Şimdi tam araştırma yapıp net rakamları ortaya koyamayacağım. Verdiğim sayılara ait yıllar birbirleriyle uyuşmayabilir. Genel durum tespiti olarak anlayabilirsiniz.
Honda 2013 yılında 16,8 milyon motosiklet üretmiş. Satış rakamına ulaşamadım ama hepsi mutlaka satılmıştır. Aksini iddia edemeyiz.
https://honda.com.tr/haberler/300-mi...let-yola-cikti
Honda 16 milyon ürettiyse en küçük markanın en az 1 milyon üretim yaptığını ve iyi kötü kar ettiğini kabul edebiliriz. Ducati, Triumph gibi özel markaların üretimleri daha düşük olabilir ama onları burada kıyaslamak doğru olmaz.
Türkiye'de 2019 yılında 154.627 adet motosiklet trafiğe tescil edilmiş.
http://www.moted.org.tr/IDS-Media/Ha...-Moted-B23.pdf
Yani yerli bir marka 155 binlik pazardan ne kadar pay alabilir? Dış pazarlara ne kadar açılabilir? Yatırım maliyetlerini kaç senede çıkartabilir?
Bu nedenle talep yetersiz kalır / maliyeti kurtarmaz demek zırva olmaz.
Dediğiniz gibi yapacak kaba eti, kara gözü, kalın cüzdanı olan birileri lazım. Bu da devlet desteği olmadan imkansız.
Eğer devlet destek verirse dışarıdan getirilen maldan büyük payı olanlar ve aracılar emin olun bu girişime ortak olmak isterler.
Beğenin ya da beğenmeyin TOGG'un ortaklarına bakalım: Anadolu Grubu (%19), BMC (%19), Kök Grubu (%19), Turkcell (%19), Zorlu Holding (%19) ve TOBB (%5)
Üretim olmayan yerde ithal etmek her zaman karlıdır. Fakat devlet üretime destek verirse iş değişir.
Koronavirüs çökmekte olan liberal sıcak para düzeninin ateşine benzin döktü. Kısa vadede yaşanacak gelişmelere çok şaşıracağız. İnsanlık lehine olacağından ben şahsen eminim. Umutluyum.