Herkese merhaba. Bugün sizlere ilk 600'lük 4 silindirli motorumun olan Yamaha XJ6 Diversin F modelinin ufak bir incelemesini yapacağım. Aynı zamanda 2. ele güvenip aldığım da ilk büyük motordur kendisi. Öncelikle neden XJ6'yı tercih ettim? Uzun yıllardan beri beni cezbeden ve isteklerime hitap eden bir motordu. Fazla güçlü olmayışı, orta segmente hitap etmesi ve motor bloğunun da uzun ömürlü olması benim için bir avantajdı. Bundan önce çok fazla motosiklet geçmişim olmasa da yaklaşık 7 yıl önce 2 teker sevdasına ayak basmıştım ve CBF 150 ile 15 bin km, Z 250 SL ile 10 bin km ve MT-25 ile de bin km yaptıktan sonra, artık hayallerimi gerçekleştirme zamanı geldiğini düşündüm ve gidip 2. el 14 bin km'de ilk sahibinden gidip aldım motoru.
[IMG][/IMG]
Motor saf Japonya üretimi. 10.000 devirde 78 HP ve 8.500 devirde de 59.7 NM üreten, 4 zamanlı, su soğutmalı, enjeksiyonlu, hafif öne eğimli sıralı 4 silindirli ve 16 valfli DOHC bir bloğa sahip. R6 bloğunun kırpılmış hali ve toplamda 13 bin devir çevirip, yaklaşık 12 bin devirde kesiciye giriyor.
[IMG][/IMG]
Motorun ıslak ağırlığı 220 KG. 17.3 litre yakıt deposu var. Şehir içinde 100 km'de ortalama 5.5 litre, uzun yoldaysa 4-5 litre arasına kadar düşüyor. 600'lük 4 silindirli motorlar arasında en ekonomik olanlardan birisi.
[IMG][/IMG]
Motor dik bir oturuş pozisyonuna sahip. Sport Touring bir model olduğu için de sizi hem uzun yolda hem de şehir içinde yormamış oluyor. Gidon genişliği yeterli ölçüde ve şehir içi sıkış trafikte, yanlarda çantanız yoksa şayet, rahat bir şekilde aralara girerek trafikten sıyrılabiliyorsunuz.
[IMG][/IMG]
Motorun ön tekerinde ABS'li, çift piston kaliperli 2*298 mm disk frenleri mevcut. Frenleri başarılı ve yeterli ölçüde durduruyor. Ön tekerin ölçüsü 120/70 ZR17M/C.
[IMG][/IMG]
Arka tekerdeyse yine ABS'li tek piston kaliperli 245 mm disk fren mevcut. ABS'den dolayı teker kilitlenmiyor ve motoru yavaşlatmak için yeterli seviyede gibi. Arka tekerin ölçüsü 160/60 ZR17M/C.
[IMG][/IMG]
Motorun selesi son derece rahat ve alçak. 785 mm yüksekliğe sahip. Ben 1.73 boyumla rahat bir şekilde ayaklarım yere basarak binebiliyorum. Selesinin rahatlığı commuter sınıfında olan CBF 150 ve İnazuma gibi motorlarla neredeyse aynı gibi. Totoya yumuşaklık hissi veren ve artçının rahat ettiği bir seleye sahip. Uzun yolculuklarda totonuzun fazla ağrıtmadan yolculuk yapabilmenize imkan sağlıyor.
[IMG][/IMG]
Depoyu kavraması kolay ama bir stomp grip istiyor yine de. Kontrol tuşlarının konuda son derece güzel. Korna, sinyal, selektör ve 4'lü düğmeleri, eski alıştığımız sistemde. Sağ taraftayda kill switch ve marş düğmesi mevcut.
[IMG][/IMG]
Motor tek farlı, çift farlı motorlara göre cılız kalabilir ama aydınlatması normal düzeyde. Kafanın sabit olmasından dolayı, virajlarda ve dönüşlerde baktığınız yeri aydınlatmıyor tam olarak. Bunun önüne geçmek için de ön çamurluğa sis farı takmayı düşünüyorum. Aynalar katlanabilir cinsten ve görüş açısı güzel. Dirsekleri fazla göstermiyor.
[IMG][/IMG]
Motorun şasesi Diomond Tipi çelik şaseye sahip. Ön süspansiyonlar 43 mm Teleskopik çatallı 130 mm dönüş açısına sahip. Arka süspansiyonsa ortadan tek amortisörlü sertliği ayarlanabilir Monokros bir sisteme sahip. Süspansiyonlar genel olarak başarılı ve konforlu bir sürüş yapmanıza olanak sağlıyor. Çukurları çok fazla hissetmiyorsunuz arka tarafta özellikle. Yaylanması ve totoya verdiği yumuşaklık hissi çok güzel.
[IMG][/IMG]
Göstergesi biraz fakir düzeyde. Vites göstergesi ve yol bilgisayarı yok. Sağ tarafta analog devir saati, sol taraftaysa hızınızı, harareti, saati, yakıtı ve odometreniz mevcut. Odometrede Trip A ve Trip B tuşları da mevcut.
Motorumdan şu an için son derece memnunum. İsteklerime cevap verebilen rahat ve hızlı giden bir motor. Acemi birisi için son derece tehlikeli olabilir çünkü 0'dan 100'e 4 saniyede ulaşıyor. Gaz tepkisi korkutucu değil. Stabil ve istikrarlı bir şekilde yükseliyor. MT-07'ye nazaran ağır bir motor olduğu için de tekere gelmiyor gaz ile. Motorun eksileri biraz mevcut olsa da sağlamlığı ve verdiği konfor hissi ile yeterli düzeyde. Dezavantajları olarak, arka maşanın balkon demirinden olması, göstergenin fakir kalması, şehiriçi sıkışık trafikte biraz hararetten dolayı sıcaklık hissetmeniz olabilir. 220 kilo olduğu için de durduğu yerde motoru çalıştırmadan haraket ettirmek de biraz efor isteyen bir motor. 125-250 cc kadar hafif olmadığı için pratikliği daha az şehir içinde ama hantal bir motor değil kesinlikle. Gaz vermeye başladığınız anda dengeli ve viraja güzel giren bir motosiklet.
Avrupa'da Euro4 normalarından dolayı artık üretilmiyor ama Brezilya gibi ülkelerde 2020 modelleri hala mevcut. 2. el piyasası cansız durumda ve yedek parça için de Japonya'dan 1 ay süre içinde parça gelmesini beklemek gerekiyor. Ülkemizde pek tutulmayan ve bilinmeyen bir model olduğu için de aksesuarları son derece kısıtlı. Bunun için Aliexpress gibi yerlerden alışveriş yapmak gerekiyor. Şimdilik aklıma gelenler bu şekilde. İlerleyen zamanlarda ufak tefek detayları bu başlık altında eklerim belki.
Sormak istediğiniz bir şeyler varsa bu motor hakkında, şu anlık bilebildiğim kadarıyla yardımcı olmaya çalışırım. Herkese kazasız belasız sürüşler dilerim. Okuduğunuz için teşekkürler. :