Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
3. sayfa BirinciBirinci 123

Tork motoru dizayn edemezmiyiz

    REKLAM ALANI
  1. #41

    Üyelik
    20 Ağustos 2005
    Şehir
    İzmir
    Motosikleti
    BMW F 750 GS
    Yine bir sürü karmakarışık mevzular havada uçuşmuş, kafalar karışmış. Arkadaşlar bu işin baremi hacimdir. Hacim denilen şeyin içerisinde hem strok vardır hem de çap. Strok uzun olunca çap küçük olur, pistonun sağladığı basınç kuvveti de küçük olur. Strok kısa olunca da basınç kuvveti fazla olur, strok kısa olur. Tork bu basınç kuvveti ve biyel kolunun boyuyla (strok) doğru orantılı olarak değiştiğinden işin sonunda motor hacmi son sözü söyler. Adam yola çıkarken "ben şu kadar torka sahip motor yapacağım" diye çıkmıyor. Hacim hedefiyle yola çıkıyor. Aynı teknolojiye sahip motorlarda, aynı hacimdeki motorlar arasında tork farkı çok azdır. Siz bugün 300 cc torkunu verebilen bir tane 250 cc motor bulamazsınız. Strok ve çap ne olursa olsun. O herkesin çok önemli zannettiği 4 silindirli 250 cc'ler var ya, örneğin 12:2 sıkıştırma oranına sahip Kawasaki ZXR250. O motorun torkunu araştırdım, 24.5 Nm torku varmış. Bugün bir çoğumuzun burun kıvırdığı tek silindirli, karbüratörlü, 250 cc Mondial Xtreme Enduro'nun torku 24 Nm.

    Özetle torku arttırmanın yolu öncelikle hacimden geçer, diğerleri teferruattır.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 15:38 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:32 ----------

    Alıntı hasmet adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Uzun strok = yüksek piston hızı = çok aşınma = düşük parça ömrü

    İnsanlar 12000 devir yapan SS motorlarının, 6000 devir yapan tek silindir arazi motorlarından kısa ömürlü olduğunu zannediyor... Halbuki performanslı düşük devirli motorun piston hızı çoğu zaman diğerinden fazla!
    Bununla ilgili yorum yapmak için bir referans noktası vermek lazım. Biz referansı maksimum tork olarak alırsak, 900 cc bir cruiser motosiklet maksimum torkunu 3 bin devirde verirken, aynı hacimde 4 silindirli SS motorsiklet yaklaşık aynı torku (sebebini yukarıda yazdım) yaklaşık 10 bin devirde verecektir. Bir insanın motordan performans olarak tatmin olmasını sağlayan şey tork hissidir. Bunu alt devirlerde alabilen cruiser sürücüsü genellikle düşük devirlerde gezerken, SS sürücüsü genellikle yüksek devirlerde gezecektir. Bu da otomatik olarak cruiser'in ömrünü çok daha uzun yapar. Yoksa piston hızı anlamında aynı devirler için yorumunuz doğrudur ama piston hızı gerçek hayatta bu sebeplerden ötürü asla aynı olamaz. Sürüş stilleri farklı çünkü... Kimse SS motorunu 3 bin devirde sürmüyor.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #42
    Nikkfurie - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    16 Şubat 2011
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    BMW , Piaggio , Sym
    Alıntı Seko adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    .........Aynı teknolojiye sahip motorlarda, aynı hacimdeki motorlar arasında tork farkı çok azdır.........
    max torkun miktarından çok geldiği devir daha önemli , hacim aynı motorlardan biri 2500 diğeri 4500 devirde max tork verebiliyorsa hangisi daha başarılıdır ? konunun özüne dönersek küçük hacim yüksek devirli ve uzun stroklu bir motorun ömrü fazla olmaz , motosiklet de görmedim ama otomobillerde istisnai örnekler yok mu elbette var , ölçüleri hatırlayamam merak eden bulabilir turbosuz yıllarda BMW M serisi motorları hem yüksek devir çeviyordu hemde strok çok fazlaydı , bu sayede efsane oldu ama adamlar müthiş bir arge uygulamışlardır , sonra turbo devri başladı hesaplar değişti ,

    ee boşuna dememişler , dünya kadar hacmin olacağına fındık kadar turbon olsun

  3. #43
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Alıntı Nikkfurie adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ee boşuna dememişler , dünya kadar hacmin olacağına fındık kadar turbon olsun
    There's no replacement for displacement


3. sayfa BirinciBirinci 123

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)