Salavat getirin uzun yazıcam!
Trafikte kaza riskini azaltmak mümkündür.
Fakat bu tecrübe değil bilgi ile alakalıdır.
Ve bilgiyi uygulamakla!
Bizi riske sokan şey bilginin eskimesi,rutine girme ve gözardı edilmesi.
Üstelik bilgi için illa ileri sürüş eğitimide şart değildir.
Ehliyet eğitimi bile ihtiyacınızın en az yüzde seksenini karşılar.
Bilginin eskimesi ve rutinleşme, göz ardı etme ne biraz ondan bahsedelim.
Şimdi;
Haşmet kardeşimiz şu tabelanın anlamını bilir.
Bu tabelayı görünce ne yapması gerektiğini de bilir.
Eskiden bu tabelalar yoktu ama insan ve geyik işbirliği ile bu tabelalar gerekli yerlere dikildi.
Olay anı;
Şimdi dedik ya rutine girme, bilginin eskimesi.
Bu tabelayı görünce yapmamız gerekenleri biliriz.
Belki bir süre uygularız da.
Ama sonra gözardı ederiz.
Neden?
Çünkü o tabelayı yüzlerce kez görmüşüzdür ve önümüze hiç geyik fırlamamıştır.
Önceleri tabelayı her gördüğümüzde hızımızı azaltıp, etrafı daha dikkatli gözlemlerken, hiç bir aksiyon olmayınca ilerleyen günlerde önce hızımızı azaltmayı bırakırız, ardından dikkati.
Sonra bir gün geyiğin biri o tabeladaki geyik nasıl zıplıyor yahu ben de yapabilirim diye düşünür ve sonra sizi düşürür.
TRAFİKTA SALLAMADIĞIMIZ TABELALAR
Sallamadığımız yazdım ama entellektüel görünsün diye dikkate almadığımız da yazabilirim.
Mesela benim gözardı ettiğim bilgi ve sallamadığım tabelalardan biri.
Normal şartlarda bu tabela ardı ardına virajlar var, hızını azalt ve doğru yerde konumlan diyor bana.
Benim anladığım ise Allah süper viraj var bir sağa bir sola yat.
Bigün tarladan toplayacaklar.
O da şansım varsa.
Tabi şaka yapıyorum bilmediğim virajlarda asla risk almam.
Ama bu dönüp ordan bir kez daha daha hızlı geçmemi engellemez.
Rutine giren ve gözardı edilen işaretlerden biri.
Şİmdi araba kullanıyorsanız fazla sallamayabilirsiniz.
Ama sen motosiklet kullanıyorsun kardeşim.
Bu işaret az ilerde malın biri seni görmeyip ya da umursamayıp yola fırlayacak olan doblo ya da kamyon sürücüsünün vesikalık resmi aslında.
Tanıdın mı?
Merak etme yakında tanışacaksın.
Mesela şu işaret;
İleride iri göğüslü avrat var anlamına gelmiyor abicim bu işaret.
Yolda başını belaya sokacak bir tümsekle karşılaşman olası anlamına geliyor.
Fakat bizde her iş ciddiyetsiz olduğundan yol çalışması tabelaları ve bunlar iş bittikten sonra da kaldırılmadığından, çoğunlukla bu işaretin olduğu yerlerde hiç bir tümsekle karşılaşmadan geçersiniz.
Ve bir gün gerçekten tümsek olan bir yerde patlarsınız.
Neden?
Bilgi eskidi, rutine girdi ve gözardı edildi.
Yine en fazla gözardı edilen tabelalardan biri
Bu tabelaların olduğu yerler genellikle çok daha yüksek hızlarda üstelik gayet güvenli ve sorunsuzca geçtiğiniz yerlerdir.
Bu nedenle çoğu zaman sallamazsınız.
Sonra bir gün gerçekten ikaz işareti olarak karşınıza çıkar.
Güm!
Muhtemelen bu işaret hakkında pek fikriniz yok.
Az önce önünüze fırlayan doblo şoförünün de yoktu.
Neden?
Bilgi eskidi.
Kullanma ihtiyacı da doğmadı.
Rutine girdi.
Gördüğünüz gibi aslında başınızı beladan kurtaracak bir çok bilgi sizde mevcut.
Ama kullanmıyorsunuz.
Daha çok şu işarete kanalize olmuş durumdasınız;
Çünkü maddi olarakta acıtıyor.
Tecrübe başımızı beladan kurtarmaz mı?
Bir yere kadar tabi kurtarır.
Ama bilgi ve bilgiyi kullanma alışkanlığı tecrübesizliği tolere(Böyle mi yazılıyor?) eden en önemli etken.
Daha uzun yazarımda hepsi aynı anafikir etrafında örneklemeden başka bir şey olmayacak.
Ana fikri anladınız siz.
Defalarca yazdım.
Motosiklet kullanmak,
bir yerden bir başka yere düşmeden gidebilmek değildir.
Dipnot: Yazar burada kendi zaaflarını da işin içine katarak tespitte bulunmuştur. Sen çok mu iyi sürüyorsun diye atarlanana kafa atarım.
Biz bi halt ettik siz etmeyin, biz canımız acıyarak öğrendik siz okuyarak öğrenin diye yazıyoruz.