Öncelikle birkaç küçük açıklama yapmak isterim.
Elimin altında bolca motosiklet mevcut. Bunların içinde CB125ACE gibi bisikletvari ama dayanıklı motosikletlerden +70hp motosikletlere kadar mevcuttur, her ne kadar çeşitli nedenlerle bunu forumda belirtmemiş olsam da ben de uzun süredir motosiklet eğitmeniyim ve eğitimlerime uzak mesafelerden katılımcılarım olmakta. Buna şehrin öbür ucundan gelen adaylarım da dahildir ki kendilerine buradan da teşekkür etmek isterim. Bunu neden şimdi belirttiğimi ise izah etmek istiyorum.
Malumunuz bu bir forum ortamı. Karşınızdakinin kaç yaşında olduğunu, gerçek tecrübesini, verdiği bilgilerin doğruluğunu, kıyaslama yapabilme beceri ve tecrübesinin seviyesini, kaç farklı motosikleti ne şekillerde kullandığını, teknik bilgi ve becerilerini, farklı marka modellere olan yakınlığını ve yaşanılan sorunlara şahitliğini, yaşanan sorunlara kulaktan dolma bilgi ile mi yoksa tecrübe edindikleri ile mi cevap verdiğini bilmeniz çok mümkün olamaz.
Forumda konu altında cevapları incelediğinizde yorum yapan çoğunluğun 250cc hacimde motosikletler kullandıklarını göreceksiniz. Biraz da bunun etkisi ile düşük hacim önerilmekte ve bu arkadaşların (lütfen yanlış anlamasınlar, genelleme yapıyorum, herkes üzerine alınmasın) büyük çoğunluğu hayatında orta veya yüksek hacimli motosiklet kullanmamışlar.
Çoğunluk ise yazdıklarınızın tamamını okumadan veya anlamadan yorum yapıyorlar ve bunun sonucunda yanlış yönlendirilebiliyorsunuz.
Durum değerlendirmesi yapmak gerekirse;
* +30 yaşındasınız. Zihinsel olarak yapı oluşmuş, karakter oluşmuş ve yaşamın bilincine erişilmiş durumda. Psikolojik bir sorun yoksa genel olarak ani ve agresif hareketlerden kaçınılacağı var sayılabilir.
* Günde 120km yol yapacağınızdan bahsetmişsiniz.
* Bunu iş için her gün ortalama 60+60km şeklinde yapacaksınız ve şehir içi/dışı aralığında kullanılacağını düşünüyorum. Yani otoban kullanımı söz konusu olacak.
* İş için kullanılacaksa sizin ekipmanlarınızı motosiklette bırakmanız için ortalama 46-48lt' lik topcase ihtiyacınız olacak. Biraz garantici birisiyseniz yanınıza alacağınız küçük tedbirler (kuru bez, zincir, disk kilidi, lastik şişirme tüpü) ile bu ihtiyaç az da olsa artacak ve en azından bir adet de yan çantaya ihtiyaç duyacaksınız. Aksi halde bunları sırtınızda taşırsınız ki 120km her gün bunu yapmak özellikle de zincir taşımak(R25' de zincir bağlayacak yer bulamazsınız) zorunda kalmak sizi riske eder ve sağlık sorunları yaratır. Kullanacağınız motosiklete topcase ve yan çanta uygulanabilir, uygulandığında ise sırıtmayacak bir motosiklet olması tercih sebebidir.
* Otoban kullanımı veya uzun yol yapılacaksa kullanılacak motosikletin ortalama 125km/h hızda yüksek sayılmayacak devirlerde ve az titreşimle size yanıt verebilmesi gerekir.
* 250cc süpermoto veya ss tarzı bir motosiklette bunu yapabilmeniz mümkün olmaz. Bu motosikletler sizi o hızlara ortalama 8.000-9.000 d/dk' da ulaştırabilir ki bu da hem motor ömrü hem de yakıt tüketimi açısından çok avantajlı değildir.
* 250cc bir motosiklette otobanda 120 km/h hızla seğrederken kritik bir durumda gaz açmanız gerekirse motosikletin buna hızlıca cevap verebilmesi, bu durumda aniden hızlanabilmesi önemlidir. Motosiklette esas olan max.hız değil istenen hızlarda doğru şekilde ivmelenebilmesidir ki bunu da genellikle orta ve yüksek hacimli motosikletlerde bulabilirsiniz.
Bu durumda size önerilerim;
- Honda CBF600
- Yamaha Tracer700
- Honda NC700-NC750
gibi motosikletlerdir.
Her ne kadar ilk başlangıç için uygun görünmeseler de genel olarak düşük devirlerde stabil kullanımları, alım ve satımdaki kolaylıkları, düşük yakıt tüketimleri (+500cc oldukları halde ortalama 120 km/h hızla emsal kıyaslayacağınız R25' den daha az tüketeceklerdir), çanta takılabilirliği, genel kullanıma uygunlukları sizi mutlu edecektir eminim.
Ancak eğitim kısmına biraz daha önem vermeniz gerekir. Trafik tecrübesi noktasında ilk bir kaç ay daha tedbirli davranmanız gerekir. Lastik konusunu, ekipman konusunu ise asla ama asla ikinci plana atmamanız, motosikleti satın almadan önce ekipman konusunu halletmeniz, aldıktan hemen sonra da trafik sigortası ile birlikte lastik konusunu da halletmeniz önemlidir.
Size kesinlikle R25 gibi bir motosiklet öneremiyorum. Kısa süre içinde size yetersiz gelecek bir motosiklet.
Bu durum sizin için ve sizin şartlarınız için geçerli. Genel için konuşmak gerekse daha farklı yorum yapardım, bunu da özellikle belirtmek isterim.
Şimdiden tekeriniz düz bassın, güvenli ve zevkli sürüşler dilerim