymuyorum ki dersen de çıkışa bak gaz aç dön kardeşim, o motosiklet o hızla rahatça döner demektir.
"Acemisi olduğunuz tekniği önce kapalı alanda, tedirginlik geçtikten, tekniğe hakim olduktan sonra yolda deneyin ve yavaş yavaş yol sürüşüne aktarın." motorhikayesi.com | "Motosiklete Binmeyin, Motosikleti Sürün"
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)