Dik yokuşta U Dönerken...
Reklamlar
-
Merhaba,
Daha geçen haftasonu pistte tur zamanı kovalarken, bu haftasonu çok saçma bir şekilde motosikleti yatırdım. Olay şu şekilde oldu;
Bir kafe çıkışı aslında hiç gerek yokken, çok dik ve nispeten dar bir yoldan u çekmeye çalıştım fakat tam U nun ortasında, öncelikle bakışımı kaybettiğim için "yolun karşısına park eden araca gözüm takılı kaldı" sonrasında da motosiklet biraz aşağı yönde yattığı için yapmam gerektiği gibi hafif debriyajı salıp motosikleti toparlamaya çalıştım fakat motosiklet tipi gereği gidon çok aşağıda olduğu ve yatma başladığı için debriyajı istediğim gibi kontrol edemedim. Neticede motosiklet, yokuşa paralel şekilde durdu ve komik şekilde düştüm. Her nedense ayağımı koyarak tutabileceğimi düşündüm ama yokuş aşağı olan yönde herhalde bir 20cm daha bacak boyu gerekiyordu (boyum 1.67).
Demek istediğim şu ki, bu tarz düşük hızlı manevraları, sıklıkla, her fırsat bukduğunda çalışmak gerekiyor. Belki sonuçları can alıcı değil ama çok can sıkıcı.
HONDA CBR1000RR, Pendik/İSTANBUL
Reklamlar
-
Şimdiki motosikletimle iki kez başıma geldi. İnsan ufuk çizgisi yerine yola paralel kalma eğiliminde oluyor gibi geldi bana. Salak gibi hissediyor insan kendini göz göre göre ağır çekimde düşerken motosiklet... Şahsen yokuşta düşük hızda keskin manevra yapmamaya çalışıyorum. İyi tarafı motosiklete çok bir şey olmuyor. Ama gidon ve aks uçları çizilebiliyor. İlkinde de manetin ucu kırıldıydı.
-
Ben daha önce öyle bir salaklık yaptım, yatırdım. Hayatta dönmem yokuşta U dönüşü. Giderim ilerden dönerim. Zaten boyum ufak(1.67cm) Parmak ucum zor değiyor motorda.
-
Benim de kendime ilk söylediğim, "bir daha bu şekilde dönmem" idi.Yalnız biraz araştırınca özellikle yurtdışı polis eğitimlerinde koca koca motorlarla bunu yaptıklarını gördüm:
https://youtu.be/ZVMTaAoO7OM
Sonrasında gördüğüm kadarıyla iki şeyi düzgün yapıyorsan motosiklet üzerindeyken ayağını yere koymayı unutabilirsin.
1. Bakış
2. Debriyaj kontrolü
3. Dış tarafa ağırlık verme (opsiyonel, daha dar dönüşler için)
Gerisi bu tekniklere çalışmak, uygulamak.
Aşağıda konu ile ilgili güzel bir anlatım ve uygulaması mevcut fakat İngilizce. Varsa Türkçesi siz de paylaşırsınız.
https://youtu.be/p3_UzIcS1bk
https://youtu.be/F6tKzqILS6A (S1000RR) ile uygulaması. Diğer motosiklet tipleri ile de uygulaması başka videolarında mevcut.
-
Tamamen göz beyin iç kulak beyincik ve gaz kolu uyumsuzluğu. Bende de var mümkün mertebe ilerden makul bir yerden dönüyorum. Aslında gazı biraz verip motoru dengelesek her şekilde dönecek ama acaba karşıya girermiyim diye düşününce hop asfalt.
-
Şehir içi günlük rutin güzergahımda, haftada 2-3 kez yokuşta U dönüşü yapmak zorunda kalıyorum.
Benim için motosiklet seçimi yapmaktaki güçlüklerden biriside bu.
160 kilodan fazla kuru ağırlığı olmayacak.
Ağırlık merkezi olabildiğince aşağıda olacak.
Yerden yüksekliği en az 17-18 cm olacak.
Sele alçak olacak.
Ayak tabanlarım, dizler hafif kırık şekildeyken yere tam basacak.
Ön ve arka amortisörler MAN otobüslerin "tıs tıs" gitmesi gibi yaylanacak ve yoldaki taş arası boşlukları hissettirmeyecek.
-
Her türlü motosikletle, her boyda sürücü için U dönüş yaparken başarılı ve başarısız örnekler internette mevcut. İş tamamen kullanıcının kendinde ve pratikte bitiyor. Şahsen kafaya taktım, bu konuda uzmanlaşana kadar bir sağa bir sola U çekip duracağım : )
Bu arada az önce yazdığım 3 maddeye ek olarak, arka fren kullanımını da eklemek lazım.
HONDA CBR1000RR, Pendik/İSTANBUL
-
gokhan85 adlı üyeden alıntı
Benim de kendime ilk söylediğim, "bir daha bu şekilde dönmem" idi.Yalnız biraz araştırınca özellikle yurtdışı polis eğitimlerinde koca koca motorlarla bunu yaptıklarını gördüm:
https://youtu.be/ZVMTaAoO7OM
45. saniyeye dikkat
Cok zor oldugunu zannetmiyorum. Ama daha basit ya da eski bir motosiklette calisip alismayi tercih ederim.
-
Aynı şekilde arka arkaya 2 kere düşmüştüm ben de. O günden sonra yokuşta U dönmemeye yemin ettim. Gerektiği taktirde 2 manevrada dönüyorum.
-
06 Temmuz 2020, 11:43
#10
Evet iyi yakalamışsınız. O durumda ben olsam yine düşerdim (malum bacak boyu). O yüzden hiçbir zaman yola paralel durmamak lazım ;)
---------- Mesajlar birleştirildi - 11:43 ---------- bir önceki mesaj zamanı 11:06 ----------
Önce düz yolda, sonra yokuşta pratik bu işi çözer bence
HONDA CBR1000RR, Pendik/İSTANBUL
-
06 Temmuz 2020, 12:28
#11
"Yokuşta 'şu' yöntemle, çok şekil U çekeceğim" diye çok kasmamak lazım bence. Ayaklarla dengeyi sağlayıp 2-3 hamlede dönüyorum. Hiç düşmedim. Umarım düşmem.
-
06 Temmuz 2020, 12:53
#12
Aea da anlatıyor, Ecnebiler slow race diyor diye... Yavaş manevralar ve benziklikler de bende bi kaç kez yattım ya boyum 175 olsa bile fark etmiyor
Yalnız ama Kafası Rahat Adam...
-
06 Temmuz 2020, 12:56
#13
Amaç çok şekil U çekmek değil, motosikleti daha konforlu kullanabilmek için gerekli yetkinliklere; çalışarak, öğrenerek sahip olmak.
Bunun gibi temel becerileri "şekil hareket" olarak niteleyip, her defasında öğrenmekten vazgeçiyor olsaydık herhalde şuana kadar edindiğimiz motosiklet kullanım tecrübelerinin onda birine bile sahip olamazdık.
Bu garip düşünceyi örneklendirelim;
-Şekil olsun diye sert ön fren yapmaya uğraşacağıma yavaş yavaş dururum (sonrasında aniden duran trafikte arkadan bir otomobile çarpmak kaçınılmaz)
- Yine şekil olsun diye ön freni kullanmak için kendimi tehlikeye atmam, arka frenle tatlı tatlı dururum (yukarıdaki aynı kaçınılmaz son)
- Şekil olsun diye virajlarda motoru yatırmaya uğraşmam çok tehlikeli (günün birinde bilinmeyen bir yolda viraj aniden kesinleştiğinde kendini yerde bulmak)
vs.
Bunun gibi milyon tane örnek verilir herhalde. U dönüşü yapmak da bu saydıklarım kadar trafikte ihtiyaç duyulan bir durum.
-
06 Temmuz 2020, 13:00
#14
Ben de yokuş yukarı ben 1'den 2'ye boşa atıyorum bazen. Sanırım belli bir bilek açısı var ayak kas hafızamda, ondan oluyor.
-
06 Temmuz 2020, 13:57
#15
hasmet adlı üyeden alıntı
45. saniyeye dikkat
Cok zor oldugunu zannetmiyorum. Ama daha basit ya da eski bir motosiklette calisip alismayi tercih ederim.
Artık kahverengi bir pantolonu var
Yalnız tam sola tur yapmıyor dikkati çekerim!
İşin özü dönmeye çalıştığımız taraftan biri bize sopaynan vuracakmışcasına sakınır gibi durmakta biraz. Gerisi gaz, fren ve debriyaj kontrolü...
-
06 Temmuz 2020, 15:57
#16
U dönüşü yaparken motorun kuyruğuna bakacaksın, o zaman zaten kendisi otomatikman U dönüşünü yapıyor.
-
06 Temmuz 2020, 16:14
#17
Bende U yaparken düşenlerdenim. Yokuş aşağı salıp yukarı dönerken motoru stop ettim ve kaçınılmaz son yokuş tarafına yattım.Artık U çekmiyorum durup geri salıyorum sonra arka frenle kalkıyorum.Dün Uludağ çıktım.Çıkarken bir çok yerde U ya yakın dönüş var.Bir ikisinde karşı şeride de geçtim ama zaten araba olmadığını gördüğüm yerlerdi.İniş daha kolay ve eğlenceli.
-
06 Temmuz 2020, 16:33
#18
Aynı olayı yaşadım yokuş çok aşırı dikte değildi ama leyla gibi döndüğüm için dalgınlığıma geldi. Ne düşünüyorduysam. Bi anda sizin gibi ayağı koydum bi boşa gitti sonra bastı ama motosiklet çoktan kaldırılamaz hale gelicek kadar yatmıştı. Öncelikle çok fazla yattığı için motor stop etti :D bende yere koysam mı zorlasam mı derken hadi koluma bacağıma kuvvet diyip zor zar kaldırdım. Yokuşta bu işler çok beter oluyor :D
-
06 Temmuz 2020, 17:01
#19
celikat adlı üyeden alıntı
U dönüşü yaparken motorun kuyruğuna bakacaksın, o zaman zaten kendisi otomatikman U dönüşünü yapıyor.
Müthiş yorum tebrikler. Sayenizde bir şeyler öğreniyoruz ama kesinlikle motosikletle alakalı değil.
---------- Mesajlar birleştirildi - 17:01 ---------- bir önceki mesaj zamanı 17:00 ----------
Görüyorum ki bu aslında birçok kişinin başına gelen birşeymiş, bu biraz daha iyi hissettirdi : )
HONDA CBR1000RR, Pendik/İSTANBUL
-
06 Temmuz 2020, 17:13
#20
Benimde boyum 1.72 civarlarında. Keşke yokuşlarımız da böyle geniş olsa. Ortaköy'de bunun kadar dik ve resmen ev parkesi gibi bir zemindeyim. Dar olan yolun sağına arabalar park etmiş daha da daralmış. Bir de üstüne sol tarafına yaya yolunun demirleri içe doğru değil de yolun dışına doğru konulmuş bir de su kanalı var tabi. İleride trafik durmuş arka frenim arızalı yokuşun ortasında u atayım dedim. Gidon full döndürdüm bi baktım lastik su kanalına girdi. Geriye gidemiyorum, parmaklarım zaten ucu ucuna değiyor. İndim motoru tutarak, geriye itmeye çalışıyorum. Bana mısın demedi. Sinirlenip arka lastiği yakana kadar yanlayıp motoru düzledim. Su kanalından çıkmak için de gazı açtım aşağı indim. Bir daha yokuşa gelirsem motoru bırakırım çekiciyle aldırırım. Yemin ediyorum elim ayağım titredi o gün sinirden. :D
Not: arka frenim tuttuğu zaman bırakmıyordu uzun süre. Sorun arka fren merkezindeydi. O yüzden genellikle yokuş görünce, yol değiştiriyordum. Bu sefer kaçamadık..
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)