Ön fren mi arka fren mi yerine trail braking konuşulması gerekirdi.
evet, dediğiniz gibi asfaltta ön fren pek sağlam tutuyor. yine de emin olmak için yarı arka, yarı ön yaparak kombine şeklinde devam edeceğim. yorumlarınıza minnettarım/müteşekkirim.
Burada en baştada açıkladığım gibi çok daha dikkatli davranmanız gerekiyor. Eğer sert frenajda ikisine aynı anda basarsanız muhtemelen arka teker havalanarak yanınıza gelebilir. Alışma sürecinde kendinize biraz zaman verin sert frenlerde motor öne yığıldığı için arkanın yük dengesi çok hafif olur o anda arka frenede sert basarsanız yerle teması kesilir ve gidon sallama kıç atma vs tarzı bir durum yaşabilirsiniz. Bir süre kuru ve temiz havada hiç arka kullanmadan kullanımlar yapın. Virajlarda asla ön yok virajda arka fren kullanabilirsiniz zaten arkaya dokundukça motosikletin dikleştirebilirsiniz.
Benim gördüğüm arkayı havalandırmak için ön frene hart diye asılmayıp ön süspansiyonu yüklemeye vakit tanımak gerekiyor, aynı zamanda ideal lastik ve asfalt istiyor. Yoksa çoğu zaman ön teker kayıyor ve sağa düşülüyor, ki nispeten masum bir kaza türü highside'a göre, eğer ön açıksa tabii ki.
Virajda ön frene gelince, hız yüksek değilse dengeli ön fren ideal olmamakla birlikte çalışıyor. Hızlı viraj alıyorken ise yatış noktasına kadar ön fren zaten zorunlu gibi bir şey, bahis mevzu trail braking meselesi.
Hem ıslak hem kuru zeminde, farklı hız ve farklı motosikletlerle, farklı yüklerle,
ABS+CBS, ABS, manuel yapılan fren testini inceleyen oldu mu?
Üstelik sadece ön, sadece arka ve kombine fren şeklinde farklı fren kullanımlarıda testte edilmiş.
https://msf-usa.org/downloads/imsc20...ance-Paper.pdf
Arka frene basmak arkayı havalandırmaz bilakis indirir. (Tekerlek yerde iken tabi, zaten havada ise hiç etkisi yok...) Arkayı havalandırmak ön frene kontrolsüz olarak, amortisörlerin sıkışmasına imkân bırakmadan aşırı asılmakla olur. (Düz satıh için yazıyorum, dik yokuş inerken değil, onda da ön freni ya hiç ya çok kontrollü çok yumuşak kullanıyoruz...)
Ben trail braking diyorum, hala virajda ön fren yok diyen var.
amaç yavaşlamak ise (ve genelde manevra halinde ya da manevra yapacaksam): arka
amaç durmak ise ve gidon düz ise: arka ile başlayıp hemen akabinde ön - arka
çok ciddi kaza riski: ön arka bi arada.
yani genelde arka fren kullanıyorum
ilk tepki daima arka frenle oluyor. olay ciddiyetine göre ise ön frene de basıyorum.
son düşüşümde; öndeki otobüsün ani fren yapması ile her iki frene bastıktan sonra arka tekerin kayması neticesinde, kendimi yerde bulmamın bunda büyük etki var ön fren psikolojik olarak etkiliyor beni. son çare olarak görüyorum.
*
yine yeni yeniden: asıl önemli olan takip mesafesidir. her zaman takip mesafesi koyun. öndeki araç ile öndeki motosiklet ile... daima güvenli bir duruş mesafeniz olsun.
daha dün; zincirlikuyudan köprüye doğru giderken, metrobüslerin köprü yolundan anayola bağlandıkları noktada köprüye doğru en sağdan ilerlerken, hemen önümdeki iki dev motosiklet (her biri artçılı) cart diye durdu. mesafem vardı, güvenle durdum. artçılarnda biri elini savurdu. sonra bi baktım ki, meğer başka bi motosikletli köprüden (ortaköy viyadüğünden) beşiktaş istikametine ters yöne gidiyormuş!!..
Arka frene basarsanız arka havalanır demedim. Sert frenajda ön frene bastığınızda yük öne yığılır arkaya dokunsanız bile bazı durumlarda yerden temasını kesip arkayı savurabileceğini belirttim. Özellikle iki frenede aynı anda sert basarsanız diye belirtmeme rağmen yanlış okudunuz sanırım ? Lütfen yazdığımı tekrar okuyun. Ayrıca 55 yaşına kadar arka frene bastığında arka tekerleği yere inen bir motosiklet kullanmadım ben.
Yazdığınız şöyle: "...sert frenlerde motor öne yığıldığı için arkanın yük dengesi çok hafif olur o anda arka frenede sert basarsanız yerle teması kesilir..."
İlk cümlenizdeki bağlama lafım yok, oradaki ifadeniz OK, ancak yukarıda alıntıladığım cümlede (46 yaşıma kadar çok okuyup yazarak edindiğim Türkçe bilgime dayanarak) arka frene basarsanız tekerlek yerden kesilir anlamına gelecek bir ifade kullanmışsınız. Onu düzeltme ihtiyacı hissettim. Mevzu böyle...
Not: Dahi anlamındaki de da ayrı yazılır.
Sanırım "yerle teması kesilir" diye tarif etmeye çalıştığınız şey tutuşun kaybolup lastiğin kaymaya başlaması; Temas başka bir şey tutuş başka bir şey... Bilgilerde hiçbir hata yok ancak aktarılmak istenirken kullanılan terimler hatalı ve yanlış anlaşılmaya müsait. Zaten (şimdiye kadar okuduğum yorumlardan anladığım kadarıyla) forumda frenlemenin mantığını fiziğini anlayamamış pek çok okur var, maksat kafaları daha da karışmasın...
zaten çorbada tuz olsun diye bir bilgi paylaşıyoruz. Arka frene bastığında tekerin havaya kalkacağını düşünen kullanıcı ile arka frene bastığında tekerin yere ineceğini düşünen kullanıcının benim için bir farkı yok. Dediğiniz gibi yazdığım şu cümleden bir çıkarım yaparak sadece arka frene basıldığında arka teker havalanacağını düşünen varmıdır aramızda bilmiyorum Yazdığım yazıda frenede frene de bir ifade farklılığı yaratacağını düşünmüyorum. Forumda çoğu zaman gelişi güzel fakat doğru bilgiler yazmaya çalışıyorum.
Tabi ki havadaki tekerlek arka frenle inmez, ancak tekerlek yerdeyken arka frene basılması motosikletin arka süspansiyonunu sıkıştırarak arkayı indirecektir. Bu kavramlar karışabilir...
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)