Şöyle birşey onereyim o zaman en dandiginden olsa da olur bir aksiyon kamerayı gidonu görecek sekilde yani kontrolleri kastediyorum, ön fren debriyaj gaz, takarak sürüş yapın da kayıtlara bir bakalım.
---------- Mesajlar birleştirildi - 12:06 ---------- bir önceki mesaj zamanı 12:05 ----------
Bir de lastik havalarını kitapçıkta yazan değerlerde tutun mutlaka. Hem ekonomi hem tutuş için optimal degerlerdir onlar.
SYM Gts Evo 250, SYM Maxsym 400,KTM Duke 390,Xmax 400abs, Joymax250, Forza250
- lastikler ne durumda
- viraja hizli mi giriyorsun
- fren mi kullaniyorsun
- gazi yanlis yerde fazla mi aciyor yada kesiyorsun
- kendini yada motoru fazla mi yatiriyorsun
Bunlar aklima ilk gelenler, ama sen iyisi mi guvenlis surus egitimi veren akademilere bir bakin.
önce tekerler fabrika çıkışı ise hemen değiştir, ıslakta lastikler kötüyse herkesin düşme olasılığı yüksektir, ikinci durum dönüşlerde bilhassa virajda, ön fren kullanmamak, arka fren ve doğru hız, zaten viraja girdiğin anda aslında vites ve hızının viraja uygun olması gerekir, vites ve fren kullanmaman sabit hızla viraja girip sona doğru viraj bitmeye yakın gaz açmaya başlaman gerekir, kötü lastikle çok yatılmaz, o da sıkıntı olur, ıslakta da motor gereğinden fazla yatırılmamalıdır ayrıca kuru havalardaki hız ile aynı hızda viraja girilmez. bu arada dönüşte her zaman viraj içine bakılır, bakışlar da çok önemlidir.
anlaş hangi modeli kaç yıldır, kaç kilometredir, o lastik motorda bunlar önemli, iki yıl anlaş tournee kullandım ve bir yıl da winter grip, tournee kimilerinde sıkıntı yaratmıştı ben de hiçbir sıkıntı yaşatmadı, yaz kış kuru ıslak kullandım, winter grip mümkünse taktır ıslakta ve soğukta mükemmel bir lastik, emin ol çok fark edecektir.
son olarak korku yerleştiği zaman atmanın en iyi yolu dikkatle üstüne gitmektir, bir zaman ben de sağa dönüşlerde bu korkuyu yaşamıştım, birkaç kazam olmuştu, honda da eğitim aldım ve sonra da inatla o korktuğum dönüşlere girip durdum hiçbir sıkıntı kalmadı.
Kişisel fikrim; Racing/SS motor dışında hiçbir motoru viraja döneceğim tarafa kapanıp yatırarak girmem, girilmesini de asla önermiyorum. Bu konuda en profesyonel eğitmen ya da youtube zırvası dahi olsa, verdiği bilgiye itibar etmiyorum, zira racing motor lastiklerinin yanakları aracı yatırdığınızda da yola maksimum düzeyde tutunacak şekilde üretilmişlerdir.
Eğer bahse konu motor infonuzdaki ise, viraja sürat düşürüp mümkün olduğunca düz olarak girmenizi, ağırlık merkezinizi döneceğiniz yere vererek motoru döndürmenizi öneririm.
lastikleri sıkı sıkıya şişirmek diye bir şey olamaz, lastik basınç değerleri motorda ne yazıyorsa odur, lastik motora uygun olmadan çok şişirilirse motor yeri tutamaz, inik olursa bu sefer de çok sürtünme yaratır, ayrıca yüksek hızda da motor kontrolünü azaltır. Mutlaka bu motorun lastik basınçlarını bilmeniz gerekir.
Fikriniz düşüceniz ve önerdikleriniz için çok teşekkür ederim hepinize sevgili forumdaşlar hepiniz dikkate alacağım daha doğrusu almak zorundayım kendim için :D tekrardan çok teşekkür ederim hepinize
Bence bundan düşüyor zaten, temas alanı da az, su tahliye oranı da.
Geçenlerde paylaşmıştım yine paylaşayım
Uzun uzun tekrar yazmak zor geldi, ayrıntılar burada var: https://www.motorhikayesi.com/motosi...astik-basinci/
Dönerken Neden Düşülür:
- Yetersiz gaz kontrolü, fazla gaz
- Fazla sert süspansiyon ? gazda yana kayma
- Metal yüzeyler:
- Bir parmağı aşan su:
Hangi Yüzeyler Islak Olunca Kaygandır?
- Metal mazgal kapakları
- Kedi gözleri (yola gömülen metal tiptekiler)
- Beyaz boyalarla yada sarı boyalarla çizilmiş yol işaretleri
- Katran dikişleri (asfalta yapılan sıvı yama, genelde dolgu, çizgi şeklinde ve koyu renkte, yumuşak plastik gibi gmrünür)
- Cilalı ve aşınmış yol yüzeyleri
- Yapraklar ve diğer serpintiler
- Yağlı ve mazotlu yüzeyler (kuru iken de kaygan olan bu yerler ıslanınca daha da kaygan olurlar. Gökkuşağının renkleri verirler).
Tüm yukarıda sayılanlar ıslanınca parlarlar. Bu sebeple genel olarak denebilir ki parlayan yüzeylerden kaçınınız.
Bilhassa mazot yağmurda gök kuşağı renklerini verir ve çok tehlikelidir.
Mazot döküntüsü dönüş yapan bir motorcu için büyük oranda kaza riski yaratır. Bu yüzden üzerinden geçilmemeli, bu mümkün olamayacaksa çok yavaş ve dik konumda geçilmeye çalışılmalıdır.
Mazot Olan Noktalar
- Trafik ışıklarının yada dur işaretinin olduğu alanlarda ki teker izleri arasında kalan bölgeler
- Benzin istasyonu, sanayi çarşısı gibi alanlar ve bunların giriş çıkışları
- Ağır vasıta trafiğinin yoğun olduğu yollar
- Kavşak dönüşlerinde savrulmanın aksi yönündeki alanlar
- Göbekli kavşaklar
- Paralı geçiş gişeleri
Yağ ve mazot birikimlerinin çok olduğu aşağıdaki alanlardan olabildiğince sakınınız:
Tehlike asfalttaki mazottur. Avrupa Sürücüler Organizasyonu FEMA’nın yayınlarına göre motosiklet kazalarının %10 unun sebebi yola dökülen mazotlardır. Burnunuzu kullanın ve gök kuşağı renklerini yansıtan ıslak zeminlerden sakınınız.
Son olarak da Yağmurda Sürüş Tekniğini hatırlatalım: https://www.motorhikayesi.com/yagmurda-surus-teknigi/
"Acemisi olduğunuz tekniği önce kapalı alanda, tedirginlik geçtikten, tekniğe hakim olduktan sonra yolda deneyin ve yavaş yavaş yol sürüşüne aktarın." motorhikayesi.com | "Motosiklete Binmeyin, Motosikleti Sürün"
Viraj alırken, kavrama gücü daha da zayıf olan arka teker ile fren yapmak ne kadar doğru? Hele ki ıslak zeminde. Ben 2 kere ıslak zeminde çok az arka fren kullanarak düştüm, o kadar hızlı yere yapıştım ki göremedim bile.
Ön frende en azından yavaşlamak için bir miktar tutuş gücü kalıyor.
Viraj içinde zaten fren yapılmaz, viraja girmeden hızını ve vitesini uygun olacak şekilde düşürmüş olman gerekir. Olur da frene ihtiyacın olursa motor dikleştirilerek fren yapılır, motor yatıkken ön fren low side demektir, tabi her seferinde demiyorum sert frenajdan bahsediyorum ve modern viraj abs si olan motorları da muhabbet dışında tutuyorum.Arka fren de motoru dikleştirir.
SYM Gts Evo 250, SYM Maxsym 400,KTM Duke 390,Xmax 400abs, Joymax250, Forza250
Evet bunları biliyorum. Ama belli bir miktar fren limiti her zaman var ön tekerde de(Abs olmasa bile)
Bunu şöyle düşünüyorum, tekerin yol tutuşu dik pozisyonda hareket halinde 10 puan olsun. Eğer biz 10 puanlık fren yaparsak tekeri kitleriz. Eğer 10 puanlık sürtünme kaybettirecek kadar yatırırsak yere yapışırız.
Ama 4 puanlık yatıklıkta 4 puanlık fren yaparsak (inşallah) düşmeyiz.
Viraja girmeden fren işini halletmiş olmak gerek, mümkünse virajlara hızlı girmemek gerek, düşük hızlarda gereğinden fazla yatırmamak gerek.
Ama motoru düzleştirirsek karşı şeritten bir aracın altına gireceksek motor yatık vaziyette hafif ön frenle en azından yapabildiğimiz kadar fren yapmış oluruz. Bu dediklerim Abs'si olmayan biz fakirler için geçerli tabii.
Ben boş alanlarda bol bol fren ve orta hızlarda dönüş çalışmaya çalışıyorum fakat uygun yerler az.
çok az arka fren ile düşmek olacak iş değil, ben de yağışta gerekirse arka fren yıllardır kullanırım hiç bir şekilde sizin durumunuzu yaşamadığıma göre bir daha arka fren kullanımınızı ya da fren ayarlarınızı kontrol edin, bunun yanında yine belirteyim tekerlerinizi de kontrol edin, naylon tekerler her zaman yağışta risklidir, bilinen markaların lastiklerini kullandığınız sürece de belirttiğim şekilde frenleme hiçbir zaman sıkıntı çıkartmaz yoksa ben yerlerde olurdum,ön fren hele motor yatıkken kullanmak arka frene göre çok fazla risklidir, zaten arka frene abanın da demiyorum, sadece gerekli durumlarda virajdan çizgisinden taşıyorsanız arka frene hafif hafif dokunulur.
arka tekerin kavrama gücü her zaman fazladır bu bilginizi de gözden geçirin derim çünkü her zaman arka tekerin genişliği önden fazladır, ağırlık merkezi arkadadır, sürücü ağırlığı da arkadadır, ancak düz giderken ani frenleme gerektiğinde ise başta ön fren kullanılır, çünkü motor ağırlığı arkadan öne kayar ve ön amortisörler ezilir, o zaman arka tekerin tutunması da azalır, bu sebepten düz giderken arka freni başlıca fren olarak kullanmak yanlıştır, dönüşlerde ise fren kullanmak doğru bir durum değildir ancak gerekiyorsa öncelik arka frendir, arka tekerin genişliği sebebiyle yanak kısımları öne göre daha çok yeri kavrar.
---------- Mesajlar birleştirildi - 20:45 ---------- bir önceki mesaj zamanı 20:39 ----------
bir şey daha ekleyeyim, abs çeşitleri var viraj abs'si ile bizim motorlardaki abs aynı değildir, eğer ki virajda abs'ye güvenip fazla frenlere asılırsanız yine motor kayar düşersiniz, düşmeseniz bile motor dikleşir ve virajı dönemez düz ilerlersiniz, viraj abs'si olan motorda ise frenleme ile manevraya devam edersiniz, abs'nin asıl amacı aslında fren yaparken de manevra yapabilme kabiliyeti ancak çoğumuz bunu beceremiyoruz, ayrıca abs ıslakta kaymayı azalatacağı için de güvenlidir, ancak fren mesafesini azaltmaz aksine devreye girerse arttırır, iyi ve güvenli frenleme abs'yi devreye sokmadan frenlemektir. eğitimlerde abs'yi devreye sokmadan frenleme yapmanız istenir.
Verdiğiniz bilgi için teşekkür ederim, hiç böyle düşünmemiştim. Tam tersini düşünüyordum, ama yazdıklarınız da mantıklı geldi.Bu konu üzerine araştırma yapacağım.Şimdilik naylon lastikleri değiştireyim en iyisi. Ön teker 2.25 zaten, biraz zorlayınca kaydığını hissediyorum.
Viraj Abs'si olduğunu da sizden öğrendim, yine değerli bir bilgi. Sanırsam Türkiyede alabileceğimiz bajaj gibi abs'li motorlarda viraj abs'si yoktur.
Olsun, yine de işe yarar bir bilgi. Abs'li motor alırsam virajda frenlere asılmam en azından.
Rica ederim lastikleri, iyi bir marka ile değiştirdiğinizde farkı anlayacaksınız, lastikler sizin motorda en hayati aksamınız, ona harcanacak paraya kıyın, ben en çok kask ve lastiğe parayı harcarken acımıyorum.
Cornering-ABS, ABS-pro bir çok iyi markanın artık motorlarında kullanmaya başladığı viraj abs'si, incelemenizi tavsiye ederim, tabi yeni teknoloji maalesef ki üst segment motorlarda oluyor, umarım bir gün her motorda olacak, şimdilik normal abs'nin artık tüm motor markalarında olması da büyük bir gelişme.
https://www.motoron.com.tr/motosikle...ister-miydiniz
Bugün bir honda spacy ile gezdim biraz, hava yağmurlu fırtınalı olmasına rağmen virajlarda zorlanmadım o kadar.
Belki ben küçük motor sürmeye alıştığım için daha rahat gelmiştir ama 2 kat daha rahat viraj alıyordum. Tekerlek küçük olduğu için dönerken fazla yatırmaya da gerek kalmıyor. Ya da yatırdığımı hissetmemişimdir bilmiyorum. Abs'li motor alana kadar sanırım en iyisi tekniğimi geliştirmek ve lastikleri değiştirmek.
Bu arada hazır sizin gibi bilgili bir insanı bulmuşken bir sorum daha var. Bu kurye motoru tarzı scooter motorlarda frenler oldukça sert oluyor, elinizle biraz sıkınca fren yaptığını hissediyorsunuz, biraz daha sıkınca sert bir fren yapmanıza yetiyor. Şu an kullandığım motorda, yavaş hızlarda pek önemli değil ama anayolda gidince 60-70 gibi hızlarda frene güvenemiyorum. Motoru durdurmak için çok sıkmam gerekiyor freni. Ön freni kitleyebilecek kadar sıkabiliyorum, gücüm yetiyor ama trafikte fren yaparken o kadar sıkmak doğal gelmiyor. Hatta geçen önüme araç atladı, freni aniden sıktım motosiklet sadece biraz yavaşladı, fren kolunun yukarda ve sert olmasına alışmışım.
Sizce böyle kullanmaya mı alışayım, yoksa biraz sıkayım mı? Scooter'lara kıyasla 3 kat daha uzun çekmem gerekiyor maneti.
Biraz trail braking videolarını inceledim. Çıkarımım: Virajlarda özellikle fren yapılarak girildiyse ön süspansiyon inik vaziyetteyken arka freni kullanmamalıyız. Motosikletin ağırlığı önde değilken arka fren kullanılabilir. Sizin dediğiniz gibi arka tekerin sürtünme alanı daha fazla, yağmurda özellikle düşük hızlarda dönerken arka fren işe yarar. Kavşaklarda U dönüşü yaparken mesela.
Tabi bunları motorun üstünde denemek lazım, paramız bol olsa da düşüre düşüre öğrensek
Babaoğlu yaramıyorsa sürme şu aleti, sürekli düşüyorum nedir, ya lastiğin bitik, ya çok gaz açıyorsun,ya ani fren yapıyorsun. eleştirmek istemiyorum ama sürekli düşüyorum diye bir başlığı kabul etmiyorum ben
Bilgili değil de deneyim diyelim, çünkü bilgili olmak gerçekten baya zaman gerektiriyor, kendimizce 15 senelik deneyimin neticesinde bir şeyler yazmaya çalışıyorum.Bu arada belirteyim senin motorun arkası kampana, ilk motorumun da arka fren kampana idi, kampana fren kapalı bir sistem ve ekonomik bir sistem ancak kilitlenmeye de müsait, hissiyatı az bir fren sistemi, bu yüzden frene basarken bazen kilitlenebiliyor ki ben de ilk motorumda bunu yaşamıştım.
Fren konusunda sana tavsiyem, boş bir alanda panik fren çalışması yapman, ön ve arka freni kombine kullanırken kilitlemeden fren yapman gerekir, asfalt bir alan bulmanı tavsiye ederim, belli bir mesafeye mesela 50 metre sonrasına bir taş koyup bu noktaya gelince aniden basarak değil sanki bir limonu ezer gibi ön ve arka freni ezerek fren yapman, başta düşük hız ve düşük tepkiyle, rahatladıkça da bu tepkileri daha seri hale getirerek ve frenleri kilitlemeden bunu yapman, zemin ne ıslak ne de kumlu topraklı olmamalı temiz bir asfalt olmalı, ayrıca dönüşler, sekizler çalışman, frenlerini bu şekilde daha iyi anlayabilirsin, u dönüşlerinde arka fren kullanılmalı dediğin gibi, bu dönüşlerde ya da frenlemelerde motoru devirme korkusu yaşıyorsan bence motoruna yoksa bir koruma demiri taktırman, o zaman motoruna zarar vermezsin en fazla koruma demirini, düzelttirmen ve boyatman gerekir o kadar, koruma demiri mümkün olduğunca dışa doğru açık olan bir model olmalı ki elcikler grenaj ya da aynalar değmemeli. Ayrıca ön ve arka tekere de takozlar konuyor ki çamurluk ya da egzoz değmesin diye onları da eklersen rahat edebilirsin.
bir arkadaş honda eğitimi demiş, ben de tavsiye ederim, halen de bu kapalı alan eğitimlerine gidiyorum, yalnız 2 gün boyunca doya doya saatlerce dönüp motoru istediğin gibi devirebileceğin bu eğitimler için 840 tl parayı da verecek bir durumun olmayabilir, onun yerine iyi bir koruma demiri ve takozlar daha ucuza gelebilir, ancak paran varsa biraz bütçe ayarlayabiliyorsan, önce honda eğitimi almanı şiddetle tavsiye ederim.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)