Sa arkadaşlar beni 100 cc lik kuba motorum var hava soğutmalı motosiklet ile uzun yol yapmayı düşünüyorum yolda motosikletin ısınırsa nasıl dinlendirmeliyim kontağı kapatmalımıyım yoksa rolantide çalışsınmı şimdiden cevaplarınız için teşekkürler
Sa arkadaşlar beni 100 cc lik kuba motorum var hava soğutmalı motosiklet ile uzun yol yapmayı düşünüyorum yolda motosikletin ısınırsa nasıl dinlendirmeliyim kontağı kapatmalımıyım yoksa rolantide çalışsınmı şimdiden cevaplarınız için teşekkürler
hiçbişey yapmana gerek yok. zaten 100 lük motorla gidceğin 2 saat sonra bi 10-15 dk mola verecen.
hava soğutmalı motorlarda motor kapatılır, su soğutmalı motorlarda ise olduğunuz yerde durarak fanın görevini getirmesi beklenir ( gidilmemesi gerekir çünkü yük ve ateşleme ile ısının arttırılmaması beklenir )
su soğutmalı motorlarda radyatör ve sistemin sağlıklı olduğu ön görülen durumlar için geçerlidir bu sistemde bir sorun var ise motor yine stop ettirilmelidir ve sürüş yapılmaması tavsiye edilir.
Hayat çok küçük bir olasılık ile gerçektir...
Bunu size kanıtlayabilirim !
Sağolun arkadaşlar cevabımı aldım
Su soğutmalı motorlarda da durup rölantide beklemektense düşük devirde sürmek daha faydalı. Yanlış hatırlamıyorsam benim motorun kullanma kılavuzunda da böyle yazıyordu imkan varda düşük devirde sürün yoksa stop edin gibi. Motoruna göre değişir tabii ama 4 silindirli motorların genelinde rölantide örneğin ışıklarda vs beklerken aşırı ısınıp fan açıyor motor.
Hava soğutmalı da hepimiz aynı fikirdemiyiz peki kontak kapatılır soğuması beklenir
şöyle anlatayım. Birgün Şanlıurfa’nın cehennem sıcağında araba ile gidiyorum. Araba birden uyarı ciyaklaması yaptı. Bir baktımki motor hararet yazıyor ekranda (2007 focusta araç ciyaklıyor ama 2012 megane’da ciyaklamıyor.).
Neyse bir iki yere ulaşmaya çalıştım ama çekici falan bulamadım. Merkeze en az 10km uzakta idim ve arabayı mecburen zorlamadan 30-40-50 bandında ve sürekli hararet saatini kontrol ederek bir benzinliğe girdim. Gölgede su hortumunun yanına çekip kaputu açtım. Radyatöre baktım su yok. Açtım suyu ve boca ettim dibine dibine. Hemen akabinde arabayı çalıştırıp fanı ile soğuttum.
Sorunuda söyleyeyim. Turbonun çıkışındaki conta kopmuş. Oradan su akıp gitmiş. Bulana kadar başıma bela oldu.
Niye anlattım bunu? Radyatör sistemi cortlayınca etkin soğutma yöntemi die birşey kalmıyor. Gideceğin yere varabiliyorsan şansını zorla YÖK olmuyor ise rüzgara karşı, bayıra karşı, nereye karşı olursan ol ama o sıcaklığı motordan uzak tut. Ateşleme kesildikten sonra fan açmasına izin var. Kill switch yoksa makinedende; kontağı kapat ve tekrardan aç ama marş verme. Böylece sıcaklık bir nebzede olsa motordan uzaklaşacaktır.
fazla zorlama yani redlayna girmeden benzin bitine kadar gitsen de sıkıntı olmaz
çünkü üreticiler bunu düşünerek yapmıştır benzin bittiği an mecburen stop edeceksin motor dinlenmiş olacak
Ben senden farklı düşünüyorum abi . Devirdaim olmadığı için yine motorun içinde sıcak su kalmış olacak. Fan sadece radyatördeki suyu soğutacak. Fakat rolentide çalıştığı zaman hem fan suyu soğutacak hemde soğuyan su motorun içine girerek motoruda soğutacak.
Bazen yokuşlarda tırın kafasını açıp bekleyen dayıları görüyorum onlarda aynı şekilde duruyorlardı. Rolentide motoru soğutuyorlardı. Bilmem doğru mudur yanlış mıdır.
Bir mekanik teknikeri değilim ama kamyonlardaki dizel sistem ile motosikletlerdeki benzinli sistem bir değil. Benzinli motorda çok daha fazla sıcaklık açığa çıkıyor. Bujilerin benzini ateşlemesi çok daha kuvvetli oluyor. Bu sebeple kızdırmalı bujideki sıcaklık çıkışı o kadar fazla ısınmaya sebep olmayabilir. Tam da bilmiyorum.
Gelelim ikinci kısma. Sen fanın çalışmasına izin verir ve motorun ateşlemesini kessen bile radyatör kısmında su durmaz. Gene motorun içinden geçerek soğutmaya ve oradaki sıcaklığı alarak dışarı çıkartmaya çalışır. Çünkü radyatörün fanını çalıştıran tüm sistem, gereken elektrik enerjisini aküden çeker. Öyle aman aman kurtarmaz ama 5-10 derece daha az sıcak olması bile olmamasından iyidir.
Devirdaim pompası motor stop etmişken çalışıyor mu? Gücünü motordan mı alıyor aküden mi?
Hava soğutmalıyı bilmem de, Su soğutmalı motorun durupda soğumaya ihtiyacı yoktur.zaten sürekli su devirdaim halinde.Gİderken su sıcakllığının artması gibi bir ihtimal yok. Arıza yoksa motorda.Çok soğudu diyelim termostat kapatıp su sıcaklığını stabil tutuyo.
Yamaha YBR-125 2008/Honda DYLAN 2008/Honda CBF-150 2011/Kawasaki ER-5 2005/Yamaha fazer8 2011/YAMAHA YZF R1 2010/YAMAHA YZF R1 2014/HONDA CBR 1000RR 2014+YAMAHA YBR-125 2012
Bende de böyle bir motor var geçenlerde 80 km yol yaptım 40.cı kilometrede yarım saatlik bir mola vermiştim zaten 60-70 km hızı pek geçmediğim için heryere gidip geliyorum .
Motorlar her silindirde gaz yakar ve patlamalar üretir. Patlamalardan hızlı bir şekilde genişleme, silindir kafalarını aşağı doğru iter ve aracı hareket ettirmek için çalışır. Her patlamadaki enerjinin çoğu hiç bir iş yapmaz ve ısı olarak kaybolur. Kısa bir süre içinde, bir motor hatırı sayılır miktarda ısı üretebilir. Aslında, motorunuz bazı parçalarını eritecek veya zayıflatacak kadar ısınabilir. Arızanın meydana gelmesi için tüm motorun aşırı ısınmasına gerek yoktur. Motorun sadece tek bir kısmı aşırı ısınırsa, motor arızalanmaya başlar.
1. Hava soğutmalı motorlar:
Bu motorlar, silindir kapaklarını çevreleyen birçok soğutma kanadı ile tasarlanmıştır ve hava soğutmalı motorların düzgün soğuması için gelen havaya açık erişimi olmalıdır. Hava soğutmalı motorların avantajları, hafif olan basit soğutma sistemlerine sahip olmaları ve kış aylarında donabilecek soğutma suyu bulunmamasıdır. Hava soğutmalı motorların dezavantajları, serin kalabilmek için bol miktarda temiz havaya ihtiyaç duymaları ve genel motor sıcaklığının hassas bir şekilde kontrol edilmesinin daha zor olmasıdır. Hava soğutmalı bir motorda soğutmayı iyileştirmenin en iyi yolu, motorun kir, yağ veya temiz havanın motor metaliyle temas etmesini önleyebilecek herhangi bir maddeyle kaplanmadığından emin olmak ve yağını düzenli olarak kontrol etmektir.
2. Sıvı soğutmalı motorlar:
Sıvı soğutmalı bir motor kullanmanın birincil avantajı, motorun soğuması için çok fazla hava geçmesini gerektirmeyen dar sınırlara sahip bir yere yerleştirilebilmesidir. Dezavantajlar arasında artan ağırlık ve lokalize sıcak noktalar geliştirme potansiyeli bulunur.
3. Bileşenler:
Motorunuz, soğutma sıvısını motora yerleştirilmiş kanallardan geçirerek silindir kapakları gibi önemli parçaları soğutur. Daha sonra termostat adı verilen sıcaklıkla etkinleştirilen bir vanadan geçer. Termostatı geçtikten sonra, soğutucu hava ile soğutulduğu radyatöre girer. Sonra sıvı motora geri döner.
4. Anti-freeze:
Araç motorunuz, genellikle antifreeze adını verdiğiniz su ve etilen glikol ile soğutulur. Sisteme antifriz eklenmesi soğutma sistemindeki sıvının donma sıcaklığını azaltır. Antifriz ayrıca suyun kaynama sıcaklığını yükseltir, böylece suyun tek başına yapabileceğinden daha fazla ısı emebilir. Çoğu soğutma sistemi için yarım antifriz ve yarım su kullanır. Arabanızın soğutma sisteminde asla sadece su kullanmayın. Daima aracınızın yeterli miktarda soğutucu olduğundan emin olun.
5. Termostat:
Termostat soğutma suyu sıcaklığını ölçer ve sadece soğutma sıvısı yeterli çalışma sıcaklığına ulaştığında bir vana açar. Termostat bozulursa, motordaki sıvı motorda devridaim yapar ve radyatörü baypas eder. Motor hızlı bir şekilde aşırı ısınır. Radyatör soğutma sıvısı dönüş hortumunun sıcaklığına bakarak bozuk bir termostatı test edebilirsiniz. Hortum, aracı çalıştırdıktan sonra birkaç dakika içinde ısınmalıdır.
6. Fan:
Motor bölmesinin önünde, radyatörün hemen önünde bir fan görmelisiniz. Araçlarda sıcaklık sensörlerine göre açılıp kapanan elektrikli fanlar bulunur. Fanınız açılmazsa, sorun kötü bir fan motoru/sensörü olabilir.
7. Sızıntılar:
Sistemde herhangi bir sızıntı varsa soğutucu sıvılarınız azalabilir. Araç ısınıyor gibi görünüyorsa, motor çalışırken görsel olarak sızıntı olup olmadığını kontrol edin. Radyatörü besleyen tüm hortumları kontrol edin. Ayrıca radyatörün sızdırmadığını kontrol edin. Bazen radyatörün dikişlerinde bir sızıntı gelişir. Son olarak, su pompasında sızıntı olup olmadığını kontrol edin. Aşınmış bir su pompası taşma deliğinden su sızdırır. Bu sızıntılar yavaş bir damlamadan sabit bir akıma kadar değişebilir. Su pompaları sabitlenemez veya yamalanamaz. Su pompanız sızdırıyorsa, hemen değiştirin.
8. Radyatör kapağı:
Son olarak, motor çalışırken , radyatör kapağının çevresinde sızıntı olup olmadığını kontrol edin. Radyatör kapağının çevresine sıvı kaçtığını fark ederseniz değiştirin. Sıvı sıcakken asla bir radyatör kapağını açmayın; kaynar sıcak sıvılar püskürebilir ve ciddi yanıklara neden olur. Yapma! Ardından, yağ kapağını çıkarın ve kapağın altında beyaz bir jel olup olmadığını kontrol edin. Su, motorda olmaması gereken yerlere giriyorsa, yağ ile karışacak ve beyaz bir jel üretecektir. Dahili su kaçakları için belirti, motor bloğunun içinde kırık bir conta veya parça bulmaktır. Sorun buysa, aracınızı bir tamirciye götürün. Bu iş en iyi profesyonellere bırakılır.
9. Son olarak, sıcak çalışan bir motorla yüzleşirken hatırlanması gereken en önemli şey, her ne pahasına olursa olsun aşırı ısınmasını önlemeniz gerektiğidir. Gerekirse daha yavaş sürün, ısıtıcıyı açın veya motoru durdurun ve kapatın.
sıcak yaz günlerinde 30 dk'lık izmir manisa arası yolda bacaklarıma alev vuruyordu.
yağ da düzgün ama o kısmı çözememiştim.
tabi 30 dk da bir mola vereceğime motor istiyorsa bozulsun mantığına hiç mola vermiyordum
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)